نحوه واریز هزینه گواهینامه

روش واریز هزینه گواهینامه پایه ۱ پایه ۲ و پایه ۳ و صدور آن

گواهینامه‌ها یکی از مهم‌ترین مدارکی هستند که رانندگان به هنگام رانندگی باید به همراه داشته باشند. افرادی که بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی می‌کنند، در صورت شناسایی توسط پلیس، جریمه شده و ماشین آنها به پارکینگ منتقل می‌شود پس داشتن گواهینامه یک امر مسلم است. اما ثبت نام و نحوه واریز هزینه گواهینامه چطور است؟

آموزشگاه‌های رانندگی مراکزی هستند که از طریق آنها می‌توان برای اخذ گواهینامه رانندگی اقدام کرد. به‌صورت کلی برای رانندگی با اتومبیل سه نوع گواهینامه پایه ۱، گواهینامه پایه ۲ و گواهینامه پایه ۳ وجود دارد. هر یک از این گواهینامه‌ها برای رانندگی با اتومبیل‌های مخصوصی استفاده می‌شود.

هزینه گواهینامه‌های رانندگی متفاوت بوده و معمولاً هر سال یا چند سال یکبار افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی هزینه گواهینامه پایه ۱، پایه ۲ و پایه ۳، نحوه واریز و صدور آنها خواهیم پرداخت. در ادامه با ایران آموزشگاه همراه باشید.

واریز هزینه گواهینامه پایه 1 پایه 2 و پایه 3

هزینه گواهینامه پایه ۱، پایه ۲ و پایه ۳

رانندگان بسته به اینکه قرار است از چه اتومبیلی استفاده کنند باید گواهینامه مربوط به آن را دریافت نمایند. به عنوان مثال اگر فردی گواهینامه پایه یک داشته باشد و بخواهد با یک اتومبیل سواری مانند سمند رانندگی کند، باید گواهینامه پایه سه بگیرد، در غیر این صورت مجاز به رانندگی نیست. برای دریافت این گواهینامه‌های رانندگی باید هزینه‌هایی پرداخت شود که در زیر مقدار هر یک از آنها بیان شده است.

هزینه گواهینامه پایه ۱

گواهینامه پایه یک برای آن دسته از افرادی است که قصد رانندگی با ماشین‌های سنگین را دارند. ماشین‌های باری با ظرفیت بیش از ۶ تن و ماشین‌های سواری با ظرفیت بیش از ۲۶ نفر، جزو ماشین‌های سنگین هستند. هزینه گواهینامه پایه ۱ در سال ۱۴۰۱ حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان است. در زیر جزئیات قیمت گواهینامه پایه یک بیان شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به هزینه و مدارک گواهینامه رانندگی پایه یکم ۱ رجوع کنید.

اقدامات اخذ گواهینامه پایه یک هزینه
آزمایش‌های پزشکی (آزمایش خون و تست بینایی‌سنجی) ۲۰۰ هزار تومان
شرکت در کلاس‌های تئوری ۵۰۰ هزار تومان
هزینه کلاس عملی ۱.۴۰۰ هزار تومان
مردودی در آیین‌نامه ۵ هزار تومان
مردودی در امتحان عملی ۱۵۰ هزار تومان
خرید کتاب آیین‌نامه ۲۵ هزار تومان

هزینه گواهینامه پایه ۲

گواهینامه پایه ۲ برای رانندگی با اتومبیل‌های نیمه‌سنگین است. اتومبیل‌ها با ظرفیت بار حداکثر ۶ تن و اتومبیل‌های سواری با ظرفیت حداکثر ۲۶ نفر، جزو اتومبیل‌های نیمه‌سنگین محسوب می‌شوند. برای دریافت این گواهینامه باید حداقل ۲ سال از گرفتن گواهینامه پایه ۳ متقاضی گذشته باشد.

هزینه گواهینامه پایه ۲ بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان است که در جدول زیر جزئیات این هزینه‌ها بیان شده است. برای اطلاعات بیشتر به هزینه و مدارک گواهینامه رانندگی پایه دوم ۲ رجوع کنید.

اقدامات اخذ گواهینامه پایه دو هزینه
آزمایش‌های پزشکی (آزمایش خون و تست بینایی‌سنجی) ۲۰۰ هزار تومان
شرکت در کلاس‌های تئوری ۷۰۰ هزار تومان
هزینه کلاس عملی ۸۰۰ هزار تومان
مردودی در آیین‌نامه ۵ هزار تومان
مردودی در امتحان عملی ۱۵۰ هزار تومان
خرید کتاب آیین‌نامه ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان

هزینه گواهینامه پایه ۳

گواهینامه پایه ۳ مخصوص اتومبیل‌های سبک است که اتومبیل‌های شخصی و سواری در این دسته قرار می‌گیرند. متقاضیان برای دریافت آن گواهینامه می‌توانند از سن ۱۸ سالگی اقدام کرده و پس از قبولی در آزمون‌ها آن را اخذ نمایند. هزینه گواهینامه پایه ۳ بین ۱.۳۰۰ تا ۱.۵۰۰ میلیون تومان است که در جدول زیر جزئیات این هزینه‌ها بیان شده است. برای اطلاعات بیشتر به هزینه و مدارک گواهینامه رانندگی پایه سوم ۳ رجوع کنید.

اقدامات اخذ گواهینامه پایه دو هزینه
آزمایش‌های پزشکی (آزمایش خون و تست بینایی‌سنجی) ۱۵۰ هزار تومان
شرکت در کلاس‌های تئوری ۵۰۰ هزار تومان
هزینه کلاس عملی ۶۰۰ هزار تومان
مردودی در آیین‌نامه ۵ هزار تومان
مردودی در امتحان عملی ۱۵۰ هزار تومان
خرید کتاب آیین‌نامه ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان

نحوه واریز هزینه گواهینامه پایه ۱، پایه ۲ و پایه ۳ به چه صورت است؟

متقاضیان دریافت گواهینامه باید پروسه آن را طی کرده و هزینه‌های را برای مواردی که در بالا گفته شد پرداخت نمایند. هزینه شرکت در کلاس‌های تئوری و عملی در آموزشگاه و قبل از شروع کلاس‌ها پرداخت می‌شود. این کلاس‌ها معمولاً شامل ۱۰ جلسه کلاس تئوری و ۱۲ جلسه کلاس عملی است.

هزینه آزمایش‌های پزشکی نیز در آزمایشگاه یا محل معاینه پرداخت می‌شود. داوطلبان به‌ازای هر بار رد شدن در آزمون تئوری و عملی، هزینه‌ای در آموزشگاه پرداخت می‌کنند. لازم به ذکر است که هزینه مردودی آزمون شهری برای بار اول ۱۵۰ هزار تومان و برای دفعات بعد حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.

پس از قبولی در دو مرحله، حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به عنوان هزینه‌های پست و صدور گواهینامه نیز در آموزشگاه پرداخت می‌شود. پس به جز هزینه آزمایش‌های پزشکی، همه هزینه‌های مربوط به گواهینامه در آموزشگاه رانندگی قابل پرداخت است.

مدت‌زمان صدور گواهینامه رانندگی پایه ۳، پایه ۲ و پایه ۱

یکی از دغدغه‌های افرادی که برای گواهینامه رانندگی امتحان می‌دهند، مدت‌زمان صدور گواهینامه است. به‌صورت کلی فرآیند دریافت گواهینامه حداقل ۳ تا ۱ سال طول می‌کشد. البته این مدت‌زمان بسته به‌دفعات شرکت در امتحانات کتبی و شهری است.

 به‌ازای هر بار مردودی معمولاً یک الی چهار هفته زمان می‌برد تا افراد در دور بعدی امتحان شرکت نمایند. صدور گواهینامه پس از قبولی بین ۳۰ تا ۴۵ روز زمان می‌برد و گواهینامه از طریق پست به آدرس گیرنده ارسال می‌شود.

برای پیدا کردن آموزشگاه های مختلف ماشین های سبک و سنگین و موتور سیکلت در سطح کشور به مراکز آموزش رانندگی کشور می توانید رجوع کنید.

سؤالات متداول

هزینه گواهینامه پایه ۱، پایه ۲ و پایه ۳ چقدر است؟

هزینه گواهینامه پایه یک، بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان، گواهینامه پایه دو، ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان و گواهینامه پایه سه ۱.۳۰۰ تا ۱.۵۰۰ میلیون تومان است.

نحوه واریز هزینه گواهینامه رانندگی به چه صورت است؟

نحوه واریز گواهینامه رانندگی طی هر مرحله متفاوت بوده که در مطلب به‌صورت کامل بیان شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *