بهترین زمان برای شرکت در آیلتس

۴ فاکتور تاثیر گذار در زمان شرکت در آزمون آیلتس

یکی از مواردی که بر نمره نهایی آیلتس تاثیر دارد، زمان شرکت در آزمون است. درواقع زمان شرکت در آزمون آیلتس به موارد مختلفی بستگی دارد و بادرنظر گرفتن این موارد، می‌توان به بهترین زمان برای آزمون آیلتس دست یافت. دقت داشته باشید که زمان شرکت در آزمون، یک عامل موثر علاوه‌بر عواملی مانند پشتکار، مطالعه خوب و کامل و کافی و بهره بردن از مدرس خوب است.

زمان شرکت در آزمون را باید بخشی از برنامه‌ریزی برای آیلتس دانست. در ادامه درباره نکاتی که برای انتخاب زمان مناسب آزمون آیلتس باید درنظر گرفت توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم.

دقت کنید شرکت در آزمون عوامل مختلفی دارد که بسیار مهم هستند. پس بترتیب به معرفی آنها میپردازیم.

صفحه مرتبط: لیست ۱۰ آموزشگاه آیلتس تهران

 

شرکت در آزمون آیلتس

عوامل موثر بر انتخاب زمان مناسب برای شرکت در آزمون آیلتس

برای پیدا کردن بهترین زمان برای آزمون آیلتس باید پارمترهای مختلفی را درنظر گرفت و براساس آن‌ها برای زمان آزمون برنامه‌ریزی کرد. این پارامترها عبارتند از:

  • سطح زبان شما و زمانی که نیاز دارید برای رسیدن به آمادگی مناسب و کافی
  • نوع آزمونی که قرار است پشت سر بگذارید (کامپیوتری، کاغذی)
  • زمانی که باید مدرک آیلتس خود را به سفارت یا هر مرکز دیگری ارائه کنید
  • درنظر گرفتن احتمال عدم کسب نمره مورد نظر و زمان مورد نیاز برای آمادگی دوباره و شرکت مجدد در آزمون

بادرنظر گرفتن موارد بالا، می‌توانید بهترین زمان برای آزمون آیلتس را مشخص کنید و سپس برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای آمادگی پیش از آزمون و تهیه مدارک داشته باشید. در ادامه توضیح بیشتری درمورد موارد ذکر شده خواهیم داد.

اول: درنظر گرفتن میزان آمادگی خود پیش از انتخاب زمان آزمون

پیش از هر عاملی، آمادگی شما و شرایطی که در آن قرار دارید در انتخاب بهترین زمان برای آزمون آیلتس موثر است. درنظر داشته باشید که، اگر بدون آمادگی کافی در آزمون شرکت کنید، وقت و هزینه زیادی از شما هدر خواهد رفت. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب زمان شرکت در آیلتس، در یک آزمون شبیه‌ساز آیلتس شرکت کنید تا سنجشی از سطح زبان خود داشته باشید. نتیجه آزمون شبیه‌ساز برای شما دو نکته مثبت خواهد داشت.

یک اینکه درمی‌یابد در فرصت باقی مانده، چقدر باید آمادگی خود را بهبود ببخشید و چقدر نیاز دارید فشرده‌تر مطالعه کنید. دو اینکه، حدودا در چه فاصله زمانی برای آزمون نهایی به آمادگی کامل خواهید رسید. این نکته به شما کمک می‌کند تا بهترین زمان برای آزمون آیلتس را به‌طور دقیق برای خود مشخص کنید.

لینک مفید: مراکز آموزش زبان کشور

 

آمادگی برای آزمون آیلتس

دوم: تاثیر نوع آزمون انتخاب در زمان شرکت در آزمون آیلتس

دقت داشته باشید که پس از شرکت در آزمون، زمانی لازم است تا مدرک شما ارسال شود و به دست‌تان برد. درمورد آزمون‌های کاغذی (کتبی) و کامپیوتر این زمان متفاوت است. برای آزمون کتبی حدود ۲ هفته زمان برای دریافت نتیجه و کارنامه باید درنظر گرفت اما در آزمون‌های کامپیوتری معمولا پس از ۳ روز نتیجه به‌ شما اعلام خواهد شد.

سوم: درنظر گرفتن زمان برای کسب آمادگی دوباره

ممکن است عدم موفقیت شما در آزمون، دراثر عوامل ناگهانی و غیرقابل پیشبینی نباشد. شاید بعد از شرکت در آزمون متوجه شدید که سطح آمادگی شما کمتر از حد مورد نیاز است و با شرایطی که در آن هستید نمی‌توانید نمره مورد نظرتان را کسب کنید. در این شرایط، باید زمان داشته باشید تا مجدد کار کرده و آمادگی خود را بیشتر کنید. این مدت را نیز که قطعا کمتر از ۴ هفته نیست، هنگام انتخاب بهترین زمان برای آیلتس درنظر بگیرید.

چهارم: درنظر گرفتن احتمال عدم کسب نمره دلخواه

ممکن است شما با آمادگی کامل در آزمون شرکت کنید، ‌اما عوامل مختلفی باعث شوند که در آزمون عملکرد قابل قبولی نداشته باشید. این عوامل می‌تواند یک تنش روحی یا بیماری جسمی ناگهانی باشد. نتیجه اینکه، شما موفق نمی‌شوید علاوه‌بر آمادگی کافی، نمره مورد نظر را دریافت کنید. اگر زمان شرکت در آزمون آیلتس را خیلی نزدیک به ددلاین ارسال مدارک یا اپلای انتخاب کرده باشید، ممکن است فرصت شرکت دوباره در آزمون را از دست بدهید. در این شرایط تمام برنامه‌ریزی و زحمات شما از دست خواهد رفت.

زمان آزمون آیلتس

تغییر دوره‌ای تاپیک‌های آزمون آیلتس

نکته دیگر، تغییر موضوعات و تاپیک های مطرح شده در آزمون آیلتس، در فواصل زمانی ۴ ماه است. البته این تغییرات تنها در ۵۰ درصد سوالات و تاپیک‌ها صورت می‌گیرد و بیشتر در سکشن اسپیکینگ است. درواقع، بریتیش کانسیل و کمبریج، هر چهار ماه یکبار موضوعات جدیدی را به تاپیک‌های اسپیکینگ آیلتس اضافه می‌کنند که نوعی مخاطره جدی برای شرکت کنندگان در این آزمون محسوب می‌شود.

این تغییرات در ماه‌های ژانویه، می و سپتامبر اعمال می‌شود. اما بهترین زمان برای آزمون آیلتس، وقتی است که متقاضی شرکت در آیلتس، در پروسه کسب آمادگی خود، با موضوعات و تاپیک‌های  مختلف اسکیل‌های مختلف آشنایی نسبی داشته و روی آن‌ها به‌خوبی کار کرده باشد.

برای رسیدن به این مهم، لازم است زبان‌آموز و دانشجوی آیلتس وقتی در آیلتس شرکت کنند که همه موضوعات آن دوره حداقل یکبار استفاده شده باشد. این زمان براساس زمان اعمال تغییرات، ماه‌های دسامبر، آوریل و آگوست خواهد بود.

بهترین زمان برای شرکت در آزمون آیلتس

بادرنظر گرفتن آنچه درمورد بهترین زمان برای آزمون آیلتس اعلام شد، شما باید حدود ۶۰ روز پیش از پایان مهلت قانونی ارسال مدارک خود (به دانشگاه، سفارت، موسسه مهاجرتی یا …) برای آزمون آیلتس اقدام کنید. با مشخص کردن زمان دقیق ددلاین خود برای ارسال مدارک، سراغ تقویم برگزاری آزمون آیلتس رفته و تایم مناسب خود را مشخص کرده و برای ثبت نام برنامه‌ریزی کنید.

برای مثال معمولا ورودی دانشگاه‌ها، در ترم پاییز (سپتامبر) است. یعنی آخرین فرصتی که می‌توان برای دریافت پذیرش از دانشگاه مدارک را ارسال کرد. اما این زمان برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. اگر ددلاین دانشگاه مدنظر شما آذر است، آزمون آیلتس خود را حداقل اوایل آبان باید پشت‌سر گذاشته باشید تا در صورت لزوم، تا اواخر آبان همچنان فرصت شرکت در آزمون برای شما باقی باشد.

فراموش نکنید برای این‌کار باید تقویم آزمون کامپیوتری و آزمون کاغذی را جداگانه و باتوجه به نوع آزمونی که باید بگذرانید بررسی کنید.

توصیه پایانی

درنهایت باید گفت، مشخص کردن بهترین زمان برای آزمون آیلتس نیز بخشی از زمان‌بندی و برنامه‌ریزی شما برای کسب موفقیت در این آزمون است. این زمان‌بندی از جهات مختلفی می‌تواند بر موفقیت شما تاثیر بگذارد. هم از این جهت که بتوانید برای مطالعه خود برنامه دقیقی داشته باشید، هم از این لحاظ که برای آماده کردن مدارک ثبت نام آزمون در زمان مقتضی اقدام نمایید و هم از این جهت که به کارهای دیگر مربوط به پروسه ایپلای خود به‌موقع رسیدگی کنید.

آیا با سلف استادی آیلتس می‌توانم برای آزمون آماده شوم؟ با سلف استادی کی در آزمون شرکت کنم؟

سلف استادی آیلتس یکی از روش‌های مطالعه برای این آزمون است که شما می‌توانید در منزل و بدون شرکت در کلاس‌ها آمادگی لازم را کسب کنید. البته این صرفاً بدین معنا نیست که با سلف استادی شما نباید در هیچ کلاسی شرکت کنید، بلکه می‌توانید در کنار شرکت در کلاس‌ها به‌صورت سلف استادی نیز مطالعه داشته باشید. اما بهترین زمان برای شرکت در آزمون آیلتس پس از سلف استادی کدام است؟ برای اینکه بدانید چه زمانی پس از سلف استادی آیلتس می‌توانید در آزمون آن شرکت کنید لازم است تا به موارد زیر توجه داشته باشد.

سطح زبان شما در سلف استادی مؤثر است

برای سلف استادی آیلتس باید در سطح متوسط رو به بالا باشید. اگر سطح شما از intermediate کمتر است، بهتر است که زمان خود را تلف نکنید. در این صورت ابتدا در کلاس‌های عمومی زبان شرکت کنید تا به سطح قابل قبول برسید، سپس در یک دوره آموزش آیلتس شرکت کرده و در این مرحله می‌توانید به‌صورت سلف استادی مطالعه خود را شروع کنید.

شما پس از سلف استادی باید در چند آزمون ماک آیلتس شرکت کنید تا ببینید که سطح زبانتان چقدر پیشرفت داشته و آمادگی لازم برای آزمون اصلی آیلتس را دارید یا خیر؟! اگر نمره آزمون شما بیش از ۷ شد، پس آمادگی لازم برای شرکت در آزمون اصلی را دارید.

منابع خوب آیلتس را پیدا کنید

منابع زیادی برای آموزش آیلتس وجود دارد که ممکن است شما را کمی گیج کند؛ بنابراین شما باید بدانید که دقیقاً چه منبعی برایتان مناسب است. انتخاب منابع اشتباه برای آزمون تنها وقت شما را هدر داده و باعث می‌شود تا خسته شوید.

شما باید ابتدا وقت زیادی را صرف تحقیق جهت یافتن بهترین منابع کنید. دقت داشته باشید که منابع انتخابی باید متناسب با سطح دانش شما در آیلتس باشد. پس از یافتن منابع خوب و تسلط کامل بر آنها می‌توانید برای شرکت در آزمون آیلتس اقدام کنید.

نقاط ضعف و قوت خود را در آیلتس بشناسید

آزمون آیلتس همان‌طور که می‌دانید شامل چهار بخش نوشتن، خواندن، صحبت‌کردن و گوش‌دادن است. قطعاً بسیاری از داوطلبان این آزمون در یک یا دو مهارت نقاط ضعفی دارند؛ بنابراین بسیار مهم است که زمان کافی صرف رفع این نقاط ضعف شود. برای این کار می‌توانید از کلاس‌های آنلاین نیز استفاده کنید.

نقاط قوت شما می‌توانید برگ برنده‌تان در این آزمون باشد؛ بنابراین سعی کنید زمان کافی برای مرور آن بگذارید. گاهی برخی از افراد به گمان اینکه تسلط کافی بر مهارت‌ها دارند آنها را رها می‌کنند که این می‌تواند باعث افت نمره در آزمون اصلی شود؛ زیرا به هنگام آزمون مباحث را فراموش می‌کنند. اما با مرور آن می‌توانید به‌خوبی روی آن مسلط شده و مباحث را به یاد بیاورید.

بهترین زمان شرکت در آزمون آیلتس

انتخاب بهترین زمان شرکت در آزمون آیلتس می‌تواند در قبولی این آزمون و سرنوشت شما تأثیر زیادی داشته باشد. شرکت در این آزمون نیاز به آمادگی کامل دارد و بهتر است برای آن هیچ عجله‌ای نداشته باشید. مطالعه کنید، تمرین کنید، مسلط شوید، نقاط ضعف خود را بشناسید و برطرف کنید سپس برای شرکت در آزمون اقدام کنید.

بین زمان شرکت در آزمون آیلتس و مطالعه شما نباید تأخیر زیادی وجود داشته باشد، زیرا باعث می‌شود تا مباحث را فراموش کنید. پس از چند بار شرکت در آزمون‌های آزمایشی و کسب نمره خوب برای شرکت در آزمون اصلی اقدام کنید. دقت کنید که بهترین زمان برای شرکت در آیلتس درست قبل از تغییر موضوعات است، یعنی در ماه‌های دسامبر، آوریل و آگوست است؛ زیرا موضوعات اسپیکینگ آیلتس در ماه‌های ژانویه، می و سپتامبر اضافه می‌شود.

 

سؤالات متداول

بهترین زمان برای شرکت در آزمون آیلتس کی است؟

این موضوع به سطح شما + زمان شرکت در آزمون + نواع آزمون و عدم کسب نمره بستگی دارد که در مقاله کامل توضیح داده شده است.

عوامل موثر بر انتخاب زمان مناسب برای شرکت در آیلتس چیست؟

برای پیدا کردن بهترین زمان برای آزمون آیلتس باید پارمترهای مختلفی را درنظر گرفت و براساس آن‌ها برای زمان آزمون برنامه‌ریزی کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *