8 روش جدید در تدریس زبان در آموزشگاه‌ها

۸ روش جدید در تدریس زبان آموزشگاه‌ها

امروزه یادگیری زبان انگلیسی، تبدیل به یکی از چالش ها و دغدغه افراد جامعه شده است. بسیاری از دانشجویان و اساتید دانشگاه و صاحبین مشاغل که قصد مهاجرت دارند، نیازمند یادگیری زبان به صورت کاربردی و تخصصی می باشند. همچنین زبان انگلیسی به عنوان یک ابزار برای استفاده از منابع روز دنیا و یادگیری بسیاری از مباحث می تواند به شمار بیاید.

به همین خاطر روز به روز توجه به یادگیری زبان انگلیسی بیشتر می شود. به همین خاطراستفاده از به روز ترین شیوه ها و متد های آموزش زبان، می تواند یک مراکز آموزشگاه زبان را از سایر آموزشگاه ها متمایز کنند.

مطالب مفید:

ضرورت و لزوم نوآوری در شیوه تدریس زبان انگلیسی آموزشگاه‌ها

همانطور که می دانید در کشورما، اکثر افراد برای یادگیری زبان انگلیسی به موسسات خصوصی و آموزشگاه های زبان مراجعه می کنند. حال این سوال پیش می اید که ایا مراکز آموزش زبان، به دنبال راهی برای آسان تر شدن و افزایش جذابیت یادگیری زبان جدید، هستند یا تنها به روش های قدیمی آموزش زبان بسنده کرده اند؟؟

راز موفقیت آموزش زبان انگلیسی، به استفاده از روش‌های خلاقانه و نوین در متدهای آموزش زبان و ارائه راهکارهای جدید آموزشی برمی‌گردد. امروزه متدها و روش های آموزش زبان به شکلی ایجاد می شوند که هنرجویان بتوانند به راحتی با مفاهیم ارتباط برقرار کنند و به خوبی تمام مفاهیم را بیاموزند.

روش های خلاقانه و نوآورانه آموزش زبان، علاوه براینکه از سختی و خشکی یادگیری زبان می کاهد بلکه علاقه زبان آموزان را به یادگیری زبان دوچندان می کند.

بنابر اهمیت این موضوع وظیفه یک کلاس کلاس زبان، ارائه جدیدترین روش های آموزش زبان به زبان آموزان هست.

در ادامه این مقاله قصد داریم، روش های جدید تدریس زبان در آموزشگاه، براساس جدیدترین راهکارهای روز دنیا به شما معرفی کنیم

متدهای جدید تدریس زبان درآموزشگاه‌ها

متدهای جدید تدریس زبان در آموزشگاه‌ها

اول: نقش آفرینی و بحث های گروهی

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین مهارت های زبان، مهارت شنیداری و مهارت گفتاری می باشد. تسلط در این دومهارت سطح زبان شمارا به خوبی نشان میدهد. یکی از بهترین روش ها برای بهبود این مهارت مکالمه، استفاده از بحث های گروهی می باشد.

به این صورت که معلم، موضوعی که اکثریت کلاس به آن علاقه دارند، انتخاب می کند و از دانش آموزان خود می خواهند پیرامون این موضوع به بحث و ارائه نظرات خود بپردازند و معلم غلط های دانش آموزان را اصلاح می کند. این روش به خوبی منجر به تقویت مهارت گوش دادن و مهارت صحبت کردن در دانش آموزان می گردد.

در روش نقش آفرینی، معلم یک موقعیت یا یک مکان مانند فرودگاه را انتخاب می کند و سپس از هریک از دانش آموزان خود می خواهد تا در قالب نقش های مختلف با یکدیگر گفتگو داشته باشند. این کار علاوه بر بازسازی موقعیت های مهمی مانند سفارش غذا، درخواست کمک، رزرو اتاق و …، باعث افزایش اعتماد به نفس و رفع غلط های دانش آموزان در مکالمه می شود.

دوم: استفاده از فیلم و سریال و اخبار در آموزش زبان

همانطور که می دانید، همه ما علاقه زیادی به دیدن فیلم و سریال های مورد علاقمان داریم و در هفته تایم هایی رو به اینکار اختصاص می دهیم. همچنین علاقه کودکان و نوجوانان به دیدن انیمیشن ها و فیلم های کمدی وصف نشدنی می باشد. به همین خاطر دیدن فیلم ها و انیمیشن ها به زبان اصلی، می تواند فرصت خوبی برای یادگیری وآموزش زبان باشد. این روش علاوه بر افزایش سرگرمی، آشنایی با لحجه ها و اصطلاحات رایج زبان انگلیسی را ممکن می سازد. همچنین معلمان می تواند از تیکه های بریده شده یک فیلم یا سریال برای آموزش زبان در کلاس استفاده کنند.

همانطور که گفتیم دیدن فیلم و سریال، برای یادگیری زبان روش بسیار خوب و جذابی می باشد. اما این روش یک مشکل دارد. مشکل اینجاست که در اکثر فیلم ها و سریال ها گفتگو ها به زبان غیررسمی و محاوره ای انجام می شوند. در صورتی که خیلی از ما برای مهاجرت و پیدا کردن شغل نیازداریم تا زبان رسمی و اصطلاحات رسمی را یاد بگیریم.

اخبار و سخنرانی ها، منبع خوبی برای یادگیری زبان و اصطلاحات رسمی می باشد که به شما کمک زیادی در این امر خواهد کرد. همچنین دیدن ویدئو هایی در رشته تخصصی خودمان، راه خوبی برای یادگیری لغات تخصصی تر می باشد.

سوم: پادکست های آموزشی

امروزه پادکست های آموزشی، منابع بسیار خوبی برای آموزش و یادگیری در سراسر جهان می باشد. خوبی پادکست ها این است که شما می توانید در ماشین، مترو یا اتوبوس، به آنها گوش دهید و از زمان های فراغت خود به خوبی استفاده کنید. گوش دادن به فایل های صوتی آموزش زبان، کتاب های صوتی انگلیسی، موسیقی های انگلیسی و … یکی از بهترین روش های یادگیری زبان می باشد.

چهارم: سایت ها و اپلیکیشن های آموزش زبان

تکنولوژی، همیشه راحت تر کردن کارهای زندگی را، اولویت خود قرار داده است. در زمینه آموزش زبان نیز تکنولوژی به کمک بسیاری از زبان آموزان آمده است.

امروزه شما می توانید به سایت های آموزش زبان زیادی دسترسی داشته باشید که هرکدام ساعت ها آموزش رایگان را دراختیار شما قرار داده اند. همچنین این سایت ها سوالات و تست های آزمون های معتبری همچون تافل و آیلتس را در خود جای داده اند که می تواند به موفقیت شما در این آزمون ها کمک به سزایی کند.

اپلیکیشن های یادگیری زبان نیز از این قضیه مستثنا نیستند. دیکشنری ها، اپلیکشن های آمادگی آزمون ها و … همه می تواند منبع خوبی برای یادگیری زبان به حساب بیایند.

چه خوب است که آموزشگاه های زبان، به طراحی یک وبسایت یا اپلیکیشن بپردازند. این سایت می تواند، امکان پاسخ گویی به سوالات دانش آموزان و آموزش آنلاین را دراختیار انها قرار دهد. همچنین به اساتید کمک زیادی در پیگیری وضعیت دانش آموزان خود خواهد کرد.

قرار دادن ویدئوهای آموزشی و برگزاری سمینارهای آنلاین و تالارهای گفتگو می تواند امکانات جذابی را به دانش آموزان ارائه دهد.

 

 

 

پنجم: استفاده از سیستم آموزش ترکیبی

در این سیستم، زبان‌آموزان می‌توانند علاوه بر آموزش حضوری در کلاس درس، به صورت آنلاین به محتوای آموزشی و همچنین محتوای پیشرفته همان جلسه دسترسی داشته باشد و در هر زمان و مکانی که تمایل داشته باشد مطالب آموزشی را مرور کرده، تمرینات و تکالیف خود را نیز انجام دهد. (این روش ترکیبی از آموزش حضوری و آنلاین است که مزایای هر دو نوع آموزش را به همراه دارد.)

ششم: ارائه محتوای آموزشی به صورت چندرسانه‌ای

ارائه محتوای آموزشی به صورت چند رسانه‌ای (Multimedia Classroom) که ترکیب دقیق فیلم و و پاورپوینت و غیره است علاوه بر اینکه موجب ایجاد تنوع در محتوای آموزشی و پیشگیری از به وجود آمدن یکنواختی و کسالت در زبان‌ آموزان می‌شود باعث پیوستگی در نوع ارائه محتوا در آموزش حضوری و آموزش به‌ صورت آنلاین می‌شود.

هفتم:  سیستم یکپارچه آموزشی

سیستم یکپارچه آموزشی از انطباق دقیق با چارت آموزشی دانشگاه کمبریج (زمان، محتوای آموزشی) ایجاد شود. در این سیستم، برنامه آموزشی از جلسه اول ترم یک تا آخرین جلسه ترم آخر ساعت به ساعت تنظیم شده است و محتوای آموزشی به طور کاملا هوشمند و هدفمند مهارت‌های آموزشی زبان آموز را تقویت می‌کند.

در این ساختار زبان‌آموز در هر زمان از مسیر آموزش می‌داند در کجا (چه از حیث زمان و چه از حیث مهارت‌های آموزشی) ایستاده است. یعنی دقیقا می‌داند چه مقدار از مسیر آموزشی را گذرانده، اکنون در چه جایگاهی است و چه مقدار از مسیر آموزشی مانده است.

از دیگر مزیت‌های سیستم یکپارچه آموزشی این است که زبان‌ آموزان می‌دانند که در هر کلاس، در هر شعبه و با هر مدرسی که باشند همگی از یک سیستم واحد و استاندارد، منطبق بر برترین متد آموزشی روز دنیا بهره‌مند خواهند شد.

هشتم: امکان برگزاری دوره‌های فشرده برای زبان آموزان

دوره های فشرده، نیمه فشرده و فوق فشرده یکی از محبوب ترین دوره ها برای افرادی است که فرصت کمی برای یادگیری زبان دارند و می خواهند هرچه سریعتر سطح زبان خود را افزایش دهند. بدیهی است که این دوره ها، باید از نظر محتوا و سبک آموزش از خلاقیت و نوآوری خاصی برخوردار باشند تا علاوه بر بازدهی کافی، فشار زیادی برروی زبان آموز وارد نیاورند.

امیدوارم این مقاله، بتواند کمکی به موسسات آموزش زبان انگلیسی و علاقه مندان به زبان انگلیسی کرده باشد. درصورتی که موردی از قلم جا ماند خوشحال می شویم که در قسمت نظرات سایت آنرا با ما درمیان بگذارید.

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *