۸ تاثیر مهم آموزش ساز بر عملکرد انسان ها

یادگیری موسیقی همیشه به عنوان یک مهارت یا استعداد شناخته شده است و هیچکس از تاثیر آن بر مغز سخنی نگفته است. آموزش ساز در اصل اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و روی حافظه شما تاثیر بسزایی دارد. حتی در برخی موارد دایره اجتماعی شما را گسترش می دهد و موجب شده با افراد گوناگون ارتباط ویژه ای برقرار کنید. در این مقاله ما قصد داریم در خصوص تاثیرات آموزش موسیقی بر ذهن انسان صحبت کنیم و نکات جالبی را ارائه دهیم.

تاثیر موسیقی بر انسان
تاثیر موسیقی بر انسان

نحوه عملکرد آموزش ساز را بشناسید

۱. نواختن ساز شما را باهوش تر می کند

جالب است بدانید زندگی انیشتین با موسیقی در آمیخته بود و او بدون موسیقی کار را انجام نمی داد. بارها انیشتین بیان کرده بود “زندگی بدون پخش موسیقی برای من غیرقابل تصور است.” بسیاری از مطالعات نشان می دهد، همبستگی میان آموزش ساز و موفقیت تحصیلی در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. یادگیری موسیقی، مغز را تحریک کرده و عملکرد حافظه و مهارت های استدلال انتزاعی را بهبود می بخشد. اگر قصد دارید در رشته های علوم یا ریاضی موفق شوید، نواختن یک ساز یا گوش دادن به موسیقی خاصی را در لیست برنامه روزانه خود قرار دهید.

۲. زندگی اجتماعی شما بهبود می یابد

آموزش ساز و شرکت در کلاس موسیقی، فقط برای مغز شما مفید نیست؛ بلکه برای گسترش دایره اجتماعی شما نیز عالی خواهد بود. پیوستن به گروه موسیقی در هر سنی شما را ترغیب کرده تا با افراد مختلف رابطه برقرار کنید. همچنین مهارتهای رهبری و تیم سازی را افزایش دهید و در ازای تمرین با هم گروهی ها پاداش دریافت کنید.

آموزش ساز
آموزش ساز

۳. نواختن ساز باعث کاهش استرس می شود

جنبه روانشناسی آموزش ساز بسیار زیاد است و بر روی قسمت های مختلف انسان تاثیر می گذارد. در واقع موسیقی تأثیر بی نظیری در احساسات ما دارد و حتی ثابت شده است که ضربان قلب و فشار خون را پایین می آورد. روانشناس جین کالینگوود معتقد است که موسیقی کلاسیک آهسته برای بدن سودمند است. گوش دادن به موسیقی می تواند تاثیر فوق العاده ای در آرامش بخش ذهن و بدن داشته باشد و بخشی از سلامت ما را تامین کند. همچنین باید اشاره کرد که نواختن ساز و گوش دادن به موسیقی در کاهش سطح هورمون های استرس نقش بسیار مهمی دارد.

۴. تجربه حس پیشرفت

نواختن ساز و یادگیری موسیقی به تمرین های مکرر نیاز دارد. بدون تمرین هیچ فردی به نوازنده تبدیل نمی شود و همچنان یک مبتدی می ماند. زمانی که به تمرین می پردازید و هر روز ساز خود را به دست می گیرید، پیشرفت را در خود احساس می کنید. این حس باعث ایجاد غرور و افتخار شده و شما را در مسیر ارزشمندی قرار می دهد. در نتیجه شما تنها با نواختن یک ساز، حس پیشرفت را سریع تر احساس می کنید و از خود رضایت خواهید داشت.

۵. اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد

ساخت اعتماد به نفس از سنین پایین به ویژه سن ۵ سالگی، برای هر فردی ضروری است. زمانی که از سن پنج سالگی یا هر سنی وارد کلاس موسیقی می شوید، به اعتماد به نفس خود کمک کرده و آن را نوعی ارزش در خود تلقی می کنید. در نتیجه اگر والدین هستید و اکنون در حال خواندن این مطلب هستید یا قصد دارید خودتان در کلاس نواختن ساز ثبت نام کنید، این موضوع را جدی بگیرید. کودک یا بزرگسال به محض یادگیری موسیقی، اعتماد به نفس خود را افزایش داده و خود را به راحتی در جمع بیان می کند.

۶. تمرین ساز موسیقی باعث صبر می شود

اگر سال ها در کلاس موسیقی شرکت کرده اید یا اکنون قصد ثبت نام در کلاس حضوری موسیقی را دارید، این نکته مهم را به یاد داشته باشید. صبر یکی دیگر از تاثیرات مهم آموزش ساز بر انسان ها است. با آموزش گیتار، آموزش پیانو یا هر سازی که به آن علاقه دارید، به مرور زمان صبر و شکیبایی را یاد می گیرد و در انتها میوه خود را برداشت خواهید کرد.

۷. تفاوت در نگرش انسان و خلاقیت

کسانی که عادت دارند روزانه به موسیقی گوش دهند یا یک ربع ساز مورد علاقه خود را بنوازند، نسبت به افرادی که این کارها را انجام نمی دهند تفاوت های زیادی دارند. جالب ترین تفاوتی که باید به آن اشاره کرد؛ تفاوت در نگرش است. زمانی که زمانی از روز را به موسیقی اختصاص می دهید، خلاق تر خواهید بود. موقعیت یا راه هایی به ذهنتان می رسد که به ذهن دیگران نرسیده و نگرشتان به هر مسئله ای کاملا متفاوت است. در اصل نیمه پر لیوان را میبیند یا برای هر مشکلی راه حلی پیدا می کنید. نواختن و آموزش ساز باعث شده ذهنی آرام و یکپارچه داشته باشید و امور زندگی را به خوبی کنترل کنید.

۸. به بهبود حافظه شما کمک می کند

محققان دریافته اند که یادگیری نواختن یک ساز موسیقی می تواند حافظه کلامی، استدلال مکانی و مهارت نوشتاری را تقویت کند. نواختن یک ساز باعث می شود از هر دو طرف مغز خود استفاده کنید و این باعث تقویت قدرت حافظه می شود.

آموزش موسیقی
آموزش موسیقی

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد تاثیرات بارز آموزش ساز بر ذهن کودکان و انسان ها صحبت کردیم. اگر به موسیقی و نواختن یاط علاقه دارید، همین الان دست به کار شوید و بهترین نوع را بسته به روحیه خود انتخاب کنید.

در انتها توجه شما را به مطالب مفیدی در مورد معیار انتخاب یک آموزشگاه موسیقی خوب و نیز بهترین روش آموزش موسیقی کودک جلب مینماییم.

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *