آزمون تربیت مدرس زبان TKT

?What is a TKT Test

آزمون TKT یا Teaching Knowledge Test یکی دیگر از آزمون‌های معتبر دانشگاه کمبریج انگلستان است. این آزمون میزان مهارت‌ دبیران زبان انگلیسی را در ابعاد مختلف ارزیابی می‌کند و بیشتر برای تشویق معلمان، دبیران و اساتید زبان انگلیسی به پیشرفت در حرفه خود طراحی شده است.

 آزمون تربیت مدرس زبان TKT چیست؟

آزمون TKT یا Teaching Knowledge Test یکی دیگر از آزمون‌های معتبر دانشگاه کمبریج انگلستان است. این آزمون میزان مهارت‌ دبیران زبان انگلیسی را در ابعاد مختلف ارزیابی می‌کند و بیشتر برای تشویق معلمان، دبیران و اساتید زبان انگلیسی به پیشرفت در حرفه خود طراحی شده است.

با اخذ مدرک آزمون تربیت مدرس TKT کمبریج می‌توانید اعتبار خود زمینه آموزش زبان را افزایش دهید و فرصت‌های شغلی بهتری را نصیب خود کنید. در حال حاضر اگر به تدریس زبان در سطوح پایه و حتی تا حدودی پیشرفته هستید، می‌توانید – که بهتر است – در این آزمون شرکت کنید. برای دبیرانی که در سطوح بالاتری تدریس می‌کنند، شرکت در آزمون CELTA پیشنهاد می‌شود. یکی از آزمون های مهم تربیت مدرس زبان در ایران آزمون تی تی سی است که برای اطلاعات بیشتر وارد مطلب زیر شوید.

آزمون TTC چیست؟

bazigari kodak iranamozeshgah

دومین آزمون کمبریج

bazigari kodak iranamozeshgah

سومین آزمون کمبریج

bazigari kodak iranamozeshgah

آزمون چهارم کمبریج

bazigari kodak iranamozeshgah

پنجمین آزمون کمبریج

ماژول‌های آزمون TKT

آزمون تی کا تی به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود و شما می‌توانید – با توجه به نیازهایتان – در تمامی ماژول‌ها و یا تنها در تعدادی از آنها شرکت کنید. برای سنجش پایه‌ای اصول آموزش زبان انگلیسی برای افرادی که انگلیسی زبان اول آنها نیست، ماژول‌های اصلی تی کا تی به سه بخش تقسیم شده‌اند.

  • بک‌گراند یادگیری و تدریس زبان

این بخش، دایره لغات و مفاهیم پایه‌ای زبان انگلیسی، پیش‌زمینه‌های مورد نیاز برای یادگیری زبان انگلیسی و همچنین فعالیت‌ها و شیوه‌های آموزش زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • روش تدریس و استفاده بهینه از منابع جهت آموزش زبان انگلیسی

در این ماژول، روش تدریسی اتخاذ شده از سوی شما، دانش و مهارت شما در طراحی هدفمند کلاس‌ها و همچنین چگونگی استفاده از منابعی که کمک می‌کنند طرح درسی بهتری را ارائه دهید ارزیابی می‌شود.

  • نحوه مدیریت فرآیند تدریس و یادگیری زبان انگلیسی

در این ماژول، طرز استفاده مدرس از زبان انگلیسی و نحوه مدیریت کلاس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

همانطور که گفتیم آزمون TKT دارای ماژول‌های اصلی سه گانه است، اما بخش‌های تخصصی‌تری هم دارد که می‌توان آنها را جداگانه انتخاب کرد. در ادامه با برخی دیگر از بخش‌های تخصصی آزمون تی کا تی آشنا می‌شوید.

ماژول YL

این بخش به مواردی مثل مهارت تدریس به کودکان (Young Learners)، چگونگی برنامه‌ریزی درسی برای آنها، استراتژی‌های آموزش زبان انگلیس و همچنین چالش‌های پیش روی یادگیری زبان انگلیسی کودکان می‌پردازد.

ماژول CLIL

این بخش بیشتر به مفاهیمی از جمله دانش تدریس و یادگیری زبان انگلیسی، نحوه تفکر و بکارگیری مهارت‌های زبانی در برنامه درسی، چگونگی طراحی برنامه درسی و همچنین چگونگی ارزیابی می‌پردازد و دانش شما در این گونه مهارت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شرکت در آزمون تی کا تی TKT به چه کسانی پیشنهاد می‌شود

این آزمون صرف بررسی کیفیت و ارزشیابی مهارت‌های معلمانی است که در سطوح پایه‌ای و متوسط مشغول به تدریس زبان انگلیسی می‌باشند. هرچند برای دبیرانی که در سطوح پیشرفته، شرکت در آزمون و دوره CELTA پیشنهاد می‌شود، اما آنها نیز می‌توانند در آزمون تی کا تی شرکت کنند و دانش و مهارت‌های خود را محک بزنند. این آزمون به طور کلی به افراد زیر پیشنهاد می‌شود:

  • دانشحویان دوره معلمی زبان انگلیسی
  • معلمانی که قصد دارند دانش آموزش خود را گسترش دهند
  • و معلمانی که قصد دارند در موضوعات مختلف شروع به تدریس کنند

کارنامه و نحوه ارزشیابی آزمون تی کا تی

برای شرکت در این آزمون شما می‌توانید همه یا تنها تعداد محدودی از بخش‌های مختلف آزمون تربیت مدرس را انتخاب کنید. هر ماژول شامل یک برگه امتحانی با ۸۰ سوال می‌باشد و مدت زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ‌دهی به سوالات ۸۰ دقیقه می‌باشد. تمامی سوالات ۴ گزینه‌ای هستند و یک امتیاز دارند.

کارنامه داوطلبین به ۴ دسته (Band) تقسیم می‌شود. دسته یک مخصوص افرادی است که کمترین نمره را دریافت کرده‌اند و دسته ۴ مخصوص افرادی است که در این آزمون به بهترین شکل ممکن ظاهر شده‌اند.

مشخصات افرادی که در دسته اول قرار گرفته‌اند

  • دانش محدود در زمینه برنامه درسی آزمون
  • درک محدوده موضوعات مختلف
  • توانایی ارتباط دادن دانش زبان انگلیسی تنها در موقعیت‌های آشنا

مشخصات افرادی که در دسته دوم قرار گرفته‌اند

  • دانش اولیه در زمینه برنامه درسی
  • درک برخی از موضوعات
  • توانایی ارتباط دادن دانش زبان انگلیسی با موقعیت‌های آشنا و گاها ناآشنا

مشخصات افرادی که در دسته سه قرار گرفته‌اند

  • دانش نسبتا جامع و دقیق/گسترده در زمینه‌های برنامه درسی آزمون TKT
  • درک بیشتر موضوعات
  • توانایی ارتباط این دانش با موقعیت‌های آشنا و ناآشنا

مشخصات افرادی که در دسته چهار قرار گرفته‌اند

  • دانش جامع، دقیق و گسترده در زمینه‌های برنامه درسی
  • درک طیف وسیعی از موضوعات
  • توانایی ارتباط این دانش با موقعیت‌های آشنا و ناآشنا

برای ورود به دسته ۴، نیاز دارید تا به ۷۰ سوال از ۸۰ سوال مطرح شده (۸۷.۵%) جواب درست بدهید. برای ورود به دسته ۳ به ۴۵-۵۰ نمره از ۸۰ نمره (۵۶.۲۵-۶۲.۵٪) نیاز دارید.

هزینه ثبت نام آزمون TKT

هزینه ثبت نام این آزمون ۵۰ پوند انگلستان است و هزینه هر ماژول به صورت جداگانه محاسبه می‌گردد. به طور میانگین، هزینه شرکت در هر ماژول معادل ۳۰ پوند انگلستان می‌باشد.

www.cambridgeenglish.org

زمان برگزاری آزمون TKT

از آنجایی که این آزمون خارج از ایران برگزار می‌شود و زمان برگزاری آن در هر مرکزی متفاوت است، نمی‌توان زمان مشخصی را تعیین نمود. برای شرکت و ثبت نام در آزمون TKT باید از طریق وبسایت دانشگاه کمبریج اقدام کنید. در وبسایت دانشگاه کمبریج با انتخاب بخش TKT می‌توانید به مراکز برگزاری این ازمون و همچنین زمان برگزاری آن دسترسی پیدا کنید.

هزینه  شرکت در آزمون TKT

داوطلبینی که قصد دارند در این آزمون شرکت کنند، باید مبلغ ثبت نام را به وبسایت دانشگاه کمبریج به صورت آنلاین پرداخت کنند. هزینه ثبت نام این آزمون ۵۰ پوند انگلستان است و هزینه هر ماژول به صورت جداگانه محاسبه می‌گردد. به طور میانگین، هزینه شرکت در هر ماژول معادل ۳۰ پوند انگلستان می‌باشد.

اعتبار مدرک TKT

اعتبار مدرک آزمون TKT مادام‌العمر است و مانند آزمون‌های زبان انگلیسی آیلتس و تافل نیازی به تجدید اعتبار آن نیست. اگر قصد دارید با انواع آزمون‌های زبان‌های مختلف آشنا شوید و اطلاعات مفیدی از تک تک آن بدست آورید، خیلی راحت روی لینک ایران آموزشگاه کلیک کنید و وارد آزمون‌های بین المللی زبان شوید. در این لینک سیر تا پیاز آزمون‌های مختلف ارائه شده است.

منابع آزمون TKT

برای اینکه بتوانید در این آزمون نمره حداکثری را کسب نمایید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های ذیل را تهیه کنید و آنها را مطالعه فرمایید.

  • کتاب TKT Glossary
  • کتاب TKT CLIL
  • کتاب Teaching Knowledge Test
  • کتاب TKT examination
  • کتاب TKT Course

چطور در آزمون TKT شرکت کنیم و برای این آزمون آماده شویم

این آزمون در کلیه مراکز تعیین شده از سوی دانشگاه کمبریج به صورت سالیانه برگزار می‌شود. متاسفانه آزمون تربیت مدرس در کشور ما برگزار نمی‌شود و داوطلبین شرکت در این آزمون باید به یکی از کشورهای همسایه نظیر ارمنستان، امارات، ترکیه و یا آذربایجان سفر کنند.

دوره‌هایی که داوطلبین می‌توانند در آنها شرکت کنند تا با مفاد آزمون بیشتر آشنا شوند، در آموزشگاه‌های زبان داخل کشور برگزار می‌شوند. با مراجعه به لینک ایران آموزشگاه می‌توانید بهترین و نزدیک‌ترین آموزشگاه‌های زبان را پیدا کنید که در آنها چنین دوره‌های برگزار می‌شود. در ایران آموزشگاه نه تنها آموزشگاه‌های زبان که تمامی مراکز آموزشی اعم از آموزشگاه‌های موسیقی، فنی حرفه‌ای و غیره از سراسر کشور لیست شده‌اند و با چند کلیک ساده می‌توانید نزدیک‌ترین مراکز آموزشی به خود را جستجو کنید

سوالات متداول آزمون TKT

آزمون TKT چیست؟

آزمون TKT یکی از آزمون‌های بین‌المللی تربیت مدرس زبان انگلیسی است که توسط دانشگاه کمبریج در کشورهای مختلف برگزار میشود.

چطور در آزمون TKT ثبت نام کنیم؟

متاسفانه ثبت نام در آزمون کت به دلیل تحریم ها در ایران امکان پذیر نیست و باید در یکی از کشورهای مورد تایید دانشگاه کمبریج که در بالا به آن اشاره شده مراحل ثبت نام را انجام داد.

هزینه شرکت در آزمون TKT چقدر است؟

هزینه شرکت در آزمون تی کا تی در هر کشور متغیر است، هزینه ثبت نام در سال جدید به طور میانگین ۳۰ پوند انگلیس می‌باشد.

نتیجه آزمون TKT چه زمانی اعلام میشود؟

نتیجه آزمون بعد از گذشت ۵ الی ۱۱ هفته از زمان آزمون ابلاغ خواهد شد.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *