با گواهینامه پایه دو چه ماشین‌هایی می شود سوار شد؟

با گواهینامه پایه دو چه ماشین‌هایی می شود سوار شد؟

گواهینامه یکی از مدارک ضروری برای رانندگی است. مطابق با قوانین، انواع گواهینامه پایه یک، پایه دو و پایه سه برای رانندگی با ماشین‌های مختلف صادر می‌شود. گرفتن هر یک از این گواهینامه‌ها مراحل خاص خود را دارد. به طور کلی گرفتن گواهینامه پایه یک، سخت‌تر از پایه دو و پایه دو سخت‌تر از پایه سه است.

دیگران دیده اند:

تفاوت این گواهینامه‌ها در نوع کاربری آنهاست و هیچ یک از آنها را نمی‌توان به‌جای دیگری استفاده کرد. گواهینامه پایه دو برای خودروهای نیمه‌سنگین یعنی خودروهای باری با حداکثر ۶ تن ظرفیت بار و خودروهای سواری با حداکثر ۲۶ نفر، استفاده می‌شود. در ادامه با  ایران آموزشگاه همراه باشید.

گواهینامه پایه ۲ برای چه کسانی خوب است؟

گواهینامه پایه دو برای افرادی مناسب است که می‌خواهند با ون، مینی‌بوس و کامیون‌های کوچک رانندگی کنند. یعنی برای رانندگی با ماشین‌هایی مانند ایسوزو به گواهینامه پایه دو نیاز است. علاوه بر این رانندگان خودروهایی چون آمبولانس، تاکسی، آتش‌نشانی و سرویس مدارس نیاز است تا گواهینامه پایه دو داشته باشند.

با توجه به اینکه گواهینامه پایه ۲ برای رانندگی با خودروهای نیمه‌سنگین است، اگر فردی بخواهد به‌عنوان سرویس مدارس یا مسافربری بین شهری با ون کار کند باید گواهینامه پایه دو بگیرد.نکته قابل توجه این است که برای هر یک از انواع خودروها به گواهینامه مربوط به آن نیاز است. به عنوان مثال برای رانندگی با خودرو سواری سمند به گواهینامه پایه دو یا پایه سه نیاز بوده و با گواهینامه پایه یک نمی‌توان با این خودرو رانندگی کرد.

هر یک از گواهینامه‌ها برای چه خودرویی مناسب است؟

گواهینامه‌ها طبق کاربری خودروها صادر می‌شوند. در واقع هر یک از انواع خودروها ظرفیت خاصی در حمل بار و مسافر دارند و به همین دلیل، گواهینامه آنها با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر خودروها، رانندگان موتورسیکلت نیز موظف به دریافت گواهینامه هستند. در جدول زیر کاربرد گواهینامه‌های پایه یک، پایه دو و پایه سه بیان شده است.

نوع گواهینامه نوع وسیله نقلیه
گواهینامه پایه یک خودروهای باربری با ظرفیت بار بیش از ۶ تن

خودروهای مسافربری با ظرفیت بیش از ۲۶ نفر

انواع خودرو های سواری

گواهینامه پایه دو خودروهای باربری با ظرفیت بار حداکثر ۶ تن

خودروهای مسافربری با حداکثر ظرفیت ۲۶ نفر

گواهینامه پایه سه خودروهای باربری (وانت شخصی) با طرفیت بار حداکثر ۵/۳ تن

خودروهای مسافربری با حداکثر ظرفیت ۹ نفر

گواهینامه موتورسیکلت موتورسیکلت با حجم ۲۰۰ سی‌سی

شرایط گرفتن گواهینامه پایه دو

برای گرفتن گواهینامه پایه دو شرایطی در نظر گرفته شده است که متقاضیان باید با رعایت این شروط، گواهینامه پایه دو خود را اخذ کنند. هر یک از این شرایط در زیر به طور کامل توضیح داده شده است:

  • ارائه مدارک سلامت: متقاضیان باید آزمایش‌های لازم برای اثبات سلامت جسمی و روانی را انجام داده و مدارک آن را به مراکز مربوطه ارائه دهند. همچنین انجام تست عدم اعتیاد نیز الزامی است.
  • قبولی در آزمون نظری و عملی: متقاضیان پس از ثبت‌نام ابتدا در آزمون‌های نظری شرکت می‌کنند. در صورت قبولی مجاز به شرکت در آزمون عملی خواهند شد. آزمون عملی شامل رانندگی با اتومبیل‌های مربوطه یعنی اتومبیل باری با حداکثر ظرفیت بار ۶ تن و اتومبیل سواری ۲۶ نفر سرنشین، انجام می‌شود.
  • داشتن گواهینامه پایه سه: بدون داشتن گواهینامه پایه سه نمی‌توان گواهینامه پایه دو گرفت. یعنی باید ابتدا گواهینامه پایه سه را گرفته و سپس برای گواهینامه پایه دو اقدام کرد. نکته قابل توجه این است که بلافاصله بعد از گرفتن گواهینامه پایه سه نمی‌توان گواهینامه پایه دو گرفت. افرادی مجاز به اخذ گواهینامه پایه دو می‌شوند که حداقل دو سال از گواهینامه پایه سه آنها گذشته و ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  • حداقل سن ۲۳ سال: متقاضیان با سن کمتر از ۲۳ سال حتی اگر دو سال از گواهینامه پایه سه آنها گذشته باشد، نمی‌توانند گواهینامه پایه دو را دریافت کنند. مطابق با این شرط، افرادی که در ۱۸ سالگی گواهینامه پایه سه اخذ می‌کنند، ۵ سال بعد یعنی در سن ۲۳ سالگی مجاز به دریافت گواهینامه پایه دو می‌شوند.

هزینه گرفتن گواهینامه پایه دو

هزینه گرفتن گواهینامه پایه دو متغیر است و به چندین عامل بستگی دارد. به‌صورت کلی هزینه دریافت گواهینامه پایه دو در سال ۱۴۰۱ بین ۲۰۰/۱ تا ۴۰۰/۱ میلیون تومان است. البته باید توجه داشت که بسته به خدماتی که آموزشگاه‌های رانندگی ارائه می‌کنند این هزینه متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، به‌ازای هر بار مردودی در امتحان تئوری و عملی باید هزینه‌ای پرداخت شود. هزینه‌های مربوطه شامل موارد زیر است:

  • هزینه تست پزشکی: ۱۰۰ هزار تومان
  • هزینه کلاس تئوری پایه دو: ۴۰۰ هزار تومان
  • هزینه کلاس عملی پایه دو: ۶۰۰ هزار تومان
  • هزینه خرید کتاب: ۳۰ هزار تومان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به هزینه و مدارک گواهینامه رانندگی پایه دوم ۲ مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای گواهینامه پایه دو

داشتن مدارک مورد نیاز برای گواهینامه پایه دو یکی از شروط اصلی است که قبل از ثبت‌نام در آموزشگاه باید آماده کنید. در زیر لیست این مدارک بیان شده است:

  • اصل شناسنامه به همراه کپی تمامی صفحات آن
  • اصل کارت ملی و کپی از دو طرف آن
  • ارائه ۸ قطعه عکس پرسنلی (با رعایت کامل پوشش اسلامی)
  • اصل گواهینامه پایه یک یا پایه سه

نحوه تبدیل گواهینامه پایه سه به گواهینامه پایه دو

نحوه تبدیل گواهینامه پایه دو به گواهینامه پایه سه تنها با شرکت در آزمون‌های گواهینامه پایه دو امکان‌پذیر است. در واقع یکی از شرایط اصلی گرفتن گواهینامه پایه دو این است که شما گواهینامه پایه سه داشته باشید و دو سال از گرفتن آن گذشته باشد.

مراحل گرفتن گواهینامه پایه دوم

در صورت داشتن شرایط لازم برای گرفتن گواهینامه پایه دوم لازم است تا مراحل آن را پشت سر بگذرانید. در زیر روند کامل از مراحل گرفتن گواهینامه پایه دوم بیان شده که شما به شما کمک می‌کند تا با نحوه ثبت‌نام تا شرکت در آزمون آشنا شوید.

ثبت‌نام در آموزشگاه رانندگی

شما برای گرفتن گواهینامه پایه دوم ابتدا لازم است تا در آموزشگاه رانندگی مربوط به آن ثبت‌نام کنید. معمولاً در بسیاری از شهرها آموزشگاه رانندگی پایه دوم وجود دارد؛ اما لازم به ذکر است که آموزشگاه رانندگی پایه سوم و دوم متفاوت هستند.

ارائه مدارک لازم و تست‌های پزشکی

در این مرحله باید مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه پایه دوم ارائه شود. همچنین یکی از شرایط گرفتن گواهینامه پایه ۲، انجام تست‌های پزشکی است که شامل تست بینایی، گروه خونی و اعتیاد (برای آقایان) می‌شود.

آموزش تئوری رانندگی با خودرو

در این مرحله به‌صورت تئوری رانندگی با خودروهای نیمه‌سنگین و قوانین آن آموزش داده می‌شود. سرفصل‌های دوره تئوری شامل آشنایی با قوانین و مقررات رانندگی، آشنایی با قطعات خودرو و نحوه رانندگی با آن است که بین ۷ تا ۱۰ جلسه خواهد بود.

آموزش عملی رانندگی با خودرو

در این مرحله شما پس از انتخاب مربی رانندگی می‌توانید آموزش‌های عملی را طی کنید. آموزش عملی رانندگی شامل آشنایی با بخش‌های مختلف خودرو، اصول قبل از حرکت، نحوه روشن کردن خودرو، حرکت خودرو، پیچیدن، پارک، دنده عقب رفتن و توقف است. مدت‌زمان آموزش عملی رانندگی با خودرو بین ۱۰ تا ۱۲ جلسه است.

شرکت در آزمون کتبی گواهینامه پایه دوم

شما پس از طی آموزش‌های تئوری و عملی رانندگی می‌توانید در آزمون کتبی آن شرکت کنید. آزمون کتبی شامل سؤالات از قوانین و مقررات رانندگی است که با مطالعه کتاب و نمونه سؤالات می‌توانید خود را آماده آزمون کنید. برای قبولی در آزمون کتبی لازم است تا حداقل از ۳۰ سؤال به ۲۶ سؤال پاسخ درست دهید.

شرکت در آزمون عملی گواهینامه پایه دوم

آزمون عملی گواهینامه پایه دوم پس از آزمون کتبی است، در واقع شما پس از کسب نمره قبولی در آزمون کتبی می‌توانید در آزمون عملی آن شرکت کنید. آزمون عملی رانندگی گواهینامه پایه ۲ شامل رانندگی با خودرو نیمه‌سنگین است که زیر نظر افسر راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود.

قبولی در آزمون و دریافت گواهینامه پایه دو

گرفتن گواهینامه پایه دوم مستلزم انجام تمام مراحل بالا و در نهایت قبولی در آزمون عملی است. در صورت قبولی در آزمون عملی لازم است تا مدارک مورد نیاز به آموزشگاه داده شده و هزینه آن پرداخت شود. پس از مدت ۳۰ تا ۴۰ روز گواهینامه شما از طریق پست به دستتان خواهد رسید.

مزایای داشتن گواهینامه پایه دو

گواهینامه پایه دو برای رانندگی با خودروهای نیمه‌سنگین کاربرد دارد. افرادی که بیشتر از ۲۳ سال سن داشته و ۲ سال از گوهینامه پایه سه آنها گذشته است میتوانند برای دریافت این گواهینامه اقدام کنند. داشتن گواهینامه پایه دو میتواند برای افرادی که به شغل رانندگی مشغول هستند مزایای مختلفی داشته باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

  • دارندگان گواهینامه پایه دو می‌توانند به‌عنوان راننده در شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف به‌عنوان راننده خودروهای نیمه‌سنگین مشغول به کار شوند.
  • در بسیاری از ادارات دولتی شرط استخدام رانندگان دارا بودن گواهینامه پایه دو است.
  • افراد با داشتن گواهینامه پایه دو می‌توانند ون یا مینی‌بوس‌های با ظرفیت حداکثر ۲۶ نفر خریداری کرده و سرویس مدارس شوند.
  • افراد با داشتن گواهینامه پایه ۲ میتوانند در خطوط بین شهری کار حمل و نقل مسافر انجام دهند.
  • گواهینامه پایه ۲ برای رانندگی با خودروهای نیمهسنیگن باری با ظرفیت حداکثر ۶ تن مجاز بوده و دارندگان آن میتوانند در خطوط بین شهری یا درون شهر عمل حمل و نقل بار را انجام دهند.

پرسش و پاسخ

هر یک از گواهینامه‌ها برای چه خودرویی مناسب است؟

هر یک از انواع خودروها ظرفیت خاصی در حمل بار و مسافر دارند و به همین دلیل، گواهینامه آنها با یکدیگر متفاوت است.

گواهینامه پایه ۲ برای چه کسانی خوب است؟

گواهینامه پایه دو برای افرادی مناسب است که می‌خواهند با ون، مینی‌بوس و کامیون‌های کوچک رانندگی کنند.

۶ دیدگاه

  • شما اول اطلاعات خودتون رو تکمیل کنین بعدا بیایین مطلب بنویسین،راننده ای که گواهینامه پایه یک داره میتونه با تمام ماشین‌ها اعم از سواری و باری و بت هر ظرفیتی رانندگی کنه.مگه میشه طرف پایه یک داشته باشه ولی نتونه با سواری رانندگی کنه،نمیدونم این اطلاعات غلط رو از کجا آوردین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *