چطور استعداد دانش آموزان را پیدا کنیم؟ معرفی ۱۹ استعداد مختلف

امروزه والدین بیش از همیشه به پیدا کردن استعداد فرزندان و شناخت شخصیت آنها اهمیت می­دهند. شناخت و پیدا کردن استعداد در سنین پیش از جوانی، شاید بیشتر از هر دوره دیگری در زندگی مهم باشد. در این دوره ها دانش‎‌­آموزان در حال تحصیل در دوره­های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان هستند و اطرافیان می­توانند نقش مهمی در آگاهی دادن به دانش‌­آموزان ایفا کنند. دانش­‌آموزان نیز با شناخت ظرفیت­ها و پتانسیل­های خود، می­توانند موفقیت­های بیشتری در زندگی کسب کنند. استعدادیابی و شناخت می­تواند باعث شود این دسته از دانش آموزان، انتخاب رشته بهتری داشته باشند. با ما همراه باشید تا بدانید چطور استعداد دانش‌­آموزان را پیدا کنیم؟

اگر بخواهیم استعداد را در یک جمله تعریف کنیم، شاید این تعریف مناسبی باشد: استعداد عبارتست از توانایی یادگیری فرد در یک زمینه خاص بطوریکه در آن زمینه سریعتر از سایر افراد پیشرفت کند.

انواع استعداد

اگر بخواهیم درباره استعدادیابی صحبت کنیم، قبل از آن باید بدانیم که چند نوع استعداد وجود دارد. باید بگوییم که استعداد، ۳ نوع کلی دارد :

  • استعداد شناختی یا ذهنی
  • استعداد حسی
  • استعداد حسی حرکتی

استعداد شناختی به معنای توانایی ذهنی شخص برای تمرکز می­باشد. این افراد برای انجام کارها، دارای تمرکز بالایی هستند و بدون حواس پرتی، مسائل را بهتر از دیگران تجزیه و تحلیل می­کنند.

استعداد حسی به توانایی های برتر در حواس پنجگانه اطلاق می­گردد که شامل لامسه، بویایی، چشایی، شنوایی و بینایی است. مثلاً یادگیری سفالگری را که مرتبط به حس لامسه است و آشپزی که مرتبط با حس چشایی است را برای فرد ساده تر می­کند.

استعداد حسی-حرکتی نیز به توانایی نشان دادن عکس العمل­های حرکتی سریع گفته می­شود. این افراد نسبت به محرک های خاص، واکنش سریع نشان می­دهند و در واقع سرعت عمل بالایی دارند.

معرفی لیستی از ۱۹ استعداد مختلف

استعدادهای هنری :

  1. بازیگری – بازیگران این استعداد را دارند که در طول یک مکالمه کوتاه یا در طول یک نمایش، یا حتی بیشتر، در طول یک فیلم یا سریال، شخصیتی را به خود بگیرند و در آن نقش فرو بروند.
  2. کمدی – کمدین ها باید هر اتفاقی را به شکل خنده داری تعریف کنند، جوک را با سرعت و لحن مناسب ارائه دهند و البته حس شوخ طبعی بالایی داشته باشند.
  3. رقصیدن – بعضی از کودکان رقصندگان با استعدادی هستند؛ درحالیکه برخی دیگر علاقه ای به این کار ندارند و یادگیری رقص برای آنها دشوار است.
  4. نقاشی – این را می توان به نقاشی هنری ، نقاشی تفسیری، مدرن و غیره تقسیم کرد.
  5. نواختن یک ساز – سازها می توانند شامل گیتار، پیانو، فلوت، درام و غیره باشد.
  6. سفالگری – هنری آرام بخش است که فراگیری آن برای برخی آسانتر از دیگران است.
  7. آواز خواندن – مثل رقصیدن، برخی به طور طبیعی در آن با استعداد هستند و هوش موسیقیایی خوبی دارند. برخی دیگر باید اندکی بیشتر تلاش کنند. در هر حال توانایی آواز خواندن را می توان فرا گرفت.
  8. کار با چوب – نجارها می توانند از مهارت های حرکتی ظریف در دستان خود برای درست کردن وسایل زیبا استفاده کنند.

استعداد های ورزشی :

۹- حفظ تعادل – کودکان یا دانش آموزانی که قادر هستند تعادل خود را بخوبی در شرایط خاص حفظ کنند، احتمالاً گزینه­های خوبی برای ژیمناستیک یا حتی اسنوبورد باشند.

  1. هماهنگی – هماهنگی به توانایی فرزند شما در کنترل حرکات اشاره دارد. فردی که هماهنگی دست و چشم خوبی دارد احتمالاً در گرفتن توپ خوب است؛ در حالی که فردی با هماهنگی خوب پا، بازیکن خوبی خواهد بود.
  2. پرش – افرادی که مهارت پریدن از ارتفاع را دارند، می توانند تبدیل به بسکتبالیست های عالی شوند؛ یا در پرش از ارتفاع یا حتی دروازه بانی به خوبی ظاهر شوند.
  3. دویدن – افرادی که دونده های با استعدادی هستند، می توانند در مسابقات دو یا حتی ورزش هایی مانند فوتبال بازیکنان خوبی باشند.
  4. شنا – شناگر با استعداد کسی است که به نظر می رسد در آب بسیار راحت است و شنا را خیلی راحت یاد می­گیرد، گویی با این نوع مهارت به دنیا آمده است.

استعدادهای بین فردی :

  1. مراقبت از دیگران – شخصی که در مراقبت از دیگران خوب باشد، پرستار، معلم یا والدین خوبی خواهد شد. اگر فرزندتان فردی دلسوز است، ممکن است هوش هیجانی بالایی داشته باشد.
  2. رهبری – اگر فرزند شما استعداد رهبری داشته باشد، می تواند به دیگران انگیزه بدهد و به آنها کمک کند تا به علایق و اهداف کوچک شان برسند. همچنین بخوبی می تواند یک گروه را مدیریت کند.
  3. گوش دادن – بعضی از دانش آموزان، شنوندگان خوبی هستند؛ درواقع حوصله نشستن و شنیدن حرف دیگران را دارند و به حرف آنها اهمیت می­دهند.
  4. سخنرانی عمومی – اگر فرزند شما بخوبی در جمع صحبت می­کند، احتمالاً بتواند در مقابل جمعیت بایستد و برای آنها سخنرانی کند.

استعدادهای شخصی :

  1. ارتباطات – برخی از کودکان بطور طبیعی در برقراری ارتباط خوب هستند. اگر کودک شما همه چیز را تجزیه می‌کند، آن‌ها را به آرامی و واضح توضیح می‌دهد و نکات مهم را از دست نمی‌دهد تا شنوندگان متوجه شوند، یعنی عملکرد خوبی در ارتباطات دارد.
  2. مدیریت پول – فردی که در مدیریت پول استعداد دارد، ممکن است مانند سایر همسالانش پولهایش را به راحتی خرج نکند؛ در عوض عاقلانه خرج می­کند و از پولهایش با دقت خا­­­­­­­صی مراقبت می­کند.

چطور استعداد دانش آموزان را پیدا کنیم؟

با توجه به لیست استعدادهایی که در این مقاله نام بردیم، با دقت به دانش آموز خود می توانید درک کنید که در کدام زمینه استعداد بیشتری دارد. شاید نمرات دانش آموز در هر درس هم بتواند به شما دید خوبی نسبت به پیدا کردن استعدادهایش بدهد؛ چرا که نمرات درخشان و تلاش کمتر نسبت به سایر همکلاسی­ها می تواند نشانه ای از داشتن استعداد در آن درس باشد.

اشتیاق دانش­آموز در یک درس خاص نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های استعداد و در نتیجه علاقه زیاد در یک زمینه خاص باشد. همچنین به هر زمینه ای که فرزند شما به تکرار آن توجه و اشتیاق خاصی نشان می­دهد، توجه کنید.

دقت کنید که دانش­آموز شما در کودکی به چه کارهایی علاقه نشان می داد و چه کارهایی را بهتر و سریعتر از هم سن و سال هایش یاد می گرفت. همینطور سرگرمی­هایی که کودک انتخاب می کرد، می تواند نشان­دهنده یک استعداد کشف نشده در فرزند شما باشد.

نتیجه گیری

برای اینکه بدانیم چطور استعداد دانش‌­آموزان را پیدا کنیم، باید به عملکرد او توجه کنید. در آخر باید بگوییم تست استعدادیابی می تواند گزینه مناسب دیگری در کنار سایر عوامل باشد و در پیدا کردن استعداد و پتانسیل فرزند شما، انتخاب رشته مناسب و در نهایت ساختن آینده درخشان برای او بسیار کمک کننده خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *