آموزش رنگ کردن موی سر در خانه

آموزش رنگ کردن موی سر در خانه با تکنیک‌هایی حرفه‌ای

رنگ کردن مو یکی از روش‌های محبوب برای افزایش زیبایی چهره و ایجاد تغییرات در ظاهر افراد است. هزینه‌های بالای رنگ‌کردن مو در سالن‌های زیبایی، باعث شده است تا بسیاری از بانوان از روش‌های خانگی برای این کار استفاده کنند. ماندگاری بالای رنگ‌ها و دستیابی به بهترین نتیجه رنگ‌کردن مو، به شناخت تکنیک‌ها و ابزارهای مورد نیاز این کار بستگی دارد. بر همین اساس در این مطلب از سایت ایران آموزشگاه به آموزش رنگ کردن موی سر در خانه می‌پردازیم و تکنیک‌هایی حرفه‌ای را به شما معرفی می‌کنیم.

آموزش رنگ کردن موی سر در خانه

مزایای یادگیری رنگ کردن موی سر در خانه

با توجه به تنوع بالای تکنیک‌های رنگ‌آمیزی مو، در نگاه اول رنگ‌کردن موها در خانه، موضوعی نشدنی است؛ اما با استفاده از تکنیک‌هایی کاربردی و ساده می‌توان به زیباترین رنگ‌ها را برای موها استفاده کرد. هر چند با توجه به تخصص بالای آرایشگران و آشنایی بالای آن‌ها با انواع تکنیک‌های رنگ‌آمیزی مو، بهتر است از تجربه آن‌ها برای این کار استفاده کنیم؛ بااین‌حال آموزش رنگ کردن موی سر در خانه مزایای بسیاری دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کاهش هزینه‌ها برای رنگ‌آمیزی
  • تغییر مداوم رنگ‌ موها بدون صرف هزینه‌های اضافی و اتلاف وقت
  • همراه شدن با مد روز
  • تسلط به تکنیک‌های رنگ‌آمیزی و کسب درآمدی ناچیز
  • آشنایی با کاربردهای انواع رنگ‌ها و هموار شدن مسیر آموزش تخصصی

مزایای شناخت کاربردهای انواع رنگ‌های مو برای موهای مختلف در روش خانگی، بسیاری از افراد را به شرکت در دوره آموزش رنگ مو ترغیب می‌کند. این دوره‌ها بالاترین سطح تسلط و مهارت را برای شما به همراه دارند. شما می‌توانید برای ثبت نام در بهترین مراکز آموزشی کشور، از ایران آموزشگاه کمک بگیرید.

آموزش رنگ کردن موی سر در خانه

ابزار لازم برای شروع رنگ کردن موی سر در خانه

برای شروع آموزش رنگ کردن موی سر در خانه، نیاز به تجهیزات پیشرفته و گرانی ندارید. با استفاده از این ابزارهای کاربردی به‌راحتی می‌توان طیف متنوعی از انواع رنگ‌های مو را به کار گرفت. شناخت این ابزار پیش از شروع فرایند رنگ‌کردن موها در خانه یک ضرورت است. بر همین اساس مهم‌ترین تجهیزات لازم برای شروع یک آموزش اصولی و حرفه‌ای رنگ کردن موها در خانه عبارت‌اند از:

  • رنگ موی انتخابی
  • اکسیدان باکیفیت
  • شانه تقسیم مو و گیره مو
  • دستمال مرطوب پاک‌کننده آرایش
  • براش رنگ مو همراه با ظرف رنگ
  • کلاه حمام یکبار مصرف
  • وازلین برای پوشش بخش‌هایی از صورت به‌منظور جلوگیری از رنگ گرفتن
  • آینه دستی و سبک
  • دستکش یک‌بار‌مصرف فاقد لاتکس

قبل از رنگ کردن موی سر در خانه باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

رنگ کردن مو در خانه با انجام این کار در سالن‌های زیبایی متفاوت است. مشاوران مراکز زیبایی با شناخت اقدامات لازم برای رنگ‌کردن موها، قبل و بعد از انجام این فرایند نکات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند. شروع آموزش رنگ کردن موی سر در خانه باید با شناخت برخی اقدامات اساسی باشد تا ماندگاری و ظرافت رنگ‌کاری بیشتر شود. در ادامه به مهم‌ترین اقداماتی اشاره می‌کنیم که پیش از رنگ‌کردن موی سر خود باید با آن‌ها آشنا باشید.

۱. عدم شست‌وشوی موها

اولین نکته برای یک آموزش اصولی در خانه، عدم شستن موها برای رنگ‌آمیزی است. چربی‌های طبیعی پوست سر به‌عنوان یک لایه محافظ در برابر مواد شیمیایی عمل می‌کنند و از آسیب به ریشه‌های مو و کاهش ماندگاری رنگ جلوگیری می‌کنند.

۲. شانه زدن موها

رنگ‌دانه‌های رنگ‌های شیمیایی بر روی موها فر، مجعد و وز به‌خوبی اثر نمی‌گذارند. برای افزایش تاثیر رنگ‌پذیری بر روی ریشه‌های این نوع از موها، حتما باید پیش از رنگ‌آمیزی موهای خود را شانه کنید. باز کردن گره موها و دسته‌بندی اصولی آن‌ها، نظم مشخصی را برای شروع آموزش رنگ کردن موی سر در خانه به وجود می‌آورد.

۳. استفاده از مواد شیمیایی چرب‌کننده

یکی از مهم‌ترین اقدامات پیش از شروع رنگ‌کردن مو در خانه، اضافه کردن یک مرطوب‌کننده قوی، وازلین یا روغن مو به لایه‌های ریشه موی سر است تا علاوه بر جلوگیری از آسیب به مو، عمل آبکشی مو پس از رنگ‌زدن نیز آسان‌تر انجام شود.

مراحل رنگ کردن موی سر در خانه

مراحل رنگ کردن موی سر در خانه

پس از شناخت ابزار و تجهیزات لازم و نکات ضروری برای یک رنگ‌آمیزی مناسب مو، باید با مراحل این کار آشنا شد. تفاوت رنگ‌کردن مو در خانه و سالن‌های زیبایی نباید، باعث ترس شما از شروع آموزش رنگ کردن موی سر در خانه شود؛ زیرا این آموزش‌ها کاملا کاربردی و ساده هستند و بر روی انواعی از جنس مو‌ها جواب می‌دهند.

در صورت علاقه به رنگ‌کردن موی سر خود در بهترین سالن‌های آرایشی، می‌توانید از لیست سالن‌های تخصصی رنگ مو منتشرشده در سایت ایران آموزشگاه کمک بگیرید. در ادامه به مراحل آموزش رنگ کردن موی سر در خانه می‌پردازیم.

مرحله اول؛ چیدن موها

نگران نباشید، شما قرار نیست برای رنگ کردن موهایتان آنها را کوتاه کنید. قیچی کردن مو برای از بین بردن موخورها و قسمت‌های شکننده است. رنگ کردن موهای آسیب‌دیده علاوه بر اینکه به رنگ دلخواه درنمی‌آید، پس از مدت کوتاهی نیز رنگ آن از بین می‌رود. پس برای رنگ کردن مو در خانه ابتدا قسمت‌های آسیب‌دیده را بچینید.

مرحله دوم؛ آشنایی کامل با درجه‌بندی رنگ‌ها

رنگ‌های مو تنوع زیادی دارند و شما ممکن است هنگام خرید کمی گیج شوید. درجه رنگ موها از ۱ تا ۱۰ هست و هر چه بالاتر رود، رنگ مو روشن‌تر می‌شود. شما اول مشخص کنید که می‌خواهید موهایتان را چه رنگی کنید بعد از آن درجه مناسب را برای رنگ مویتان انتخاب کنید.

مرحله سوم؛ تقسیم موها

سومین مرحله از آموزش رنگ‌کردن مو در خانه، به تقسیم‌بندی اصولی آن‌ها برمی‌گردد. برای این کار باید خطی فرضی را به‌صورت عمودی و افقی ترسیم کرده و با کمک یک شانه دم تیز، موهای خود را تقسیم‌بندی کنید. پس از دسته‌بندی موها به چند قسمت، آن‌ها را با گیره مو ببندید.

مرحله چهارم؛ رنگ‌کردن بخش‌های پشتی مو

بعد از این که موهای خود را برای رنگ‌کردن دسته‌بندی کردید، زمان چهارمین مرحله از آموزش رنگ کردن موی سر در خانه می‌رسد. در این مرحله باید رنگ‌کردن قسمت پشتی موها را به‌صورت لایه لایه انجام دهید. دقت داشته باشید که آماده‌کردن موها باید قبل از درست کردن رنگ مو باشد؛ زیرا افزایش فاصله آماده‌سازی رنگ و استفاده از آن به ریشه‌های مو آسیب جدی وارد می‌کند.

مرحله پنجم؛ رنگ کردن ساقه مو

در پنجمین مرحله از آموزش رنگ کردن موی سر در خانه باید ساقه موها را تا نزدیکی ریشه رنگ کرده و پس از آن نیز با دقت و ظرافت بالایی رنگ‌کردن ریشه‌ها را شروع کنید. این موضوع به این دلیل است که سرعت رنگ گرفتن ریشه بیشتر از ساقه مو می‌باشد و در پایان ریشه‌ها نسبت به ساقه روشن‌تر می‌شوند.

مرحله ششم؛ شانه کردن موها

مرحله ششم از فرایند رنگ کردن مو در خانه، شانه کردن آن‌ها است. در این مرحله باید با کمک یک شانه دانه‌درشت موها را با سرعت کمی از بالا به پایین شانه کنید تا مواد به طور کامل بر روی تمام مو پخش شوند. پس از آن نیز باید کلاه رنگ را استفاده کرد.

مرحله هفتم؛ ماندن رنگ بر روی سر

برای افزایش ماندگاری رنگ و تاثیرگذاری بالای رنگدانه، پس از انجام چهار مرحله قبل، در گام هفتم آموزش رنگ کردن موی سر در خانه، باید حدود ۴۵ دقیقه صبر کنید و سپس موهای خود را با آب نسبتا سرد بشویید. شستن کامل رنگ موها در این مرحله کاملا مهم است و پس از آن نیز باید از ماسک مو یا نرم‌کننده باکیفیت استفاده کنید.

مرحله هشتم؛ تکنیکی برای رنگ کردن بخش خاصی از مو

درصورتی‌که قصد دارید فقط ریشه‌های مویتان را رنگ کنید، باید پس از رنگ‌ گرفتن ریشه‌، با استفاده از یک ابزار کمکی مانند براش، رنگ را به سمت ساقه‌های مو هدایت و شانه کنید تا بتوانید با این کار یکدستی قابل توجهی را به وجود بیاورید.

تکنیک های رنگ کردن مو درخانه

آشنایی با تکنیک‌های رنگ کردن مو در خانه؛ ضرورتی برای شروع آموزش

بسیاری از بانوان به دلیل عدم آشنایی با تکنیک‌های آموزش رنگ کردن موی سر در خانه، از نتیجه نهایی کار راضی نمی‌شوند. این تکنیک‌ها در زمان رنگ‌آمیزی مو بسیار تاثیرگذار هستند و به‌کارگیری آن‌ها بالاترین کیفیت رنگ‌آمیزی را به شما ارائه می‌دهند. در ادامه به مهم‌ترین تکنیک‌های رنگ کردن موی سر در خانه می‌پردازیم.

 اول: شناخت رنگ‌های اصلی و فرعی و خنثی‌کننده‌ها

شناخت رنگ‌های اصلی و فرعی و سایر خنثی‌کننده‌های کاربردی، مهم‌ترین تکنیک در شروع آموزش رنگ کردن موی سر در خانه به‌شمار می‌رود. آشنایی شما با این رنگ‌ها علاوه بر کمک به انتخاب بهترین رنگ، مانع از آسیب به ریشه‌های مو می‌شود.

انواع رنگ‌های اصلی و فرعی و خنثی‌کننده‌ها عبارت‌اند:

  • رنگ‌های اصلی: قرمز، زرد و آبی
  • رنگ‌های فرعی: نارنجی، سبز و بنفش
  • خنثی‌کننده‌ رنگ سبز: قرمز
  • خنثی‌کننده رنگ زرد: بنفش
  • خنثی‌کننده رنگ آبی: نارنجی

دوم: توجه به خشکی، شکنندگی و آسیب‌دیدگی موها

شناخت میزان خشکی، شکنندگی و جنس موها عامل مهمی در افزایش ماندگاری رنگ مو و کاهش آسیب به ریشه‌های مو در زمان رنگ کردن مو در خانه به‌شمار می‌رود. برای شروع آموزش رنگ کردن موی سر در خانه باید به این نکته توجه داشته باشید که موهای شما نباید بیش از اندازه خشک و حساس باشند؛ زیرا در این صورت به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی در رنگ‌ها، احتمال آسیب به موها وجود دارد.

سوم: با پایه رنگ موی خود آشنا باشید

تکنیک کاربردی دیگر برای افزایش کیفیت آموزش رنگ کردن موی سر در خانه، شناخت پایه رنگ‌هایتان می‌باشد. پایه رنگ‌ها از شماره ۰۱ (رنگ سیاه) شروع شده و تا پایه رنگ ۱۰ (بلوند خیلی روشن) ادامه دارد. پایه رنگ مو درجه تیرگی و روشنی مو رنگ‌دانه به‌کاررفته در آن است.

آموزش رنگ کردن موی سر در خانه

چهارم: چقدر موی سفید دارید؛ سوالی که باید از خود بپرسید

ممکن است پس از رنگ کردن موهایتان، موهای سفید شما خودشان را بیشتر نشان دهند. موضوع اصلی در آموزش رنگ کردن موی سر در خانه این است که بدانید چند درصد موی شما سفید است و برای کاهش این سفیدی از چه راهکاری باید استفاده کنید.

پنجم: دو رنگ مختلف را ترکیب نکنید

اشتباه رایجی که بسیاری از بانوان انجام می‌دهند، ترکیب کردن دو رنگ مختلف برای دستیابی به یک نتیجه جدید است. با توجه به عدم آشنایی و تخصص بیشتر افراد از علم ترکیب رنگ، ادغام رنگ‌ها با یکدیگر نتیجه‌ای غیر قابل پیش‌بینی دارد و ممکن است علاوه بر آسیب به ریشه‌های مو، زیبایی ظاهر شما را نیز از بین ببرد. برای آموزش رنگ کردن موی سر در خانه بهتر است یک رنگ را انتخاب کرده و کار خود را با همان رنگ انجام دهید.

آموزش رنگ کردن موی سر در خانه

ششم: آزمایش رنگ روی یک رشته از موها

برای این که بهترین انتخاب را برای رنگ موی خود داشته باشید، بهترین کار این است که یک رشته از موی سر خود را با قیچی ببرید و رنگ مورد نظر را بر روی آن تست کنید. این تکنیک برای رنگ کردن مو در خانه یک تکنیک کاربردی است؛ زیرا مانع از انتخاب رنگ نامناسب برای موهای شما می‌شود.

هفتم: قبل از آموزش رنگ کردن موی سر در خانه، به مراحل آن تسلط کافی داشته باشید

برای این که در زمان رنگ کردن مو در خانه با اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی روبه‌رو نشوید؛ حتما چندین بار نکات مهم را مرور کنید. تمام وسایل لازم را در دسترس خود قرار داده و بدون وقفه فرایند رنگ‌کردن مو را انجام دهید.

هشتم: از بطری رنگ استفاده نکنید

رنگ کردن مو در خانه فرایندی است که به دقت و ظرافت خاصی نیاز دارد. به‌جای خالی کردن رنگ از داخل بطری بر روی سر، از کاسه رنگ استفاده کنید. کاسه رنگ باعث ترکیب‌شدن بهتر رنگ و اکسیدان با یکدیگر شده و فرایند رنگ کردن مو را با استفاده از قلم‌مو سرعت می‌دهد.

نهم: استفاده از دو آینه؛ فوت کوزه‌گری آموزش رنگ کردن موی سر در خانه

رنگ کردن قسمت‌های پشتی سر بدون استفاده از دو آینه امکان‌پذیر نیست. برای این کار بهتر است که با استفاده از یک آینه دستی مدام قسمت‌های پشتی مو را بررسی کنید تا تمام بخش‌های آن رنگ شده باشند. این تکنیک کاربردی، به یکنواختی پخش رنگ روی موها نیز کمک می‌کند.

دهم: تناسب بین مقدار اکسیدان و رنگ مو

موضوع پیچیده‌ای که در آموزش رنگ کردن مو بسیار مهم است، تناسب میان مقدار اکسیدان و رنگ مو است. میزان اکسیدان به‌کاررفته در رنگ به حجم رنگ مو و درصد خود اکسیدان بستگی دارد. توجه داشته باشید قبل از خرید اکسیدان حتما از مشاوره‌های افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

آموزش اصولی رنگ کردن مو در خانه

آموزش رنگ کردن موی سر در خانه را به‌صورت اصولی پشت سر بگذارید

استفاده از سایت‌ها و منابع اینترنتی برای رنگ کردن موهایتان در خانه را کنار بگذارید. رنگ کردن مو یک فرایند تخصصی و پیچیده است که باید در مراکز معتبر یاد گرفته شود. اگر علاقه‌مند به شرکت در دوره‌های آرایشگری و رنگ‌آمیزی موها هستید، می‌توانید از ایران آموزشگاه کمک بگیرید. مجموعه ما با لیست کردن تعداد فراوانی از بهترین مراکز آموزشی، به شما در این زمینه کمک می‌کند. فقط کافی است با بررسی سایت ما، اطلاعات لازم را برای ثبت نام در هر یک از این مراکز آموزشی به دست آورید.

نحوه انتخاب رنگ مو برای رنگ کردن در خانه

انتخاب رنگ مو می‌تواند در نتیجه نهایی رنگ کردن شما در خانه تأثیر زیادی داشته باشد. شما قطعاً موهای خود را رنگ می‌کنید تا زیباتر به نظر برسید، پس برای این کار لازم است تا از رنگ‌هایی استفاده کنید که شما را به نتیجه مورد نظرتان برساند. انتخاب شما تا حد زیادی به رنگ پوست طبیعی و رنگ موی اصلی شما بستگی دارد. در زیر چند نکته مهم برای انتخاب رنگ مو بیان شده است که شما برای رنگ کردن موهای خود در خانه می‌توانید از آن استفاده کنید.

رنگ‌های گرم برای رنگ پوست گرم

رنگ پوست نقش مهمی در انتخاب رنگ موهای شما دارد. کسانی که رنگ پوست صورتی، قرمز، زرد یا زیتونی دارند می‌توانند به‌راحتی رنگ موهای گرم‌تری مانند بلوند طلایی یا قهوه‌ای مایل به قرمز را تغییر دهند.

رنگ‌های سرد برای رنگ پوست سرد

رنگ پوست سرد یکی دیگر از انواع رنگ پوست است. اگر رنگ پوست شما سرد است بهتر است از رنگ‌های سرد نیز استفاده کنید. رنگ موی بلوند خاکستری با پایه آبی یا رنگ موی قرمز با رنگ بنفش می‌تواند انتخاب خوبی برای پوست سرد باشد.

تغییر رنگ تیره به روشن

اگر قصد دارید موهای تیره خود را به رنگ روشن تبدیل کنید باید زمان بیشتری را صرف رنگ کردن موها کنید. برای این کار ابتدا لازم است تا موهای خود را به رنگ خنثی تبدیل کرده و سپس رنگ مورد نظر خود را روی آن بزنید.

هر چند وقت یکبار موهایم را رنگ کنم؟

مدت زمانی که بین رنگ کردن موها وجود دارد به رشد و رنگ موهای شما بستگی دارد. اگر موهای شما رشد زیادی دارد قطعاً باید طی مدت زمان کوتاه‌تری آنها را رنگ کنید یا گاهی سفیدی موها باعث می‌شود تا پس از ۷ تا ۱۰ روز برای رنگ کردن مجدد آن اقدام کنید. به طور کلی بهترین زمان برای رنگ کردن مجدد موها بین ۴ تا ۶ هفته است.

رنگ کردن بیش از حد موها می‌تواند به موهای شما آسیب برساند و منجر می‌شود که تارهای مو شکننده، دو شاخه و حتی دچار شکستگی شود. اگر در استفاده از رنگ مو زیاده‌روی کرده‌اید، استفاده از نرم‌کننده خوب و قوی یک راه‌حل عالی است.

نکات مهم قبل از رنگ کردن موها در خانه

شما با رنگ کردن موهایتان در خانه علاوه بر اینکه می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، زمان کمی نیز از شما گرفته می‌شود. این دلایل خوبی است برای اینکه برای رنگ کردن موهایتان در خانه اقدام کنید. اما قبل از هر چیز باید نکات مهم قبل از رنگ کردن موها در خانه را بدانید. به همین دلیل در زیر به برخی از مهم‌ترین نکات پرداخته شده است.

هنگام خرید رنگ، عکس روی جلد را نادیده بگیرید

هنگام خرید رنگ مو بسیاری از افراد به عکس روی جلد توجه دارند و فکر می‌کنند که نتیجه رنگ کردن موهایشان دقیقاً مشابه عکس می‌شود. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است شما نمی‌دانید رنگ موی زمینه عکس چه چیزی بوده است. شما باید به اعدادی که روی جعبه رنگ وجود دارد توجه کنید که از ۱ تا ۱۰ است که ۱ تیره‌ترین و ۱۰ روشن‌ترین رنگ‌ها شناخته می‌شود.

قبل از رنگ کردن آن را امتحان کنید

قبل از اینکه شروع به رنگ کردن موهایتان کنید حتماً آن را امتحان کنید در غیر این صورت ممکن است همه موهای شما به رنگی دربیاید که اصلاً ایده‌آل نیست. امتحان کردن رنگ‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید که رنگ را چقدر ترکیب کرده و چه مدت آن را روی سر بگذارید. برای این کار می‌توانید بخش کوچکی از موهای خود را بچینید و رنگ مورد نظر را روی آن بزنید تا نتیجه کار را مشاهده کنید.

مطمئن شوید که به رنگ حساسیت ندارید

رنگ‌های ترکیبات شیمایی هستند که با اثرگذاری روی رنگ‌دانه‌های مو، باعث تغییر رنگ آنها می‌شوند. در بسیاری موارد مشاهده شده است که رنگ‌ها روی پوست افراد باعث بروز حساسیت شده و پوست را ملتهب و قرمز می‌کند، حتی در مواردی موجب عفونت نیز می‌شود. برای تست رنگ می‌توانید ابتدا مقدار کمی از آن را در پشت گوش یا قسمت داخلی آرنج بزنید و با مشاهده هرگونه خشکی، التهاب و قرمزی از رنگ کردن مو اجتناب کنید.

یک روز قبل از رنگ کردن مو از شامپو تقویتی استفاده کنید

استفاده از شامپو تقویتی قبل از رنگ کردن موها باعث می‌شود تا مو استحکام لازم پیدا کرده و همچنین تخلخل مو را کاهش دهد و رنگ یکنواختی روی موها ایجاد شود. همچنین با رنگ کردن موها ممکن است میزان رطوبت آن کاهش پیدا کند که برای جلوگیری از آن می‌توانید از نرم‌کننده استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که در روز رنگ کردن موها از شامپو استفاده نکنید، زیرا شامپو باعث از بین رفتن چربی مو می‌شود و استحکام آن را کاهش می‌دهد.

رنگ کردن مو در منزل برای رفع سفیدی مو

موهای سفید ممکن است در سر همه ما وجود داشته باشد و تنها راه خلاص شدن از آنها، رنگ کردن است. اگر شما می‌خواهید موهایتان را در خانه رنگ کنید و سفیدی‌های آن را از بین ببرید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر موهایتان خیلی سفید شده ابتدا اکسیدان با Vol 20 یا ۳۰ را روی موی خود بکشید و پس از ۵ تا ۷ دقیقه آن را بشویید.
  • اگر می‌خواهید موهایتان شکل طبیعی داشته باشد پس از رنگ مویی که یک درجه تیره‌تر از موهایتان است استفاده کنید.
  • موهای سفید قدرت بالایی در جذب رنگ‌ها دارند به همین دلیل بهتر است که رنگ ۴۵ دقیقه روی آن بماند.

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *