شرایط معافیت مالیاتی آموزشگاه آرایشگری

مختصری بر شرایط معافیت مالیاتی مراکز آرایشگری

مالیات، یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت است. این منبع درآمد برای دولت و مردم منافع زیادی دارد و در زمینه‌های مختلف هزینه می‌شود. دولت با قوانینی که تصویب می‌کند میزان و نحوه دریافت مالیات را تعیین می‌کند. پرداخت مالیات برای تمامی افراد جامعه به خصوص مراکز تجاری و ادراری اجباری است. با این حال گاهی قوانینی برای معافیت مالیاتی یا تخفیف‌های مالیاتی برای مراکز مختلف از جمله آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و آموزشگاه‌های آرایشگری تصویب می‌شوند. در این مطلب سعی داریم شرایط معافیت مالیاتی مراکز آرایشگری را شرح دهیم.

شرایط معافیت مالیاتی آموزشگاه آرایشگری

معافیت مالیاتی چیست؟

معافیت مالیاتی، به فرآیندی گفته می‎شود که طی آن فرد یا مجموعه‌ای از پرداخت مالیات یا درصدی از آن معاف می‌شود. این نوع معافیت یک امتیاز محسوب می‌شود که شرایطی خاصی دارد و شامل حال همه افراد جامعه نمی‌شود. قوانین و شرایط معافیت‌های مالیاتی بستگی به عوامل مختلفی دارد.

ذکر این نکته بسیار دارای اهمیت است که اعطای معافیت‌های مالیاتی توسط دولت فقط به مشاغل و افراد خاصی تعلق می‌گیرد که از شرایط این معافیت‌ها برخوردار باشند. به عنوان مثال شرایط معافیت مالیاتی مراکز آرایشگری با سایر مشاغل و مجموعه‌ها متفاوت است.

قانون‌گذران دولتی با بررسی و اعطای معافیت‌های مالیات تلاش دارند چرخش سرمایه در جامعه را به نفع همه قشرها به اجرا بگذارند. هدف دولت‌ها از این معافیت‌های مالیاتی دولتی، تشویق افراد به پرداخت به‌موقع مالیات و پیروی از قوانین سازمان مالیات است.

شرایط معافیت مالیاتی آموزشگاه آرایشگری

برای شناخت معافیت مالیاتی مراکز آرایشگری باید انواع معافیت مالیاتی را بشناسید

همانطورکه توضیح داده شد معافیت مالیاتی وابسته به تصمیم دولت و اداره مالیات و دارایی است. معافیت‌های مالیاتی انواع مختلفی دارند که سالیانه توسط کارشناسان اقتصادی دولت مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد.

در ادامه انواع مواردی که شامل معافیت‌های مالیاتی می‌شوند را نام می‌بریم:

  • فعالیت‌های هنری و فرهنگی
  • دادوستد در مناطق آزاد تجاری
  • تردد ترانزیتی کالا‌ها
  • ایجاد پروژهای عام‌المنفعه
  • مجموعه‌های تولیدی و گردشگری
  • هنر صنایع ‌دستی و بومی
  • بخش‌های عمومی تعاونی و جهادی
  • حقوق افراد مناطق محروم
  • کشاورزان و تولیدات کشاورزی
  • تهیه جهیزیه و انواع مهریه
  • اختراع و ابداع تجاری و غیرتجاری
  • جوایز علمی و ورزشی
  • هزینه‌های بیماری و درمان
  • حقوق برخی از کارمندها و کارگران

این موارد در سال جاری توسط قوه مققنه و اداره امور مالیاتی و دارایی دارای شرایط معافیت مالیاتی هستند، اما باید توجه داشت که تمامی موارد ذکر شده در صورت موافقت مراجع ذی‌ربط و کارشناسان اداره مالیات شامل معافیت‌های مالیاتی می‌شوند. این نوع معافیت‌ها در دو نوع اعطا می‌شود: معافیت‌های مالیاتی جزیی و کلی. در معافیت‌های مالیاتی جزیی بخشی از سود حاصل از درآمد فرد یا مجموعه، شامل قوانین معافیت مالیاتی می‌شود و در معافیت‌های مالی کلی، تمام سود حاصل از درآمد و موارد وابسته به آن در پوشش بند و تبصره‌های قوانین مالیاتی قرار می‌گیرد.

شرایط معافیت مالیاتی آموزشگاه آرایشگری

شرایط معافیت مالیاتی مراکز آرایشگری

شرایط معافیت مالیاتی مراکز آرایشگری و آموزشگاه‌های آرایشگری، مانند دیگر مراکز وابسته به قوانین و تصمیات دولت و اداره مالیات است. طبق ماده ۹۵ قانون اداره مالیات تمامی مشاغل موظف‌اند که تمامی مدارک و دفاتر حسابرسی خود را که بر اساس ضوابط قانونی تهیه و تنظیم شده‌اند به اداره مالیات ارائه دهند.

این ماده قانونی شامل تبصره‌ها و بندهایی است که نحوه تنظیم و تالیف مالیات مشاغل مختلف را توضیح می‌دهد. این مراکز در مرحله نخست باید اقدام به تهیه اظهارنامه مالیاتی کنند و در این اظهارنامه صاحبین مشاغل و مراکز اداری و تجاری میزان درآمد و دریافتی‌های خود را در اختیار سازمان مربوطه می‌گذارند.

مراکز آرایشگری باید مراحل مختلفی را برای ثبت اظهارنامه مالیاتی خود و به‌دنبال آن دریافت تخفیف یا معافیت مالیاتی پشت سر بگذارند. این مراحل شامل: تشکیل پرونده مالیاتی، ارسال اسناد بیمه و حقوق کارمندان، ارائه اظهارنامه مالیاتی طبق بند ۹۵ قانون اداره مالیات، ارائه سندهای مالی نقدی و غیرنقدی هستند.

شرایط معافیت مالیاتی مراکز آرایشگری طبق قوانین تصویب شده جاری به این شرح می‌باشد: مبلغی از درآمد سالانه که شامل معافیت می‌شود با اعمال نظر دولت متفاوت است. با استناد به ماده ۸۴ قانون مالیات میزان این مبلغ برای معافیت‌های مالیاتی در قوانین بودجه مربوط به آن سال مشخص می‌شود. در سال جاری طبق تبصره ۱۲ قانون بودجه که شرایط معافیت مالیاتی مراکز آرایشگری را شرح می‌دهد مبلغ چهارصد و هفتاد و پنج میلیون ریال از درآمد سالانه مشمول معافیت مالیاتی می‌گردد. همچنین برای استفاده از موارد خاص معافیت‌های مالیاتی، دولت و اداره مالیات شرایطی را برای این امر در ماده قانون ۱۰۱ مالیاتی گنجانده‌اند.

نکته مهم دیگر برای افرادی که در حوزه آرایشگری و مراکز آموزشی این حرفه فعالیت می‌کنند این است که دارندگان مدرک فنی‌حرفه‌ای آرایشگری و آموزشگا‌های آرایشگری به منظور راه‌اندازی کسب‌وکار از شرایط معافیت مالیاتی مراکز آرایشگری می‌توانند برخوردار باشند.

شرایط معافیت مالیاتی آموزشگاه آرایشگری

روش محاسبه مالیات مراکز آرایشگری

تمامی امور مالیاتی وابسته به تصمیمات دولتی به‌خصوص اداره مالیات است. سالیانه درصد دریافت مالیات و روش‌های محاسبه آن برای مشاغل مختلف دستخوش تغییر و تکمیل می‌شود. دلیل این امر این تغییر نرخ تورم و درآمد‌های حاصله مشاغل است.

شغل آرایشگری یکی از مشاغلی است که اداره مالیات به دلیل درگیری مداوم افراد جامعه، نسبت به محاسبه درصد مالیاتی آن به‌صورت ممیزی اقدام می‌کند. روش محاسبه مالیات آرایشگران و موسسات آموزشی وابسته آن طبق دستورالعمل زیر محاسبه می‌شود:

  • در اولین قدم باید با ماده قانون ۱۳۱ قوانین مالیاتی آشنا باشیم که می‌گوید؛ نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به استثنای موارد مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می‌باشد و این نرخ طبق درآمد سالیانه افراد و مراکز محاسبه می‌شود
  • برای درآمدهای تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال سالانه نرخ مالیاتی دریافتی ۱۵ درصد است. از ۵۰۰ میلیون ریال تا سقف یک میلیارد ریال این نرخ به ۲۰ درصد می‌رسد و برای درآمدهای بالای یک میلیارد ریال این میزان ۲۵ درصد می‌باشد
  • مالیات‌های آرایشگاه‌های مردانه در دسته‌های متفاوتی طبقه‌بندی می‌شوند و اینکه آرایشگا‌ها در کدام طبقه قرار می‌گیرند به نظر اداره مالیات بستگی دارد. این مرکز آرایشگاه‌های مردانه را به ۳ دسته تقسیم می‌کند: آرایشگاه‌های برتر تا ۴۰ درصد مالیات، آرایشگاه‌های سطح یک تا ۳۰ درصد، سطح دو تا ۲۵ درصد و سایر سطوح تا ۱۵ درصد نرخ مالیاتی برای آنان تعیین می‌شود
  • برای داشتن شرایط معافیت مالیاتی آرایشگری می‌توانید پس از انجام مراحل مشخص این معافیت‌ها به اداره مالیات جهت بررسی صلاحیت معافیت مالیاتی خود مراجعه کنید

شرایط معافیت مالیاتی آموزشگاه آرایشگری

معافیت مالیاتی مراکز آموزش آرایشگری

طبق قانونی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در مجلس توسط دولت تصویب شد، مراکز فنی‌حرفه‌ای که اقدام به آموزش رشته‌های مختلف از‌جمله آرایشگری می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف هستند. دلیل این امر این است که افراد با مراجعه به این آموزشگاه‌ها بتوانند مدارک معتبر حوزه‌های کاربردی مختلف را کسب کنند و با ایجاد یک کسب‌وکار، نقش به‌سزایی در رونق اقتصادی و کاهش نرخ تورم و بیکاری داشته باشند. همچنین طبق ماده ۱۳۴ قوانین مالیات، آموزشگاه‌هایی که از سوی سازمان فنی‌حرفه‌ای دارای مجوز هستند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

ایران آموزشگاه؛ مرجع معتبر شناخت مراکز آموزش آرایشگری

طبق توضیحات داده شده یکی از شرایط استفاده از معافیت‌های مالیاتی دریافت مدرک فنی‌حرفه‌ای است. برای شناخت و انتخاب لیست مراکز آموزش آرایشگری کشور وابسته به موسسه فنی‌وحرفه‌ای، می‌توانید به بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی آموزشگاه یعنی وبسایت ایران آموزشگاه مراجعه کنید. همینطور منتخبی از بهترین آموزشگاه آرایشگری غرب تهران را نیز برای شما انتخاب کردیم که با ورود به اینجا میتوانید مشاهده کنید.

ایران آموزشگاه با در اختیار داشتن کارشناسان خبره، برترین موسسات آموزش آرایشگری را به شما معرفی می‌کند تا بتوانید مدرک معتبر آرایشگری را دریافت کرده و با استفاده از مشاوران این آموزشگاه‌ها کسب‌وکاری مناسب را برای خود ایجاد کنید.

سوالات متداول

آیا دارندگان مدرک فنی‌حرفه‌ای از مالیات معاف هستند؟

دارندگان مدرک فنی‌حرفه‌ای طبق نظر اداره مالیات به منظور ایجاد یک کسب‌وکار، در صورت ارائه به موقع مدارک مالیاتی خود از تخفیفات و معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.

آیا نرخ مالیات‌ آرایشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است؟

بله، بر اساس نظر دولت با همکاری اداره مالیات و دارایی، آرایشگاه‌ها در ۳ سطح دسته‌بندی می‌شوند که به‌تناسب سطحی که در آن قرار دارند نرخ مالیات پرداختی آنان متفاوت است.

آیا مناطق محروم از پرداخت مالیات معاف هستند؟

همه افراد جامعه موظف به پرداخت مالیات هستند، اما در این میان مناطقی که طبق نظر دولت جزو مناطق محروم به‌شمار می‌روند، در بعضی از مشاغل و موارد خاص از پرداخت مالیات معاف‌ هستند.

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *