مهمترین نکات برای یادگیری رایتینگ

رایتینگ؛ مهارتی ضروری برای قبولی در آزمون‌های زبان انگلیسی

از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای کسب بالاترین نمره در آزمون‌های مختلف زبان، مهارت رایتینگ است. رایتینگ مهارتی است که بسیاری از دانش‌آموزان زبان انگلیسی، در فراگیری آن مشکل دارند. به همین دلیل یادگیری روش‌های آموزشی این مهارت و ارتقای آن، در کسب نمره بالای آزمون‌هایی مانند آیلتس و تافل تاثیرگذار است. در این مطلب به روش‌های مختلف یادگیری رایتینگ می‌پردازیم.

یادگیری مهارت رایتینگ

مهارت رایتینگ (Writing) چیست و چه کاربردی دارد؟

رایتینگ (Writing) یکی از چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی در کنار مهارت‌های اسپیکینگ (Speaking)، لیسنینگ (Listening) و ریدینگ (Reading) به‌شمار می‌رود. در زبان انگلیسی این مهارت شامل شناخت کامل دانش گرامری، علائم نگارشی و ساختاربندی درست جملات می‌شود. همچنین در Writing املای کلمات و قالب‌بندی صحیح آن‌ها نیز مهم است. افزایش مهارت در رایتینگ در ارتقای دانش  Speaking موثر بوده و به گسترش دایره واژگان افراد کمک می‌کند.

تکنیک‌های مرتبط به Writing علاوه بر این که تاثیر زیادی در فهم مطالب انگلیسی دارند؛ نوشتن انواع نامه‌ها، شروع کردن انواع جملات و صحبت کردن سلیس و روان را تسهیل می‌کند و در گفت‌وگوهای روزمره و آزمون‌های مختلف زبان اهمیت دارند.

انواع رایتینگ در زبان انگلیسی عبارتند از:

  • رایتینگNarrative : توضیح یک موضوع برای خواننده
  • رایتینگDescriptive : تعریف یک داستان
  • رایتینگPersuasive : متقاعدکردن خواننده
  • رایتینگ Expository: خلق تصویری ذهنی در خواننده

فراگیری کامل مهارت رایتینگ باعث افزایش شانس موفقیت در آزمون‌های تافل و آیلتس می‌شود. شکل متفاوت سنجش مهارت‌ها در آزمون تافل و آیلتس با یکدیگر، به راهکارهای متفاوتی برای ارتقای مهارت Writing نیاز دارد و متقاضیان حضور در این آزمون‌ها باید با انواع مختلف تکنیک‌های رایتینگ آشنا باشند.

مهارت رایتینگ (Writing) چیست

آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس (IELTS) مخفف International English Testing System یا سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی است که به‌عنوان معیاری برای تسلط افراد به زبان انگلیسی در سرتاسر دنیا اعتبار دارد. این آزمون در چهار بخش مختلف، مهارت‌های چهارگانه زبان را به‌صورت جداگانه ارزیابی می‌کند. این آزمون در دو روز متفاوت برگزار می‌شود که متقاضیان باید آزمون  Speakingرا با توجه به فرآیند متفاوت این آزمون، یک هفته پیش از آزمون اصلی پشت سر بگذراند.

نمرات آزمون آیلتس بین بازه ۰ تا ۹ متغیر است و مدارک اعطا شده بر اساس نمره درج‌شده در آن‌ها اعتبار دارند. یعنی در این آزمون چیزی به نام قبولی و یا مردودی مطرح نیست. معمولا نمره ۵ نمره‌ای متوسط و نمره ۶ به بالا نمره خوبی به‌شمار می‌رود. این نمرات برآیند نمرات آزمون هر چهار مهارت است.

آزمون تافل چیست؟

تافل ((TOEFL شناخته‌شده‌ترین آزمون زبان انگلیسی در دنیا به‌شمار می‌رود که مخففTest Of English as a Foreign Language است. ارتقای مهارت رایتینگ، به موفقیت در انواع مختلف آزمون تافل کمک می‌کند و شانس افراد را برای دریافت مدرک تافل افزایش می‌دهد.

انواع آزمون تافل عبارتند از:

  • آزمون تافل iBT (Internet Based TOEFL): معتبرترین نوع آزمون تافل و دارای اعتبار نزد سازمان‌های مهاجرتی و دانشگاه‌های سراسر دنیا
  • آزمون تافل PBT (Paper Based TOEFL): آزمون کاغذی تافل که مورد پذیرش دانشگاه‌ها نیست و مهارت اسپیکینگ را ارزیابی نمی‌کند

رایتینگ برای آیلتس و تافل

مهارت رایتینگ در آیلتس چطور ارزیابی می‌شود؟

رایتینگ سومین و آخرین مرحله از آزمون کتبی آیلتس به‌شمار می‌رود که که از دو بخش یا تسک (Task) تشکیل می‌شود. آزمون رایتینگ آیلتس جنرال با آیلتس آکادمیک تفاوت‌هایی دارند که به تسلط کامل به تکنیک‌های مختلف رایتینگ نیاز دارد. مدت پاسخگویی به سوالات رایتینگ آیلتس در تسک اول ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه است. متقاضیان باید در تسک اول حداقل ۱۵۰ کلمه و در تسک دوم ۲۵۰ کلمه بنویسند. در این دو بخش مهارت نگارش با نوشتن در مورد دو موضوع با دو سبک کاملا متفاوت بررسی می‌شود. نکته مهم در آزمون رایتینگ آیلتس، لزوم تسلط بر تکنیک‌های نوشتن علاوه بر تسلط بر واژگان و دستور زبان است.

از نکات مختلفی که در بخش رایتینگ آیلتس ارزیابی می‌شوند می‌توان به مهارت‌های زیر اشاره کرد:

  • استفاده از منبع واژگانی گسترده (Lexical Resource)
  • استفاده از نکات گرامر گوناگون با دقت بالا (Grammatical Range and Accuracy)
  • پاسخ‌‌گویی درست و مرتبط به سوالات هر دو تسک (Task Achievement and Task Response)
  • انسجام و پیوستگی متون نوشته شده (Coherence and Cohesion)

فراگیری این نکات در ارتقای مهارت رایتینگ برای موفقیت در آزمون آیلتس اهمیت دارد. عموما افرادی که در آموزشگاه‌های زبان دوره دیده‌اند، با این نکات آشنایی دارند و گامی محکم‌تر را برای موفقیت در آزمون زبان برداشته‌اند. ما در ایران آموزشگاه به‌عنوان مرجع رسمی معرفی آموزشگاه‌های سراسر کشور، بهترین آموزشگاه آیلتس تهران را برای تقویت مهارت رایتینگ، به شما معرفی می‌کنیم.

مهارت رایتینگ در آزمون آیلتس

نقش مهارت رایتینگ در تافل چیست؟

رایتینگ مهارتی است که در صورت تسلط کامل بر آن، کار شما برای دریافت مدرک آزمون تافل آسان می‌شود. در بخش رایتینگ آزمون تافل دو نوع سوال مستقل Independent)) و تلفیقی (Integrated) پیش روی افراد قرار می‌گیرد. در سوالات نوع اول که به‌صورت تلفیقی طرح شده‌اند، سه مهارت لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ بررسی می‌شود و جواب سوالات باید در ۳۰۰ کلمه جمع‌بندی شود. سوالات نوع دوم از متقاضی می‌خواهد با توجه به موضوع درخواستی انشایی درباره آن موضوع بنویسد.

تکنیک‌هایی برای افزایش مهارت رایتینگ آیلتس

تمام تکنیک‌هایی که برای افزایش مهارت رایتینگ استفاده می‌شوند، بر موضوعات تصحیح، املا، جمله‌سازی و ساختار پاراگراف، سبک نوشته، واژگان قوی، ایجاد لحن و علائم نگارشی متمرکز هستند. تقویت هر کدام از این بخش‌های مهارت رایتینگ، یک قدم ما را به موفقیت در آزمون آیلتس نزدیک می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین روش‌های ارتقای مهارت رایتینگ در آزمون آیلتس اشاره می‌کنیم.

 استفاده از اکشن وردها؛ روشی برای تقویت رایتینگ

اکشن وردها (Action words) کلماتی هستند که انجام کاری را نشان می‌دهند. از آن جایی که این کلمات شکل زیباتری نسبت به سایر واژگان دارند، استفاده مناسب از آن‌ها در رایتینگ آیلتس نشان از تسلط شما بر زبان انگلیسی دارد.

نحوه افزایش مهارت رایتینگ آیلتس

خوانش مکرر؛ از روش‌های مفید تقویت رایتینگ آیلتس

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای ارتقای مهارت رایتینگ، خوانش مکرر جملات است تا ذهن شما به شکل کلمات و ساختار زبانی آن‌ها در جملات عادت کند. این کار علاوه بر افزایش مهارت ریدینگ و اسپیکینگ، املای واژگان و ساختاربندی درست جملات و پاراگراف را بهبود می‌بخشد.

تمرکز روی موضوع رایتینگ

برای نگارش یک متن خوب، باید صد در صد حواس شما روی موضوع موردنظر متمرکز باشد. تمرکز روی موضوع رایتینگ باعث می‌شود، فقط درباره موضوع ارائه شده بنویسید و از جملات و مفاهیم تکراری که باعث ایجاد حشو می‌شوند، جلوگیری کنید.

از دیکشنری غافل نشوید

افزایش گستره دایره واژگانی نقش مهمی در بهبود مهارت رایتینگ دارد. استفاده از دیکشنری علاوه بر افزایش دایره واژگان، املای صحیح، تلفظ درست و توانایی فهم جملات را افزایش می‌دهد و به روانی جملات و استفاده از واژگان بیشتر در رایتینگ کمک می‌کند.

 

بهبود مهارت رایتینگ آیلتس و تافل

مهارت رایتینگ خود را با این راهکارها در آزمون تافل ارتقا دهید

موفقیت در رایتینگ تافل مانند آزمون آیلتس تابع استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های ویژه‌ای است. با این که از برخی تکنیک‌های رایتینگ آیلتس نیز می‌توان برای موفقیت در آزمون تافل بهره برد، اما تفاوت این آزمون با آزمون آیلتس باعث شده تا روش‌های متفاوتی برای حضور موفق در آزمون تافل وجود داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از روش‌های ارتقای مهارت رایتینگ در آزمون تافل می‌پردازیم.

نوشتن جمله‌های پیچیده

استفاده از جملاتی با دستور زبان صحیح و پیشرفته باعث ارتقای سطح زبان انگلیسی می‌شود. به‌کارگیری واژگان متنوع و ارتباط آن‌ها به یکدیگر با استفاده از حروف ربط مرتبط، از جمله تکنیک‌هایی است که می‌تواند در آزمون تافل نظر اگزمینر را جلب کند.

تمرین پاراگراف‌نویسی؛ از مهم‌ترین روش‌های تمرینی برای آزمون رایتینگ تافل

آشنایی با ساختار مناسب پاراگراف‌ها و روش درست استفاده واژگان در آن‌ها، احتمال موفقیت در آزمون رایتینگ تافل را افزایش می‌دهد. معمولا هر پاراگراف شامل یک جمله محوری (Topic Sentence) و چند جمله پشتیبان (Supporting Sentences) است که ساختار آن‌ها در پاراگراف باید از مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری تشکیل شده باشد.

نوشتن خاطرات روزانه به انگلیسی؛ روشی مفید برای ارتقای مهارت رایتینگ

وقتی خاطرات روزانه حتی به اندازه چند جمله نوشته شوند، تاثیر زیادی در ساده‌نویسی و استفاده درست از کلمات در رایتینگ دارند. این تمرین مستمر، علاوه بر رایتینگ باعث ارتقای مهارت لیسنینگ شده و تاثیر زیادی در موفقیت در آزمون رایتینگ آیلتس دارد.

تقویت دستور زبان؛ از روش‌های ارتقای مهارت رایتینگ

آموختن دستور زبان برای به‌کار بردن جملات، تسلط بیشتری را برای ما به همراه دارد. زیرا استفاده از گرامر درست و نداشتن اشتباهات رایج گرامری، علاوه بر برخورداری از امتیاز بالا در آزمون رایتینگ تاقل، به فهم مطالب نیز کمک زیادی می‌کند.

با مراکز معرفی شده در ایران آموزشگاه، مهارت رایتینگ خود را ارتقا دهید

ایران آموزشگاه معتبرترین و جامع‌ترین مرکز معرفی آموزشگاه‌های سراسر کشور، طیف گسترده‌ای از انواع آموزشگاه‌های زبان را برای ارتقای دانش رایتینگ زبان انگلیسی به شما معرفی می‌کند. ما در این مجموعه، با شناخت کامل ویژگی‌های یک موسسه زبان خوب، فهرستی از بهترین مراکز آموزش مهارت رایتینگ را در اختیار شما قرار داده‌ایم. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آموزشگاه‌های زبان سایت، لیست به‌روزشده از معتبرترین آموزشگاه‌های زبان را مشاهده کنید و برای افزایش دانش رایتینگ خود از آن‌ها کمک بگیرید.

سوالات متداول

در آزمون رایتینگ از چه نوعی از زبان انگلیسی استفاده می‌شود؟

در آزمون‌های مختلف رایتینگ، از زبان رسمی انگلیسی برای پاسخ به سوالات استفاده می‌شود که ساختاربندی خاص خود را دارد.

تفاوت آزمون رایتینگ تافل و آیلتس در چیست؟

محتوای سوالات یکی از مواردی است که بخش رایتینگ این دو آزمون را از یکدیگر متمایز می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *