بهترین بازیگران مرد تئاتر ایران

تئاتر ایران بازیگرانی در سطح جهانی دارد

هنر‌های نمایشی از دیرباز تاکنون در قالب‌‌های مختلفی چون سوگ سیاوش (سووشون)، روحوضی، پرده‌خوانی، تعزیه، سیاه بازی، خیمه شب بازی، تئاتر و … نزد اقوام ایرانی محبوبیت داشته‌اند. در این میان بازیگران با نمایش مکرر شخصیت‌های محبوب نمایشنامه‌های مورد علاقه مردم و نمایش عواطف پیچیده انسانی بر روی صحنه تاثیر برجسته‌ای در ایجاد این محبوبیت داشته‌اند. اما بهترین بازیگران مرد تئاتر ایران چه کسانی هستند؟

وقتی صحبت از بهترین بازیگران مرد تئاتر ایران می‌شود اسامی زیادی هستند که در ذهن تداعی می‌شوند. ما در این صفحه از ایران آموزشگاه سعی داریم بهترین بازیگران مرد که در این حوزه فعالیت داشته‌ و بازی‌های ماندگار و به یادماندنی از خود بر جای گذاشته‌اند را به شما معرفی کنیم.

ما در مقاله های پیشین به طور مفصل توضیح جامعی در رابطه با دوره آموزش تئاتر خدمت شما کاربر عزیز ارائه داده ایم.

محمدعلی کشاورز بازیگر مرد تئاتر

محمدعلی کشاورز بازیگر مرد تئاتر

محمدعلی کشاورز بازیگر مرد تئاتر

محمد علی کشاورز؛ یکی از ماندگارترین بازیگران مرد تئاتر ایران

محمد علی کشاورز، متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان بود. او فعالیت بازیگری را با تئاتر خودکشی به کارگردانی علی نصیریان آغاز کرد. کشاورز از معدود بازیگران سینمای ایران بود که فرصت همکاری با چندین تن از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای ایران مانند عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، علی حاتمی، ناصر تقوایی، بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان را پیدا کرد.

 این بازیگر که بیشتر با نقش‌های ماندگارش در سریال‌هایی مثل هزار دستان و پدرسالار و فیلم‌هایی چون خشت و آینه، زیر درختان زیتون، مادر، شب قوزی و… شناخته می‌شود، در تئاتر نیز همچون سینما و تلویزیون کارنامه پرباری دارد. محمد علی کشاورز در نهایت در سال ۱۳۹۹ بر اثر نارسایی کلیوی درگذشت.

شاخص‌ترین نقش آفرینی‌های او عبارتند از:

  • مستاجر به کارگردانی داوود رشیدی
  • مردی که مرده بود و خود نمی‌دانست به کارگردانی عزت الله انتظامی
  • افول به کارگردانی علی نصیریان
  • مرغ دریایی و بازی استریندبرگ به کارگردانی حمید سمندریان
  • خودکشی به کارگردانی حسین علی طبا‌طبایی
  • مازیار به کارگردانی رکن‌الدین خسروی

جمشید مشایخی بهترین بازیگر مرد تئاتر

جمشید مشایخی بهترین بازیگر مرد تئاتر

جمشید مشایخی؛ یکی دیگر از بهترین بازیگران مرد تئاتر

کمتر کسی است که بازی هنرمندانه جمشید مشایخی را در فیلم کمال‌الملک ساخته علی حاتمی ندیده باشد. این بازیگر که متولد ۳ فروردین ۱۳۱۳ در تهران بود، اولین نقش حرفه‌ای خود را با فیلم کوتاه جلد مار ساخته هژیر داریوش در مقابل فخری خوروش آغاز کرد. سپس بعد از بازی در فیلم‌های ماندگاری چون شازده احتجاب ساخته بهمن فرمان آرا و سریال هزار دستان اثر جاویدان علی حاتمی خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران جاودان کرد.

جمشید مشایخی در تاریخ ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ به علت بیماری گوارشی درگذشت. از بازی‌های ماندگار مشایخی در تئاتر می‌توان به سنگ فرش خیس و شب روی سنگ فرش خیس هر دو به نویسندگی اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان اشاره کرد.

داوود رشیدی بازیگر مرد تئاتر ایران

داوود رشیدی بازیگر مرد تئاتر ایران

داوود رشیدی از بازیگران ماندگار تئاتر ایران است

داوود رشیدی متولد ۲۵ تیر ۱۳۱۲ زاده تهران بود. این بازیگر که همراه با بازی در سینما و تلویزیون در صحنه تئاتر نیز حضور پررنگی داشت، علاوه بر بازیگری، نمایشنامه‌های بسیاری را از نمایشنامه‌نویسان مطرح این عرصه بر روی صحنه برد. داوود رشیدی که در سال‌های پایانی عمرش دچار آلزایمر شده بود، سرانجام در ۵ شهریور ۱۳۹۵ درگذشت.

عناوین برجسته‌ای همچون آنتیگونه از سوفوکل، مرید شیطان از جورج برنارد شاو، در انتظار گودو و جزیره غریب از ساموئل بکت، رویای نیمه شب تابستان و ریچارد سوم از شکسپیر و… تنها بخشی از کارنامه پربار رشیدی در تئاتر هستند که علاوه بر کارگردانی در آن‌ها بازی هم می‌کرد.

علی نصیریان بازیگر مرد

بهترین بازیگران مرد تئاتر ایران

علی نصیریان در حوزه تئاتر

یکی دیگر از هنرمندان برجسته در تئاتر، که علاوه بر بازیگری در نمایشنامه نویسی هم فعالیت داشت علی نصیریان است. او که متولد ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ است فعالیت بازیگری در سینما را با بازی در فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی آغاز کرد. این فیلم که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران نام برده می‌شود، برای نصیریان سکوی پرتابی بود برای همکاری با کارگردانان سرشناسی چون علی حاتمی، ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی. از بازی‌‌های ماندگار علی نصیریان در تئاتر می‌توان به امیر ارسلان، بلبل سرگشته و کاپیتان قراگز اشاره کرد.

عزت الله انتظامی

عزت الله انتظامی

عزت الله انتظامی

عزت الله انتظامی مشهور به آقای بازیگر متولد ۳۰ خرداد ۱۳۰۳ بود. او فعالیت بازیگری را با تئاتر اولتیماتوم در سال ۱۳۲۰ شروع کرد. اولین حضور انتظامی در سینما در سال ۱۳۲۸ با فیلم واریته بهاری ساخته پرویز خطیبی رقم خورد. اما نقطه عطف کارنامه هنری انتظامی در سال ۱۳۴۸ فیلم گاو داریوش مهرجویی بود که جایزه هوگوی نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو برایش به ارمغان آورد. عزت الله انتظامی در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ بر اثر سکته مغزی درگذشت. از مشهور‌ترین نقش آفرینی‌های او در تئاتر می‌توان به اولتیماتوم، توپاز، بلبل سرگشته، جعفر خان از فرنگ برگشته اشاره کرد.

مهدی هاشمی

مهدی هاشمی

مهدی هاشمی متولد ۱۶ آذر ۱۳۲۵ در لنگرود است. از تئاتر‌های معروفی که او در آن‌ها ایفای نقش کرده است می‌توان از گودو، زاویه، کرگردن، کارنامه بندار بیدخش و مرگ یزدگرد نام برد. او چند سال بعد در نسخه سینمایی مرگ یزدگرد بهرام بیضایی، نقش آسیابان را مجددا تکرار کرد. مهدی هاشمی علاوه بر بازیگری، نمایشنامه‌هایی چون خانه برنارد آلبا، عروسی خون و ادیپ شهریار را نیز بر روی صحنه برده است.

امین تارخ

امین تارخ

فعالیت تئاتری امین تارخ

امین تارخ متولد ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز فعالیت سینمایی‌اش را با فیلم مرگ یزدگرد بهرام بیضایی آغاز کرد و در عناوین مطرحی در تئاتر چون اتللو، لورنزاچیو، هنری چهارم و مرگ یزدگرد به ایفای نقش پرداخته است. او به علت سکته قلبی در تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۱ درگذشت.

بهترین بازیگران مرد تئاتر ایران

بهترین بازیگران مرد تئاتر ایران؛ بزرگانی که دیگر تکرار نمی‌شوند

بزرگانی مانند عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، جمشید مشایخی، علی نصیریان و محمد علی کشاورز به علت همکاری‌های ماندگار با کارگردانان موج نوی سینمای ایران و تاثیرشان بر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران به عنوان ۵ مرد برتر تاریخ سینما، تئاتر و تلویزیون ایران یا به اختصار پنج تن سینمای ایران شناخته می‌شوند. در صورت علاقه‌مندی به دنیای بازیگری ما در سایت ایران آموزشگاه فهرستی از معتبرترین آموزشگاه‌ سینما و تئاتر ایران را به تفکیک شهر‌های مختلف برای شما ایجاد کرده‌ایم. شما با مطالعه این فهرست می‌توانید در دوره‌های این آموزشگاه‌ها ثبت نام کنید.

سوالات متداول

پنج تن سینمای ایران چه کسانی هستند؟

عزت الله انتظامی، محمد علی کشاورز، علی نصیریان، جمشید مشایخی و داوود رشیدی پنج تن سینمای ایران هستند.

کدام بازیگران در نسخه تئاتری و سینمایی مرگ یزدگرد حضور داشته‌اند؟

امین تارخ و مهدی هاشمی بازیگرانی هستند که در هر دو نسخه به کارگردانی بهرام بیضایی حضور داشته‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *