برنامه ریزی برای خواندن آیلتس

برنامه ریزی برای خواندن آیلتس | چگونه برای موفقیت در این آزمون برنامه‌ریزی کنیم؟

کسب نمره قابل قبول در آزمون آیلتس از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای مهاجرت به کشورهای خارجی به شمار می‌رود. معمولا از لحظه‌ای که متوجه می‌شوید برای مهاجرت به کشور مورد نظر خود باید نمره مشخصی را در آزمون آیلتس کسب کنید، استرس و نگرانی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی شما تبدیل می‌شوند. اما نکته‌ای که بسیاری از افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند، این است که با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده می‌توان در آزمون آیلتس به موفقیت رسید. مهم‌ترین عامل موفقیت شما در این آزمون، برنامه ریزی برای خواندن آیلتس است. تفاوتی ندارد که شما در چه سطحی قرار دارید، مطئن باشید که با کسب مشاوره و برنامه‌ریزی هدفمند می‌توانید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید.

اگر اطلاعات بیشتری در زمینه آزمون آیلتس نیاز دارید به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” آزمون بین المللی آیلتس ” دیدن نمایید.

اهمیت برنامه ریزی برای خواندن آیلتس

تصور کنید که دو داوطلب از لحاظ سطح زبان و مدت زمانی که برای آماده‌سازی در اختیار دارند، در شرایط کاملا یکسانی هستند. داوطلب اول تصمیم می‌گیرد که با طراحی یک برنامه مطالعاتی دقیق به برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود بپردازد. در حالی که داوطلب دوم بدون هیچ برنامه‌ریزی خاصی شروع به خواندن مطالب پراکنده و نامرتبط می‌کند. به نظر شما کدام یک از این دو نفر در آزمون آیلتس به موفقیت و نمره بالاتری دست پیدا می‌کنند؟

اگر شما ندانید که باید چه مقدار از وقت خود را برای یادگیری هر بخش یا موضوع اختصاص دهید، مطمئنا در آزمون آیلتس شکست می‌خورید. زیرا شما بدون هیچ هدف خاصی وقت خود را صرف یادگیری مطالب پراکنده‌ای کرده‌اید که برای موفقیت در آیلتس هیچ کمکی به شما نمی‌کنند. پس شما نمی‌توانید از اهمیت برنامه ریزی برای خواندن آیلتس غافل شوید.

شما باید با توجه به سطح زبان انگلیسی خود و مدت زمانی که در اختیار دارید، برای مطالعه و تقویت مهارت‌های چهارگانه خود برنامه‌ریزی هدفمندی داشته باشید. استفاده از منابع جامع و کاربردی، مرور مطالب و ارزیابی مداوم از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند باعث موفقیت شما در آزمون آیلتس شوند.

 

ما اطلاعات مفیدی در صفحه های ” مهارت رایتنیگ آیلتس ” و ” مهارت لیسنینگ آیلتس ” و مهارت اسپیکینگ آیلتس ” و ” مهارت ریدینگ آیلتس ”  برای آشنایی شما با مهارت های چهاگانه آیلتس قرار داده ایم.

 

برنامه ریزی برای خواندن آیلتس

روش صحیح برنامه ریزی برای خواندن و تقویت مهارت‌ها

آیلتس نیز درست مانند هر آزمون دیگری دارای ساختار و سوالات مشخصی بوده و هدف از برگزاری آن سنجش و ارزیابی مهارت‌های چهارگانه داوطلبان در زبان انگلیسی است. در واقع، یکی از دلایلی که باعث شکست داوطلبان در آزمون آیلتس می‌شود، عدم آشنایی آن‌ها با ساختار این آزمون و برنامه‌ریزی غلط برای مطالعه مباحث درسی است.

در نتیجه شما پیش از هر چیز باید با موضوعات و سوالاتی که در این آزمون مطرح می‌شوند آشنا شوید تا بتوانید برای تقویت مهارت‌های خود برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. اما سوالی که ممکن است برای شما نیز به وجود آمده باشد، این است که چگونه باید برای مطالعه مباحث آیلتس برنامه‌ریزی کرد؟ در ادامه با مهم‌ترین گام‌های برنامه ریزی برای خواندن آیلتس آشنا می‌شویم.

هدف برای برنامه ریزی خواندن آیلتس

۱. تعیین هدف؛ مهم‌ترین گام در برنامه‌ریزی برای خواندن آیلتس

مهم‌ترین گام برای شروع هر فعالیتی، تعیین یک هدف مشخص برای انجام آن است. برنامه ریزی برای خواندن آیلتس نیز از این قاعده جدا نیست. شما برای طراحی یک برنامه دقیق و کارآمد باید پیش از هر چیز هدف خود را از شرکت در آزمون آیلتس مشخص کنید. زیرا هدف شما از شرکت در آزمون آیلتس رابطه مستقیمی با کسب نمره قابل قبول در این آزمون دارد.

به عنوان مثال، اگر شما قصد مهاجرت به کشورهای خارجی برای ادامه تحصیل را داشته باشید، در گام اول باید متوجه شوید که مرکز آموزشی مورد نظر شما چه نمره‌ آیلتسی را برای پذیرش دانشجویان تعیین کرده است. با مشخص شدن نمره مورد نظر، شما می‌توانید برای رشیدن به موفقیت هدف‌گذاری دقیقی داشته باشید و برای خواندن آیلتس برنامه‌ریزی کنید.

تعیین سطح زبان انگلیسی

۲. تعیین سطح زبان انگلیسی

پس از مشخص کردن هدف خود از شرکت در آزمون آیلتس، نوبت به تعیین سطح می‌رسد. تعیین سطح یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در برنامه ریزی برای خواندن آیلتس به شما کمک کند. با شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌توانید سطح و میزان تسلط خود بر مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی را به سادگی ارزیابی کنید. شرکت در این آزمون‌های آزمایشی به شما کمک می‌کند که با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوید و بتوانید برای تقویت آن‌ها برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. بدون شک شما باید بیشتر وقت خود را به از بین بردن نقاط ضعف اختصاص دهید. البته نباید از تقویت نقاط قوت خود غافل شوید.

۳. تعیین مدت زمان مناسب برای خواندن آیلتس

در گام بعدی برنامه ریزی برای خواندن آیلتس که یکی از مهم‌ترین مراحل آن نیز به شمار می‌رود، باید مدت زمان مناسب برای مطالعه را تعیین کنید. عوامل مختلفی می‌توانند در تعیین مدت زمان مطالعه تاثیرگذار باشند. مهم‌ترین عامل به سطح شما در زبان انگلیسی مربوط می‌شود. بدون شک اگر سطح زبان شما با هدفی که برای خود تعیین کرده‌اید فاصله زیادی دارد، باید در طول هر هفته مدت زمان بیشتری را به مطالعه و تقویت مهارت‌های مختلف اختصاص دهید.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در تعیین مدت مطالعه، مقدار زمان آزاد شما در طول هر روز است. اگر شما فرد پرمشغله‌ای باشید، نمی‌توانید در طول روز مدت زمان زیادی را صرف خواندن و آماده‌سازی خود برای آزمون آیلتس کنید. در چنین مواقعی می‌توانید در طول هفته تعداد روزهای بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید یا از روزهای تعطیل نهایت بهره را ببرید.

منابع آزمون آیلتس

۴. استفاده از منابع آموزشی مناسب

برنامه ریزی برای خواندن آیلتس تنها به طراحی یک جدول زمانی و تعیین مدت زمان مطالعه محدود نمی‌شود. شما در برنامه‌ریزی خود باید به موارد مهم دیگری مانند منابع آموزشی نیز توجه کنید. در بسیاری از موارد استفاده از منابع آموزشی کاربردی می‌تواند کلید رسیدن شما به موفقیت در آزمون آیلتس باشد. در نتیجه شما باید بخشی از برنامه‌ریزی روزانه خود را به مطالعه این منابع اختصاص دهید.

فراموش نکنید که شما باید تمامی مهارت‌های چهارگانه خود را تقویت کنید و نباید از هیچ یک از آن‌ها غافل شوید. در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنیم که از منابع متنوع و جامعی استفاده کنید که بتوانند به تقویت هر چهار مهارت زبانی شما کمک کنند.

ما در صفحه از پیش منتشر شده ای مطالب مفیدی در زمینه منابع آیلتس ارائه داده ایم، به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه ” منابع آیلتس ” دیدن نمایید.

 

۵. شرکت در دوره‌های آموزشی را در برنامه‌ریزی خود قرار دهید

برنامه ریزی برای خواندن آیلتس بدون شرکت در دوره‌های آموزشی بازدهی مناسبی نخواهد داشت. شما با شرکت در دوره‌های آموزشی با نکات و تکنیک‌های کلیدی آزمون آیلتس آشنا می‌شوید و می‌توانید در کنار سایر همکلاسی‌ها مهارت‌هایی مانند مکالمه را با سرعت بیشتری تقویت کنید. در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنیم که در برنامه‌ریزی خود حتما زمان مشخصی را به شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری اختصاص دهید.

۶. تمرین و مرور مطالب؛ بخش مهمی از برنامه ریزی برای خواندن آیلتس

ساختار ذهن انسان به گونه‌ای است که شما برای وارد کردن اطلاعات به حافظه بلندمدت خود نیاز به تکرار و مرور مطالب دارید. مطمئنا شما هم بارها با این مشکل مواجه شده‌اید که در هنگام مطالعه، مطلبی را به خوبی یاد گرفته‌اید اما در جلسه امتحان به کلی آن را فراموش کرده‌اید. به همین علت است که بسیاری از مشاوران تمرین و مرور مطالب را یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه ریزی برای خواندن آیلتس می‌دانند. در نتیجه برای کسب موفقیت در آزمون آیلتس حتما بخشی از برنامه مطالعاتی روزانه خود را به تمرین و مرور مطالب مختلف اختصاص دهید. تمرین مداوم، به خصوص به صورت گروهی، نقش بسیار مهمی را در تقویت مهارت‌های چهارگانه شما ایفا می‌کند.

ارزیابی

۷. ارزیابی مستمر

برنامه ریزی برای خواندن آیلتس بدون ارزیابی مستمر، معنایی ندارد. شما باید مهارت‌های خود را در زبان انگلیسی به طور مداوم مورد ارزیابی قرار دهید تا بتوانید از میزان پیشرفت خود آگاه شوید. شاید با گذر زمان جای نقاط ضعف و قدرت شما با یکدیگر عوض شده یا شاید هیچ پیشرفتی حاصل نشده باشد. در نتیجه شما با ارزیابی مستمر خود می‌توانید به این مسائل پی ببرید و برنامه مطالعاتی خود را اصلاح کنید. پیشنهاد می‌شود که مهارت‌های خود را به صورت هفتگی یا ماهانه مورد ارزیابی قرار دهید. شرکت در ” آزمون ماک ” نیز گزینه مناسبی برای ارزیابی کلی مهارت‌ها به شمار می‌رود.

۸. در صورت نیاز از یک مشاور کمک بگیرید

اگر نمی‌دانید که به منظرو برنامه ریزی برای خواندن آیلتس باید از کجا شروع کنید و نمی‌توانید به تنهایی یک برنامه مطالعاتی دقیق و حساب‌شده را طراحی کنید، بهتر است از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید. کسب مشاوره برای طراحی برنامه مطالعاتی می‌تواند شما را به کسب موفقیت در آزمون آیلتس نزدیک‌تر کند.

برنامه ریزی برای خواندن آیلتس

برنامه ریزی برای خواندن آیلتس؛ رمز موفقیت در این آزمون

یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث ایجاد تمایز میان داوطلبان موفق و شکست‌خورده در آزمون آیلتس می‌شود، داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق برای مطالعه مباحث و تقویت مهارت‌های چهارگانه است. البته برنامه ریزی برای خواندن آیلتس به تنهایی نمی‌تواند باعث موفقیت در این آزمون شود. شما باید با تلاش و پشتکار به صورت دقیق از برنامه مطالعاتی خود پیروی کنید و با ارزیابی مستمر به شناخت درستی از نقاط ضعف و قوت خود برسید. فراموش نکنید که اگر نمی‌توانید به تنهایی برای آزمون آیلتس برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر برای آمادگی آزمون بین المللی آیلتس بهتر است وارد صفحه “ آمادگی آزمون آیلتس ” شوید.

سوالات متداول

در طول هر هفته چند روز را به مطالعه زبان انگلیسی اختصاص دهیم؟

انتخاب تعداد روزها بیشتر به زمان آزاد شما بستگی دارد. در صورت امکان می‌توانید ۵ یا ۶ روز از هفته را به مطالعه زبان انگلیسی اختصاص دهید.

چگونه می‌توانیم برای تقویت مهارت مکالمه برنامه‌ریزی کنیم؟

شما می‌توانید بخشی از برنامه مطالعاتی خود را به صحبت کردن با همکلاسی‌ها و دوستان خود اختصاص دهید. در این جلسات، به زبان انگلیسی درباره موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *