دریافت گواهینامه موتورسیکلت از چه مراکزی ممکن است؟

دریافت گواهینامه موتورسیکلت از چه مراکزی ممکن است؟

گواهینامه یکی از الزامات برای رانندگی با وسایل موتوری است. افرادی که به سن قانونی یعنی ۱۸ سال می‌رسند، شرایط لازم برای اخذ گواهینامه دارند. گواهینامه موتورسیکلت یکی از گواهینامه‌های ضروری برای افرادی است که قصد رانندگی با آن را دارند.

با شلوغ شدن شهرها و همچنین ارزان‌تر بودن قیمت موتورسیکلت‌ها نسبت به اتومبیل، تقاضا برای استفاده از آن بیش از پیش افزایش یافته است. با توجه به خطراتی که در رانندگی با موتورسیکلت‌ها وجود دارد، بسیار مهم است که رانندگان آن، اصول مهم و ضروری را بدانند.

برای ثبت‌نام و دریافت گواهینامه می‌توان به آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه کرد. این مراکز مجوزهای قانونی برای ارائه خدمات لازم برای اخذ گواهینامه را دریافت کرده‌اند. برای دریافت گواهینامه باید مراحل و آزمون‌های مربوط به آن را پشت سر گذاشت که در ادامه مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آموزشگاه موتورسیکلت چیست؟

آموزشگاه موتورسیکلت، مکانی برای آموزش و ارائه گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت هستند. این مراکز کلاس‌های تئوری و عملی آموزشی را برگزار می‌کند. آموزش‌هایی که توسط مراکز ارائه می‌شود، در یادگیری اصول و قبولی آزمون، تأثیر بسزایی دارد.

کلاس‌های تئوری معمولاً به‌صورت فشرده برگزار می‌شود و کلاس‌های عملی بسته به تعداد متقاضیان متغیر است. در کلاس‌های تئوری مباحثی درمورد قانون و مقررات رانندگی، شناخت تابلوها، آشنایی با انواع مسیرهای تردد، موارد ممنوع در رانندگی، مباحث فنی و مواردی از این دست بیان می‌شود.

در کلاس‌های عملی، متقاضی مهارت‌های رانندگی را زیر نظر مربی، یاد می‌گیرد. ویژگی مهمی که در خصوص آموزشگاه‌ها وجود دارد نحوه برنامه‌ریزی آنهاست. با توجه به اینکه کلاس‌های رانندگی دو کلاس تئوری و عملی و متقاضیان زیادی دارد، لازم است تا برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشد. همچنین مهارت و تجربه مربیان نیز اهمیت زیادی دارد.

آزمون آیین‌نامه گواهینامه موتورسیکلت

همانند دریافت گواهینامه اتومبیل، گواهینامه موتورسیکلت نیز دارای دو مرحله عملی و آزمون آیین‌نامه است. آزمون آیین‌نامه گواهینامه موتورسیکلت شامل سؤالاتی در خصوص اصول و قوانین رانندگی و مباحث فنی موتور است. از نظر نوع سؤالات مربوط به قوانین و اصول رانندگی، شباهت‌هایی با آزمون آیین‌نامه اتومبیل وجود دارد.

 وجه تمایز اصلی بین آزمون آیین‌نامه موتور و اتومبیل در قسمت فنی و هدایت موتور است. داوطلبان برای موفقیت در این آزمون باید آمادگی کامل داشته باشند. آنها می‌توانند کتاب آیین‌نامه تهیه کرده یا اینکه سؤالات پیشین آزمون را تهیه و مطالعه کنند. این آزمون شامل ۳۰ سؤال بوده و داوطلبان باید به مدت ۲۰ دقیقه به سؤالات پاسخ دهند.

آزمون عملی گواهینامه موتورسیکلت

برای آزمون عملی گواهینامه موتورسیکلت داوطلبان باید مهارت کافی داشته باشند؛ بنابراین مهم است که آنها در کلاس‌های عملی به‌صورت کامل شرکت کرده باشند. در این آزمون داوطلبان سوار موتورسیکلت شده و از مسیرها و موانعی که شامل پل، مسیر هشت، چاله آب و کله‌قندی می‌شود، عبور کنند. در  این مرحله متقاضیان با اصول فنی موتور، نحوه هندل زدن، گرفتن کلاچ و ترمز گرفتن آشنایی کامل داشته باشند.

قیمت کلاس موتورسیکلت چقدر است؟

قیمت کلاس موتورسیکلت نسبت به کلاس‌های رانندگی با اتومبیل کمتر است. هزینه‌هایی که داوطلبان باید پرداخت کنند، بسته به آموزشگاه‌های مختلف، متفاوت است. به طور کلی هزینه گرفتن گواهینامه موتورسیکلت بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • هزینه معاینات پزشکی و آزمایش‌ها: ۱۸۰ هزار تومان
  • هزینه کلاس تئوری موتورسیکلت: ۷۵ هزار تومان
  • هزینه کلاس عملی موتورسیکلت: ۴۳۰ هزار تومان
  • هزینه خرید کتاب: ۲۰ هزار تومان

مراحل دریافت گواهینامه موتور

مراحل دریافت گواهینامه موتور شامل موارد زیر است:

  1. انجام معاینات پزشکی (شامل آزمایش خون و چشم‌پزشکی)
  2. شرکت در کلاس‌های تئوری
  3. شرکت در کلاس‌های عملی
  4. آزمون تئوری
  5. آزمون عملی

پرسش و پاسخ

برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت باید از طریق چه مراکزی اقدام کرد؟

متقاضیان برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت می‌توانند از طریق آموزشگاه‌های رانندگی اقدام کرد.

هزینه گواهینامه موتورسیکلت چقدر است؟

قیمت دریافت گواهینامه موتورسیکلت بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

مراحل گرفتن گواهینامه موتورسیکلت به چه صورت است؟

متقاضیان پس از انجام تست‌های پزشکی و قبولی در آزمون‌های تئوری و عملی می‌توانند گواهینامه خود را اخذ کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *