بهترین بازیگران زن تئاتر ایران

بازیگران زن تئاتر ایران هم‌تراز با مردان این عرصه هستند

هنرهای نمایشی همواره در طول تاریخ در قالب‌های گوناگونی مثل تعزیه، سووشون، سیاه بازی، نمایش‌های عروسکی، تئاتر و … نزد ایرانیان محبوب بوده‌اند. در این میان بازیگران زن با نمایش دادن شخصیت
های ماندگاری از نمایشنامه‌های مطرح ایرانی و جهانی سهم قابل توجهی از این محبوبیت را به خود اختصاص داده‌اند. اما چه کسانی به عنوان بهترین بازیگران تئاتر ایران شناخته می‌شوند؟

بهترین بازیگران زن تئاتر ایرانوقتی صحبت از بهترین بازیگران زن تئاتر ایران می‌شود، اسامی بسیاری است به ذهن می‌رسند. ما در این صفحه از ایران آموزشگاه سعی داریم به بهترین بازیگران زنی که در این عرصه فعالیت داشته و حضور مهم و تاثیرگذاری از خود بر جای گذاشته‌اند، بپردازیم.

ما در مقاله های پیشین به طور مفصل توضیح جامعی در رابطه با دوره آموزش تئاتر خدمت شما کاربر عزیز ارائه داده ایم.

سوسن تسلیمی بازیگر زن تئاتر ایران

سوسن تسلیمی بازیگر زن تئاتر ایران

سوسن تسلیمی؛ از بهترین بازیگران تئاتر ایران

سوسن تسلیمی متولد ۱۸ بهمن ۱۳۲۸ از برجسته‌ترین بازیگران زن سینما و تئاتر تاریخ ایران است. او با وجود بازی در فقط ۶ فیلم سینمایی باشو، غریبه کوچک، مرگ یزدگرد، شاید وقتی دیگر، چریکه تارا، طلسم و مادیان خود را به عنوان یکی از برترین بازیگران سینما مطرح کرد. تسلیمی در حوزه تئاتر هم حضور پررنگی از خود بر جای گذاشته است. برخی از نقش‌های او عبارتند از:

  • چشم‌اندازی از پل
  • مده‌آ
  • کالیگولا
  • باغ آلبالو
  • خواهر من باغی است با حصار
  • عروسی خون
  • زنده به گور
  • مرگ یزدگرد

گلاب آدینه بازیگر زن تئاتر ایران

گلاب آدینه بازیگر زن تئاتر ایران

گلاب آدینه؛ یکی دیگر از بازیگران زن مطرح تئاتر ایران

گلاب آدینه متولد ۲۲ آبان ۱۳۳۲ و فرزند حسینقلی مستعان نویسنده و مترجم برجسته است. او فعالیت بازیگری خود را با فیلم چوپانان کویر به کارگردانی حسین محبوب آغاز کرد و سپس با سریال سلطان و شبان به شهرت رسید. گلاب آدینه اولین همکاری خود با رخشان بنی اعتماد را با فیلم زرد قناری آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ با فیلم روسری آبی ساخته بنی اعتماد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد. آدینه بعدها در فیلم زیر پوست شهر، بانوی اردیبهشت و قصه‌ها نیز با بنی اعتماد همکاری کرد.

از بازی‌های گلاب آدینه در تئاتر می‌توان از آدم‌های ماشینی، داستانی نه تازه، همشهری (هر سه به کارگردانی مهدی هاشمی) و دایره گچی قفقازی (داریوش فرهنگ) نام برد. او همچنین در سال ۱۴۰۰ تئاتر بانوی محبوب من را در سالن اصلی تئاتر شهر بر روی صحنه برد که با استقبال بی‌نظیر تماشاگران مواجه شد.

مهتاب نصیرپور بازیگر زن تئاتر ایران

بهترین بازیگران زن تئاتر ایران

مهتاب نصیرپور؛ یکی دیگر از بهترین بازیگران زن تئاتر ایران

مهتاب نصیرپور متولد ۲۹ آذر ۱۳۴۴ در کازرون و همسر محمد رحمانیان کارگردان و نمایشنامه نویس مطرح تئاتر است. نصیرپور ۲ بار برای بازی در فیلم های به نام پدر و فرزند خاک موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است.

تعدادی از هنرنمایی‌های بسیار او بر روی صحنه تئاتر عبارتند از:

  • دایی وانیا به کارگردانی محمد رحمانیان
  • مریم و مرداویچ به کارگردانی بهزاد فراهانی
  • یک دقیقه سکوت به کارگردانی محمد یعقوبی
  • لباسی برای عروسی به کارگردانی محمد رحمانیان

فاطمه معتمد آریا بازیگر زن تئاتر ایران

فاطمه معتمد آریا بازیگر زن تئاتر ایران

فاطمه معتمد آریا بازیگر زن تئاتر ایران

فاطمه معتمدآریا

فاطمه معتمدآریا متولد ۷ آبان ۱۳۴۰ در تهران است. او با ۱۱ نامزدی و ۴ برد سیمرغ بلورین در میان بازیگران زن رکورددار است. معتمدآریا فعالیتش را در تلویزیون به عنوان عروسک‌گردان در مجموعه مدرسه موش‌ها ساخته مرضیه برومند و در سینما با فیلم جدال به کارگردانی محمد علی سجادی آغاز کرد. معتمدآریا از معدود بازیگران زنی است که با کارگردانان مطرحی چون بهرام بیضیایی و رخشان بنی اعتماد همکاری داشته است.

فاطمه معتمدآریا فعالیتش در زمینه تئاتر را با سری نمایش‌های کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه ۵۰ شروع کرد و با نمایش‌هایی مثل کرم کتاب، طوقی، آهو، خرده بورژواها و… خود را به عنوان بازیگری مطرح در تئاتر اثبات کرد.

رویا تیموریان بازیگر زن تئاتر ایران

رویا تیموریان بازیگر زن تئاتر ایران

رویا تیموریان بازیگر زن تئاتر ایران

رویا تیموریان

رویا تیموریان فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۵۸ با تئاتر و بازی در نمایش‌ ماهی سیاه کوچولو آغاز کرد. او از معدود بازیگرانی است که در هر سه مدیوم تلویزیون، سینما و تئاتر حضور پیوسته و مداومی داشته است. از مجموعه‌های تلویزیونی مطرحی که تیموریان حضور پررنگی داشته می‌توان به مریم مقدس، شب دهم، مدار صفر درجه، شمس‌العماره و دیوار به دیوار اشاره کرد.

 او در سینما با بازی در نقش یک رئیس زندان مقرراتی در فیلم زندان زنان ساخته منیژه حکمت تحسین منتقدان را برانگیخت و در ادامه با بازی در فیلم‌هایی چون کافه ستاره، بید مجنون، زادبوم و … مسیرش را هموار کرد. تیموریان در طول این سال ها هرگز از تئاتر دور نماند و با نمایش‌هایی مثل تولد، ادیپوس، باغ آلبالو و بازرس به صحنه تئاتر بازگشت.

پانته آ بهرام زن بازیگر زن تئاتر ایران

پانته آ بهرام زن بازیگر زن تئاتر ایران

پانته‌آ بهرام

پانته‌آ بهرام فعالیت خود را با بازی در سری سوم سریال آینه در سال ۱۳۶۸ آغاز کرد و همان سال در نقش کوتاهی در فیلم هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی حضور پیدا کرد. در سال ۱۳۶۹ با بازی در نمایش‌های آتقی و شهر خیال و مجلس عاشقانه سلیمان و بلقیس اولین تجربه بازی در تئاتر را رقم زد. بهرام در ادامه با مرگ یزدگرد، زمستان ۶۶،  افسون معبد سوخته و … به بازی در تئاتر ادامه داد.

از نقش‌های ماندگار بهرام در تلویزیون می‌توان به پلیس جوان، زیر هشت و تعبیر وارونه یک رویا اشاره کرد. او همچنین در سینما با فیلم‌هایی مثل توکیو بدون توقف، غوغا، چهارشنبه سوری، بچه‌های ابدی (که برای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را به ارمغان آورد)، هیچ، اسب حیوان نجیبی است، بی‌خود و بی‌جهت و… بازی‌های به یاد ماندی از خود ارائه داد.

بهترین بازیگران زن تئاتر ایران

بهترین بازیگران زن تئاتر ایران

بهترین بازیگران زن تئاتر ایران؛ بازیگرانی که جاودان شدند

تهیه کردن فهرستی از بهترین بازیگران زن تئاتر ایران کار آسانی نیست، زیرا ده‌ها بازیگر در طول این سال‌ها پا بر روی صحنه گذاشته‌اند و خوش درخشیده‌اند. ما در این مطلب سعی داشتیم مبنا را بر بازیگرانی قرار دهیم که تاثیر فراوانی بر نسل‌های بعدی خود داشته‌اند.

در صورت علاقه‌مندی به دنیای بازیگری و کسب اطلاعات، ما در سایت ایران آموزشگاه فهرستی از بهترین آموزشگاه‌ سینما و تئاتر ایران را به تفکیک شهرهای مختلف برای شما ایجاد کرده‌ایم. شما می‌توانید با مطالعه این فهرست در دوره‌های این آموزشگاه‌ها ثبت نام کنید.

سوالات متداول

اولین همکاری گلاب آدینه و رخشان بنی اعتماد در کدام فیلم صورت گرفت؟

این دو برای اولین بار در فیلم زرد قناری با یکدیگر همکاری کردند.

رکورددار سیمرغ بلورین در میان بازیگران زن چه کسی است؟

فاطمه معتمدآریا با ۱۱ نامزدی و ۴ بار دریافت جایزه در این زمینه رکورددار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *