آیا موتورسیکلت نیاز به معاینه فنی دارد

آیا موتورسیکلت هم نیاز به معاینه فنی دارد؟

معاینه فنی موتورسیکلت از جمله موارد مهمی است که موتورها باید داشته باشند. در سالیان اخیر تعداد موتورسیکلت‌ها در خیابان‌های شهر به شکل قابل توجه در حال افزایش است. قانون‌گذاران جهت مدیریت مشکلات آلایندگی و اسقاط به موقع موتورسیکلت‌ها تدابیر مهمی را اندیشیده‌اند. معاینه موتورها یکی از مناسب‌ترین راه‌حل‌ها برای پیشگیری از این مشکل است.

استفاده پیوسته از موتورسیکلت‌ها، احتمال ایجاد نقص در عملکرد آن را بالا می‌برد. یکی از دلایل استفاده پیوسته از این وسیله نقلیه، امکان عبور آن از بین خودروها در ترافیک و رسیدن سریع به مقصد است. در سال‌های اخیر دریافت برگ معاینه فنی اجباری شده است.

مطالب مفید:

معاینه فنی موتور

دلایل عدم تمایل موتورسواران به دریافت معاینه فنی موتورسیکلت

پلیس راهور دو دلیل را برای عدم تمایل به دریافت برگ معاینه فنی موتورسیکلت اعلام کرده‌ است:

  • محدودیت در رصد دوربین‌های پلیس راهنمایی و رانندگی، این دوربین‌ها قادر به ثبت شماره پلاک موتورسیکلت نیستند.

تست آلایندگی برای انجین‌های موتورسیکلت‌های کاربراتوری بی‌نتیجه است، بر اساس گزارش اداره راهنمایی و رانندگی بیش از ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، کاربراتوری هستند.

مراحل معاینه موتورسیکلت

مراحل معاینه موتورسیکلت شامل ظاهر و بخش فنی آن می‌شود. یعنی در ابتدا ظاهر آن بررسی می‌شود. پس از آن سطح آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز ‌سنجیده خواهد شد. در مراحل بعدی، قدرت ترمزها و میزان باد لاستیک‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرند. اگر در طی این مراحل مشکلی مشاهده نشود، برگ معاینه فنی برای آن موتورسیکلت صادر می‌گردد.

هزینه برگ معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها ۱۲ هزار تومان است و درصورتی‌که پس از معاینه اشکالی در موتور بوده و مردود شود باید ۲ هزار تومان پرداخت گردد. درصورتی‌که موتورسیکلت‌ها برگ معاینه فنی نداشته باشند و پلیس متوجه این موضوع شود، آنها را جریمه خواهد کرد.  مراحل بررسی و صدور برگ برای این معاینه فنی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان می‌برد که در زیر به طور کامل توضیح داده شده است.

مشخصات ظاهری موتورسیکلت

 بررسی مشخصات ظاهری موتورسیکلت

در هنگام بررسی مشخصات ظاهری یک موتورسیکلت موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • چراغ‌های موتورسیکلت: چراغ‌ها باید نور درخشان را از خود منتشر کنند. مواردی مانند ترک و شکستگی قاب چراغ، سوختگی و یا کم‌نور بودن آن یک مشکل فنی به حساب می‌آید. استفاده از چراغ‌های زنونی خلاف مقررات محسوب می‌شود.
  • آینه‌های موتورسیکلت: آینه‌های این وسیله نقلیه باید سالم، قابل تنظیم و وضوح آن بالا باشد.
  • سلامت چرخ عقب: برای سنجیدن صحت کارکرد چرخ عقب، کمک‌فنرها و تراز بودن این چرخ‌ سنجیده می‌شود.
  • طلق جلوی موتورسیکلت: طلق جلوی یک موتورسیکلت باید ابعادی استاندارد، شفاف و بدون خط و خش داشته باشد.
  • دودزا نبودن: دودزا بودن اگزوز گاهی به علت روغن‌سوزی و عدم عملکرد صحیح سوخت‌رسانی انجین است.
  • کم‌صدا بودن اگزوز: این یک مورد برای عدم انتشار آلودگی صوتی سنجیده خواهد شد.
  • نداشتن تجهیزات جانبی غیراستاندارد: این قسمت در بررسی ظاهری یک موتورسیکلت انجام می‌شود.

سنجیدن میزان گازهای آلاینده

در این مرحله از معاینه فنی، سطح انتشار گازهای خروجی از اگزوز بر اساس نوع آن مورد سنجش قرار می‌گیرند. در تست آلایندگی، گازهایی مانند CO، HC، O2 و در آخر هم لامبدا بررسی می‌شود. میزان انتشار این گازها نباید از محدوده استاندارد خارج باشد.

وجود نقص در سیستم سوخت‌رسانی، وجود حفره در اگزوز، استفاده از سوخت بی‌کیفیت و داشتن نشتی، سبب افزایش میزان آلایندگی در یک موتورسیکلت می‌شود. به همین دلیل در معاینه بسیار مهم است که میزان انتشار آلاینده‌ها بررسی شود تا بتوان از آلودگی بیشتر محیط زیست جلوگیری کرد.

تست قدرت ترمز موتورسیکلت

آخرین آزمون برای دریافت برگ معاینه فنی، سنجیدن میزان قدرت ترمزها است. در این قسمت، قدرت و سرعت بررسی می‌شوند. این آزمون هم به شکل دستی و هم توسط دستگاه مخصوص انجام می‌پذیرد. در نهایت میزان باد لاستیک‌ها اندازه‌گیری خواهد شد.

مدارک معاینه فنی موتور

مدارک برای صدور برگ معاینه فنی موتور

صاحبان موتورسیکلت جهت مراجعه به مراکز معاینه فنی باید کارت و یا سند مالکیت موتورسیکلت را با فرم تشخیص عیوب ظاهری با خود به همراه داشته باشند. بارکد روی کارت معاینه فنی مطابق با مشخصات مالک موتورسیکلت صادر می‌گردد.

نکات مهم برای معاینه فنی موتورسیکلت

برای معاینه فنی لازم است تا به نکات مهمی که در زیر بیان شده است توجه داشته باشید:

  • موتورسیکلت‌های زیر ۵ سال ساخت، نیاز به در یافت برگ معاینه فنی ندارند.
  • برای موتورسیکلت‌هایی که دارای پلاک قدیمی هستند، برگه معاینه فنی صادر نمی‌شود. مالکان این موتورسیکلت‌ها باید اقدام به دریافت پلاک جدید کنند‌.
  • مدت اعتبار برگ معاینه موتور به مدت یک سال است؛ بنابراین اگر صاحبان این وسایل بعد از پایان اعتبار آن تمدید نکنند، مشمول جریمه می‌شوند.
  • مطابق با قوانین اداره راهنمایی و رانندگی، به موتورسیکلت‌های بالاتر از ۳۰۰ سی‌سی حجم موتور، پلاک و برگ معاینه فنی تعلق نمی‌گیرد.

سؤالات متداول

آیا موتورسیکلت‌ها به معاینه فنی نیاز دارند؟

بله به دلیل افزایش تعداد موتورسیکلت‌ها و همچنین انتشار آلایندگی‌ها لازم است تا موتورسیکلت‌ها برای معاینه فنی اقدام کنند.

آیا موتورسیکلت‌های نو نیاز به معاینه دارند؟

خیر، موتورسیکلت‌های نو تا ۵ سال به معاینه نیاز ندارند.

اعتبار برگ معاینه موتورسیکلت‌ها چقدر است؟

این برگ به مدت ۱ سال اعتبار داشته و در صورت عدم تمدید آن، مشمول جریمه خواهد شد.

هزینه معاینه فنی موتورسیکلت چقدر است؟

هزینه معاینه موتورها ۱۲ هزار تومان بوده و در صورت مردودی باید ۲ هزار تومان پرداخت کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *