حکم شرعی مژه مصنوعی

حکم شرعی مژه مصنوعی برای انجام فرایض دینی

آرایش صورت از روش‌های افزایش زیبایی بانوان بوده که اکستنشن یا کاشت مژه مصنوعی یکی از رایج‌ترین آن‌ها است. بسیاری از بانوان به دلیل عدم آگاهی از حکم شرعی مژه مصنوعی، برای انجام این عمل زیبایی مردد هستند. بر همین اساس در این مطلب به بیان احکام شرعی و دیدگاه‌های مراجع تقلید در این زمینه می‌پردازیم تا بتوان در زمان وضو یا غسل آب را به سطح پوست رساند.

حکم شرعی مژه مصنوعی

دیدگاه عمومی در زمینه حکم شرعی مژه مصنوعی

مراجع تقلید درباره کاشت مژه مصنوعی دیدگاه‌های مختلفی دارند؛ بنابراین در زمان انجام این عمل باید متناسب با نظریات مرجع تقلیدتان احکام شرعی در این زمینه را رعایت کنید. بااین‌حال بسیاری از مراجع، انجام این عمل را به‌طورکلی بدون مانع دانسته‌اند.

احکام صادرشده از سوی بسیاری از مراجع به این گونه است که در صورت رسیدن آب به مژه‌ها مانعی برای انجام این کار وجود ندارد؛ اما اگر حتی بخش کوچکی از مژه‌ها در زمان وضو یا غسل خشک بماند، یا نباید این کار را انجام داد یا باید با دست مرطوب به قسمت خشک آب برسانید.

نظر مراجع دینی در مورد مژه

نظر مراجع دینی در مورد اکستنشن مژه متفاوت است

مراجع تقلید افراد با یکدیگر متفاوت هستند. بهتر است پیش از آن که اقدام به کاشت مژه مصنوعی کنید، نظرات مرجع تقلید خود را در این زمینه کاملا جویا شوید. در ادامه به مهم‌ترین نظریات مراجع بزرگ تقلید درباره حکم شرعی مژه مصنوعی اشاره می‌کنیم.

۱. فتوای آیت‌الله خامنه‌ای

اگر فرد وضوگذار یا غسل کننده بتواند مژه را در زمان انجام این دو عمل دربیاورد، وضو یا غسل با وجود مانع باطل است. درصورتی‌که امکان درآوردن آن وجود نداشته باشد؛ اگر در زمان غیر نماز باشد مانعی ندارد؛ اما در وقت نماز باید با برداشتن مانع وضو بگیرد یا غسل کند. اگر زمان ادای نماز کوتاه است و برداشتن مانع نیز فرصت زیادی از نمازگزار می‌گیرد، بهتر است با همان شرایط نماز را بخواند؛ اما وضو یا غسل را به‌صورت جبیره انجام دهد.

۲. حکم اکستنشن مژه از دیدگاه آیت‌الله مکارم شیرازی

اگر ضرورتی برای کاشت مژه وجود ندارد، فرد نباید این کار را انجام دهد. در شرایطی مانند بیماری یا وجود خراش در صورت که ضرورت کاشت مژه وجود دارد، در صورت عدم امکان جداکردن آن در زمان غسل یا وضو، بهتر است فرد به‌صورت جبیره‌ای وضو یا غسل بگیرد.

۳. دیدگاه آیت‌الله هادوی تهرانی درباره کاشت مژه مصنوعی

حکم شرعی مژه مصنوعی از نظر آیت‌الله هادوی تهرانی به‌ این صورت است که اگر چسب قسمت انتهای مژه را در بر نگیرد و روی پوست نباشد، مانع وضو و غسل نیست. در غیر این صورت فرد برای غسل یا وضو باید مانع را برطرف کند. اگر شرایط برطرف کردن آن نیز وجود نداشت، او باید این دو عمل را به‌صورت جبیره‌ای انجام دهد.

۴. فتوای آیت‌الله صافی گلپایگانی

آیت‌الله صافی گلپایگانی در فتوای خود اعلام می‌کند که در صورت نامحرم بودن آرایشگر و نرسیدن آب در وضو و غسل به بدن، انجام این کار حرام است؛ اما در صورت انجام این کار علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره‌ای باید بنا بر احتیاط تیمم بدل از غسل و وضو نیز انجام شود.

۵. از دیدگاه آیت‌الله نوری همدانی در زمان کاشت مژه، اگر آب به این ناحیه نرسد وضو باطل است

یکی دیگر از مراجع تقلید که تاکید بر رسیدن آب به ناحیه اکستنشن شده دارند، آیت‌الله نوری همدانی هستند. حکم شرعی مژه مصنوعی از دیدگاه ایشان در صورت نرسیدن آب به پوست و مواضع غسل باطل است و باید مانع برداشته شود.

۶. آیت‌الله سیستانی و نظر ایشان درباره حکم شرعی مژه مصنوعی

مانند دیگر بزرگان دینی، آیت‌الله سیستانی نیز بر رسیدن آب به مژه‌ها به‌صورت کامل تاکید دارند. ایشان می‌فرمایند: اگر عمل کاشت مژه مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود، جایز نیست. بنابراین مقلدان ایشان باید این نکته را در نظر بگیرند.

رسیدن آب به مژه

در صورت رسیدن آب به مژه، کاشت مژه مصنوعی یک عمل مشروع است

دیدگاه‌های مختلفی درباره حکم شرعی مژه مصنوعی وجود دارند؛ اما هیچ یک از مراجع تقلید انجام این عمل را نهی نکرده‌اند. به‌طورکلی اگر بتوان در زمان وضو یا غسل مانع را برداشت یا آب را به ناحیه مورد نظر رساند، کاشت مژه مصنوعی هرچند با اهداف زیبایی ایرادی ندارد.

اگر اطلاعات کاملی در زمینه کاشت مژه ندارید به شما پیشنهاد میدهیم از صفحه” دوره کاشت مژه “دیدن فرمایید.

پرسش و پاسخ

آیا خیس نشدن کامل مژه در غسل و وضو ایراد دارد؟

در غسل و وضو موهای کوتاه مانند ریش کم یا مژه نیز باید شسته شوند.

آیا کاشت مژه مصنوعی در حکم وضو یا غسل تاثیری دارد؟

اگر مانعی برای رسیدن آب وضو یا غسل به مژه شود، باید مانع برداشته شده یا اعمال به‌صورت جبیره‌ای انجام شوند.

حکم شرعی کاشت مژه مصنوعی توسط فرد نامحرم چیست؟

بسیاری از مراجع تقلید این عمل را حرام دانسته‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *