تحصیل لیسانس (کارشناسی) سه ساله در کانادا

تحصیل لیسانس (کارشناسی) سه ساله در کانادا

بعد از اتمام تحصیلات دوره دبیرستان، دانش‌آموزان باید وارد دانشگاه شوند تا بتوانند در رشته مورد نظر و در مقاطع بالاتر تحصیل کنند. در کشور کانادا، دانش‌آموزان می‌توانند بعد از اتمام تحصیلات خود در دبیرستان‌های این کشور وارد کالج شوند. کالج‌ها برنامه تحصیلی کوتاه‌تری دارند و دانشجویان می‌توانند به سرعت وارد بازار کار شوند.

ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور کمی سخت‌تر از کالج‌های کاناداست و مدرک کارشناسی دانشگاه اعتبار بالاتری نسبت به کالج دارد. در این بلاگ قصد داریم تا در رابطه با تحصیل در مقطع کارشناسی سه ساله دانشگاه‌های این کشور اطلاعات کامل‌تری در اختیارتان قرار دهیم.

چرا دانشگاه های کانادا لیسانس ۳ ساله می پذیرند؟

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل اخذ لیسانس سه ساله در این کشور، آمار پذیرش بالای دانشجویان در طول سال تحصیلی باشد. دولت کانادا در حال تدوین برنامه‌هایی است تا بتواند پذیرش بسیار بیشتری در دانشگاه‌های خود انجام دهد. برنامه اخذ لیسانس سه ساله این امکان را فراهم می‌کند تا هم دانشجویان سریع‌تر وارد بازار کار یا مقطع بالاتر شوند، هم آمار پذیرش در دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند.

برنامه های لیسانس ۳ ساله در کانادا

برخی از موسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌های کشور کانادا برنامه‌ای برای دانشجویان ایجاد کرده‌اند که در آن می‌توانند لیسانس چهار ساله را به صورت سه ساله دریافت کنند. اما این برنامه تمامی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی این کشور را شامل نمی‌شود. در ادامه این مطلب با مراکزی و دانشگاه‌هایی آشنا می‌شوید که برنامه اخذ لیسانس سه ساله را به دانشجویان ارائه کرده‌اند:

بیزینس اسکول کسب و کار Schulich

Schulich به عنوان دانشکده تجارت و بازرگانی دانشگاه یورک شناخته شده که در شهر تورنتو استان انتاریو قرار دارد. در این موسسه آموزشی، دوره‌های مدیریت و کسب و کار در هر سه مقطع آموزشی(کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. Schulich در سطح جهانی رتبه ۸۸ و در کشور کانادا رتبه  ۵ را به خود اختصاص داده است. این بیزینس اسکول از طرف انجمن MBA‌ (AMBA) و سیستم پیشرفت کیفیت اروپا (EQUIS) معتبر شناخته می‌شود.

در Schulich رشته‌هایی چون تجزیه و تحلیل کسب و کار، مدیریت، امور مالی، مدیریت بازرگانی، دکترای حقوق و….. به دانشجویان ارائه شده است.

دانشگاه یورک

یکی از بزرگترین موسسه‌های آموزشی در استان انتاریو دانشگاه یورک است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی و دولتی کشور کاناداست که در سال ۱۳۵۹ در کلان شهر تورنتو تاسیس شد. دانشگاه یورک به عنوان سومین دانشگاه بزرگ کانادا شناخته می‌شود، تمامی دروس در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند اما یکی از پردیس‌های این دانشگاه دو زبانه بوده تا دانشجویان فرانسوی زبان هم بتوانند ادامه تحصیل دهند.

این دانشگاه شرایطی را برای دانشجویان مهیا کرده است که می‌توانند تحصیلات کارشناسی(لیسانس) خود را در مقاطع سه ساله به پایان برسانند.

بیزینس اسکول مدیریت تد راجرز

این مدرسه با عنوان بیزینس اسکول تجاری دانشگاه رایرسون شناخته می‌شود که در سال ۱۹۴۸ در استان انتاریو کانادا تاسیس شد. این بیزینس اسکول در کشور کانادا اعتبار و شهرت بسیاری دارد و از اعتبار بین‌المللی AACSB  برخوردار می‌باشد. در این مدرسه دوره‌های آموزشی کارشناسی چون اقتصاد، حسابداری، مدیریت و فناوری، مدیریت گردشگری و….به متقاضیان ارائه شده است. در مقطع کارشناسی ارشد هم دوره‌هایی چون مدیریت و MBA به دانشجویان ارائه شده است.

دانشگاه رایرسون

این دانشگاه تحقیقاتی دولتی در شهر تورنتو قرار دارد. سال تاسیس این دانشگاه به سال ۱۹۴۸ میلادی برمی‌گردد، با توجه به شهرت و اعتباری که دارد در میان سایر دانشگاه‌های انتاریو توانسته رتبه بالایی کسب کند. این دانشگاه دارای ۶ دانشکده بوده و بیش از ۱۰۰ رشته به دانشجویان ارائه کرده است. طبق آمار منتشر شده حدود ۹۵ درصد دانشجویان در سال دوم تحصیلی مشغول به کار شده‌اند، این موضوع می‌تواند نشان دهنده اعتبار بالا و سطح آموزشی بالا در این دانشگاه باشد.

دانشجویان بسیاری برای تحصیل ۳ ساله در این دانشگاه درخواست خود را ارسال می‌کنند. این دانشگاه در حال حاضر حدود ۳۸ هزار دانشجو دارد که از این تعداد نزدیک به ۳ هزار نفر آن در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل می‌دهند.

اگر دانشگاه یا برنامه مورد نظر نیازمند ۱۶ سال تحصیل باشد چه باید کرد؟

در برخی از دانشگاه‌های کانادا باید برای ثبت نام ۱۶ سال تحصیلی را با موفقیت طی کرده باشید. البته این موضوع در رابطه با دوره‌های تکمیلی می‌باشد، برای این دوره‌ها باید ۱۲ سال تحصیلات ابتدایی و ۴ سال تحصیلات کارشناسی را با موفقیت پشت سر بگذارید. معمولا برای حل کردن این مشکل چندین راه حل وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

  1. در طول دوره کارشناسی می‌توانید در سال سوم یا چهارم به دانشگاه مورد نظر انتقالی بگیرید. البته این کار شاید باعث شود که یک سال اضافه‌تر تحصیل کنید، اما برای کسانی که ۱۶ سال تحصیلی را تکمیل نکرده‌اند گزینه مناسبی است.
  2. می‌توانید برای ارزیابی بیشتر مدارک تحصیلی خود را به خدمات آموزش جهانی یا WES ارسال کنید. این مرکز در صورتی مدرک لیسانس سه ساله شما را معتبر می‌داند که دانشگاه محل تحصیل در رتبه A قرار داشته باشد.

معرفی دانشگاه های کانادا که دوره سه سال لیسانس برای کارشناسی ارشد می پذیرند

علاوه بر بیزینس اسکول و دانشگاه‌هایی که در ابتدای مطلب معرفی کردیم، دانشگاه‌های دیگری هستند که می‌توانند شرایط لازم برای کسب لیسانس سه ساله را برای دانشجویان مهیا کنند. این دانشگاه‌ها عبارتنداز:

دانشگاه مانیتوبا

این دانشگاه اولین دانشگاه در غرب کشور کاناداست که در سال ۱۸۷۷ تاسیس شد. دانشگاه مانیتوبا که یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی است در شهر وینیپگ استان مانیتوبا قرار دارد و به عنوان تنها دانشگاه تحقیقاتی مانیتوبا شناخته می‌شود.
دانشگاه مانیتوبا در ۱۴ دانشکده خود(دانشکده تجاری، دانشکده هنر، دانشکده فنی مهندسی، دانشکده معماری، دانشکده فنی و هنر و…) بیش از ۱۰۰ رشته تحصیلی را برای دانشجویان ارائه کرده است. در این دانشگاه شرایطی مهیا شده که دانشجویان می‌توانند مدرک لیسانس خود را سه ساله اخذ کنند.

دانشگاه تورنتو

این دانشگاه در مرکز شهر تورنتو در استان انتاریو قرار دارد که سال تاسیس آن به سال ۱۸۲۷ بازمی‌گردد. این دانشگاه دولتی در کانادا رتبه اول را به خود اختصاص داده است تمامی دروس در آن به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شوند. دانشگاه تورنتو رشته‌های بسیار متنوعی برای دانشجویان ارائه داده و همین امر موجب شده تا آمار پذیرش تحصیلی در این دانشگاه بسیار بیشتر از سایز دانشگاه‌های کانادا باشد. بیش از ۷۰۰ رشته در مقطع کارشناسی و بیش از ۳۰۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان ارائه شده است.

دانشگاه جزیره ونکوور

این دانشگاه که در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد در ابتدا با عنوان کالج مالاسپینا فعالیت خود را آغاز کرد. در همان سال‌های ابتدایی توانست شرایط تحصیل برای ۶۰۰ دانشجو را مهیا کند، به این ترتیب در سال ۲۰۰۸ بود که رسما به عنوان یک دانشگاه شناخته شد. این دانشگاه دارای ۴ محوطه اصلی است که در نقاط مختلف استان بریتیش کلمبیا قرار گرفته‌اند. زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی بوده و بیش از ۱۴ هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل می‌باشند. این دانشگاه دولتی در رنکینگ کشور کانادا رتبه ۴۰ را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه مونترال HEC

این دانشگاه در شهر مونترال استان کبک قرار گرفته است. دانشگاه مونترال اچ ای سی از معدود دانشگاه‌هایی است که دروس به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی در آن تدریس می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۹۰۷ تاسیس شد و به عنوان یک مرکز علمی هم شناخته می‌شود. بیشتر دانشجویانی درخواست پذیرش خود را برای این دانشگاه ارسال می‌کنند که قصد تحصیل در رشته‌های بازرگانی و مهندسی را دارند. دانشگاه دولتی اچ ای سی تاکنون بیش از ۱۰۰ رشته آموزشی به دانشجویان ارائه کرده است. دانشگاه اچ ای سی با کیفیت بالای آموزشی که دارد توانسته رتبه ۶ را در رنکینگ کانادا کسب کند.

دانشگاه تامپسون ریورز

یکی از دانشگاه‌های استان بریتیش کلمبیا که در سال ۱۹۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد، دانشگاه تامپسون ریورز است. این دانشگاه در حال ارائه دوره‌های حضوری و آنلاین به دانشجویان می‌باشد، در برنامه‌ای دیگر لیسانس سه ساله را به دانشجویان ارائه می‌دهند. دانشجویان می‌توانند با تحصیل در این دانشگاه مدرک کارشناسی را به صورت سه ساله کسب کرده و وارد بازار کار شوند.

دانشگاه تامپسون ریورز در ابتدا به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی و آموزشی برای عموم شناخته شده بود و در حال حاضر به عنوان بهترین دانشگاه این کشور به شمار می‌رود. افراد بسیار موفق و مطرحی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

تامپسون ریورز دارای دانشکده‌های بسیاری چون قانون و قضا، هنر، تجارت و اقتصاد، آموزش و کار اجتماعی، پرستاری، کسب و کارف هنر آشپزی و…. است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی کشور کانادا که در شهر ونکوور قرار دارد، امکان اخذ مدرک کارشناسی سه ساله را برای دانشجویان فراهم کرده است. تمام دانشجویان بومی و بین‌المللی می‌توانند برای اخذ این مدرک اقدام کنند. این دانشگاه که اکنون رتبه ۵۱ را به خود اختصاص داده است در سال ۱۹۰۸ تاسیس شد.

کلام آخر

مهاجرت تحصیلی به کانادا با کن اپلای راحتتر خواهد بود.. دانشگاه‌های این کشور توانسته‌اند در رنکینگ جهانی رتبه بالایی را کسب کنند. آمار پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کانادا هر سال در حال افزایش است، از طرفی دولت کانادا سعی می‌کند تا برای فارغ‌التحصیلان این کشور شرایط کاری مناسبی را مهیا کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *