منابع آموزش بازیگری

منابع آموزش بازیگری | برای بازیگر شدن به چه منابعی احتیاج داریم؟

چگونه مارلون براندو شویم؟!

این روزها تبلیغات گسترده موسسه‌ها و مراکزی که به امر آموزش بازیگری می‌پردازند دوصد چندان شده است. اگر علاقه بسیار زیادی برای شروع فعالیت در این زمینه داشته باشید، به احتمال خیلی زیاد چندین و چند بار از خود پرسیده‌اید که کدام موسسه یا مراکز آموزش بازیگری با چه اساتیدی بهترین گزینه به حساب می‌آیند. حتی ممکن است به این مسئله فکر کرده باشید که برای بازیگر شدن چه تکنیک‌هایی را باید آموخت و چه توانایی‌هایی را در خود باید تقویت کرد و بهترین راهنمای ورود به بازیگری چیست؟ در این مطلب قصد داریم انواع منابع آموزش بازیگری را که در درجه اول به مبانی اولیه بازیگری می‌پردازند و شناختی کلی از این حوزه در اختیار شما قرار می‌دهند را معرفی کنیم. پس حتما ما را تا انتها دنبال کنید.

بهترین کتاب های آموزش بازیگری چیست؟

متد هندسه بازیگری داریوش موحد

کتاب متد هندسه بازیگری داریوش موحد

بدون شک یکی از بهترین کتاب های آموزش بازیگری ایران مجموعه ۴ جلد کتاب متد هندسه بازیگری استاد داریوش موحد است. این کتاب در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور محمد حسین لطیفی و جمعی از بزرگان فرهنگ و هنر رونمایی شد. میتوان گفت این اولین بار است که یک کتاب جامع بازیگری توسط اساتید داخلی بدون ترجمه خارجی منتشر شده است.

مجموعه کتاب های متد هندسه بازیگری برای اولین بار در ایران به تالیف داریوش موحد در ۴ جلد به صورت کاملا کاربردی، آسان و قابل فهم منتشر شد. این کتاب ها تمامی موضوعاتی که بازیگر باید بداند را در چهار جلد با تفکیک موضوعی و طراحی دیاگرام ها و نمودار هایی خاص ارائه نموده است.

مجموعه کتاب متد هندسه بازیگری شامل ۴ جل با عناوین زیر منتشر شده اس:

جلد اول: کتاب متد هندسه بازیگری ( شناخت دنیای بازیگری)

جلد اول کتاب متد هندسه بازیگری با عنوان ( شناخت دنیای بازیگری) با ترسیم چشم اندازی روشن به دنیای بازیگری در هفت فصل به خوانندگان و علاقمندان این رشته هنری ارزشمند کمک می کند تا با نگاهی سرشار از آگاهی تصمیم به فعالیت بگیرند.

  • فصل اول (رازو رمز بازیگری)
  • فصل دوم (دنیای هنر)
  • فصل سوم (دنیای بازیگری)
  • فصل چهارم (دنیای نمایش و فیلم)
  • فصل پنجم (فرمول کشف نقش)
  • فصل ششم (آزمون)
  • فصل هفتم (اصطلاحات رایج سینما و تئاتر)

جلد دوم: کتاب متد هندسه بازیگری ( تفسیر متد هندسه بازیگری)

  • فصل اول (متد هندسه بازیگری)
  • فصل دوم (ذهن بازیگر)
  • فصل سوم (بدن بازیگر)
  • فصل چهارم (بیان گفتاری بازیگر)
  • فصل پنجم (شناخت غرایز و تربیت احساسات)
  • فصل ششم (مرکز ثقل در بازیگری)
  • فصل هفتم (آزمون)

جلد سوم: کتاب متد هندسه بازیگری ( مهندسی نقش)

  • فصل اول (تمرکز)
  • فصل دوم (خوانش)
  • فصل سوم (سفر در دنیای نقش)
  • فصل چهارم (شیوه های حفظ کردن)
  • فصل پنجم (زندگی کردن و کاریزماتیک کردن نقش)
  • فصل ششم (قلق گیری در لوکیشن)
  • فصل هفتم (آماد سازی)

جلد چهارم: کتاب متد هندسه بازیگری( رهنمون های بازیگری)

کتاب مبانی بازیگری استاد ایرج افشاری

کتاب مبانی بازیگری استاد ایرج افشاری

یکی از اولین کتاب‌هایی که به عنوان منابع آموزش بازیگری از آن یاد می‌شود، کتاب مبانی بازیگری اثر استاد ایرج افشاری است. در این کتاب که به طور جامع و مفصل به شرح مبانی بازیگری پرداخته شده است، با فهرستی طولانی با هر آنچه که یک بازیگر در طول مسیر خویش با آنها مواجه می‌شود، روبه‌رو هستیم.

در این کتاب، ایرج افشاری از ابتدایی‌ترین مسائل بازیگری را به چالش کشیده است و از خواننده می‌پرسد بازیگر کیست و بازیگری چیست. پس از اینکه به این سوالات از منظر متخصصان و هنرمندان صاحب سبک پاسخ می‌دهد، به امکانات و ابزارها و عوامل موثر در روند بازیگر شدن اشاره می‌کند.

حتی به جرات می‌توانیم بگوییم کتاب مبانی بازیگری دقیقا همان کتابی است که هر شخص جهت تبدیل شدن به یک بازیگر قهار نیاز دارد. این کتاب که جزو منابع آموزش بازیگری است دارای زبانی روان و ساده است و که نقطه نظرات کارگردانان، بازیگران و دست اندرکاران سینما و تئاتر را در مورد بازیگیری مطرح کرده است. نویسنده که از چیرگی خاصی در نوشتار چنین کتابی برخوردار است، مسیر آغازین بازیگری را در عنوان‌های متنوع این کتاب نشان می‌دهد و سپس در ادامه یک سری تمرینات عملی و کسب مهارت و دانش بیشتری در این زمینه را معطوف به تمرین و ممارست خود محصل می‌داند.

ما در وبسایت ایران آموزشگاه این کتاب را بیشتر به کسانی پیشنهاد می‌دهیم که سعی دارند هنر بازیگری را با شناختی کلی‌تر و نگاهی گسترده‌تر آغاز کنند و قدم‌های نخستین در این راه را با نگاهی عمیق‌تر به معنا، ابزار، متدها و تمرین‌های عملی این حوزه بردارند.

کتاب بازیگر حرفه‌ای دیوید آلن ممت

کتاب بازیگر حرفه‌ای دیوید آلن ممت

دیوید آلن ممت (David Mamet) نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان آمریکایی بر این باور است که این کتاب یعنی بازیگر حرفه‌ای جزو بهترین منابع آموزش بازیگری به شمار می‌رود. او در سال ۱۹۸۵ با بیان چنین تک گویی ارادت خود به این کتاب را ادا می‌کند:

می‌دانم که شما از هیچ چیزی در این مسیر کوتاهی نمی‌کنید، مشتاقید تا راهی بیابید و بوسیله آن هنری که در خود پرورش داده‌اید را به روی صحنه بیاورید. شما به درستی خواهان جانفشانی‌هایی هستید و می‌پندارید که فداکاری انتظار رفته یعنی تسلیم شدن به اراده استادتان. اما جانفشانی طاقت‌فرساتری از شما انتظار می‌رود که آن پیروی کردن از حس و درک عمومی خود است… آن چیزی که زندگی تازه‌ای به تئاتر و سینما می‌دهد، حس حقیقت‌جویی، بی آلایشی و احساس شگفت و مقدسی است که در شما وجود دارد.

او خواندن این کتاب را برای هر آنکس که می‌خواهد در این حرفه موفق شود تجویز می‌کند و تاکید دارد که با کمک این کتاب به فلسفه ساده‌ای در زمینه بازیگری دست پیدا کرده است و می‌گوید: “همانطور باشید که آرزو دارید به نظر برسید.”

این کتاب توسط گروهی از نویسندگان که شامل ملیسا برودر، لی مایکل کان، اتانیل پولاک و اسکات زیگلر می‌شوند نوشته شده است و بخش اعظم این کتاب به یادداشت‌هایی از کارگردانان و بازیگران سطح اول سینما اختصاص دارد.

کتاب بازیگری سینما اثر مایکل کین (Michael Caine)

بازیگری سینما اثری از یک بازیگر سینما!

یکی دیگر از منابع مهم در امر آموزش بازیگری کتاب بازیگری سینما اثر مایکل کین (Michael Caine) بازیگر پرآوازه بریتانیایی است. این بازیگر برنده جایزه اسکار این کتاب را با توجه به تجربیات طولانی خود در عرصه سینما و تئاتر نوشته است و در بازیگری سینما به رمز و رازهای بازیگری در مقابل دوربین اشاره می‌کند که با دیدگاهی روانشناسانه به ایفای نقش می‌پردازد.

مایکل کین که کارنامه بسیار درخشانی در سینما دارد، هر آنچه که در طی این مدت تجربه کرده است را در قالب کلمات در این کتاب به خواننده منتقل می‌کند تا با ایجاد اتمسفری صمیمی، نکات ارزشمند و پراهمیت آموزشی را شفاف و قابل فهم کند. او نیز مانند سایر نویسندگان، کتاب را با ارائه تعریفی از بازیگری سینما و ابزارهای موجود در این حرفه آغاز می‌کند و در نهایت حتی به رابطه بین بازیگر و کارگردان هم اشاره دارد تا هر آنچه که یک بازیگر برای تبدیل شدن به ستاره دنیای سینما نیاز دارد را مطرح کرده باشد.

مسیر تجربه مایکل کین با آن کارنامه بسیار درخشانش و همچنین راهی که با موفقیت هرچه تمام‌تر طی کرده است، این باور را در ما شکل می‌دهد که به توصیه‌ها و آموزش‌های او اعتماد کنیم. در کل او مطالعه داشتن، تلاش مداوم و کسب تجربه را از اصولی‌ترین اساس‌های بازیگری مقابل دوربین می‌داند.

استلا ادلر

استلا ادلر؛ برجسته‌ترین معلم تئاتر و سینما

کتاب هنر بازیگری نوشته استلا ادلر (Stella Adler) بازیگر و آموزگار تحسین شده آمریکایی در زمینه بازیگری و هنرهای نمایشی است که مارلون براندو تنها یکی از شاگردان برجسته او به شمار می‌رود. این کتاب هنر بازیگری را به ۲۲ کلاس آموزشی تقسیم کرده و موضوعات گوناگون و موثر در فن بازیگری را بیان می‌کند.

در قسمتی از این کتاب که جزو اصلی‌ترین منابع آموزش بازیگری است آمده است که:

بازیگری و اکت کردن دو موضوع مشابه‌اند، زمانی که بازی می‌کنید اکت می‌کنید و مهم این است که بیاموزید هر دو را مثل هم انجام دهید.

خانوم استلا ادلر به اهمیت نگاه کردن و یاد گرفتن از دیگران برای تبدیل شدن به یک بازیگر درجه اول در این کتاب نوشته است؛ برای مثال در بسیاری از صفحات از خواننده فقط خواسته که اطراف خود نگاه کنند؛ به پیانو، به جلیقه افراد، به درخت به صندلی‌ها و غیره… او ممارست در این کار یعنی نگاه کردن چندین باره به اجسام را یکی از شیوه‌های تربیت کردن بازیگران سطح بالا می‌داند چرا که برای او هیچ چیز مهم‌تر از نگریستن به اشیا و فکر کردن در مورد آنها نبوده است.

جالب است بدانید با وجود این که از تالیف این کتاب و همچنین شیوه‌ای که ادلر برای تربیت بازیگران استفاده می‌کرده بسیار قدیمی است اما کماکان از شیوه او در کلاس‌های بازیگری استفاده می‌شود. همانطور که در قبل هم نیز اشاره کردیم بسیاری از بازیگران سرشناس آمریکایی از جمله مارلون براندو شاگرد ادلر بودند یا روش او را برای بازیگری پیش گرفته‌اند.

کتاب آموزش بازیگری در قرن بیستم آلیسون هوج

کتاب آموزش بازیگری در قرن بیستم

یکی دیگر از کتاب‌هایی که در رده منابع آموزش بازیگری به حساب می‌آید، آموزش بازیگری در قرن بیستم از نویسنده برجسته آمریکایی آلیسون هوج (Alison Hodge) است. خانوم آلیسون هوج در این کتاب ۱۲ استاد بزرگ قرن ۲۰ را (۱۹۰۰-۱۹۹۹) پس از کنستانتین استانیسلاوسکی معرفی کرده است و در هر بخش، روش‌های بازیگری تک تک آنها را شرح داده است.

او در توجیه انتخابات خود اشاره می‌کند که استادانی را که انتخاب کرده است هم تکنیک آموزشی جدیدی برای عرضه داشته‌اند و هم سازمانده برجسته‌ترین تولیدات نمایشی قرن ۲۰ ام بوده‌اند. او با استفاده از عناوین بسیار جالب برای هر بخش نظر علاقمندان به هنر تئاتر را به مطالعه کتاب خویش جلب کرده است: میخائیل چخوف در تکنیک بازیگری، آیا دون کیشوت واقعیت داشت؟ یوجینیو باربا، دمای شخصی، بازیگر خلع سلاح شده و غیره.

فیلیپ برناردی (Bernardi Philip)

آغازگران بداهه؛ آخرین سنگر برای بازیگر شدن

فیلیپ برناردی (Bernardi Philip) کارشناس هنرهای نمایشی است که در یک کتاب بسیار ارزشمند به نام آغازگران بداهه، مجموعه‌ای از ۹۰۰ موقعیت بداهه برای بازیگران و کارگردانان را درکنار یکدیگر آورده است. در قسمتی از این کتاب که جزو آخرین منابع آموزش بازیگری است آمده که نمایش انعکسای از زندگی است و با این وجود یک نمایشنامه نویس مطرح هر آنچه را که کسل کننده و طبق روال به نظر برسد حذف می‌کند و فقط آنچه را که به بیننده شور و هیجان می‌دهد در نمایشنامه لحاظ می‌کند.

فیلیپ در این کتاب از اهمیت استفاده از بازیگران عالی در تئاتر و سینما گفته و اذعان دارد که بارها شاهد بوده‌ام که یک نمایش خوب به خاطر بازیگرانی که موفق نشده‌اند با شور و هیجان کافی نقش‌شان را اجرا کنند، خراب شده است. حتما این بازیگران تمرین بسیار اندکی در ارتباط با هنر بداهه‌‎گویی داشته‌اند. در امر بداهه گویی یک بازیگر وادار می‌شود تا فی البداهه هر آنچه را که در صحنه اتفاق می‌افتد را بازگو کند. هر آنچه که در بداهه گویی اتفاق می‌افتد از قبل برنامه‌ریزی نشده است، لذا این هنر بازیگر است بتواند در آنِ واحد محیط اطراف خود را به زیبایی هرچه تمام‌تر بیان کند.

این کتاب برای بازیگرانی که قصد دارند هنر بداهه گویی خود را بالا ببرند بسیار مفید است.

آموزشگاه های معتبر بازیگری

در کنار معرفی منابع آموزش بازیگری بصورت خودخوان جا دارد به معتبرترین مراکز آموزش بازیگری ایران هم اشاره ای داشت تا علاقمندان در صورت تمایل با مراجعه به این مراکز روند آموزش خود را سریع تر پیش ببرند.

لیست بهترین کلاس بازیگری سینمایی ایران

سخن پایانی

در این مطلب از سایت ایران آموزشگاه به شرح برخی از کتاب‌ها و منابع آموزش بازیگری که در کلاس‌های بازیگری تدریس می‌شوند پرداختیم. در سایت ایران آموزشگاه به راحتی می‌توانید بهترین منابع و دوره‌های آموزشی اعم از دوره‌های کلاس زبان آیلتس، دوره‌های بازیگری، آموزشگاه‌های موسیقی و غیره را بیابید و در آنها ثبت نام کنید.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *