آزمون زبان ترکی استانبولی تومر TOMER

Türkçe Öğretim Merkezi

What is the TÖMER Test

آزمون تومر یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کشور ترکیه است.

  • درجه اهمیت آزمون: بسیار مهم برای مهاجرت تحصیلی، شغلی
  • انواع آزمون: دیپلما (Diploma) یا دیپلم – سرتیفیکا (Sertifika) یا گواهی نامه
  • انواع سطح: در سطوح مختلف A1، A2، B1، B2 ،C1 ،C2 برگزار می‌شود.
  • برگزار کننده: مرجع آزمون تومر مستقیما دانشگاه آنکارا
آزمون تومر TOMER چیست؟

آزمون تومر TOMER چیست؟

آزمون تومر TOMER یک آزمون تعیین سطح زبان ترکی استانبولی است. مدرک آزمون بین المللی تومر برای دانشگاه های زبان ترکی و دریافت تابعیت کشور ترکیه قابل استفاده است. ازمون تومر یکی از آزمون های بین المللی زبان معتبر و مهم بین المللی محسوب میشود که در آموزشگاه های ترکی استانبولی کشور آموزش داده میشود.

طبق بررسی های به عمل آمده از مراکز آموزش عالی یکی از الزامات اولیه برای ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر ترکیه یا اشتغال، شرکت در آزمون تومر است. بنابراین میزان سطح آمادگی برای ازمون Tomer این آزمون بین المللی زبان ترکی استانبولی بسیار حائز اهمیت است.

http://tomer.ankara.edu.tr/en/

ما در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامعی در خصوص آزمون ترکی استامبولی تومر از جمله ساختار، نتیجه و نحوه نمره دهی، روش های کسب آمادگی، ثبت نام و بسیاری اطلاعات دیگر را در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار دهیم. در حقیقت آزمون تومر سطح زبان ترکی متقاضیان را جهت ورود به دانشگاه های عالی ترکی زبان و کسب و کار در کشور ترکیه می سنجد.

لازم به ذکر است که داوطلبان باید مدرک آزمون TOMER را قبل از پذیرش در دانشگاه مورد تقاضا، دریافت کنند. علاوه برآن آزمون تومر همانند سایر مدارک زبان انگلیسی از جمله آیلتس و تافل برای ورود و ادامه تحصیل در ترکیه نقش بسیار مهمی دارد.

شاید این سوال را بپرسید که آزمون زبان ترکی استانبولی در چه کشورهایی برگزار می شود؟ باید بگوییم که هم اکنون با افزایش تعداد داوطلبان جهت شرکت در آزمون TOMER، محل برگزاری این آزمون در تمام شهر های ترکیه برگزار می شود از جمله آنکارا، آیدین و سایر شهرهای ترکیه.

با ما تا انتهای مطلب همراه شوید تا هر آنچه می خواهید در مورد آزمون ترکی تومر بدانید در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

محل برگزاری آزمون تومر کجاست؟

آزمون TOMER به عنوان یکی از مهمترین و معتبرترین آزمون های زبان ترکی در کشور ترکیه محسوب می شود. بنابراین چنانچه مایل به ادامه تحصیل یا کار در کشور ترکیه هستید، فرصت را غنیمت بشمارید و از همین حالا برای اخذ مدرک تومر اقدام کنید.

خبر خوب این است که جهت شرکت در این آزمون بین المللی زبان ترکی دیگر نیازی نیست به شهرهای ترکیه سفر کنید. زیرا طبق تحقیقات به عمل آمده از مراکز آموزش عالی، داوطلبان در گذشته برای شرکت در آزمون زبان ترکی استانبولی محدودیت هایی را متحمل می شدند.

اما اخیرا مجوز برگزاری آزمون تومر در ایران و به بسیاری از کشورهای جهان داده شده است. به این ترتیب اکنون شرکت در ازمون تومر برای افراد متقاضی با صرفه جویی در زمان و هزینه امکان پذیر شده است.

لازم به ذکر است که بگوییم افراد ایرانی حتی با ویزای توریستی مجوز ورود به کشور ترکیه را خواهند داشت. البته همانطور که گفته شد در کشور ایران بسیاری از مراکز آموزشی معتبر وجود دارند که دارای مجوز برگزاری آزمون تومر هستند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات درباره این آموزشگاه‌ها از طریق این لینک اقدام کنید اما ایران آموزشگاه در یک مطلب مجزا به معرفی برترین مراکز آموزش ترکی استانبولی پرداخته است که برای اطلاعات بیشتر وارد مطلب زیر شوید.

لیست ۱۰ تا از بهترین آموزشگاه ترکی استانبولی

انواع آزمون TOMER

برای آزمون تومر ۲ مدرک صادر میشود که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

تومر یکی از انواع آزمون های بین المللی زبان، در حوزه زبان ترکی محسوب میشود که به دو شکل است.

دو نوع مدرک برای ازمون تومر وجود دارد که هر یک از این مدرک‌ها اعتبار متفاوتی دارد و در سطوح مختلفی صادر می‌شوند که در ادامه به آنها میپردازیم.

مدرک دیپلما (Diploma): 

  • مدرک دیپلما تومر اعتبار بسیار بالایی دارد و میزان تسلط فرد متقاضی به زبان ترکی تنها یکبار سنجیده می شود.
  • اعتبار این مدرک به صورت دائم العمر است و تا زمان که فرد زنده باشد قابل استفاده است.
  • برای دریافت این مدرک باید در آزمون خاصی به نام Yuksez Turkce Sinavi شرکت کرد و نمره قبولی را به دست آورد.
  • حداقل نمره قابل قبول در آزمون تومر جهت اخذ مدرک دیپلما، سطح C1 برای ادامه تحصیل و C2 جهت اشتغال در کشور ترکیه تعیین شده است.

مدرک سرتیفیکا (Sertifika):

مدرک سرتیفیکا تومر بر خلاف دیپلما اعتبار محدودی دارد و اعتبار آن پس از ۶ الی ۲۴ ماه به پایان می‌رسد.

در این حالت مدرک آزمون TOMER در دو سطح زیر ارائه می شود:

  1. مقدماتی (TEMEL): توجه کنید که اعتبار این مدرک آزمون تومر ۶ ماه و حداقل سطح قابل قبول B2 است.
  2. متوسط (ORTA): اعتبار گواهینامه متوسط ۲ سال است و سطح مورد نیاز برای اخذ مدرک B1 است.

همانطور که می دانیم نحوه امتیازدهی در آزمون زبان ترکی تومر دارای سطوح مختلفی است که شامل A1 تا C2 است. در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی جز به جز امتیازها بپردازیم.

نحوه ثبت نام آزمون زبان ترکی تومر

ثبت نام آزمون TÖMER از طریق سایت دانشگاه آنکارا صورت میپذیرد و پرداخت مبلغ از طریق سایت های واسط انجام میشود.

https://dilmerkezi.istanbul.edu.tr/tr/_

هزینه آزمون طبق پرسش های به عمل آمده از مراکز معتبر، مبلغ ۱۵۰ یورو برای مدرک Diploma و ۱۰۰ یورو برای مدرک Sertifika  میباشد. آزمون تومر در طول سال و ماه چندین بار انجام میشود و برای شرکت در آزمون نیاز به داشتن ویزا نیست و با پاسپورت توریستی هم امکان شرکت در یکی از شعبات دانشگاه آنکارا در شهرهای مختلف وجود دارد.

شرکت در آزمون تومر TOMER

ثبت نام آزمون تومر در ایران؟!!

بله! ثبت نام آزمون تومر از ایران هم انجام می شود و متقاضیان در ایران میتوانند روند ثبت نام در آزمون TÖMER ترکی را انجام دهند. اما محل شرکت در آزمون طبق شرایط خاص در ترکیه و گاها ایران ممکن است.

ثبت نام آنلاین آزمون تومر

شما برای ثبت نام میتوانید با مراجعه به سایت دانشگاه آنکارا و آماده کردن دو قطعه عکس رنگی و پاسپورت و هزینه آزمون اقدام به ثبتنام کنید. اگر پاسپورت شما آماده نیست، می‌توانید از شناسنامه ترجمه شده به ترکی استفاده کنید. برای هزینه ثبت نام نیز میتوانید با مراجعه به سایت های واسط که اقدام به واریز مبلغ به حساب مورد نظر میکنند، مبلغ را تهیه نمایید.

https://dilmerkezi.istanbul.edu.tr/tr/_

ثبت نام حضوری آزمون تومر

البته به صورت حضوری نیز با مراجعه به دانشگاه آنکارا یا دیگر نمایندگی های برگزاری آزمون تومر ترکی اقدام به ثبت نام کنید. برای شرکت در آزمون هم لازم است به واحد دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید مراجعه می‌کنید.

اطلاعیه: تنها نماینده رسمی و انحصاری برگزاری آزمون تومر دانشگاه استانبول در تهران دانشسرای راز علوم (موسسه ایران ترکیه) است و چنانچه کسانی را مشاهده کردید که ادعای برگزاری ازمون تومر در تهران را دارند لطفا حتما به ما و یا دانشگاه استانبول اطلاع دهید.

نکات مهم در مورد ثبت نام آزمون تومر

برای ثبت نام در آزمون تومر نیازی به دریافت ویزای ترکیه ندارید و به راحتی می توانید با داشتن ویزای توریستی ترکیه در این آزمون شرکت کنید.

همچنین با داشتن مدارک می توانید در آزمون Tomer در ایران نیز ثبت نام خود را انجام دهید و مدرک تومر خود را دریافت کنید.

آزمون آزمایشی تومر در فاصله یک تا دو روز قبل از آزمون اصلی به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

بعد از ثبت نام و پرداخت هزینه شرکت در آزمون TOMER به شما رمزی داده می شود که با استفاده از آن شما می توانید به پروفایل خود در UTS وارد شوید و در این آزمون آزمایشی شرکت کنید. نتایج ازمون تومر بین ۳ الی ۱۰ روز کاری اعلام می شود.

قیمت آزمون TOMER با توجه به مرجع برگزار کننده آن می تواند متفاوت باشد. مثلا برای شرکت در این آزمون برای دریافت دیپلم TÖMER متقاضی می بایستی در حدود ۱۵۰ یورو هزینه خواهد داشت. هزینه شرکت این آزمون از نوع سرتیفیکای آن نزدیک ۱۰۰ یورو می باشد.

تمامی موارد لازمی که برای شرکت در آزمون تومر لازم است، توسط دانشگاه آنکارا صورت می گیرد. دلیل اصلی آن این است که این دانشگاه مرکز اصلی برگزار کننده ی آزمون TÖMER می باشد. برای اینکه بیشتر افراد به این آزمون دسترسی داشته باشند، دانشگاه آنکارا شعبه های گوناگونی را در شهرهای مختلف دنیا منظور کرده است. به همین خاطر می توانیم آزمون تومر در ایران را داشته باشیم.

چگونه در آزمون TOMER ثبت نام کنیم؟

چنانچه مایل به شرکت در آزمون ترکی تومر هستید، باید بگوییم که ثبت نام در ازمون تومر بسیار ساده انجام می شود. حال با ما همراه شوید تا مراحل ثبت نام در این آزمون بین المللی را گام به گام با هم پیش ببریم.

  • در شروع ثبت نام مدارک لازم از جمله کپی پاسپورت یا کپی شناسنامه البته با ترجمه ترکی و دو قطعه عکس پرسنلی را فراموش نکنید.
  • توجه کنید که جهت آمادگی برای آزمون تومر در کلاس های آمادگی زبان ترکی استانبولی تومر شرکت کنید. زیرا بدینوسیله به میزان تسلط خود بر مهارتهای زبان ترکی واقف می شوید. در نتیجه نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و با شرکت در کلاس های آمادگی مهارتهای لازم را کسب می کنید بنابراین در نهایت به موفقیت صد در صدی خواهید رسید.
  • در گام بعدی متقاضی ملزم به پرداخت هزینه ثبت نام برای شرکت در آزمون خواهد بود.

البته توجه کنید که قیمت آزمون در مراکز برگزارکننده امتحان مذکور متفاوت است. اما طبق پرسش های به عمل آمده از سایت های معتبر فرد داوطلب باید مبلغ ۱۵۰ یورو برای مدرک Diploma و ۱۰۰ یورو برای مدرک Sertifika  پرداخت کند.

  • داوطلب گرامی آمادگی برای آزمون tomer را فراموش نکنید چرا که ثبت نام و شرکت در آزمون بدون دانش کافی میسر نخواهد بود. شاید بپرسید چگونه آمادگی برای آزمون tomer را کسب کنیم؟ جای نگرانی نیست! شما با شرکت در آزمون آزمایشی تومر به راحتی یک یا دو روز قبل از آزمون اصلی، میزان دانش خود را محک می زنید. اطمینان داریم که بعد از دریافت نتیجه به تصمیم گیری دقیق تری برای شرکت در آزمون می رسید.
ساختار آزمون تومر

آزمون TOMER چند سطح دارد؟

شاید بسیاری از داوطلبان تصور کنند که کسب نمره قابل قبول در آزمون هایی مانند ازمون تومر ناممکن است. اما جای نگرانی نیست! زیرا ما اینجا هستیم تا بوسیله اطلاعاتی که در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم آمادگی شما را برای شرکت در این آزمون زبان ترکی استانبولی افزایش دهیم.

همانطور که بیان شد میزان تسلط و توانایی فرد آزمون دهنده در زبان ترکی بسیار اهمیت دارد. به این دلیل که  سطح نمره آزمون، امکان ادامه تحصیل و سپس فرصت شغلی ایده آل را برای فرد متقاضی فراهم می کند.

پیشنهاد ما این است که چنانچه مایل به شرکت در ازمون تومر هستید قبل از اقدام به ثبت نام میزان و سطح نمره قابل قبول برای هدف خود را، از مراکز آموزشی معتبر جویا شوید.

سطح امتیاز در آزمون تومر چند است؟

کیفیت آزمون TÖMER همانند هر آزمون بین المللی دیگری دارای ۳ سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته است. در حقیقت نمره اخذ شده داوطلب از ازمون تومر، بیان گر میزان تسلط او بر مهارت های زبان ترکی است. در لیست زیر سطوح امتیازدهی به صورت جزئی تری نشان داده شده است.

  • دارندگان مدرک A1 و A2 سطح مبتدی به حساب می آیند. بنابراین داوطلبان در این سطح، دانش بسیار محدودی از زبان ترکی و توانایی صحبت کردن درمورد موضوعات خیلی ساده و متداول را دارند.
  • فرد متقاضی در سطح B1 و B2از زبان ترکی، تسلط نسبتا خوبی در صحبت کردن درباره موضوعات غیر معمول دارند. بنابراین این داوطلبان سطح متوسط از ازمون تومر محسوب می شوند. علاوه برآن مهارت نسبی در شرح و بحث کاملی از موضوعات غیر قابل پیش بینی نیز خواهند داشت.
  • داوطلبان با اخذ نمره C1 و C2، سطح پیشرفته ای از زبان ترکی را دارا هستند. در این صورت فرد متقاضی تسلط و مهارت کافی در تحلیل و بررسی مسائل درباره هر عنوانی را دارد.

 از دارندگان سطح پیشرفته از آزمون ترکی تومر انتظار می رود مانند یک شهروند ترکی گویی که زبان مادریش است، در اجتماع و دانشگاه صحبت کنند.

علاوه بر آنچه در این مقاله با هم مورد بررسی قرار دادیم باید بدانیم که میزان تسلط بر مهارت های زبان ترکی در قالب درک مطلب، صحبت کردن، رایتینگ و خواندن سنجیده می شود.

آزمون تعیین سطح ترکی تومر

آزمون تعیین سطح تومر برای بررسی توانایی‌های پایه زبان داوطلبان است؛ بنابراین پس از این آزمون تعیین رتبه انجام و به داوطلبان گواهینامه آن نیز داده می‌شود. این آزمون هر هفته شنبه‌ها ساعت ۱۳ برگزار می‌شود. متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید پاسپورت خود را به همراه داشته باشند. این آزمون دارای هزینه است که باید هزینه آن قبل از برگزار آزمون پرداخت شود. نکته دیگری که داوطلبان باید مد نظر داشته باشند این است که یک ساعت قبل از آزمون در محل مورد نظر حاضر شوند.

نمره آزمون TOMER بر اساس سطح آزمون

هر سطح از آزمون دارای یک محدوده نمره است که داوطلبان برای قبولی در آزمون باید بیشترین نمره را بگیرند. در جدول زیر ما سطوح آزمون و محدوده نمره را مشخص کردیم که شما با کمک آن می‌توانید بفهمید برای هر سطح باید چه نمره‌ای بگیرید.

سطح آزمون محدوده نمره
A1 ۲۰-۴۹
A2 ۵۰-۵۹
B1 ۶۰-۶۹
B2 ۷۰-۷۹
C1 ۸۰-۸۹
C2 ۹۰-۱۰۰

 

مدرک تومر برای چه کسانی مناسب است؟

مدرک تومر یکی از مدارک معتبر در کشور ترکیه است که مهاجران خارجی برای کار یا تحصیل در این کشور به آن نیاز دارند. افرادی که به این مدرک نیاز دارند در لیست زیر بیان شده است.

  • افرادی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه مشغول تحصیل شوند. البته برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان به مدرک تافل یا آیلتس نیز نیاز است.
  • افرادی که قصد دارند در شرکت‌های معتبر ترکیه مشغول به کار شوند.
  • افرادی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این کشور تحصیل کنند. این دانشجویان باید مدرک زبان تافل یا آیلتس نیز داشته باشند.
  • افرادی که می‌خواهند تابعیت کشور ترکیه را بگیرند باید مدرک TOMER را برای اثبات توانایی‌های زبان خود بگیرند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در آزمون TOMER

شما برای ثبت‌نام در آزمون TOMER به چند مدرک نیاز دارید که شامل موارد زیر است:

  • دو قطعه عکس پرسنلی
  • پاسپورت یا ترجمه شناسنامه به ترکی
  • گواهی برای پرداخت هزینه آزمون

هزینه شرکت در آزمون تومر

هزینه شرکت در آزمون تومر بسته به نوع آزمون‌ها متفاوت است و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو خواهد بود. هزینه این آزمون باید به هنگام ثبت‌نام پرداخت شود.

نکاتی برای موفقیت و کسب نمره بالا در آزمون تومر

شما برای اهداف کاری یا تحصیلی به مدرک تومر نیاز دارید. هر چه نمره شما در این آزمون بیشتر، شانس موفقیت برای یافتن مشاغل بهتر یا پذیرش در دانشگاه‌های سطح بالا بیشتر می‌شود. برای گرفتن نمره بالا در این آزمون به چند نکته زیر توجه کنید:

  • منبع معتبر و کاملی برای آزمون پیدا کنید.
  • روزانه ساعاتی را برای مطالعه و یادگیری زبان ترکی صرف کنید.
  • از تجربیات سایر داوطلبان و اساتیدی که در این آزمون شرکت کرده‌اند استفاده کنید.
  • در یک آموزشگاه معتبر آموزش زبان ترکی ثبت‌نام کنید و آموزش ببینید.

پرسش و پاسخ

هزینه شرکت در آزمون تومر چقدر است؟

هزینه شرکت در آزمون TOMER در مراکز آموزشی متفاوت است اما به طور کلی هزینه ثبت نام و شرکت در آزمون دیپلما تومر، ۱۵۰ یورو و ازمون سرتیفیکا تومر ۱۰۰یورو است.

چه کسانی باید در آزمون TOMER شرکت کنند؟

همان طور که در متن مقاله شرح دادیم، داوطلبان برای اخذ پذیرش در دانشگاه های عالی و معتبر ترکیه نیازمند به شرکت در این آزمون زبان ترکی استانبولی هستند.

البته توجه کنید که برخی از دانشگاه ها قوانین متفاوتی در جذب دانشجو دارند به این صورت که حتی جهت تحصیلات تکمیلی هم نیازی به مدرک تونر نخواهید داشت. بنابراین قبل از هر اقدامی برای ثبت نام یا شرکت در آزمون تومر، شرایط پذیرش تحصیلی را به طور دقیق از دانشگاه مورد تقاضا جویا شوید.

مراکز برگزاری آزمون تومر TOMER کجاست؟

طبق اطلاعات بدست آمده از مراکز رسمی جهت برگزاری آزمون TOMER، در گذشته مرکز ازمون تومر تنها در برخی از شهر های ترکیه امکان پذیر بود. اما امروزه به دلیل استقبال بیشتر داوطلبان خصوصا ایرانیان، این آزمون زبان ترکی استانبولی، در سراسر دنیا از جمله ایران برگزار می شود. علاوه بر آن کشور ایران دارای مجوز رسمی از خانه اصلی ازمون تومر یعنی دانشگاه آنکارا است.

آیا امکان ادامه تحصیل در کشور در ترکیه بدون شرکت در آزمون TOMER را خواهیم داشت؟

به طور کلی می توان گفت تدریس دروس در برخی از دانشگاه ها به صورت انگلیسی است که در آن صورت دیگر نیازی به اخذ مدرک آزمون TOMER را نخواهید داشت.

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *