آرایش پوست حساس به نور

پوست حساس به نور محصولات آرایشی مخصوصی دارد

حساسیت پوست به نور (فتوسنسیتیویتی) یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. افرادی که این مشکل را دارند، دارای علائم و عوارضی مانند بثورات پوستی قرمزرنگ، تاول‌‌های کوچک و خارش‌دار و پوسته‌پوسته شدن پوست هستند. بنابراین باید در آرایش این گونه پوست‌ها دقت بیشتری داشت. آرایش پوست حساس به نور اگر به‌صورت غیر اصولی انجام شود، می‌تواند اثرات منفی بسیاری را به همراه داشته باشد و موجب ایجاد تنش در پوست شود. در این صفحه به مهم‌ترین نکات و ترفندها در آرایش پوست‌های حساس به نور می‌پردازیم.

انتخاب صحیح محصولات آرایشی و مراقبت از پوست حساس

اگر پوست حساسی دارید، باید در خرید محصولات آرایشی بسیار دقیق عمل کنید. در کل پیشنهاد می‌شود که در هنگام خرید محصولات آرایشی، اقلامی را انتخاب کنید که عبارت “هیپوآلرژیک” یا “غیر کومدوژنیک” بر روی آن‌ها درج شده است. این گونه لوازم آرایشی کمترین ضرر را برای پوست‌های حساس به نور دارند. البته ممکن است که یک پوست حساس حتی به چنین اقلامی نیز واکنش منفی نشان دهد؛ اما در هر صورت محصولاتی که دارای فرمولاسیون عبارت “هیپوآلرژیک” یا “غیر کومدوژنیک” هستند، گزینه بهترین هستند.

آرایش پوست حساس به نور

از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که سایر محصولات مرتبط با پوست از جمله داروها، کرم‌ها و لایه‌بردارها نباید دارای مواد تحریک‌کننده باشند. ماسک‌های خانگی و ماساژها نیز می‌توانند برخی از این مواد را به پوست شما برسانند و موجب تنش در آن شوند.

در ادامه مواد ممنوعه برای پوست حساس به نور را معرفی می‌کنیم:

  • اسید گلیکولیک
  • اسید لاکتیک
  • میکا
  • تالک
  • آمونیاک
  • عوامل آنتی باکتریال
  • الکل
  • رتینول
  • بنزوئیل پراکسید
  • اسید سالیسیلیک
  • نعناع تند
  • فنل
  • کافور
  • رازیانه

آرایش پوست حساس به نور

کاهش حساسیت پوست در هنگام آرایش پوست حساس به نور

برای آرایش پوست حساس به نور خورشید باید همیشه از کرم ضد آفتاب زیر آرایش خود استفاده کنید تا از مشکلات ناشی از اشعه ماورا بنفش جلوگیری کنید. کرم ضد آفتابی که انتخاب می‌کنید باید کیفیت لازم را برای جلوگیری از نور خورشید داشته باشد و به‌اصطلاح پوشش‌دهی بالایی ارائه دهد. همچنین توصیه می‌شود که از لوازم و محصولات آرایش فقط در زمانی استفاده کنید که به آن نیاز دارید. در واقع لازم است که به‌محض این که توانستید آرایش خود را پاک کنید و تمام آثار آرایش را از بین ببرید.

دست نزدن به پوست یکی دیگر از شروط نگهداری از پوست حساس به نور است. بنابراین در حین آرایش پوست خود باید از قلم‌ها و برس‌های مناسبی استفاده کنید که کاملا پاکیزه است. ناگفته نماند که باید  استفاده از محصولات مراقبت از پوست را به حداقل برسانید. چرا که به‌کارگیری زیاد محصولات آرایشی به طور هم‌زمان می‌تواند حساسیت پوست شما را افزایش دهد.

پوست حساس به نور

نکاتی برای پاک کردن آرایش پوست حساس به نور

افرادی که دارای پوست حساس به نور خورشید هستند نه‌تنها در هنگام آرایش کردن، بلکه در هنگام پاک کردن آرایش نیز باید دقت بالایی به خرج دهند و محتاطانه عمل کنند. این دسته از افراد بیشتر از هرکسی نیاز دارند که آرایش را از پوست خود پاک کنند. اما بهترین روش برای پاک کردن آرایش از روی پوست‌های حساس به نور خورشید چیست؟

۱. تا حد ممکن از آب گرم استفاده نکنید

برای شستشو و پاک کردن آرایش از روی پوست حساس به نور خورشید، باید تا حد ممکن از آب گرم استفاده نشود. استفاده از آب گرم ممکن است باعث خارش و قرمزی پوست شود و مشکلاتی زیادی ایجاد کند. آب ولرم یا خنک به علاوه شوینده مناسب پوست‌های حساس، بهترین انتخاب برای شستشوی آرایش از روی پوست حساس به نور است.

۲. حتما قبل از خواب صورت خود را بشویید

اگر پوست حساسی داشته باشید و شب را با پوست آرایش شده بگذرانید، معمولا پس از بیدار شدن شاهد التهاب، خارش، ایجاد لکه و قرمزی بر روی پوست خود خواهید بود. به همین دلیل لازم است که هرگز با آرایش نخوابید. این توصیه حتی برای افراد دارای پوست معمولی و مقاوم نیز ضروری است. بنابراین باید هر شب قبل از خواب با استفاده از یک شوینده ملایم، پوست خود را کاملا تمیز کنید.

۳. بیش از حد لایه‌برداری نکنید

لایه‌برداری با استفاده از اسکراب و ماسک‌ها روش خوبی است که افراد با آن می‌توانند بافت کهنه صورت خود را بهبود ببخشند. اما اگر از دسته افراد دارای پوست حساس به خورشید هستید، پیشنهاد می‌شود که بیش از حد لایه‌برداری نکنید. لایه‌برداری پوست‌های حساس به نور خورشید باعث می‌شود که تمام مقاوم پوست در برابر خورشید از بین برود و فرد دچار احساس ناخوشایندی ناشی از خارش و التهاب شود. همچنین اگر لایه‌برداری کردید، باید در طول شب و روز از کرم مرطوب‌کننده مناسب و سبک استفاده کنید.

آرایش پوست حساس به نور

از پوست حساس به نور به‌خوبی مراقبت کنید

آرایش به شما کمک می‌کند تا زیبایی چهره خود را افزایش دهید و با اعتمادبه‌نفس بیشتری در جامعه حضور پیدا کنید. اما اگر پوست شما به نور خورشید حساسیت دارد، بهتر است که از مواد آرایشی سبک استفاده کنید و در تمام طول روز، مراقبت لازم از پوست را انجام دهید. همچنین پیشنهاد می‌شود که برای افزایش زیبایی خود تا حد ممکن مصرف کانسیلر، کرم‌پودر، رژگونه و… را کاهش دهید و بیشتر به چشم‌ها، ابروها، لب و موها توجه کنید. در نهایت باید از پوست حساس به نور خود به‌خوبی مراقبت کنید تا زیبایی و سلامتی را هم‌زمان داشته باشید.

اگر علاقمند به آموزش های زیبایی هستید حتما پیشنهاد میکنیم ” دوره های مراقبت و زیبایی فنی و حرفه ای ” را مشاهده کنید.

پرسش و پاسخ

از چه تناژ رنگی باید برای آرایش پوست‌های حساس به نور استفاده کرد؟

رنگ انتخابی برای محصولات آرایشی ارتباطی با حساسیت پوست به آفتاب ندارد. در واقع باید رنگ اقلام آرایشی با توجه به سلیقه و تناسب خود انتخاب کنید.

کدام محصولات آرایشی برای پوست حساس به نور مناسب هستند؟

محصولات آرایشی که با فرمولاسیون هیپوآلرژیک یا غیر کومدوژنیک تولید شده‌اند، بهترین گزینه برای پوست‌های حساس به نور هستند. از سوی دیگر محصولات انتخابی باید کمترین میزان مواد شیمیایی را داشته باشند.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در آرایش برای پوست حساس به نور ضروری است؟

افراد دارای پوست حساس به نور باید در تمام مواقعی که در برابر آفتاب قرار می‌گیرند، از کرم ضد آفتاب مناسب در زیرسازی آرایش خود استفاده کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *