سبک های مختلف پانتومیم

مطالعه سبک های مختلف پانتومیم به منظور درک سیر تحول این هنر نمایشی

پانتومیم نوعی نمایش همراه موسیقی است که در آن بازیگران بدون اینکه سخنی بگویند مفاهیم را با استفاده از حرکات و حالات چهره به مخاطبان خود منتقل می‌کنند. ریشه‌های شکل‌گیری پانتومیم به نمایش کمدی ایتالیایی دل آرته باز می‌گردد اما خاستگاه پیشرفت و تحول این هنر نمایشی را کشور انگلستان دانست. اما شبیه به هر هنر نمایشی دیگری پانتومیم نیز سبک‌های مختلفی دارد که اگر بازیگری توانایی‌های لازم در این زمینه را کسب کرده باشد می‌تواند تمامی انواع پانتومیم را با کنترل کردن حس، کلام و بدن اجرا کند. در این صفحه از سایت ایران آموزشگاه قصد داریم سبک های مختلف پانتومیم را به شما معرفی کنیم. به علاقه مندان به دنیای پانتومیم پیشنهاد میکنیم حتما از صفحه آموزش پانتومیم دیدن نمایند.

سبک های مختلف پانتومیم

بداهه‌پردازی در ایتالیا نقطه عطفی در تاریخ پانتومیم است

«پانتومیموس» به یونانی که معنای دقیق آن «تقلید از همه» است، به نوعی از رقص انفرادی گفته می‌شود که اغلب با موسیقی همراه بود و هم کمدی و هم تراژدی را در بر می‌گرفته است. محبوبیت آن در میان رومیان نیز به حدی گسترده بود که کلیسای مسیحی آن زمان نمایش عمومی را ممنوع اعلام کرد.

بعضی از کارشناسان ادعا می‌کنند که این فرم رقص رومی توانسته در قرون وسطی هم زنده بماند، اما شواهد زیادی درباره این ادعا وجود ندارد. فرهنگ کلیسا، به ویژه در دوران قرون وسطا، مانند ادیان دیگر با بسیاری از اشکال هنر دشمنی داشتند.

پس از قرون وسطا در عصر رنسانس، تئاتر بداهه‌پردازی ایتالیایی معروف به Commedia dell’arte شکل جدیدی از پانتومیم را در طول قرن شانزدهم گسترش داد. صدها نفر از این هنرمندان در سرتاسر اروپا، انگلستان و جهان پخش شدند. اما شهر پاریس به یکی از مقرهای مهم پانتومیم تبدیل شد.

سبک های مختلف پانتومیم

برای شناخت سبک های مختلف پانتومیم باید ماهیت این هنر را بشناسید

پانتومیم هنری مربوط به حرکات و حالات بدن و چهره است. به بیانی دقیق‌تر هر حرکتی که از بازیگر می‌بینید معنا و مفهومی خاص را منتقل می‌کنند. به طور کلی بازیگران پانتومیم باید از حرکاتی در اجراهای مختلف خود استفاده کنند که نشانه‌گذاری شده و مخاطب با دیدن آن‌ها به سادگی متوجه پیام آن نمایش شود. اصولا مهارت‌های هنر پانتومیم از دل رقص و آکروباتیم مربوط به سیرک شده که این مساله را می‌توان به سادگی در سینمای دوران صامت مشاهده کرد. به باور بسیاری از کارشناسان هنری پانتومیم به جای اینکه تحت عنوان یک هنر مستقل تعریف و تفسیر شود، به عنوان زیرمجمموعه‌ای از هنر تئاتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از جمله مهم‌ترین مولفه‌های یک نمایش پانتومیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دربرگیرنده افسانه‌های قدیمی
  • روایت‌های فرهنگ عامه
  • داستان‌های بزرگسالان
  • کمدی اسلپ استیک
  • حذف کامل صدا و بیان بازیگر
  • تمرکز اصلی بر روی زبان بدن و میمیک است
  • تلفیقی از بازیگری، بداهه‌پردازی و موسیقی
  • اغراق در زمینه شخصیت‌پردازی
  • پایانی خوش با چاشنی طنز
  • امکان مشارکت مخاطبان

سبک های مختلف پانتومیم

نگاهی به المان‌ها و سبک های مختلف هنر پانتومیم

به طور کلی هنر نمایشی پانتومیم به ۵ دسته فیگوراتیو، تشریحی، کاربردی، عروسکی و ماشینی یا رباتیک تقسیم‌بندی می‌شود. ابتدا از پانتومیم فیگوراتیو شروع می‌کنیم. در پانتومیم سبک فیگوراتیو کنترل تعادل بدن و تنفس حرف اول و آخر را می‌زندو در این مدل از پانتومیم که شامل ژست‌ها و فیگورهایی معنادار است بازیگران باید بتوانند به خوبی بر روی حرکات بدن خود کنترل داشته باشند تا بتوانند برای چند ثانیه و یا چند دقیقه در اشکال و ژست‌های متفاوتی قرار بگیرند.

۱. پانتومیم تشریحی و کاربردی

یکی دیگر از سبک های مختلف پانتومیم که قصد بررسی آن را داریم، پانتومیم تشریحی و کاربردی است. اصولا در پانتومیم تشریحی نوعی موقعیت توصیف و تشریح می‌شود. در طرح این نوع از پانتومیم شما با یک جمله سه الی ده کلمه‌ای مواجه می‌شوید. در حقیقت بازیگر نوعی موقعیت ایجاد کرده و با حرکاتی بدون کلام آن را توصیف می‌کند. دومین سبک از سبک های مختلف پانتومیم که طرفداران بسیاری دارد، پانتومیم کاربردی است. در این مدل از مدل پانتومیم دو بازیگر یا ایماگر حضور دارند که به کمک یکدیگر می‌آیند. البته می‌توان گفت که ایماگر دون بیشتر می‌تواند جنبه و نقش اشیا را داشته باشد.

۲. از دیگر سبک های مختلف پانتومیم عروسک و ماشینی یا روبوتیک هستند

منظور از پانتومیم عروسکی چیست؟ این گونه از هنر نمایشی پانتومیم از دو نوع عروسک کوکی و عروسک خیمه شب بازی تشکیل شده است. به طور کلی مایم عروسکی با مایم غیر عروسکی تفاوت عمده‌‌ای دارد و این تفاوت هم در این است که اساسا در مدل عروسکی از پانتومیم بدن به شش مفصل تقسیم‌بندی می‌شود. این شش مفصل شامل مفصل گردن، مفصل دو دست، مفصل دو پا و همینطور مفصل کمر هستند.

با استفاده از این مفاصل به صورت کاملا همزمان حرکاتی عمودی و افقی اتفاق افتاده و مفهوم یا پیامی خاص به بینندگان منتقل می‌شود و در عروسکی کوکی معمولا حرکات کاملا شکسته، تعداد مفاصل شش عدد و حرکات نیز متصل می‌باشد. این در شرایطی است که در عروسک خیمه شب بازی تعداد مفاصل شش، حکات منقطع بوده و به طور کامل شکسته نیست. از دیگر سبک های مختلف پانتومیم می‌توان به پانتومیم ماشینی یا روبوتیک اشاره کرد. در این متد دیگر خبری از ترکیب محورهای حرکتی نیست و حرکات عمودی و افقی به شکل همزمان با یکدیگر رخ نمی‌دهند. این به معنای آن است که تعداد مفاصل زیادتر بوده و دیگر نرمش حرکتی عروسکی در آن وجود ندارد.

۳. کمدی اسلپ استیک یکی از مولفه‌های مهم در پانتومیم است

بس از آشنایی با سبک های مختلف هنر پانتومیم نوبت به بررسی مولفه‌های اصلی این هنر نمایشی می‌رسد. پانتومیم اساسا یک شکل هنری از کمدی است بر روی کمدی فیزیکی تاکید بسیاری دارد. به طور کلی آکروباتیک بیش از حد، حرکات بدنی، و حالات چهره در این از اجراها بسیار رایج هستند. همچنین در این نوع از پانتومیم کنایه‌های ملایم و شوخی‌های موضعی نیز به چشم می‌خورد.

سبک های مختلف پانتومیم

یک بازیگر موفق باید متدهای اکتینگ پانتومیم را بشناسد

پانتومیم یکی از بهترین راه‌های ارتباطی برای نزدیک‌شدن به توده مردم است که از موانع زبانی، طبقاتی و فرهنگی فراتر می‌رود. در گذشته هنرمندان از ماسک‌های متفاوت استفاده می‌کردند و مخاطبان بدون آنکه بدانند پشت ماسک چه کسی قرار دارد، سریعا شخصیت‌ها را تشخیص می‌دادند. این کار سبب می‌شد تا بازیگران بدون ترس از شناخته‌شدن، جوک‌ها و کمدی‌هایی در همان موقعیت بسازند و بدون در نظر گرفتن عواقبش، آن‌ها را بیان کنند. مجموعه ایران آموزشگاه یک وب سایت جامع در زمینه معرفی موسسات و مراکز آموزشی در کشور است. شما با مراجعه به فهرست آموزشگاه‌های سینمایی وب سایت ما می‌توانید با بهترین آموزشگاه‌های سینمایی استان تهران و دیگر نقاط کشور آشنا شوید.

سوالات متداول

منظور از پانتومیم فیگوراتیو چیست؟

در فیگوراتیو کنترل و تعادل بدن و تنفس اهمیت زیادی دارد و شامل ژست‌ها و فیگورهایی معنادار است.

پانتومیم عروسکی خود به چند نوع نمایش تقسیم می‌شود؟

پانتومیم عروسکی به دو دسته عروسک کوکی و عروسک خیمه شب بازی تقسیم می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *