بهترین نرم افزار مدلسازی سه بعدی صنعتی

بهترین نرم افزار مدلسازی سه بعدی صنعتی

نرم‌افزار CAD چیست؟

به مجموعه نرم افزار های طراحی که به کمک کامپیوتر انجام میشود (به انگلیسی: Computer Aided Design) به اختصار CAD گفته میشود. این نرم افزارها جهت مدلسازی سه بعدی قطعات قبل از تولید آن به شما کمک می کند تا تصویر سه بعدی از محصول نهایی داشته باشید تا بتوانید مشکلات و عیوب آن را بر اساس نیاز خود بر طرف کنید. از فایل های خروجی نرم افزارهای طراحی میتوان جهت استفاده در تحلیل (CAE) یا ساخت (CAM) استفاده کرد. در ادامه میخواهیم بهترین نرم افزارهای طراحی صنعتی را به شما معرفی کنیم.

نرم افزار مدلسازی سه بعدی TinkerCAD

نرم‌افزار TinkerCAD برنامۀ طراحی سه بعدی آنلاین بوده که بطور اختصاصی برای افراد تازه‌کاری که از اتودسک می‌آیند، تنظیم شده است تا توانمایی‌های آنان در نرم‌افزارهای CAD تکمیل شود. این نرم افزار، دارای ویژگی ساختمان بلوک شهودی (یعنی عناصری سازنده بصری) بوده که به شما امکان می‌دهد مدلهایی را از مجموعه‌ای از شکلهای پایه‌ای، ایجاد کنید. نرم‌افزار آنلاین کتابخانه‌ای میلیون ها فایل ارائه داده که کاربران می‌توانند از آنها به منظور یافتن شکلهایی که مناسب آنها است، به بهترین نحو استفاده کرده و بصورتی که می‌خواهند، آنها را مدیریت کنند. این نرم‌افزار، برنامه‌ای کاملاً ساده بوده و برای برخی از طرح ها، محدودیت هایی دارد. با این حال، این نرم‌افزار بیشتر برای افرادی مناسب است که هیچ تجربه‌ای در زمینۀ مدلسازی سه بعدی ندارند.

نرم افزار مدلسازی سه بعدی سالیدورک SolidWorksنرم افزار مدلسازی سه بعدی سالیدورک SolidWorks

این نرم افزار که توسط داسالت سیستمز متنشر شده ‌است، اغلب توسط طراحان حرفه‌ای سه‌بعدی استفاده می‌شود.نرم افزار سالیدورک شامل طیف وسیعی از ویژگی‌ها مانند ابزارهای اعتبارسنجی طراحی یا مهندسی معکوس می‌باشد. این نرم افزار، برای اجسام صنعتی استفاده می‌شود که در کشور ما ایران نیز در شرکت های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. نرم افزار solidworks، کاملاً کاربردی و دقیق است. شما با آموزش سالیدورک امکان مدلسازی قطعات مختلف مانند قطعات خودرویی، وسایل خانه، ورقکاری و… را خواهید داشت. این نرم افزار قابلیت ایجاد فایل برای چاپگرد های سه بعدی (پرینتر سه بعدی) را دارا میباشد. نرم افزار سالیدورک را میتوان به جرئت جزو یکی از بهترین نرم افزار های مدلسازی سه بعدی طراحی صنعتی نام برد.

نرم افزار مدلسازی سه بعدی اتوکد AutoCADنرم افزار مدلسازی سه بعدی اتوکد AutoCAD

نرم‌افزار اتوکد شرکت اتودسک، یکی از اولین نرم‌افزارهای CAD بود که در سال ۱۹۸۲ در بازار انتشار یافت، که آن را به یک نرم‌افزار بسیار معتبر CAD در سراسر صنایع تبدیل کرد. با وجود محبوبیت و استفادۀ گسترده از نرم افزار، اما طبق نظرسنجی اخیراً محبوبیت آن در جامعه چاپ سه بعدی کاهش یافته‌ است. بسیاری از کاربران می‌گویند که هرچند استفاده از این نرم افزار برای کارهای نقشه‌کشی دو بعدی ایده‌آل است، اما برای مدلسازی سه بعدی، آسان‌ترین روش استفاده نیست.نرم افزار اتوکد در حال حاضر بیشتر در صنایع که با طرح های دو بعدی سر و کار دارند استفاده می شود. از سال ۲۰۱۰، اتوکد نیز نسخه برنامه تلفن همراه و نرم افزار تحت وب خود را به نام AutoCAD 360 منتشر کرد.

نرم افزار مدلسازی سه بعدی کتیا CATIA

نرم افزار CATIA از دیرباز برای نیازهای هوانوردی شرکت داسو ایجاد شده است. این نرم‌افزار بیشتر از یک نرم‌افزار ساده CAD (مورد نیاز) است، چون نرم‌افزار چند پلتفرمی برای مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای CAD،CAM  (طراحی به کمک کامپیوتر)، CAE (مهندسی به کمک کامپیوتر) و غیره است. این نرم افزار، از پلتفرم تجربی سه بعدی داسالت سیستمز استفاده می‌کند. با آموزش کتیا با یکپارچه‌سازی روش‌های مختلف در طراحی و توسعه محصول، طراحی و تجربه محصولات، نوآوری کرده و بدین ترتیب می‌تواند چند رشته را توانمند سازد تا در طی مراحل فرایند توسعه محصول، از ابزار موجود در آن استفاده کنند. بنابراین، این نرم‌افزار برای طراحان صنعتی و خلاق، مهندسان مکانیک و معماران، بسیار مفید است. نرم افزار کتیا  محیطی طراحی سه‌بعدی ارائه نموده که افراد آنلاین و ذینفعان را قادر می‌سازد تا طرح‌های محصول را به اشتراک بگذارند و در مدلسازی محصول با یکدیگر همکاری کنند.

نرم افزار مدلسازی سه بعدی کرئو Creoنرم افزار مدلسازی سه بعدی کرئو Creo

نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر Creo، یکی از پیشگامان بازار در طراحی محصول است که بیش از ۳۰ سال پیش از طریق شرکت پارامتریک فناوری ایجاد شده است. این نرم افزار، تعداد زیادی مشخصات را مانند حرارتی، سازه‌ای، حرکتی، پارامتریکی و تولید سطح آزاد را یکپارچه کرده و همچنین به مدلسازی مستقیم می‌پردازد. این ابزاری کامل بوده که برای ساخت افزودنی ایده‌آل است، که اجازه می‌دهد تا تمامی محاسبات ابعاد را انجام دهید و ایده نهایی خود را مدل کنید. جدیدترین نسخه این نرم افزار، Creo 5.0 بوده که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و ویژگی‌های رابط کاربر بهبود یافته را داشته که بمنظور کنترل بهتر طراحی مجدد شده است. نسخه آزمایشی ۳۰ روزه به صورت رایگان در دسترس است.

نرم افزار مدلسازی سه بعدی فیوژن Fusion 360°

نرم افزار Fusion 360 برنامه‌ای ۳ بعدی طراحی به کمک کامپیوتر مبتنی بر فضای ابری است. از این لحاظ منحصر به فرد است که از توان ابری می‌تواند برای نزدیک کردن تیم‌های طراحی به یکدیگر جهت همکاری در پروژه‌های پیچیده استفاده می‌کند. مزیت پلتفرم (یا بستر) نرم افزار Fusion 360° این است که همۀ تاریخچه مدل از جمله تمامی تغییرات را در خودش ذخیره می‌کند. این سیستم دارای تعداد زیادی گزینۀ‌های طراحی، از جمله مدلسازی سطوح آزاد، جامد و شبکه‌بندی می‌باشد. این نرم افزار، مبتنی بر اشتراک پرداخت ماهیانه عمل می‌کند. این برنامه روی چندین پلتفرم اجرا شده و به کاربران این امکان را می‌دهد که به اطلاعات خود در هر کجا که می‌خواهند، دسترسی داشته باشند. در نظرسنجی آی.متریالیز در سال ۲۰۱۷، آنها متوجه شدند که از نظر میزان محبوبیت، این برنامه در دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. بسیاری از افراد، قابلیت‌های حرفه‌ای نرم‌افزار و رابط کاربر پسند و نحوه کار کاربری آن را ستودند.

نرم افزار مدلسازی سه بعدی راینو Rhino

شرکتی که زیربنای این نرم‌افزار را بنا نهاده‌است، آن را بعنوان یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی پرکاربرد در دنیا معرفی کرده ‌است. این، نرم‌افزاری گرافیکی تجاری کامپیوتری سه بعدی و CAD است. این برنامه از یک مدل دقیق و ریاضی به نام «NURB» استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد نقاط، منحنی‌ها، شبکه‌ها، سطوح، نقاط توپرو غیره از همه جهات مدیریت شود. نقطه قوت این نرم افزار، طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های طراحی است. این مدل در ایجاد مدل‌های پیچیده سه بعدی، تنوع بسیار زیادی را ارائه می‌دهد. با این وجود، بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که یادگیری این نرم افزار مشکل است و برای متبهر شدن در آن، باید تمرینهای زیادی کرد. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که مناسبترین نرم‌افزار برای ثبت تصمیم کاربر نیست. این نرم‌افزار برای دانلود در انواع مختلف بسته‌ها و در وب سایتهای مختلف، با قیمتهای متفاوتی موجود است.

اگر به دنبال آموزش یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی هستید پیشنهاد ما به شما پلتفرم آموزش آنلاین مکتبی نو هستش. خیلی راحت میتونید ویدئو آموزشی رو ببینید، بعدش آنلاین آزمون بدین و گواهینامه معتبر دانشگاهی دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *