آرایشگری بهتره یا خیاطی؟ درآمد کدوم بهتر؟

آرایشگری یا خیاطی؟ بسیاری از آموزشگاه‌های آرایشگری، دوره‌های آموزش خیاطی و دوخت را نیز برگزار می‌کنند. این دو دوره علاقمندان زیادی دارد و بسیاری از متقاضیان در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. اما کدام یک از این دوره‌ها بهتر است؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید در یکی از این دو رشته فعالیت کنید و درآمد به دست بیاورید، ممکن است چالشی برای انتخاب این دو را خواهید داشت. برای انتخاب بین این دو حرفه باید درمورد آنها بیشتر بدانید.

آرایشگری بهتره یا خیاطی

مزایا و معایب دوره آرایشگری

برای پاسخ به این سؤال که دوره آرایشگری یا خیاطی بهتر است، باید ابتدا به بررسی مزایا و معایب هر یک از آنها بپردازیم. داشتن استقلال مالی و کسب درآمد بالا از جمله هدف‌های ایده‌آل برای کار کردن است. برای شناخت بهتر از این رشته در زیر به بررسی مزایا و معایب دوره آرایشگری پرداخته شده است.

مزایای دوره آرایشگری

مزایا دوره آرایشگری شامل موارد زیر است:

  • درآمد بالا: آرایشگری را می‌توان به‌عنوان یکی از شغل‌های پردرآمد در ایران و بسیاری دیگر از کشورها به شمار آورد. برای موفقیت در آن تنها لازم است تا مهارت‌های خود را ارتقا داده و از روش مناسبی، کسب‌وکار خود را تبلیغ کنید.
  • تنوع در رشته: یکی از مزیت‌های مهمی که شغل آرایشگری دارد، تنوع زیاد رشته‌های آن برای فعالیت است. رشته‌هایی چون میکاپ، کوتاهی مو، شینیون مو، کاشت مژه، رنگ مو، کاشت ناخن و … در آرایشگری وجود دارد.
  • فرصت بالای شغلی: شما به‌عنوان یک آرایشگر فرصت‌های شغلی زیادی خواهید داشت. البته این موضوع تا حد زیادی به مهارت‌های شما هم بستگی دارد. شما می‌توانید در سالن‌های زیبایی به‌صورت شراکتی کار کنید یا سالن خود را داشته باشید.
  • تعامل بیشتر با افراد: آرایشگری یکی از مشاغلی است که در آن تعامل بیشتری با مشتریان وجود دارد؛ بنابراین اگر شما فردی اجتماعی هستید، این شغل می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.
  • آموزش بدون پیش‌نیاز: دوره‌های آرایشگری بدون هیچ پیش‌نیازی برگزار می‌شود. آموزش آرایشگری از صفر تا صد بوده و افراد مبتدی نیز می‌توانند در کلاس‌های آن شرکت کنند.

مزایا و معایب دوره آرایشگری

معایب دوره آرایشگری

در کنار مزایا، معایبی نیز در شغل آرایشگری وجود دارد که در زیر بیان شده است:

  • بودجه بالا: شما برای شروع کار به سرمایه بالایی نیاز دارید. در واقع به دلیل قیمت بالای مواد اولیه و تجهیزات در آرایشگری نیاز است تا سرمایه نسبتاً زیادی وجود داشته باشد. همچنین در طول کار نیز همچنان هزینه زیادی صرف مواد آرایشی می‌شود.
  • ساعت کار بالا: آرایشگران معمولاً زمان زیادی را کار می‌کنند. این موضوع به‌خصوص برای افراد حرفه‌ای که مشتریان زیادی نیز دارند، بیشتر صدق می‌کنند.
  • خستگی زیاد: یک آرایشگر برای انجام خدمات مشتریان خود معمولاً وقت زیادی را صرف می‌کند. این نوع کار به طور مدام باعث خستگی زیاد شده و حتی به بدن به‌خصوص کمر، پا، معده و دست ممکن است آسیب وارد شود.
  • بازار کار اشباع: همان‌طور که بیان شد آرایشگری یکی از مشاغل پرطرفدار است و افراد زیادی در این حیطه فعالیت می‌کنند. به‌عنوان یک شخص تازه‌وارد ممکن است دچار چالش‌هایی برای مطرح‌شدن و جذب مشتری داشته باشید.

مزایا و معایب دوره خیاطی

مزایا و معایب خیاطی

دوره‌های خیاطی نیز یکی از دوره‌های پرطرفدار است. این مهارت می‌تواند برای زندگی فردی و همچنین ورود به دنیای کار و کسب سود، یک گزینه ایده‌آل باشد. با وجود مد و فشن توجه به لباس‌ها و طرح‌های جدید بیشتر شده و از این رو خیاطی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این بخش به بررسی مزایا و معایب دوره خیاطی خواهیم پرداخت.

مزایای دوره خیاطی

خیاطی یک گزینه ایده‌آل برای کسب‌وکار است. مزایای خیاطی شامل موارد زیر می‌شود.

  • نیاز به سرمایه کم: خیاطی یکی از مشاغلی است که برای شروع نیاز به سرمایه زیادی ندارد. دوره‌های آموزش خیاطی کم‌هزینه بوده و همچنین امکانات آن نیز برای شروع کار قیمت زیادی ندارد. علاوه بر این برای شروع می‌توان در منزل کار کرد و از این رو نیاز به هزینه بالا برای اجاره مکان ندارید.
  • هنری خلاقانه: خیاطی را می‌توان به‌عنوان یک هنر خلاقانه حساب کرد. خیاطی هنری است که در آن علاوه بر تحرک بدن، مغز نیز درگیر شده و با دوخت لباس‌هایی جدید و خلاقانه حس بهتری منتقل می‌کند.
  • درآمد خوب: اگر مهارت کافی در خیاطی وجود داشته باشد، امکان دوخت انواع لباس‌ها وجود دارد. این کار باعث کسب درآمد بیشتر خواهد شد. علاوه بر این کارهای تعمیراتی که خیاط‌ها انجام می‌دهند حاشیه سود آنها را افزایش می‌دهد.
  • یادگیری دوخت انواع لباس‌ها: در دوره خیاطی نحوه دوخت انواع لباس‌ها آموزش داده می‌شود. هنرجویان می‌توانند بسته به علایق خود هر یک از انواع این دوخت‌ها را یاد گرفته و مشغول به کار شوند.
  • فرصت شغلی خوب: خیاط‌های بامهارت دارای فرصت‌ها شغلی خوبی هستند. در واقع یک خیاط می‌تواند به‌صورت مستقل یا در مزون‌ها و کارگاه‌های دوخت مشغول به کار شود.
  • دریافت وام برای شروع کار: به افرادی که دارای مدرک دوره خیاطی هستند، وام اشتغال داده می‌شود؛ بنابراین می‌توان برای شروع یا توسعه کار از این وام‌ها استفاده کرد.

مزایای دوره خیاطی چیست

معایب خیاطی

معایب خیاطی شامل موارد زیر است:

  • زمان‌بر بودن یادگیری: خیاطی دارای الگوها و روش‌های دوخت مختلفی است. در خیاطی با یک الگوی ثابت سروکار نخواهید داشت؛ بنابراین زمان بیشتری طول می‌کشد تا به آن مسلط شوید.
  • خطر سلامتی: خیاطی به مدت طولانی می‌تواند عوارض مختلفی برای سلامت بدن داشته باشد. گردن، کمر و دست‌ها از جمله بخش‌های از بدن هستند که در طول خیاطی طولانی‌مدت آسیب می‌بینند.
  • نیاز به دقت و حوصله زیاد: خیاطی یک هنر است و برای انجام آن باید دقت و حوصله زیادی داشته باشید؛ بنابراین اگر تمرکز و حوصله زیادی ندارید، خیاطی نمی‌تواند برای شما مناسب باشد.

آرایشگری یا خیاطی؟

آرایشگری و خیاط از جمله مشاغلی هستند که در کشور ایران و بسیاری دیگر از کشورها، با استقبال خوبی روبرو شده است. در واقع اهمیت مردم به مد و زیبایی سبب شده تا به آرایشگرها و خیاط‌ها بیش از پیش‌نیاز داشته باشند. برای اینکه بدانید آرایشگری یا خیاطی برای شما مناسب‌تر است در جدول زیر یک مقایسه کلی انجام شده که می‌تواند به شما برای یک انتخاب بهتر کمک کند.

خیاطی

آرایشگری

درآمد کمتری دارد  درآمد آرایشگری بیشتر است
به سرمایه کمتری نیاز دارد به سرمایه بالایی نیاز است
فرصت شغلی خوبی وجود دارد فرصت شغلی خوبی وجود دارد
زمان زیادی صرف یادگیری می‌شود برای یادگیری زمان کمتری نیاز است
در زمان طولانی کار، باعث خستگی می‌شود در زمان طولانی کار، باعث خستگی می‌شود
انعطاف‌پذیری زمان بیشتر است انعطاف‌پذیری زمان کمتر است
بازار کار اشباع شده است بازار کار اشباع شده است
مدت‌زمان بیشتر برای شناخته‌شدن نیاز است شناخته‌شدن در مدت‌زمان کمتری اتفاق می‌افتد

مهم‌ترین نکات برای انتخاب بین آرایشگری و خیاطی

برای انتخاب بین دوره آرایشگری و خیاطی بسیار مهم است که به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برای انتخاب هر یک از دوره‌ها ابتدا علاقه خود را مد نظر قرار دهید.
  • آرایشگری معمولاً برای افراد با روحیه اجتماعی بیشتر مناسب‌تر است.
  • خیاطی به سرمایه کمتری نیاز است؛ بنابراین اگر سرمایه زیادی ندارید این شغل برای شما مناسب است.
  • رقابت در بازار برای هر دو شغل آرایشگری و خیاطی زیاد است؛ بنابراین باید مهارت‌ها و بازاریابی خود را تقویت کنید.
  • درمورد هر یک از مشاغل مانند سرمایه، شرایط و مراحل تحقیقات لازم را انجام دهید.

در ادامه به معرفی لیست بهترین آموزشگاه آرایشگری زنانه تهران و لیست بهترین آموزشگاه خیاطی تهران میپردازیم.

سؤالات متداول

بازار کار خیاطی و آرایشگری چگونه است؟

در بازار این مشاغل رقابت زیاد بوده و به مهارت بالایی نیاز دارد.

دوره آرایشگری یا خیاطی؛ کدام مناسب‌تر است؟

برای پاسخ به این سؤال در مطلب به طور کامل توضیح داده شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *