دوره آموزش کارگردانی

دوره آموزش کارگردانی

دوره آموزش کارگردانی یکی از محبوب ترین دوره های سینمایی محسوب میشود. یکی از دوره هایی که همیشه در انتهای کار تمام بازیگران سراغ آن میروند. البته این به این معنی نیست که حتما باید بعد از بازیگری به سراغ کارگرانی رفت. بسیاری از افراد علاقمندند که از اول با آموزش کارگردانی شروع کنند. دوره کارگردانی معمولا توسط اساتید بزرگ و با تجربه آموزش داده میشود. در ادامه به معرفی دوره کارگردانی پرداخته و مدت آموزش و هزینه کلاس ها را بررسی خواهیم کرد.

کارگردان در واقع مسئولیت اصلی ساخت فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و به طور کلی  برنامه‌های نمایشی مختلف را بر عهده دارد. کارگردان در واقع به عنوان رهبر برای یک مجموعه از بازیگران و عوامل تدارکاتی است که همچون رهبر یک ارکستر برای هر چه بهتر به نتیجه رساندن تلاش افراد سعی می‌کند. یکی از زمینه‌های کارگردانی، کارگردانی هنری است. کارگردان هنری شغلی است که در آن فرد وظیفهٔ تعیین و تدبیر خط مشی کلی یک پروژه هنری را بر عهده دارد. کارگردان با الهام گرفتن از اتفاقات و رویدادهای مختلفی یک آثار هنری را به وجود می‌آورد.

در جدول زیر دوره های کارگردانی و هزینه های آموزش دوره نمایش داده شده است.

دوره کارگردانی
نوع دوره
هزینه
کارگردانی مقدماتی ۱۲ جلسه ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان
کارگردانی پیشرفته
۱۲ جلسه سه ساعته یکروز در هفته در حال بروزرسانی
دوره چامع کارگردانی و فیلمسازی
حضوری با توجه به سرفصل های آموزشی ۱۸,۳۲۰,۰۰۰ تومان
کارگردانی فیلم‌های تبلیغاتی
۱۰ جلسه ۲ ساعته ۲.۴۹۰.۰۰۰

هزینه ها با توجه به اعتبار آموزشگاه و اساتید دوره متفاوت می باشد.

 

اگر اطلاعات کاملی در رابطه با این رشته ندارین به شما پیشنهاد میکنیم از صفحه” چگونه کارگردان شویم ” دیدن نمایید.

دوره آموزش کارگردانی

معرفی چند کارگردان معروف ایرانی

کارگردان بزرگ زیادی در تاریخ سینمای ایران کار کردند که نتیجه این کارها، پدید آمدن آثار هنری بی‌نظیری بود. از جمله از بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایرانی اصغر فرهادی است که آثار ماندگار زیادی را در تاریخ سینمای ایران بجا گذاشت. وی با آثار مشتری و جدایی نادر از سیمین، برندهٔ جایزه اسکار شد. وی چندین و چند عنوان جایزه دیگر از جشنواره‌های کن و … نیز در کارنامه دارد. از آن گذشته ابراهیم حاتمی‌کیا نیز از دیگر کارگردانان معروف ایرانی است. کارگردانی است که بیشتر فیلم‌هایی می‌سازد در حوزه جنگ و دفاع مقدس است. آژانس شیشه‌ای و از کرخه تا راین از جمله از مهم‌ترین آثار این کارگردان بزرگ است.

 ایرج طهماسب نیز از دیگر کارگردان معروف ایرانی است که در بین ایرانیان با اسم آقای مجری شناخته می‌شود، آثار تلویزیونی بسیاری ساخته که معروف‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها کلاه قرمزی و پسر خاله، کلاه قرمزی و سروناز و مهمانی است. وی در کارگردانی صاحب سبک بوده و با عروسک گردانی و سبک فیلم برداری‌های خاص خود، صحنه‌های ماندگاری را به جا گذاشت. در بین کارگردانان معروف ایران نام‌های بزرگی همچون بهرام بیضایی با آثاری چون مسافران، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، علی حاتمی با آثار مادر، کمال‌الملک، دل‌شدگان و همچنین، عباس کیارستمی با فیلم‌های کلوز آپ، زیر درختان زیتون، کپی برابر اصل، می‌درخشد. شایان ذکر است که مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، محمدرضا اصلانی و… از دیگر کارگردانان معروف ایرانی هستند.

دوره-آموزش-کارگردانی

یک آموزشگاه کارگردانی ویژه چه آموزش‌هایی است؟

بسیاری از افرادی که به کارگردانی علاقه من هستند، بایستی این کار را اصولی و علمی یاد بگیرند. لازمه یادگیری درست این رشته، ثبت نام در کلاس کارگردانی، است. امروزه در سطح شهرهای مختلف ایران، آموزشگاه کارگردانی متعددی ایجاد شده است تا به هنرجویان و علاقه‌مندان این رشته آموزش‌های لازم را ارائه دهند. افرادی که می‌خواهند دوره‌های آموزش کارگردانی را پشت سر بگذارند، آموزش‌های ویژه‌ای را فرا می‌گیرند. از جمله از آموزش‌هایی که یک فرد در آموزشگاه کارگردانی فرا می‌گیرد عبارت‌اند از:

  • شناخت کلیات کارگردانی و آشنایی با وظایف آن
  • نحوهٔ درست برقراری ارتباط با بازیگران و عوامل پشت صحنه
  • چگونگی برنامه ریزی و رهبری خط پروژه
  • اصول صحیح فیلم برداری و قاب بندی صحنه‌ها
  • مبانی زیبایی شناسی تدوین
  • اصول کارگردانی
  • اصول صدابرداری، صداگذاری و طراحی صدا
  • اصول مدیریت پروژه فیلم
  • و…

مواردی که در بالا اشاره کردیم تنها بخشی از آموزش‌هایی است که یک آموزشگاه کارگردانی برای هنرجویان خود ارائه می‌دهد. اگر به دنبال یافتن بهترین آموزشگاه کارگردانی هستید، بهتر است در بین آموزشگاه‌های مختلف تحقیقات کافی را داشته باشید و با پرس و جو از افراد و گشت و گذار در اینترنت، یک کلاس کارگردانی مناسب را برای خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بهترین آموزشگاه کارگردانی، آموزشگاهی است که علاوه بر یاد دادن مباحث مختلف کارگردانی، مدارک و گواهی‌های معتبری را برای شما ارائه دهند.

دوره-آموزش-کارگردانی

سرفصل‌های دوره‌های آموزش کارگردانی چیست؟

آموزشگاه کارگردانی که در آن ثبت نام می‌کنید سر فصل‌های مختلفی را در رابطه با آموزش کارگردانی به شما ارائه می‌دهند. سرفصل‌هایی که در دوره‌های آموزش کارگردانی سپری می‌کنید به کلاس کارگردانی که در آن ثبت نام کرده‌اید بستگی دارد. چرا که همان گونه که گفتیم آموزشگاه کارگردانی بسیاری وجود دارد که به صورت خصوصی به آموزش کارگردانی به افراد علاقه‌مند می‌پردازند، از این رو هر کدام از آن‌ها به طور سلیقه‌ای و به صلاح دید خودشان مباحث و سر فصل‌هایی را در دوره‌های خود می‌گنجانند. با اینکه سرفصل‌های دوره‌های آموزش کارگردانی به اختیار آموزشگاه کارگردانی است اما با این همه حال اکثر این مراکز همه یا اکثر سرفصل‌های زیر را برای هنرجویان خود تدریس می‌کنند.

دوره آموزش کارگردانی

انواع نما، خط فرضی، انواع قاب بندی، پاس نگاه، نورپردازی، راکود و الگوهای فیلم سازی.

شایان ذکر است که یک آموزشگاه کارگردانی حرفه‌ای به هنرجویان خود در کنار موارد بالا، تا حدودی بازیگری و فیلم برداری و تدوین نیز آموزش می‌دهد. این سر فصل‌ها تنها مربوط به دوره مقدماتی بوده و پس از گذراندن این کلاس کارگردانی، اشخاص با توجه به علایق خود به آموزش کارگردانی ادامه می‌دهند. بهترین آموزشگاه کارگردانی، آموزشگاهی است که علاوه بر تدریس کامل مباحثی که گفتیم، به هنرجویان در شناخت علاقه و استعداد خود کمک کنند و آن‌ها را در مسیر درست از زندگی قرار دهند.

دوره آموزش کارگردانی

روش‌های ورود به عرصه کارگردانی چیست؟

کارگردانی یکی از شغل‌های محبوب در تمام دنیا به‌حساب می‌آید. شاید هر کدام از ما در کودکی یک بار هم که شده به فکر این کار بیفتیم. چگونگی ورود به عرصه کارگردانی یکی از سؤالاتی است که به علاقه‌مندان این رشته خطور می‌کند. در واقع آن‌ها نمی‌دانند برای اینکه آموزش کارگردانی ببینند و کارگردان شوند، بایستی از طریق آموزشگاه‌های آزاد به این کار اقدام کنند یا به دانشگاه رفته و در رشته مرتب با آن تحصیل کنند.

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته کارگردانی هم می‌توانند از طریق دانشگاه وارد این حوزه شده و هم می‌توانند در آموزشگاه کارگردانی خصوصی این دوره‌ها را بگذرانند. در واقع کارگردانی ارتباطی به نوع تحصیل نداشته و نیازمند پشتکار و کوشش فراوان است.

اما تجربه نشان داده است که کارگردانان موفق و آن دسته از افرادی که در سینما حرفی برای گفتن دارند، بیشتر دارای تحصیلات دانشگاهی مربوط به رشته خود هستند. یعنی با اینکه شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های مختلف در آموزشگاه کارگردانی، مدرک کاری آن را دریافت کنید، اما افرادی که این مدرک را از دانشگاه می‌گیرند، آثار بهتر و جذاب‌تری را پدید می‌آورند.

دوره آموزش کارگردانی

معیارهای بهترین کلاس کارگردانی چیست؟

افرادی که تصمیم می‌گیرند برای آموزش کارگردانی به آموزشگاه کارگردانی مراجعه کنند، در پیدا کردن و انتخاب بهترین آموزشگاه کارگردانی در دوراهی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند کدام کلاس کارگردانی برای آنها بهتر بوده و نتیجه مطلوبی را در پی خواهد داشت. از این رو ما سعی کردیم با بررسی معیارهای مختلف  یک کلاس کارگردانی، افراد را در یافتن بهترین آموزشگاه کارگردانی یاری کنیم. از جمله از معیارهای بهترین کلاس کارگردانی عبارت‌اند از:

  • مدرسان

افرادی که در آموزشگاه کارگردانی تدریس می‌کنند یکی از مهم‌ترین معیارها برای یک آموزشگاه هستند. این افراد هر چقدر با تجربه و نام آشنا باشند، آموزش‌هایی که می‌دهند نیز به همان اندازه مهم و کارآمد خواهد بود.

  • سرفصل‌های آموزش

یکی دیگر از پارامترهایی که یک آموزشگاه کارگردانی را از سایرین جدا می‌کند، دوره‌ها و سر فصل‌هایی است که به هنرجو یاد می‌دهند. شما قبل از انتخاب یک آموزشگاه بایستی دوره‌هایی که قرار است آموزش ببینید را به خوبی بررسی کرده و بدانید که کدام آموزش‌ها بیشتر به نفع شما خواهد بود.

  • گواهی و مدارکی که هر آموزشگاه پس از پایان دوره تحصیل به شما ارائه می‌دهد یکی دیگر از پارامترهایی است که در انتخاب بهترین کلاس کارگردانی باید مد نظر

داشته باشید. بدیهی است گواهی‌هایی که از جانب وزارت ارشاد تأیید می‌شوند، از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.

  • هزینه‌ها

    در هنگام ثبت نام در یک آموزشگاه کارگردانی، هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌کنید بایستی متناسب با خدماتی باشد که ارائه می‌دهند. از این رو بایتی هزینه‌ها و خدمات بررسی شوند. چه‌بسا آموزشگاه‌هایی که خدمات بسیار خوبی دارند اما هزینه‌ای که بابت آن اخذ می‌کنند بسیار بالا است.

  • و..

معیارهای ذکر شده در بالا تنها بخش مهمی از پارامترهای انتخاب بهترین آموزشگاه کارگردانی بود. شما می‌توانید با توجه به شرایط و خواسته‌های خودتان معیارهای مختلفی را برای این کار تعیین کنید.

دوره آموزش کارگردانی

قیمت کلاس کارگردانی چقدر است؟

کلاس کارگردانی به صورت کاملاً خصوصی برگزار می‌شود و اکثر آموزشگاه‌های کارگردانی از افراد مشهور و نام آشنایی برای آموزش هنرجویانشان استفاده می‌کنند. از این رو هزینه این کلاس‌ها بیشتر بالا است. با اینکه نمی‌توان یک قیمت سر راست و مشخص برای کلاس کارگردانی مشخص کرد، اما می‌توان پفت پارامترهای زیر در برآورد هزینه‌های یک آموزشگاه موسیقی دخیل هستند:

  • اعتبار آموزشگاه
  • مدرسان آموزشگاه
  • مکان آموزشگاه
  • دوره‌هایی که آموزش داده می‌شوند
  • گواهی‌هایی که ارائه می‌شوند
  • مدت زمان کلاس‌ها
  • و...

دوره آموزش کارگردانی

آیا برای آموزش کارگردانی نیاز است که دوره بازیگری را طی نموده باشیم؟

خیر – همان گونه که برای مربی شدن نیازی به بازیکن شدن نیست، برای کارگردانی نیز لزومی وجود ندارد که بازیگر شویم. اما گذراندن دوره بازیگری برای یک کارگردان بسیار مفید است. چرا که می‌تواند روحیات و رفتارهای بازیگران را دانسته و در طول ایفای نقش به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کند. در واقع می‌توان گفت  برای آموزش کارگردانی اجباری برای گذراندن دوره بازیگری نیست، اما این کار به نفع خود شخص بوده و مزایی بسیاری را برایش به همراه دارد.

۱. مزایای شرکت در دوره آموزش کارگردانی

آموزش اصولی کارگردانی می‌تواند در موفقیت شما نقش مهمی داشته باشد. بسیاری از آموزشگاه‌های سینمایی دوره‌های کارگردانی را با هدف آموزش علاقمندان به این حرفه برگزار می‌کنند. از مزایای مهم شرکت در دوره آموزش کارگردانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱.۱. آموزش تخصصی کارگردانی

کارگردانی مانند هر هنر و حرفه دیگری نیاز به آموزش تخصصی دارد. شما با شرکت در دوره‌های آموزشی کارگردانی می‌توانید تکنیک‌ها و مفاهیم این رشته را به‌صورت کاملاً اصولی یاد بگیرید. آموزش این مفاهیم به شما کمک می‌کند تا بتوانید صفر تا صد کارگردانی را یاد گرفته و وارد دنیای سینما، تئاتر و تلویزیون شوید.

۱.۲. آموزش توسط اساتید مجرب

در کلاس‌های کارگردانی مباحث و سرفصل‌های آموزش توسط اساتید مجرب در این حوزه تدریس می‌شود. این اساتید علاوه بر اینکه دانش بالایی در حوزه کارگردانی و فعالیت‌های سینمایی دارند، با داشتن تجربه آن را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهند که بتوانند مسیر کارگردان شدن را به‌راحتی پشت سر بگذارند.

۱.۳. اعطای مدرک معتبر کارگردانی

یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت در دوره آموزش کارگردانی در آموزشگاه‌های معتبر، اعطای مدرک کارگردانی به هنرجویان است. این مدرک نشان می‌دهد که هنرجو توانایی‌ها و دانش لازم برای کار در حرفه کارگردانی را دارد. از این رو دارندگان مدرک کارگردانی می‌توانند در پروژه‌های مختلف همکاری کنند.

۱.۴. برگزاری دوره آنلاین و حضوری کارگردانی

دوره‌های کارگردانی به‌صورت آنلاین و حضوری در آموزشگاه‌های معتبر برگزار می‌شود. دوره‌های آنلاین کارگردانی این امکان را برای هنرجویان فراهم می‌کند تا بتوانند در هر مکان و زمانی از آموزش‌ها استفاده نمایند. دوره‌های حضوری نیز برای افرادی که شرایط شرکت در این کلاس‌ها را دارند فرصت خوبی جهت مشارکت و آموزش چهره به چهره است.

تفاوت کارگردانی تئاتر و کارگردانی سینما چیست؟

 

تئاتر و سینما دو فضای هنری برای کارگردانان است. فعالیت در هر یک از این حوزه‌ها بسته به علایق کارگردانان متفاوت است، علاوه بر این بسیاری از کارگردان‌ها در هر دو زمینه فعالیت می‌کنند. اما تفاوت کارگردانی تئاتر و سینما چیست؟

تئاتر یک هنر مفهومی‌تر است که کارگردان باید پیش از شروع کار همه مباحث مهم را به بازیگران بگوید. این در حالی است که برای کارگردانی سینما در برخی اوقات حتی کارگردان‌ها با بازیگران نقش‌های کوچک درمورد نحوه بازی صحبت نمی‌کنند.

یکی از دیگر از تفاوت‌های دیگر کارگردانی سینما و تئاتر، سرعت پیشرفت پروژه است. در سینما عوامل زیادی شرکت دارند و با توجه به اینکه محور تصویر است سرعت پروژه بیشتر است. این در حالی است که پروژه‌های تئاتر با سرعت کمتری پیش می‌روند.

 

 پرسش و پاسخ

آموزش‌هایی که هر مؤسسه به هنرجویانش ارائه می‌دهد متفاوت است؟

اکثر آموزش‌ها یکسان هستند منتهی روش بیان آن‌ها متفاوت است.

چه آموزشی برای ما ضروری تر از بقیه است؟

همه آموزش‌ها لازم و ضروری هستند و هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد.

آیا کارگردانان موفق، همگی دوره‌های بازیگری را گذرانده‌اند؟

بله – اکثر آن‌ها این کار را کرده‌اند.

آیا افرادی که دوره بازیگری را سپری می‌کنند، کارگردان‌ها موفی می‌شوند؟

لزوماً خیر – کارگردانی نیاز به استعداد، پشت کار و تلاش فراوان دارد.

آیا همهٔ آموزشگاه‌ها سرفصل‌های یکسانی را تدریس می‌کنند؟

لزوماً خیر – اما سر فصل‌های تدریس شده نزدیک به هم هستند.

کدام سر فصل‌ها برای ما بهتر و ضروری تر است؟

بستگی به اهداف و خواسته خود شما دارد.

چرا قیمت کلاس‌های کارگردانی زیاد است؟

چون این کلاس‌ها به صورت کاملاً خصوصی برگذار می‌شوند.

قیمت آموزشگاه‌ها با خدماتی که ارائه می‌دهد مرتبط است؟

عموماً بله – آموزشگاه‌هایی که هزینه بیشتری می‌گیرند، خدمات بهتری ارائه می‌دهند.

آیا معیارهای دیگری برای انتخاب بهترین کلاس کارگردانی وجود دارد؟

بله – معیارهای انتخاب را بایستی باتوجه‌به شرایط خود در نظر بگیرید.

آیا معیارهایی که شما ذکر کرده‌اید به تنهایی برای انتخاب بهترین کلاس کارگردانی کافی است؟

بله – ما سعی کردیم مهم‌ترین پارامترها را برای شما ارائه دهیم.

جز روش‌های گفته شده راه دیگری برای کارگردان شدن است؟

خیر – شما یا باید از طریق دانشگاه وارد این رشته شوید یا از آموزشگاه‌های خصوصی.

کدام راه برای آموزش کارگردانی بهتر است؟

تحصیلات دانشگاهی در کنار آموزش در آموزشگاه کارگردانی.

نمایش بیشترنمایش کمتر

 

گالری تصاویر دوره کارگردانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *