تفاوت های بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما

بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما چه تفاوت هایی دارد؟

بسیاری از جوانان و نوجوانان علاقه دارند که از طریق بازیگری وارد صنعت سینما شوند و آرزوهای خود را دنبال کنند. مدیوم‌های مختلفی مانند سینما، تلویزیون و تئاتر برای فعالیت در حوزه بازیگری وجود دارند. هر فرد می‌تواند با توجه به علایق خود وارد یکی از این مدیوم‌ها شود و به نقش‌آفرینی بپردازد. اما یکی مسائلی که باعث سردرگمی علاقه‌مندان به بازیگری برای انتخاب حوزه کاری مناسب می‌شود، عدم آشنایی با تفاوت های بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما است. شما باید بدانید که بازیگری در هر یک از این مدیوم‌ها از لحاظ تکنیکی تفاوت‌هایی با دیگری دارد و شما برای رسیدن به موفقیت باید با آن‌ها آشنا باشید. در این مطلب به معرفی اصلی‌ترین تفاوت‌های سینما، تئاتر و تلویزیون می‌پردازیم.

تفاوت های بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما

تفاوت های تکنیکی بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما

یکی از مهم‌ترین تفاوت های بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما به بحث تکنیک‌های بازیگری مربوط می‌شود. شما به عنوان یک بازیگر حرفه‌ای باید این تفاوت‌ها را درک کنید و برای تسلط بر هر یک از این تکنیک‌ها در حوزه سینما، تئاتر یا تلویزیون زمان زیادی را اختصاص دهید.

به این صورت می‌توانید در جلسات تست بازیگری هر یک از این سه مدیوم شرکت کنید و توجه کارگردان و سایر عوامل را جلب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تست‌های بازیگری می‌توانید در وبسایت ایران آموزشگاه به صفحه تست بازیگری مراجعه کنید.

برخی از تفاوت‌های تکنیکی بازیگری در سینما، تلویزیون و تئاتر عبارتند از:

  • حالات چهره و زبان بدن بازیگر
  • تمرین و آماده‌سازی برای اجرا
  • توالی صحنه‌ها
  • صدا و بیان بازیگر
  • روش کارگردانی صحنه‌ها

۱. حالت چهره و زبان بدن

شاید بتوان یکی از بزرگترین تفاوت های بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما را فاصله موجود میان بازیگر و مخاطب دانست. بازیگران بر روی صحنه تئاتر نمی‌توانند با ریختن چند قطره اشک احساس غم و اندوه را به مخاطبان خود منتقل کنند. زیرا شاید هیچ‌کس به غیر افراد نشسته در ردیف اول نتوانند قطره‌های اشک جاری‌شده از چشم‌های شما را ببیند. به همین علت بازیگران تئاتر برای انتقال حس خود به مخاطب باید از زبان بدن و حالت‌های چهره اغراق‌آمیزتری استفاده کنند.

اما بازیگران سینما و تلویزیون برای انتقال حس خود به مخاطب با چنین مشکلی مواجه نیستند و می‌توانند بازی طبیعی‌تری را ارائه دهند. در تلویزیون و سینما دوربین فیلمبرداری می‌تواند در یک نمای کلوز آپ کوچک‌ترین تغییرات ایجادشده در چهره شما را ثبت کند. همین امر باعث می‌شود که فاصله موجود میان بازیگران و مخاطب بسیار کمتر شود و بتوان احساسات را با حالات چهره و زبان بدن ظریف‌تر و کنترل‌شده‌تر منتقل کرد.

تفاوت های بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما

۲. تفاوت در آماده‌سازی بازیگران برای اجرا

از دیگر تفاوت های بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما می‌توان به نحوه آماده‌سازی و اجرای بازیگران اشاره کرد. شما بر روی صحنه تئاتر جایی برای اشتباه کردن ندارید! همه چیز در یک برداشت اتفاق می‌افتد و شما موظف هستید که تمامی دیالوگ‌های خود را به درست‌ترین و واضح‌ترین شکل ممکن ادا کنید و به متن نمایشنامه وفادار باقی بمانید. این کار به تمرین و ممارست زیادی نیاز دارد و بازیگران تئاتر برای هر یک از اجراهای خود ماه‌ها تمرین می‌کنند.

در نقطه مقابل، بازیگران در سینما و تلویزیون می‌توانند یک صحنه را چندین مرتبه برداشت کنند تا کارگردان به نتیجه دلخواه خود برسد. در نتیجه اگر شما دیالوگی را فراموش کنید یا کارگردان از لحن بیان شما رضایت نداشته باشد، صحنه بلافاصله کات شده و فیلمبرداری مجددا از اول آغاز می‌شود. همچنین بازیگران سینما و تلویزیون می‌توانند برخی از اشتباهات کلامی خود را پس از فیلمبرداری و پایان مراحل تولید فیلم یا مجموعه تلویزیونی مورد نظر برطرف کنند.

۳. توالی صحنه‌های نمایش و فیلمبرداری

یکی دیگر از تفاوت های بازیگری تلویزیون و تئاتر و سینما مربوط به بحث توالی و تداوم صحنه‌ها است. یک بازیگر تئاتر برای اجرای نمایش خود از نقطه آغاز نمایشنامه شروع به بازی می‌کند و نمایش را به پایان می‌رساند. حتی بازیگران برای انجام تمرینات خود برای اجرای نمایش نیز تلاش می‌کنند که این توالی را بر هم نزنند و به آن پایبند باشند.

در فیلم‌های سینمایی یا مجموعه‌های تلویزیونی به ندرت شاهد چنین اتفاقی هستیم. تقریبا هیچ‌کدام از آثار تولیدشده در تلویزیون و سینما به صورت خطی فیلم‌برداری نمی‌شوند. وجود عواملی مانند محدودیت بودجه، راکورد فیلمبرداری، شرایط آب‌وهوایی و … باعث می‌شوند که بازیگر سینما یا تلویزیون مجبور شود در صحنه‌هایی که برای بخش‌های مختلف فیلم یا سریال است، نقش‌آفرینی کند.

به عنوان مثال، ممکن است شما به عنوان یک بازیگر سینما یا تلویزیون مجبور شوید که صحنه یک مراسم عروسی و یک مراسم ختم را پشت سرهم اجرا کنید. شما با شرکت در کلاس‌های بازیگری می‌توانید مهارت‌های لازم برای پشت سر گذاشتن این چالش‌ها را به دست آورید. برای آشنایی با دوره‌های آموزش بازیگری در شهرهای مختلف می‌توانید به صفحه لیست کلاس بازیگری در ایران در وبسایت ما مراجعه کنید.

۴. تفاوت های بازیگری تلویزیون و تئاتر و سینما از نظر صدا و بیان

همان‌طور که اشاره کردیم، فاصله یکی از عواملی است باعث ایجاد تفاوت در بازیگری تلویزیون و سینما و تئاتر می‌شود. در سینما و تلویزیون صدای بازیگران به وسیله پیشرفته‌ترین تجهیزات ضبط می‌شوند و بازیگران برای بیان دیالوگ‌های خود با چالش چندانی مواجه نیستند.

در صحنه تئاتر از میکروفون‌ها و بوم‌های صدا خبری نیست! بازیگر باید صدای رسایی داشته باشد و به قدری بر روی بیان خود کار کرده باشد که افراد نشسته در آخرین ردیف سالن نمایش هم بتوانند دیالوگ‌های او را با وضوح کامل بشنوند. یکی از بهترین زمان‌ها برای تربیت صدا و بیان بازیگران دوران کودکی است. اگر علاقه دارید که فرزندان خود را از دوران کودکی و نوجوانی به کلاس‌های بازیگری بفرستید، می‌توانید برای یافتن دوره‌های آموزشی مناسب به صفحه کلاس بازیگری کودک مراجعه کنید.

تفاوت های بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما

تفاوت دستمزد بازیگران تلویزیون و تئاتر و سینما

از تفاوت های دیگری که در بحث بازیگری تلویزیون و تئاتر و سینما به آن اشاره می‌شود، بحث دستمزد بازیگران است. احتمالا شما هم می‌توانید حدس بزنید که دستمزد نقش‌آفرینی در یک فیلم سینمایی با دستمزد بازی در یک نمایش تئاتر قابل مقایسه نیست. اگر کمی با فضای تئاتر و سینما در کشور ایران آشنا باشید، می‌دانید که بسیاری از بازیگران تئاتر معمولا برای نقش‌آفرینی در نمایش‌های مختلف نه تنها دستمزدی دریافت نمی‌کنند، بلکه باید هزینه‌هایی را هم از جیب خود پرداخت کنند. البته در این میان نمایش‌ها و بازیگرانی نیز وجود دارند که زندگی خود را از راه بازیگری تئاتر می‌گذرانند.

فراموش نکنید که بسیاری از بازیگران بزرگ سینما و تلوزیون در ایران و سطح جهان کار خود را از همین صحنه‌های تئاتر آغاز کرده‌ و توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری برسند. شما با درخشش بر روی صحنه تئاتر می‌توانید مسیر خود برای رسیدن به صفحه تلویزیون یا پرده سینما را هموارتر کنید. بازیگران سینما و تلویزیون معمولا دستمزدهای قابل قبولی را دریافت می‌کنند و زندگی خود را از راه بازیگری می‌گذرانند. البته اگر بخواهیم در میان دستمزد سینما و تلویزیون هم مقایسه‌ای داشته باشیم، باید بگوییم که به طور کلی، دستمزد بازیگران سینما از تلویزیون بیشتر است.

تفاوت های بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما

روابط میان بازیگران در تلویزیون و تئاتر و سینما متفاوت است!

یکی از تفاوت های بازیگری تلویزیون و تئاتر و سینما، رابطه میان بازیگران و مدت زمانی است که آن‌ها با یکدیگر می‌گذرانند. شما برای اجرای یک نمایش بر روی صحنه تئاتر باید هفته‌ها و ماه‌های زیادی را در کنار سایر بازیگران به تمرین و تکرار بپردازید. همین امر باعث شکل‌گیری نوعی رابطه طبیعی میان بازیگران یک نمایش می‌شود. در بسیاری از موارد حتی بازیگران در خارج از صحنه تئاتر نیز با یکدیگر روابط دوستانه‌ای دارند و زمان زیادی را به صحبت درباره شخصیت‌های خود در نمایش مورد نظر اختصاص می‌دهند.

این اتفاق معمولا در سینما و تلوزیون کم‌رنگ‌تر است. بودجه و زمان موجود برای تولید یک فیلم سینمایی یا یک مجموعه تلویزیونی بسیار محدود است و بازیگران در بسیاری از مواقع تنها با گذشت چند ساعت از آشنایی خود با دیگران باید شروع به نقش‌آفرینی کنند. در چنین مواقعی انتقال احساسات مختلفی مانند عشق، نفرت و … به بازیگر مقابل بسیار دشوار می‌شود.

بازیگری در تلویزیون و تئاتر و سینما؛ چالشی بزرگ برای بازیگران جوان

بسیاری از جوانانی که قصد ورود به حرفه بازیگری را دارند، معمولا در ابتدای مسیر به دلیل عدم آشنایی با تفاوت های بازیگری تلویزیون و تئاتر و سینما با مشکلاتی مواجه می‌شوند و نمی‌توانند در صحنه فیلمبرداری یا اجرا عملکرد مناسبی را از خود به نمایش بگذارند. شما می‌توانید برای برطرف کردن این مشکل و آشنایی با تفاوت‌های فنی و تکنیکی موجود میان هر یک از این مدیوم‌ها در کلاس‌های بازیگری معتبر شرکت کنید. فراموش نکنید که موفقیت در بازیگری نیازمند تلاش و تمرین فراوان است.

پرسش و پاسخ

بازیگری در سینما سخت‌تر است یا در تئاتر؟

بازیگری در هر مدیومی دشواری‌های خاص خود را دارد. اما معمولا افرادی که بازیگری را از صحنه‌های تئاتر آغاز می‌کنند، با تمامی چالش‌های موجود بر سر راه یک بازیگر آشنا می‌شوند.

بازیگران سینما، تلویزیون و تئاتر در صورت فراموش کردن دیالوگ‌های خود چه می‌کنند؟

بازیگران تئاتر معمولا در صورت فراموش کردن دیالوگ‌های خود با بیان جملات فی‌البداهه از خراب شدن اجرا و افتادن ریتم جلوگیری می‌کنند. در سینما و تلویزیون هم کارگردان صحنه را کات می‌کند و بازیگران می‌توانند دیالوگ‌های خود را مجدد حفظ و بیان کنند.

هزینه کلاس بازیگری تلویزیون و سینما و تئاتر چه تفاوتی دارد؟

معمولا تمامی کلاس‌های بازیگری سینما و تلویزیون و تئاتر توسط برجسته‌ترین اساتید هر یک از این حوزه‌ها برگزار می‌شوند و هزینه شرکت در این کلاس‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *