دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان

دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان

دوره بازیگری کودک یکی از محبوبترین دوره ها در بین کودکان است. سوال بیشتر کودکان این است که چطور بازیگر بشم؟ برای شروع بازیگر شدن باید فنون و تکنیک های بازیگری را یاد بگیرید و آموزش بازیگری را از این دوره ها شروع کنید. خیلی از کودکان فکر میکنند که برای بازیگر شدن فقط نباید خجالت کشید اما این اشتباه است. شما باید تکنیک های بازی مقابل دوربین و بسیاری از تکنیک های دیگر را نیز بلد باشید. دوره آموزش بازیگری کودکان دقیقا این تکنیک ها را آموزش داده و خجالت شما را رفع میکند.

مطلب مهم برای اطلاعات بیشتر درباره سوال ” چطور بازیگر بشم

 

سرفصل های آموزشی دوره بازیگری کودکان

خب حالا که فهمیدیم برای بازیگر شدن فقط نیاز به سرفصل های آموزش در این دوره نگاهی کنیم:

  • بیان و بدن
  • مبانی بازیگری
  • فنون بازیگری
  • سینما
  • شخصیت شناسی
  • نمایش خلاق بدون جزوه
  • نمایش ایرانی
  • نمایش عروسکی یا ساخت عروسک و شخصیت دادن به عروسک بدون جزوه
  • شخصیت شناسی
  • مکاتب
  • نمایش ایرانی
  • نمایشنامه خوانی بدون جزوه

 

ستاره شدن در سینما و داشتن شهرت معمولا برای همه افراد جذاب است. به‌ویژه این که امروزه شاغلان در این صنعت یکی از پردرآمدترین قشرها محسوب می‌شوند و این می‌تواند برای بسیاری از افراد به‌عنوان یک هدف بلندمدت برای فرزندان‌شان تبدیل شود. اگر شما هم فرزند بااستعدادی دارید که معمولا در جمع‌های خانوادگی گوشه‌هایی از این استعداد را از خود بروز می‌دهد، حتما به فکر ستاره شدن کودکتان در سینما افتاده‌اید و نمی‌دانید این هدف چگونه محقق می‌شود. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید، چرا که قصد داریم در ارتباط با دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان، شکل برگزاری، هزینه‌ها، آینده کاری و … اطلاعاتی بسیار مهم را مطرح کنیم.

دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان

دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان چیست؟

خانواده‌هایی که علاقه دارند فرزندانشان در حوزه سینما و تئاتر فعالیت داشته‌باشند، ترجیح می‌دهند از همان کودکی آن‌ها را در این فضا قرار داده و استعداد نهفته‌شان را کشف کنند. به همین منظور بسیاری از مراکز آموزشی و فرهنگ دوره‌های آموزشی بازیگری کودک و نوجوان را با حضور مدرسان به‌نام و باتجربه برگزار می‌کنند و از علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره‌ها دعوت به عمل می‌آورند.

تمرینات و آموزش‌هایی که در این دوره‌های به کودکان و نوجوانان داده می‌شود، علاوه‌بر آماده‌سازی آن‌ها برای شرکت در پروژه‌های بزرگ سینمایی، فواید و تاثیرات دیگری هم دارد. برای مثال بازیگری می‌تواند قدرت خلاقیت و ایده‌پردازی کودک را به شکل ملموسی افزایش دهد. علاوه‌براین، اعتماد به نفس کودکان در این دوره‌ها افزایش زیادی پیدا می‌کند. خصوصا زمانی که متوجه شود با اجرای درست تکنیک‌های بازیگری توجه مربی و دیگران را به خود جلب کرده و مورد تشویق آن‌ها واقع می‌شود. همچنین کودکان با شرکت در این دوره‌ها و انجام بازی‌های گروهی، از همان سنین پایین با کار تیمی انس می‌گیرند و فردگرایی که عموما در کودکان زیر ۸ سال دیده می‌شود را کمتر از خود بروز می‌دهند.

دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان

دوره بازیگری کجا برگزار می‌شود؟

دوره آموزش بازیگری کودک در بسیاری از مراکز معتبر تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به منطقه محل سکونت و مدرس مورد نظرشان یکی از این مراکز را انتخاب و فرزندشان را در کلاس بازیگری کودکان نام‌نویسی کنند. علاوه‌براین در بسیاری از مراکز آموزشی امکان بهره‌مندی از کلاس‌های آنلاین و مجازی بازیگری هم فراهم است و هنرجویان می‌توانند در این دست از ورکشاپ‌ها شرکت کنند.

 

برای مشاهده کلاس های برتر بازیگری کودک وارد صفحه شوید

 

کلاس بازیگری کودک

 

 

قیمت کلاس بازیگری کودک چقدر است؟

مشخصا نمی‌توان قیمت واحدی برای کلاس‌های آموزش بازیگری در تمامی آموزشگاه‌ها در نظر گرفت. خصوصا کلا‌س‌های بازیگری کودک که برگزاری آن بسیار سخت‌تر از دوره‌های عمومی است و نیاز به صرف هزینه بیشتری دارد. به‌طورکلی هم فاکتورهای مختلفی در تعیین هزینه نهایی یک دوره دخیل است. برای مثال این‌که دوره آموزشی در چه منطقه‌ای برگزار می‌شود، مدرسان آن چه سابقه کاری و آموزشی دارند، طرح درسی که قرار است ارائه شود به چه شکلی است، طول دوره آموزشی چقدر است ‌و چه امکانات رفاهی برای هنرجویان کودک قرار است در نظر گرفته شود، در هزینه دوره تاثیرگذار است. در نهایت خانواده‌ها می‌توانند با برآورد هزینه‌های معمول و بودجه مد نظرشان، فرزند خود را در یکی از دوره‌های آموزشی ثبت نام کنند.

دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان

مدت زمان برگزاری دوره آموزش بازیگری کودکان چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم، برگزاری دوره آموزشی بازیگری کودک سخت‌تر از دوره‌های عمومی است و دلیل عمده آن، حساسیت بیشتر روحیات کودکان و توجه به این مسئله در امر آموزش است. اصولا کودکان هر چقدر سن پایین‌تری داشته‌باشند، سخت‌تر با آداب و رسوم عرفی برگزاری کلاس‌های رسمی کنار می‌آیند و نمی‌توان مثل یک بزرگسال با آن‌ها برخورد کرد. همین مسئله سبب شده دوره‌های آموزش بازیگری کودک از دوره‌های عمومی طولانی‌تر شود و مسئولان مراکز آموزشی حتما این را به خانواده‌ها گوش‌زد می‌کنند. این دوره‌ها با توجه به طرح درس آموزشی، تعداد اعضای کلاس و شکل ارائه مباحث ممکن است بین ۱۰ تا ۳۲ جلسه برگزار شده و در مواردی خاص کوتاه‌تر یا طولانی‌تر هم شود.

روش آموزش چطور است؟

نه فقط می‌توان بازیگری و تکنیک‌های آن را در چند جلد کتاب و چند صفحه جزوه خلاصه کرد و نه می‌توان فقط بر روی تجربه و اجرای این تکنیک‌ها متمرکز شد. در حقیقت بازیگری مجموعی از روش‌ها و تکنیک‌های تئوری و عملی است که هر هنرجویی باید به‌طور کامل بر روی آن‌ها مسلط شود. البته که فرایند آموختن تکنیک‌های تئوری به کودکان کمی سخت‌تر است، اما مدرسان باتجربه و حرفه‌ای می‌توانند با استفاده از شیوه‌های آموزشی نوین آن‌ها را با کلاس همراه کرده و اصول مهم را به آن‌ها آموزش دهند.

بخش عملی آموزش کمی آسان‌تر از تئوری است، چرا که عموما این بخش به بازی و جنب و جوش می‌گذرد و کودکان کاملا از این شیوه آموزشی که مورد تایید متدهای آموزشی روز دنیا است، استقبال می‌کنند. اگر سری به آموزشگاه‌های بازیگری کودک بزنید، حتما صدای خنده و بازی کودکانی که در حال آموختن تکنیک‌های بازیگری هستند را می‌شنوید.

دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان

رده های سنی آموزش بازیگری کودک و نوجوان چطور است؟

در دوره آموزش بازیگری کودک، عموما مرکز برگزارکننده هنرجویان را با توجه به رده سنی‌شان در گروه‌های مختلف جای می‌دهد، چرا که فرایند آموزش به هر رده سنی متفاوت است. برای مثال انجام بازی‌های کودکانه در راستای آموزش برای هنرجویی که وارد دوران نوجوانی‌اش شده چندان جذاب نبوده و بالعکس، آموزش‌های تخصصی که به نوجوانان داده می‌شود برای کودکان و نونهالان به‌هیچ عنوان قابل فهم نخواهد بود. دوره‌های آموزشی بازیگری کودک و نوجوان به‌طور معمول برای هنرجویان ۴ تا ۱۸ ساله برگزار می‌شود و اکثر مراکز آموزشی این هنرجویان را به سه گروه ۴ تا ۸ ساله، ۸ تا ۱۳ ساله و ۱۳ تا ۱۸ ساله تقسیم می‌کنند. البته این اعداد با توجه به طرح درس مجموعه آموزشی و اهدافی که برای پایان دوره تعیین کرده‌اند می‌تواند متفاوت باشد.

آیا بعد از دوره بازیگری کودک مدرک داده می‌شود؟

برای بسیاری از خانواده‌ها اعطای مدرک پایان دوره آموزشی به فرزندان‌شان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما هم جز این دسته هستید، باید بدانید در هیچ کجای دنیا به هنرجویان کودک و نوجوان مدرک آموزشی رسمی اعطا نمی‌شود، چرا که آن‌ها زیر سن قانونی هستند و کلیه مدارک آموزشی که به نامشان ثبت شود، فاقد اعتبار است. اما در این بین بسیاری از آموزشگاه‌ها به هنرجویان فارغ‌التحصیل خود گواهی حضور در دوره را اهدا می‌کنند که مشخص می‌شود هنرجو آن دوره بازیگری را در آن مجموعه با موفقیت به پایان رسانده است.

دوره آموزش بازیگری کودک و نوجوان

بعد از دوره بازیگری چطور در فیلم بازی کنیم؟

سوالی که ذهن تمام هنرجویان را پس از پایان دوره‌های آموزشی درگیر می‌کند، این است که بعد از بازیگری چطور در فیلم شرکت کنیم. البته که این سوال کاملا منطقی و طبیعی است که برای هر هنرجویی پیش بیاید، چرا که هدف از شرکت در این دوره‌ها آماده شدن برای بازی در پروژه‌های بزرگ سینمایی است. اکثر هنرجویان سودای ستاره شدن را در سر می‌پرورانند و خانواده‌هایی که کودکان و نوجوانان‌شان را در این دوره‌ها ثبت نام می‌کنند، توقع ستاره شدن از فرزندشان را دارند. این انتظار دور از ذهن نیست، اما به همین سادگی هم در دسترس قرار نمی‌گیرد، چرا که هنرجویان پس از پایان دوره‌های آموزشی در ابتدای مسیر بازیگری قرار می‌گیرند و باید در پروژه‌های کاری مختلف خود را اثبات کنند.

عموما مدرسان دوره‌های آموزشی بازیگری از میان بازیگران و کارگردانان مطرح سینما انتخاب می‌شوند و همین مسئله یک پوئن مثبت برای هنرجویانی محسوب می‌شود که استعداد بسیار زیادی دارند. در حقیقت مدرسان اگر در دوره‌های آموزشی استعداد خاصی را کشف کنند، آن‌ها را برای شرکت در پروژه‌های سینمایی و نمایشی به دوستان و همکارانشان پیشنهاد می‌دهند و مسیر بازیگری برای چنین هنرجویانی بسیار سریع‌تر آغاز می‌شود. اما اگر برای هنرجویی چنین اتفاقی پیش نیاید، به این منظور نیست که هیچ وقت در پروژه‌های بزرگ حاضر نشود! چرا که اکثر کارگردانان در مرحله پیش تولید پروژه‌هایشان فراخوان‌های متعددی برای برگزاری تست بازیگری می‌گذارند و خانواده‌ها می‌توانند شانس فرزندشان را برای پذیرفته شدن در این پروژه‌ها امتحان کنند. بسیاری از بازیگران بزرگ حال حاضر سینما از همین دریچه تست‌های بازیگری وارد عرصه بزرگ سینما و تئاتر شده‌اند و چه بسا موفق‌تر از کسانی هستند که به واسطه آشنایی به پروژه‌های مختلف سینمایی معرفی شدند.

سن مناسب کودک برای شرکت در دوره بازیگری

آموزش بازیگری کودکان در چه سنی بهتر است؟

سن مناسب برای آموزش بازیگری کودکان یکی از دغدغه‌های والدین است. اینکه در چه سنی فرزندان خود را در دوره‌های آموزش بازیگری ثبت‌نام کنند. به‌ طور کلی کودکان شخصیت‌های متفاوتی از یکدیگر دارند و نمی‌توان گفت که همه آنها یک نوع رفتار از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل نیز نمی‌توان یک سن مشخص برای بازیگری کودکان در نظر گرفت.

سبک آموزش و علاقه کودکان می‌تواند در روند یادگیری بازیگری آنها تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. البته نکته قابل توجه نیز این است که استعدادهای کودکان باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. در زیر به بررسی گروه‌های مختلف سنی کودکان و خلق و خوی آنها برای یادگیری بازیگری پرداخته شده است.

نوزادی تا ۴ سالگی

از نوزادان معمولاً به‌عنوان بازیگرهای تبلیغاتی یا در برخی فیلم‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی بچه‌ها در زمان نوزادی نیاز به آموزش برای بازیگری ندارند، در واقع مغز آنها برای یادگیری تکنیک‌های بازیگری آمادگی نداشته و تنها کودکان آرام گزینه مناسبی برای این کار هستند. در این سن کودک شما می‌تواند بدون گریه کردن در آغوش بزرگسالان آرام شود. در سنین بالاتر تا ۴ سالگی نیز بازیگری به علایق کودک بستگی دارد که شما باید آن را تشخیص دهید.

سن ۵ تا ۷ سال

در این سن، کودکان درمورد بازیگری آگاه‌تر هستند که در چه موقعیتی قرار دارند و معمولاً درک می‌کنند که باید در صحنه رفتار خوبی داشته باشند. همچنین کودک شما در این سن می‌تواند متن‌ها را تا حدودی خوانده و آنها را حفظ کند؛ بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، ایده خوبی است که برخی از صحنه‌ها را با آنها به‌عنوان یک بازی اجرا کنید تا ببینید آیا می‌توانند خطوط و دستورالعمل‌ها را به خاطر بسپارند.

سن ۸ تا ۱۱ سالگی

سن ۸ تا ۱۱ سالگی بهترین سن برای بازیگری کودکان است. در این سن کودکان بهتر می‌توانند متون را خوانده، آنها را درک کرده و به خاطر بسپارند. همچنین کودکان در سن ۸ تا ۱۱ سالگی می‌توانند نقش‌هایی کمتر از سن خود بازی کنند؛ زیرا معمولاً کار گروهی برای آنها آسان‌تر است. در این سن فرزندان می‌توانند علایق خود به بازیگری را نشان دهند و بهترین سن برای ثبت‌نام آنها در کلاس بازیگری است.

سن ۱۲ تا ۱۵ سالگی

سن ۱۲ تا ۱۵ سالگی به‌عنوان سن حساس برای رشد فرزندان شما شناخته می‌شود. در این سن بچه‌ها رشد قدی و جسمی داشته و تغییراتی در صدای آنها به وجود می‌آید. البته این بدین معنی نیست که هیچ‌گونه نقشی برای بازی آنها وجود نداشته باشد، بلکه در بسیاری از فیلم‌ها از بچه‌ها در این سنین برای نقش‌های نوجوانی استفاده می‌کنند.

سن مناسب کودک برای شرکت در دوره بازیگری

مشخصات کلاس بازیگری کودکان و نوجوانان به چه صورت است؟

دوره کلاس بازیگری کودکان و نوجوانان معمولاً طی ۵ ترم برگزار و در هر ترم به مباحث مشخصی پرداخته می‌شود. در جدول زیر مشخصات هر یک از ترم‌های دوره بازیگری کودکان و نوجوانان بیان شده است.

نوع دوره بازیگری کودکان و نوجوانان مشخصات دوره بازیگری کودکان و نوجوانان
ترم اول
  • کشف استعدادها و شکوفایی آنها
  • بالا بردن اعتماد به نفس
  • رفع نقاط ضعف و نقاط قوت
  • ایجاد فضای مناسب برای راحتی بیشتر کودکان و نوجوانان
  • کار روی استایل کودکان از جمله طرز نشستن، راه رفتن، ایستادن
  • رفع هرگونه مشکلات شخصیتی مثل خجالت، استرس، اضطراب و ترس
ترم دوم
  • آموزش نحوه صحیح خواندن مونولوگ‌ها
  • آموزش اجرای اتودهای کوتاه
  • آموزش نحوه تنفس کشیدن و افزایش کیفیت گفتاری
  • آموزش فن بیان و رفع مشکلات زبان از جمله لکنت، کندزبانی و شل زبانی
ترم سوم
  • آموزش بازیگری مقابل دوربین
  • کنترل حرکات بدن و صورت
  • نحوه توجه به عناصر صحنه
  • آموزش نحوه هماهنگی با عوامل صحنه
  • آموزش نحوه برخورد با بازیگران مقابل
ترم چهارم
  • کار روی احساس
  • آموزش هماهنگی احساس و فیزیک بدن
  • آموزش نحوه بروز احساس در صحنه‌های مختلف
  • آموزش چگونگی تسلط بر خنده و گریه
ترم پنجم
  • اجرای یک صحنه تئاتر یک فیلم در مقابل دوربین با سایر بازیگران

سن مناسب کودک برای شرکت در دوره بازیگری

اساتید دوره آموزش بازیگری کودکان

اساتید دوره آموزش بازیگری کودکان معمولاً کارگردانان یا بازیگران مطرح سینما هستند. این اساتید مباحث مربوط به بازیگری و تکنیک‌های آن را با تجربیات خود به کودکان یاد می‌دهند. این اساتید از روش‌های آموزشی به‌روز استفاده کرده که به همین سبب نیز هنرجویان طی مدت زمان کوتاه‌تری اصول بازیگری را یاد می‌گیرند. علاوه بر این کودکان با علاقه بیشتری در این کلاس‌ها شرکت خواهند کرد.

شرایط شرکت در کلاس بازیگری کودکان

شرایط شرکت در کلاس بازیگری کودکان برای تمامی متقاضیان این دوره مشابه است. در آموزشگاه‌های مختلف بازیگری گروه‌های سنی مشخص شده که آموزش‌های هر یک از این گروها متناسب با میزان سن آنها است.

دوره بازیگری برای کودکان دارای سطح مبتدی و پیشرفته است که در دوره مبتدی اصول اولیه بازیگری و در دوره پیشرفته کودکان به‌صورت حرفه‌ای جلو دوربین خواهند رفت. مدت زمان دوره آموزش بازیگری کودکان بین ۴ تا ۶ ترم است که در هر یک از این ترم‌ها سرفصل‌های مشخصی تدریس می‌شود.

مزایای آموزش بازیگری برای کودکان

دوره آموزش بازیگری کودکان شامل آموزش‌های تخصصی متدهای بازیگری است. در این دوره کودکان با روش‌های به‌روز با بازیگری آشنا می‌شوند و استعداد آنها شکوفا خواهد شد. دوره بازیگری کودکان به‌خصوص برای آن دسته از کودکانی که علاقه زیادی به این حرفه دارند می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. دوره آموزش بازیگری به کودکان مزایای مختلفی دارد که در زیر بیان شده است.

افزایش اعتمادبه‌نفس

داشتن اعتمادبه‌نفس یکی از شروط موفقیت در بسیاری از کارهاست. در دنیای امروز شاهد شوآف‌هایی در فضای مجازی هستیم که هر کس سعی دارد حتی به دروغ ویژگی‌های خود را به نمایش بگذارد. این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهند. کلاس‌های بازیگری محیط خوبی برای کودکان در جهت ارتقای اعتمادبه‌نفس آنها است. به‌خصوص اینکه سن کودکی مهم‌ترین زمان برای شکل‌گیری اعتمادبه‌نفس در انسان‌ها است.

افزایش فن بیان و سخنوری

کودکان در سنین ۲ تا ۴ سالگی شروع به صحبت میکنند. آنها کم کم واژگان را یاد گرفته و شروع به جملهبندی کرده و سپس بههطور کامل حرف میزنند.صحبت کردن یکی از راههای مهم ارتباطی بین افراد است. در کلاسهای بازیگری کودکان یکی از موضوعات مهمی که به آنها آموزش داده میشود، نحوه صحبت کردن و تقویت فن بیان است.کودکان با این آموزشها و همچنین صحبت با سایر همکلاسیهای خود میتوانند فن بیان قوی داشته باشند.

شکوفایی استعداد و هنرهای کودک

یکی دیگر از مزیت‌های کلاس‌های بازیگری کودکان، کمک به رشد و شکوفایی استعدادهای آنها است. قبل از شرکت در کلاس‌های بازیگری کودکان از آنها تست گرفته می‌شود تا استعداد آنها در این زمینه مشخص شود. در کلاس‌ها نیز با آموزش‌های مختلف به کودکان کمک می‌کنند تا هنرها و استعدادهای خود را بروز داده و از این طریق آنها را پرورش می‌دهند.

توصیه ما به شما

کودکان از همان سنین پایین‌ همواره در حال نقش بازی کردن در بازی‌های کودکانه‌شان هستند و در بسیاری از مواقع استعداد بازیگری عجیبی را از خود نشان می‌دهند. منطقا نباید از بروز این استعدادها به‌سادگی عبور کرد، چرا که شاید ستاره‌ای از دل همین بازی‌های کودکانه متولد شود. اگر شما هم فرزندی دارید که در حوزه بازیگری از خود استعداد نشان داده است، توصیه می‌کنیم او را بر اساس نکات گفته‌شده در مسیر ستاره سینما شدن قرار دهید.

پرسش و پاسخ

کودکان زیر ۱۰ سال می‌توانند بدون خستگی و کلافه شدن در کلاس‌های بازیگری شرکت کنند؟

نگران نباشید! یقینا مدرسانی که قرار است دوره‌ بازیگری کودک را تدریس کنند، کاملا از روانشناسی روحیات کودکان آگاه هستند و بر اساس آن طرح درسی جامع همراه با بازی و خلاقیت برای بچه‌ها تدوین می‌کنند. دوره‌های بازیگری کودک معمولا با بازی‌های دست‌جمعی همراه است و کودکان از آن استقبال زیادی می‌کنند.

دوره‌های بازیگری کودکان در آینده کاری آن‌ها تاثیرگذار است؟

بله. دوره‌های بازیگری کودکان علاوه بر این‌که بر روی سلامت روانی، خلاقیت و روحیه آن‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد، آن‌ها را از همان سنین پایین برای بازی در پروژه‌های بزرگ آماده می‌کند. مشخصا آن‌هایی که از کودکی در این فضا قرار گرفته‌اند می‌توانند در آینده توانایی و مهارت‌های بیشتری را از خود نشان دهند.

۱ دیدگاه

  • سلام ببخشید میشه رشته هایی ک تو دانشگاه هستش رو بگین من میخوام رشته طراحی و دوخت بخونم ولی رشته مورد نظرمو پیدا نمیکنم تو دانشگاه های علمی کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *