چطور مدرس آیلتس شویم

چطور مدرس آیلتس شویم؟

داشتن مدرک آیلتس با نمره بالا، می‌تواند در کسب فرصت‌های شغلی و تحصیلی در اقصی نقاط جهان تاثیر بسزایی داشته باشد. برای به‌دست آوردن فرصت کار در بعضی از کشورها و پذیرش تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا، داشتن مدرک آیلتس با نمره بالا الزامی است.

به‌همین دلیل هرروزه برتعداد متقاضیان گذراندن دوره‌های آیلتس و شرکت در آزمون آیلتس افزوده می‌شود. همین موضوع، شرایط کار برای یک مدرس آیلتس را بهبود بخشیده است و باعث شده تا مدرسان زبان، میل به ارتقاء تخصص خود و پیدا کردن توانایی‌های لازم جهت تدریس آیلتس داشته باشند.

فاکتورهای مورد نیاز برای تدریس آیلتس

بدون شک در درجه اول، تدریس آیلتس نیاز به دانش زبان انگلیسی در سطح بالا دارد و تسلط کافی به تمامی قواعد و اصول زبان انگلیسی را نیاز دارد. اما علاوه‌بر این موارد، فاکتورهای مورد نیاز برای یک مدرس آیلتس را می‌توان به شرح زیر عنوان کرد:

  • سابقه تدریس زبان انگلیسی و اشراف به اصول و متدهای مختلف تدریس این زبان
  • اطلاع دقیق از ساختار و جزئیات آزمون آیلتس
  • تجربه شخصی شرکت در آزمون آیلتس

باید درنظر داشت که آزمون آیلتس و موفق شدن در آن نیاز به برخی مهارت‌ها و جزئیاتی درمورد نحوه گذراندن قسمت‌های مختلف آزمون دارد که مجزا از سواد و دانش زبان انگلیسی محسوب می‌شوند. مدرس آیلتس باید به تمامی این جزئیات و نکات کلیدی مسلط باشد.

برای تدریس آیلتس چه مدارکی داشته باشم؟

برای تدریس آیلتس لازم  است که دوره‌های مشخصی را گذارند و مدارکی را در پایان این دوره‌ها با امتیاز معین کسب کرد. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدرک ۱۲۰ ساعته دوره TEFL
  • داشتن مدرک دوره TTC
  • مدرک آیلتس با نمره حداقل ۶.۵ البته این نمره هرچه بالاتر باشد شرایط تدریس برای شما بهتر خواهد بود.
  • داشتن مدرک پایان یکی از دوره‌های حرفه‌ای تدریس آیلتس مانند دوره ۲۰ ساعته‌ کمبریج  تحت عنوان «How to Teach IELTS»

البته درکنار این موارد داشتن مدارکی مانند داشتن CELTA یا DELTA  نیز مزیت بسیار بزرگی است که می‌تواند در سطح کیفی تدریس شما و درنهایت حق‌التدریس‌تان موثر باشد.

چگونه آیلتس تدریس کنم؟

اما در تدریس آیلتس، رعایت برخی اصول و نکات هم پیشبرد کار را برای مدرس ساده‌تر و سریع‌تر خواهد کرد و هم زبان‌آموز را برای پروسه‌ای که پیش رو دارد آماده خواهد ساخت. این نکات را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

دادن دیدگاه کلی به زبان آموز درمورد آزمون آیلتس

در این بخش بهتر است توضیحات کلی درباره نمره آیلتس، نحوه محاسبه نمره، تفاوت آیلتس جنرال و اوِرال، فرمت کلی تست‌های آیلتس در هر بخش و نحوه برگزاری آزمون هر قسمت برای زبان‌آموز توضیحاتی  داده شود تا او تصویر بهتری برای چالشی که در پیش رو دارد را در ذهن تشکیل دهد.

تعیین سطح صادقانه زبان‌آموز

قطعا پیش از شروع تدریس آیلتس نیاز است که زبان‌آموز تحت مصاحبه تعیین سطح قرار بگیرد تا روند شروع کلاس مشخص شود. مدرس آیلتس باید بتواند سطح دانشجو را به خوبی تشخیص داده و مشخص کند برای شروع دوره، از چه کتاب‌هایی باید استفاده کند. باید پس از مصاحبه تعیین سطح با دانشجو صادق بود و بدون اغراق و زیاده‌گویی، مشخص کرد که چه مدت زمان نیاز دارد تا بتواند نمره مورد نظر خود را در آزمون دریافت کند.

شناخت نقاط ضعف زبا‌ن‌آموز و تمرکز بیشتر بر آن‌ها

مدرس آیلتس لازم است که نقاط قوت و ضعف زبا‌ن‌آموز را مشخص کرده و آن‌ها را برای تمرکز بیشتر به او یادآوری کند. برای مثال، ممکن است درظاهر زبان‌آموز ضعفی در Writing نداشته باشد اما مدرس متوجه باشد که او در رایتنیگ آیلتس به دلیل نحوه برگزاری آزمون با مشکل مواجه می‌شود. مدرس موفق آیلتس با اشراف به تمامی این نکات، موارد مهم را به زبان‌آموز یادآوری کرده و او را آماده می‌کند.

درنهایت اینکه، مدرس آیلتس حرفه‌ای، تنها زبان انگلیسی و قواعد آن را آموزش نمی دهد، بلکه نکات تستی و کلیدی آزمون را نیز مانند یک مدرس کنکور به زبان‌آموز خود می‌آموزد. نکاتی درمورد مدیریت زمان در آیلتس، تست‌های مهم‌تر و زمان‌برتر، نحوه نوشتن یک رایتینگ خوب و مورد قبول و … در بین این اصول مهم قرار می‌گیرند.

چگونه ممتحن آیلتس شویم؟

اگزمینر آیلتس شدن، شرایط ساده و راحتی ندارد. اما از آنجا که یک ممتحن آیلتس درآمد بسیار خوبی دارد، این فرصت شغلی طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگزمینر آیلتس، یا ممتحن اسپیکینگ است یا ممتحن ریدینگ و معمولا ممتحن آیلتس نمی‌تواند هم‌زمان اگزمینر هر دو باشد.

مراحلی که برای تبدیل شدن به یک ممتحن آیلتس باید پشت سر گذاشت، طولانی و کمی پیچیده است. اکنون تنها به ذکر مدارک و شرایطی که برای آیلتس اگزمینر شدن لازم است بسنده می‌کنیم:

  • مدرک TESOL و یا TEFL از یک موسسه معتبر به عنوان درکی که دال بر تحصیل در رشته آموزش زبان خارجی است.
  • مدرک مرتبط با ESOL یا EFL از یک موسسه معتبر
  • مدرکی دال بر ۳ سال تدریس تمام وقت یا نیمه وقت زبان انگلیسی به بزرگسالان بالای ۱۶ سال
  • کارشناسی ارشد و یا دکترا در رشته های مرتبط
  • مدرک مدرسی زبان

بنابراین برای تبدیل شدن به یک ممتحن آیلتس یک پیش‌نیاز اساسی، مدرس موفق بودن است. همچنین ممتحن آیلتس نیاز به تسلط بالا و تحصیل طولانی مدت در زمینه زبان انگلیسی دارد.

نکته فرعی

معرفی ویدیویی مدرسین آیلتس

یک مدرس آیلتس موفق باید توانایی معرفی ویدیویی خود را داشته باشد تا بتواند آموزش های آنلاین و غیر آنلاین را برگزار کند. مدرسی که توانایی برقراری ارتباط از راه دور با مخاطبین خود را ندارد ممکن نیست به موفقیت دست یابد. در زیر نمونه هایی از ویدیو اساتید آیلتس را میگذاریم که در بعضی ارتباط بعا مخاطب موفق و در برخی نا موفق است.

 

 

برای مشاهده ویدیو مدرسین آیلتس وارد مطلب زیر شوید:

ویدیو معرفی مدرسین

چگونه آیلتس را سلف استادی بخوانیم؟

یک سوال مهم برای تمامی زبان‌آموزان و متقاضیان آیلتس، امکان خواندن کتاب‌ها و گذراندن دوره‌های مورد نیاز برای این آزمون، به‌صورت شخصی است. به‌طور قطع خواندن و آماده شدن برای آزمون آیلتس به‌صورت شخصی و در خانه، چند پیش‌نیاز مهم دارد و آن پشتکار، داشتن زمان کافی و وقت گذاشتن برای آموزش به میزان لازم بدون وجود اجبار استاد است.

همچنین، بهتر است مراحل و سطوح اولیه که چندان سخت و پیچیده نیستند را به‌صورت سلف استادی پیش روید اما در مراحل نهایی، از استاد کمک بگیرید. برخی از نکات و جزئیات آزمون آیلتس را تنها می‌توان درکنار یک استاد خوب آموزش دید. درنهایت این موارد را نیز درنظر بگیرید:

  • انتخاب کتاب یا کتاب‌های خوب سلف استادی با مشورت با افرادی که آزمون آیلتس را با موفقیت گذرانده‌اند.
  • پیدا کردن ویدیو‌های آموزشی کاربردی و مفید
  • پیدا کردن سایت‌هایی که می‌توانید از آن‌ها هم در زمینه تمرین، هم آموزش و هم آزمون و تست کمک بگیرید.

برای خواندن آیلتس در خانه، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و منظم و پایبندی به آن برنامه دارید. اگر اهل برنامه‌ریزی و پایبندی به آن نیستید، سلف استادی برای آیلتس انتخاب خوبی برای شما نیست.

چگونه مدرس آیلتس شویم؟

درنهایت باید اضافه کرد که، تدریس آیلتس درحال حاضر یکی از رشته‌های پر درآمد و مناسب دربین شاخه‌های تدریس محسوب می‌شود و یک مدرس آیلتس موفق که سابقه درخشانی دارد و زبان‌آموزان قبلی او توانسته‌اند نمره بالایی در آزمون کسب کنند، می‌تواند درآمدی بهتر از بسیاری از مشاغل دیگر داشته باشد.

تنها نیاز به کمی پشتکار، تلاش و انگیزه دارید تا تبدیل به یک مدرس آیلتس شوید. برای شرکت در دوره های آیلتس نیست پیشنهاد ما مراکز معتبری هستند که سعی کردیم در مطالب زیر آنها را معرفی کنیم.

 

پیش‌نیازهای یک مدرس آیلتس برای ندریس چیست؟

میتوان موارد زیر را پیش‌نیازهایی برای مدرس آیلتس دانست:

  • دانش زبان انگلیسی قوی
  • سابقه تدریس زبان انگلیسی
  • اطلاع دقیق از ساختار و جزئیات آزمون آیلتس
  • تجربه شرکت در آزمون آیلتس

ملزومات تدریس یک مدرس آیلتس چیست؟

برای مدرس آیلتس شدن یکسری مهارت‌های فردی لازمه کار است:

  • حس مسئولیت بالا
  • صبر و حوصله در آموزش آیلتس
  • مهارت‌های ارتباطی قوی
  • اشتیاق برای یادگیری مداوم (در ارتباط با مقوله آیلتس)

سوالات متداول

فاکتورهای مورد نیاز برای تدریس آیلتس چیست؟

بدون شک در درجه اول، تدریس آیلتس نیاز به دانش زبان انگلیسی در سطح بالا دارد و تسلط کافی به تمامی قواعد و اصول زبان انگلیسی را نیاز دارد.

برای تدریس آیلتس چه مدارکی داشته باشم؟

مدرک ۱۲۰ ساعته دوره TEFL – داشتن مدرک دوره TTC و دیگر مدارکی که در مقاله گفته شده است.

 

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *