ترجمه بازیگری به فارسی و انگلیسی چه می‌شود؟

بازیگری یک هنر است که در آن فرد با استفاده از تکنیک‌های خاص، یک شخصیت را بازآفرینی می‌کند. این شخصیت توسط فیلمنامه‌نویس ایجاد می‌شود. اما معنی بازیگری به انگلیسی چیست؟ آیا ترجمه نمایش‌نامه و فیلم‌نامه در انگلیسی متفاوت است؟ در این مطلب قصد داریم به ترجمه بازیگری به فارسی و انگلیسی بپردازیم.

آکتور؛ مهم‌ترین عامل در نمایش و بازیگری

در زبان انگلیسی برای بازیگر مرد و زن تمایز قائل می‌شوند. بازیگر مرد (Actor) و بازیگر زن (Actress) ترجمه می‌شود. آکتور را در زبان فارسی زیاد شنیده‌ایم. در واقع آکتور و اکترس از مهم‌ترین اصطلاحات نمایش است و افرادی که به تئاتر و سینما علاقه دارند و خواهان ورود به هنر هستند، با آن آشنایی دارند. از آنجا که هنر تئاتر پیرامون هنرنمایی بازیگران جریان دارد، می‌توان از آکتور و اکترس به عنوان مهم‌ترین عوامل در عرصه تئاتر یاد کرد.

از دیگر اصطلاحات تئاتر، آرتیست است. آرتیست (Artist) در لغت به معنای هنرمند است اما در تئاتر منظور از آرتیست، هنرمند نقش اصلی داستان است. پس منظور از آرتیست‌بازی، آفریدن نقش‌های بزرگ برای مخاطب است تا او را به تحسین وادارد! نقش نیز یکی از اصطلاحات تئاتر است که حتما بارها آن را شنیده‌اید. ترجمه نقش به انگلیسی (Role) است. نقش ابتدا توسط نمایش‌نامه‌نویس مشخص و سپس توسط بازیگر اجرا می‌شود.

ترجمه فیلم نامه به انگلیسی

ترجمه نمایش‌نامه و فیلمنامه به انگلیسی

از دیگر اصطلاحات که علاقه‌مندان به بازیگری با آنها آشنا هستند، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه می‌باشند. در واقع تفاوت نمایش‌نامه و فیلم‌نامه، در دیالوگ‌نویسی و تعداد کلماتی است که فیلم‌نامه‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس در نظر دارند. در تئاتر به خاطر وجود محدودیت‌ها، عامل اصلی پیش‌برنده وقایع، مکالمات بازیگر است. در نمایش‌نامه باید آنچه را که با چشم نمی‌توان دریافت، از طریق گوش در اختیار تماشاگر قرار داد. اما در سینما می‌توان حالات چهره و کوچک‌ترین صدای بازیگر را هم به تصویر کشید.

حال برگردیم به بحث ترجمه بازیگری و اصطلاحات مربوط به آن. ترجمه نمایشنامه به انگلیسی (Play) است. که یکی از معانی آن، بازی است. جالب است که واژه پلی هم به بازی و بازیگری اشاره دارد و برای ما که زبان‌مان فارسی است، به راحتی می‌توانیم آن را به خاطر بسپاریم. ترجمه فیلم‌نامه به انگلیسی (Screenplay) است که از واژه اسکرین آن می‌توان پی برد که متن برای نمایشی نوشته شده است که قرار است روی صفحه یا پرده به مخاطب ارائه شود؛ یعنی سینما.

از دیگر اصطلاحات مربوط به بازیگری، کارگردانی است. ترجمه کارگردان به انگلیسی (Director) است که به معنی هدایت‌کننده پروژه فیلم یا نمایش می‌باشد. ترجمه تهیه‌کننده نیز به انگلیسی (Producer) و ترجمه تهیه‌کننده اجرایی به انگلیسی (Executive producer) است.

تاریخ سینمای ایران

بازیگری در ایران

تاریخ سینمای ایران با ورود نخستین دوربین فیلم‌برداری یا سینماتوگراف به کشور در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار آغاز شد. شاه قاجار در یکی از سفرهایش به فرانسه در سال ۱۲۷۹ خورشیدی از دستگاه سینماتوگراف خوشش آمد و دستور خرید آن را داد.

نخستین فیلم ناطق به زبان فارسی نیز دختر لُر نام دارد. کارگردان این فیلم خان‌بهادر اردشیر ایرانی بود که این فیلم را در سال ۱۳۱۲ در بمبئی ساخت. در این فیلم، عبدالحسین سپنتا، روح‌انگیز سامی‌نژاد، هادی شیرازی و سهراب پوری بازیگری نقش‌ها را برعهده داشتند.

ترجمه بازیگری به فارسی و انگلیسی

رویای بازیگری خود را با ایران آموزشگاه دنبال کنید!

مثل هر حرفه دیگری، یادگیری مداوم و مطالعه در کنار کسب تجربه، از عوامل مهم در دستیابی به موفقیت در زمینه بازیگری هستند. اگر به هنر بازیگری علاقه دارید، بهتر است در مسیر خود از منابع انگلیسی نیز غافل نشوید و از آنها نیز برای بهبود کار خود استفاده کنید. این منابع می‌توانند کتاب‌های انگلیسی و یا ویدیوهایی باشند که به زبان انگلیسی تهیه شده‌اند. بهترین راه برای انجام این کار، شرکت در بهترین کلاس‌های زبان انگلیسی است. همچنین می‌توانید به ترجمه منابع معتبر در عرصه بازیگری نیز بپردازید.

سایت ایران آموزشگاه گلچینی از بهترین کلاس‌ها در هر زمینه را برای شما تهیه کرده است. از لیست کلاس بازیگری در ایران تا معتبرترین کلاس‌های زبان انگلیسی را می‌توانید در سایت ما پیدا کنید. برای مثال، شما با مراجعه به سایت ایران آموزشگاه و دیدن تعداد زیادی از بهترین کلاس‌های زبان انگلیسی، می‌توانید آنها را با یکدیگر مقایسه و سرانجام گزینه مطلوب خود را از میان آنها انتخاب کنید.

پرسش و پاسخ

ترجمه من واقعا دوست دارم بازیگری مشهور بشوم چیست؟

اگر شما به عنوان یک آقا بخواهید بگویید من واقعا دوست دارم بازیگری مشهور بشوم و رویای خود را برای مخاطب غیرفارسی‌زبان‌تان بیان کنید، باید بگویید (I really like to become a famous actor). از طرف دیگر، اگر بخواهید به عنوان یک خانم آرزوی بازیگری خودتان را به دوست خارجی‌تان بگویید، ترجمه آن می‌شود (I really like to become a famous actress).

ترجمه من بازیگر هستم به انگلیسی چه می‌شود؟

شاید شما یک بازیگر باشید و بخواهید خودتان را به انگلیسی‌زبان‌ها هم معرفی کنید. در صورتی که بخواهید بگویید «من بازیگر مرد» هستم، باید بگویید (I’m an actor). همچنین اگر بخواهید بگویید «من بازیگر زن» هستم، باید بگویید (I’m an actress).

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *