مهارت اسپیکینگ چه نوع مهارتی است

اسپیکینگ (Speaking) چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه افراد بسیاری به‌منظور مهاجرت و ادامه تحصیل در کشورهای پیشرفته و یا پیدا کردن فرصت‌های کاری بهتر به دنبال دریافت مدارک زبان معتبر و بین‌المللی هستند. مدرک آیلتس و مدرک تافل از معتبرترین مدارک زبان انگلیسی هستند که افراد می‌توانند با به دست آوردن آن‌ها شرایط تحصیلی و کاری خود را بهبود ببخشند. برای به دست آوردن این مدارک، کسب نمرات کافی در آزمون الزامی است. مهم‌ترین بخش این آزمون‌ها مهارت اسپیکینگ است. مهارت اسپیکینگ نه‌تنها به‌خودی‌خود بخش بزرگی از نمره آیلتس و تافل را دربرمی‌گیرد، بلکه زمینه‌ساز کسب نمرات بالاتر در بخش‌های ریدینگ و رایتینگ است.

اسپیکینگ (Speaking) چیست ؟

با توجه به اهمیت بالای مهارت اسپیکینگ در آزمون‌های آیلتس و تافل لازم است که به طور کامل با این مهارت، نحوه سنجش آن و نکات مهم درباره ارتقا آن آشنا شوید. برای آشنایی با این مهارت و نکات مهم آن در آزمون آیلتس و تافل کلیک کنید.

آزمون آیلتس چیست؟

امتحان آیلتس (IELTS) مخفف عبارت International English Testing System به معنای سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی است. در هرسال بیش از ۲ میلیون نفر از سراسر جهان در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند. چرا که بسیاری از دانشگاه‌ها، شرکت‌های بزرگ، مسئولان مهاجرت و موسسات دولتی بین‌المللی، آزمون آیلتس را کاملا معتبر و موفقیت در آن را به‌عنوان یک آیتم ویژه در نظر دارند.

این آزمون به دو شکل جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. آزمون جنرال آیلتس مخصوص افرادی است که صرفا می‌خواهند برای کسب ویزا و زندگی در یک کشور انگلیسی‌زبان اقدام کنند. اما آزمون آکادمیک آیلتس مخصوص افرادی است که قصد ادامه تحصیل و شرکت در دوره‌های آموزشی دانشگاه‌ها یا مدارس انگلیسی‌زبان را دارند. متقاضیان دریافت مدرک آکادمیک آیلتس باید در تمام بخش‌های ریدینگ، مهارت اسپیکینگ، لیسنینگ و رایتینگ شرکت کنند. اما متقاضیان دریافت مدرک جنرال آیلتس تنها در بخش‌های اسپیکینگ و لیسنینگ این آزمون شرکت می‌کنند.

آزمون آیلتس چیست؟

پس از شرکت در این آزمون، نمرات شرکت‌کنندگان از ۱ تا ۹ به آن‌ها اعلام می‌شود. این نمره به طور میانگین از چهار بخش مختلف آزمون آیلتس کسب می‌شود. در واقع کسی که بتواند نمره ۹ آیلتس را کسب کند را می‌توان به‌عنوان یک متخصص زبان انگلیسی شناخت. با داشتن این نمره درب تمام دانشگاه‌ها، ادارات و سایر نهادها به روی شما باز است. نمرات ۸ و ۷ نیز از ارزش بالایی برخوردار هستند و در بیشتر نقاط دنیا پذیرفته می‌شوند.

البته این مساله که کدام نمره آزمون آیلتس برای شما مناسب است، بستگی به هدف شما دارد. در واقع ممکن است در یک دانشگاه با آیلتس ۶ پذیرفته شوید و در یک دانشگاه دیگر حتی با نمره آیلتس ۸ نیز شانسی برای پذیرفته شدن نداشته باشید. نمره کافی آیلتس را باید با توجه به مبدا و هدف خود در نظر داشته باشید.

آزمون تافل چیست؟

یکی از مشهورترین و معتبرترین مدارک زبان در سطح بین‌المللی، مدرک تافل است. نام آزمون تافل (TOEFL) از مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language گرفته شده است. همانند آیلتس با داشتن این مدرک زبان نیز می‌توانید در سراسر دنیا از موقعیت‌های مهاجرتی، تحصیلی و کاری فوق‌العاده‌ای برخوردار شوید. با قبولی در آزمون تافل و کسب نمره کافی، می‌توانید برای ثبت نام در بیش از ۱۰ هزار دانشگاه بین‌المللی اقدام کنید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز به دنبال افراد دارای مردک زبان تافل هستند.

آزمون تافل چیست؟

این مدرک زبان در تمامی نقاط دنیا از ارزش و اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. اما باید بدانید که کاربرد اصلی این مدرک مهاجرت به آمریکا است. با داشتن این مدرک و کسب نمرات بالای آن می‌توانید اجازه ثبت نام در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا دریافت کنید و یا این که به‌صورت حرفه‌ای در این کشور مشغول انجام یک حرفه برای کسب درآمد شوید.

آزمون تافل در چهار بخش ریدینگ، اسپیکینگ، لیسنینگ و رایتینگ برگزار می‌شود. هرکدام از این چهار بخش شامل ۳۰ نمره هستند و در مجموع آیلتس یک آزمون ۱۲۰ نمره‌ای به شمار می‌آید. بدیهی است که کسب نمره ۱۲۰ بهترین نتیجه ممکن برای شما است و راه ورود شما به دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ را هموار می‌سازد. اما با کسی نمره ۲۲ الی ۳۰ در تمامی بخش‌های این آزمون نیز می‌توان به دانشگاه‌ها و شرکت‌های بین‌المللی راه پیدا کرد. در واقع کسب نمره ۹۰ و بالاتر از آن در آزمون تافل الزامی است. البته بعضی از دانشگاه‌ها، دانشجویان متقاضی دارای مدرک تافل با نمره ۸۰ را نیز می‌پذیرند.

مهارت اسپیکینگ در آیلتس چطور ارزیابی می‌شود؟

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس به‌صورت حضوری و رودررو انجام می‌شود. این بخش شامل سه قسمت ۴ تا ۵ دقیقه‌ای است و در مجموع ۱۱ الی ۱۴ دقیقه طول می‌کشد. در بخش اول اسپیکینگ از شرکت‌کنندگان سوالاتی درباره زندگی شخصی آن‌ها پرسیده می‌شود و آن‌ها موظف‌اند که این سوالات را با لحن صحیح، استفاده به‌جا از لغات، استفاده از عبارات رایج و آشنا در زبان انگلیسی و با لهجه مناسب پاسخ دهند.

مهارت اسپیکینگ در آیلتس

بخش دوم آزمون مهارت اسپیکینگ  آیلتس مربوط به سخنوری می‌شود. در این مرحله از شرکت‌کننده خواسته می‌شود که درباره یک موضوع خاص صحبت کند. شرکت‌کنندگان در بخش سوم و سخت‌ترین مرحله اسپیکینگ آیلتس باید با مصاحبه‌کننده درباره موضوع قسمت دوم بحث کنند و با مطرح کردن سوالات و دلایل به‌جا مهارت اسپیکینگ خود را ثابت کنند.

نمره این بخش از آزمون آیلتس بر اساس موارد زیر محاسبه می‌شود:

  • تلفظ (Pronunciation)
  • دامنه گرامری و دقت (Grammatical range and accuracy)
  • منابع واژگانی (Lexical Resource)
  • انسجام و پیوستگی، سلیس و روان بودن (Fluency and coherence)

قطعا مهارت اسپیکینگ آیلتس مهم‎‌ترین بخش این آزمون است. در مصاحبه‌های استخدامی و پذیرش دانشگاه‌ها توجه بیشتری به این مهارت می‌شود. بنابراین لازم است که این مهارت را با شرکت در بهترین آموزشگاه آیلتس ارتقا دهید. شرکت در دوره‌های آیلتس حرفه‌ای کمک بزرگی برای کسب نمرات بالا در این آزمون است و می‌تواند آینده روشن شما را رقم بزند.پ

نقش مهارت اسپیکینگ در تافل چیست؟

یکی از چهار بخش اصلی آزمون تافل بخش اسپیکینگ است. در این بخش شرکت‌کننده باید بتوانند همانند یک فرد انگلیسی‌زبان صحبت کند و بهترین  نمره ممکن را کسب کند. این بخش از آزمون تافل شامل سوالات ترکیبی (integrated) و مستقل (independent) است. در بخش سوالات ترکیبی مهارت‌های ریدینگ و لیسنینگ نیز تاثیرگذار هستند و اهمیت بالایی دارند.

تمام امور مربوط به نمره‌دهی بخش اسپیکینگ تافل با استفاده از هوش مصنوعی و بازرس‌‌های انسانی انجام می‌شود. این نمره بر اساس موارد زیر صادر می‌شود:

  • توصیف کلی (General Description): در این بخش شرکت‌کنندگان باید بتوانند که یک توصیف کلی جامع و کامل از موضوعات داشته باشند. در واقع توصیف کلی مد نظر در این آزمون باید کاملا شفاف و کامل باشد و موضوعات رایج را در بر بگیرد
  • انتقال مطلب (Delivery): انتقال مطلب نقش مهمی را در اسپیکینگ آیلتس به خود اختصاص داده است. انتقال مطلب باید به‌گونه‌ای باشد که هدف شما از صحبت‌هایتان کاملا مشخص و واضح باشد و از عبارات نامتعارف و غیرکاربردی استفاده نشود
  • کاربرد زبانی (Language Use): منظور از کاربرد زبانی استفاده صحیح از حروف ربط، افعال، قیدها و … است. بنابراین در آزمون اسپیکینگ آیلتس باید توجه بالایی به به‌کارگیری صحیح دستورات زبانی داشته باشید
  • توسعه مطلب و موضوع (Topic Development): شرکت‌کنندگان در آزمون تافل باید بتوانند موضوع خواسته شده را پرورش دهند و حجم زیادی از مطالب را در ذهن خود داشته باشند. با کمی خلاقیت و البته داشتن دایره لغات گسترده می‌توان این مورد را با موفقیت پشت سر گذاشت

چگونه در آزمون‌ مهارت اسپیکینگ آیلتس و تافل موفق شویم؟

موفقیت در آزمون‌های تافل و آیلتس، به‌ویژه بخش مهارت اسپیکینگ، نیازمند پشتکار، تلاش و تمرین منظم است. البته پشتکار، تلاش و تمرین منظم در شرایطی می‌تواند شما را به موفقیت برساند که زیر نظر استادان حرفه‌ای و باتجربه به کسب دانش در این زمینه بپردازید. در دوره‌های آموزشی روش صحیح مطالعه، لحن مناسب، تلفظ صحیح و مشابه افراد بومی و ترفندهایی برای موفقیت در آزمون اسپیکینگ به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شوند. به جرات می‌توان گفت که شرکت کردن در یک دوره آموزشی آیلتس و تافل معتبر می‌تواند سطح زبان شما به درجات بالایی برساند و در نتیجه بتوانید بهترین نمرات را کسب کنید.

آزمون‌ اسپیکینگ آیلتس و تافل

آزمون‌های زبان تافل و آیلتس را به‌سادگی پشت سر بگذارید

کسب مدارک تافل و آیلتس همواره می‌تواند فرصت‌های بزرگی در زمینه تحصیل، اشتغال و مهاجرت را برای شما فراهم کند. پس قطعا شرکت در دوره‌های آموزش زبان تخصصی و حرفه‌ای برای گرفتن مدرک آیلتس و تافل، یک موقعیت فوق‌العاده است. با شرکت در دوره‌های حرفه‌ای و تمرین زیر نظر استادان مجرب می‌توانید، نمرات بهتری را در آزمون‌های آیلتس و تافل کسب کنید. اگر به دنبال بهترین دوره‌های آموزشی تافل و آیلتس می‌گردید، استفاده از خدمات ایران آموزشگاه یک پیشنهاد عالی برای شما است. ما بهترین آموزشگاه های آیلتس و تافل را با شرایط استثنایی به شما معرفی می‌کنیم.

سوالات متداول

نمره بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس بر اساس چه مواردی محاسبه می‌شود؟

 نمره بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس بر اساس تلفظ (Pronunciation)، دامنه گرامری و دقت (Grammatical range and accuracy)، منابع واژگانی (Lexical Resource) و انسجام و پیوستگی، سلیس و روان بودن (Fluency and coherence) صادر می‌شود.

میزان کافی نمره بخش اسپیکینگ تافل و آیلتس چقدر است؟

نمره کافی بخش اسپیکینگ آیلتس بالاتر از ۷ و نمره کافی بخش اسپیکینگ تافل بالاتر از ۹۰ است. البته این نمرات با توجه به مواردی که در این مطلب از وبلاگ ایران آموزشگاه درج شده‌اند، ممکن است متفاوت باشند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مهارت اسپیکینگ آیلتس چیست؟

مهارت اسپیکینگ آیلتس یکی از مهم‌ترین و در عین حال مشکل‌ترین بخش‌های آزمون آیلتس است و بسیاری از کسانی که قصد شرکت کردن در این آزمون زبان را دارند معمولاً زمان زیادی را برای تقویت این مهارت در نظر می‌گیرند. مهارت Speaking علاوه بر آزمون زبان آیلتس یکی از مهم‌ترین بخش‌های سایر آزمون ‌های بین المللی زبان محسوب می‌شود و موفقیت در کسب نمره‌ قبولی از این بخش به فاکتور‌های متعددی وابسته است. همان‌گونه که ممکن است از آن اطلاع داشته باشید، آزمون زبان آیلتس به عنوان یکی از معتبر‌ترین و شناخته شده‌ترین آزمون‌های بین المللی زبان در جهان شناخته می‌شود و متقاضیان شرکت در این آزمون باید از توانایی بالایی در زمینه Speaking، Listening، Writing و Reading برخوردار باشند تا بتوانند نمرات قابل قبولی را در هر بخش کسب کنند. با این حال، به جرات می‌توان این ادعا را مطرح کرد که مهارت اسپیکینگ در میان این مهارت‌ها یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های این آزمون بین المللی زبان محسوب می‌شود و تقویت این مهارت به تلاش و تمرین بیشتری نیاز دارد. در ادامه قصد داریم تا نکاتی را در این زمینه به شما عزیزان ارائه دهیم تا با کمک آن‌ها مهارت اسپیکینگ آیلتس را آسان‌تر و سریع‌تر تقویت کنید و گام‌های بلندی را در راستای موفقیت در آزمون زبان آیلتس بردارید.

چه پارامتر‌هایی در بررسی وضعیت مهارت Speaking داوطلبان دخیل هستند؟

شاید این سوال برای شما نیز ایجاد شده است که داوران بر اساس چه معیار‌ها و پارامتر‌هایی در رابطه با مهارت اسپیکینگ آیلتس ابراز نظر می‌کنند؟ در این رابطه لازم به ذکر است که نمرات داوطلبان در این مهارت همچون سایر مهارت‌های آزمون آیلتس از ۱ تا ۹ در نظر گرفته می‌شود و متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس بر اساس میزان مهارت و تسلط خود بر روی برخی از پارامتر‌ها می‌توانند نمرات مناسبی را از این بخش کسب کنند.  در ادامه می‌‌توانید با ۴ پارامتر مدنظر داوران در مهارت اسپیکینگ آشنا شوید:

Fluency and Coherence:

این عبارت انگلیسی به معنای صحبت کردن به صورت روان و بدون وقفه می‌باشد و یکی از تاثیرگذار‌ترین موارد در نمره این بخش است. روان صحبت کردن از نظر داوران آزمون آیلتس به معنای عدم توقف طولانی در هنگام تلفظ کردن کلمات و پرهیز از تکرار بی مورد برخی از کلمات می‌باشد و شما می‌توانید با تمرین و تکرار این ویژگی را بدست آورید و توانایی‌های خود در مهارت اسپیکینگ آیلتس را به راحتی تقویت کنید.

Lexical Resource:

دایره لغات متقاضیان یکی دیگر از مواردی است که داوران توجه ویژه‌ای را به آن دارند و شما باید در طول تمرینات خود برای تقویت مهارت Speaking، دایره لغات خود را نیز گسترده‌تر کنید و تا حد امکان از لغات و کلمات تکراری در هنگام مکالمه استفاده نکنید. همچنین، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از اصطلاحات انگلیسی و یا عبارت‌ها و لغات کم کاربرد در هنگام مکالمه یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود و می‌تواند مسیر کسب نمرات بالاتر از ۷ را برای شما هموار کند.

Pronunciation:

Pronunciation که در زبان فارسی به معنای تلفظ لغات می‌باشد از دیگر پارامتر‌های داوران در بررسی مهارت اسپیکینگ آیلتس می‌باشد و بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که میزان مهارت شما در تلفظ صحیح کلمات باید بسیار خوب و قابل قبول باشد تا بتوانید نمره مناسبی را از این بخش کسب کنید. به عنوان مثال: در هنگام تلفظ کلمه Chair توسط شما، داوران به لحن شما در هنگام تلفظ این کلمه و نحوه تلفظ حروف کلمه Chair توسط شما توجه می‌کنند و لازم به ذکر است که داوران در این بخش به لهجه شما توجهی نخواهند کرد. بنابراین، چنانچه در ابتدای مسیر قبولی در آزمون آیلتس هستید بهتر است که از همان ابتدا به این موضوعات توجه کنید تا این بخش را بدون مشکل پشت سر بگذارید و نمرات مناسبی را از داوران کسب نمایید.

چگونه مهارت اسپیکینگ آیلتس را تقویت کنیم؟

مکالمات هدفمند:

تقریباً تمامی متخصصان زبان انگلیسی در این مورد هم عقیده هستند که بهترین روش برای تقویت مهارت اسپیکینگ انجام مکالمات هدفمند با افراد است. به عنوان مثال: شما می‌توانید با دوستان خود که قصد شرکت در آزمون زبان آیلتس را دارند به صورت روزانه ملاقات‌هایی را انجام دهید و در رابطه با موضوعاتی که از قبل تعیین کرده‌اید به صورت انگلیسی صحبت کنید. این کار نه تنها میزان استرس شما در هنگام مکالمه را کاهش خواهد داد بلکه باعث افزایش تسلط شما بر روی موضوعات گوناگون خواهد شد و دایره لغات شما را نیز افزایش خواهد داد. بنابراین، شما می‌توانید بدون هزینه و تنها با انجام مکالمات خود به زبان انگلیسی مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید و با تسلط بیشتری در جلسه آزمون حاضر شوید.

از فیلم‌ها و فایل‌های صوتی کمک بگیرید:

استفاده از فیلم‌ها و فایل‌های صوتی انگلیسی یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس و مهارت Listening هستند و شما می‌توانید با کمک این ابزار‌ها با یک تیر دو نشان بزنید و هر دو مهارت را تقویت کنید. توجه داشته باشید که یوتیوب نیز منبع مناسبی برای ویدیو‌های انگلیسی محسوب می‌شود و شما می‌توانید از این منبع ارزشمند نیز برای این منظور استفاده کنید. برای تقویت مهارت اسپیکینگ خود با کمک فیلم‌های انگلیسی تنها کافیست تا پس از شنیدن مکالمات موجود در فیلم آن‌ها را چندین بار تکرار کنید تا با نقاط ضعف و قوت خود در مکالمات انگلیسی آشنا شوید. همچنین، بهتر است که در هنگام شنیدن مکالمات انگلیسی به لحن گویندگان نیز توجه داشته باشید و کلمات را با دقت تلفظ کنید تا تلاش شما با بازده بیشتری همراه باشد.

شرکت در جلسات فری دیسکاشن:

بسیاری از موسسات زبان انگلیسی جلساتی را تحت عنوان جلسات فری دیسکاشن (Free Discussion) برگزار می‌کنند و شما می‌توانید با هر سطح از توانایی در مکالمات انگلیسی در این جلسات شرکت کنید و مهارت اسپیکینگ آیلتس را تقویت نماید. در این جلسات افراد با سرپرستی یک مربی آموزش دیده در رابطه با موضوعات مختلف و یا اتفاقات روزمره صحبت می‌کنند و تجربه نشان داده است که شرکت در این جلسات یکی از بهترین و پربازده‌ترین روش‌ها برای تقویت مهارت Speaking است. همچنین، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرکت در جلسات فری دیسکاشن استرس شما در برقراری ارتباط با دیگران را نیز کاهش خواهد داد و مهارت‌های شما در مکالمه را به چالش خواهد کشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *