بهترین زبان بعد از انگلیسی

بهترین زبان بعد از انگلیسی چیست؟

سومین زبان برای آموزش چیست؟ چه زبانی بعد از فارسی و انگلیسی بیاموزیم؟

بهترین زبان بعد از انگلیسی چیست؟ بعد از انگلیسی چه زبانی بیاموزیم؟ این پرسشی است که بعد از مطالعه مطلب راهنمای انتخاب یک زبان خارجی خوب به ذهن میرسد. اینکه بعد از یادگیری زبان مادری و بعد از آن زبان دوم، چه زبانی را یاد بگیریم بهتر است؟

همانطور که در مطلب از پیش منتشره شده در مورد “مزایا و معایب زبان های مختلف” توضیح دادیم، درصد زیادی از انتخاب افراد برای یادگیری زبان خارجی بعد از زبان مادری، زبان انگلیسی است. همینطور دلایل آن را نیز در همان مطلب بصورت خلاصه ذکر کردیم. حال قصد داریم به این پرسش پاسخ بدهیم که بعد از یادگیری زبان دوم یا انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم بهتر است؟ و آیا با یادگیری زبان رسمی مکالمات دنیا یعنی انگلیسی، ضرورتی برای یادگیری زبان های دیگر هم داریم؟

‫اقوام و گروه‌ها طی سالها به دلایل مختلف از جمله استعمار یا تامین غذا و محل زندگی به مناطق مختلف مهاجرت کرده و در جای جای زمین از قطب سرد تا استوای داغ ساکن شده‌اند. مردم با این جابجایی‌ها زبان های مختلفی را با لهجه های مختلف تولید کرده‌اند که هم اکنون در جهان بیش از ۶،۰۰۰ زبان ساخته شده است.

مطالب مرتبط: آموزش زبان بعد از فارسی

 

واقعا بهترین زبان بعد از انگلیسی چیست؟

برای انتخاب زبان خارجی دیگر بعد از یادگیری زبان انگلیسی فاکتورهای بسیاری دخیل هستند زیرا حال شما که مسلط به زبان رسمی مکالمه در کل دنیا هستید چه نیازی به یادگیری زبان سوم یا چهارم دارید!؟ آیا یادگیری زبان سوم کاری بیهوده است؟!

قبل از توضیحات به جواب این سوال پاسخ خواهیم پرداخت و آن این است که درصد بالایی از یادگیری زبان سوم یا چهارم به هدف شما بستگی دارد. اینکه آیا قصد مهاجرت و تغییر محل زندگی به کشور دیگر و یا تجارت‌های خرد و کلان با کشورهای همسایه دارید و غیره گاهی هم دلایل ساده ای چون نزدیک بودن آموزشگاهی به شما و یا ساده بودن یک زبان باعث یادگیری شماست.

پس توجه داشته باشید که هدفتان چیست؟

بیشتر زبانهایی که افراد در ایران یاد گرفته‌اند فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، عربی، چینی و ژاپنی است.

مطلب مفید:

  1. لیست ۱۰ تا بهترین آموزشگاه زبان آلمانی تهران
  2. لیست ۱۰ تا بهترین آموزشگاه زبان فرانسه تهران
  3. لیست ۱۰ تا بهترین آموزشگاه زبان ترکی استانبولی تهران

بعد از انگلیسی چه زبانی بیاموزیم؟

فاکتورهای انتخاب زبان خارجی سوم یا چهارم بعد از انگلیسی

فاکتورهای مختلفی بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در زمینه انتخاب زبان خارجی سوم یا چهارم بعد از انگلیسی دخیل هستند که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

بطور کلی ۳ دلیل تاثیر گذار در انتخاب زبان سوم بعد از انگلیسی در تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار است:

اول – پول و درآمدزایی

دوم – راحتی و دسترسی

سوم – مهاجرت (از فاکتورهای مهم)

بعد از انگلیسی چه زبانی بیاموزیم؟
بعد از انگلیسی چه زبانی بیاموزیم؟

اول: فاکتور اول پول و درآمدزایی

_

یکی از اهدف افراد برای یادگیری زبانی دیگر بجز انگلیسی درآمدزایی است. دانستن زبان برای یک تاجر یا بیزینس بین المللی بسیار ضروری است.

شرکت‌ها و سازمان‌ها برای پیشرفت در روند شرکت نیاز به تجارت با کشورهای دیگر را دارند، درست است که زبان انگلیسی زبان رسمی برای ارتباط گیری با افراد مختلف و شرکت‌ها می‌باشد اما یک تجارت قوی مستلزم شناخت بازار و نیاز آن کشور است، پس با یادگیری زبان کشور مورد نظر با فرهنگ و نیاز های آن‌ها بیشتر آشنا شده و نوعی جلب اعتماد را برای مخاطب خود بوجود می آورید.

مورد دیگر اینکه اگر شما قصد انتخاب یک کشور برای همکاری های تجاری را داشته باشید قطعا کشوری را انتخاب می‌کنید که از جهت تجاری یا مهاجرت و کار برای شما درآمدزایی بهتری داشته باشد، مثلا تجارت و کار در کشور آلمان به مراتب سودآورتر و بهتر از کشورهای آمریکای جنوبی است زیرا کشور آلمان توان صنعتی و مالی بسیار قوی تری نسبت به دیگر کشور ها دارد.

دوم: راحتی و دسترسی به امکانات آموزشی

_

آمارها نشان داده که افراد در شرایط معمولی تمایل به یادگیری زبان سوم را دارند و عواملی چون محیط اطراف یا نزدیکی کلاس های آموزشی، زیاد بودن اپلیکیشن های کمک کننده در یادگیری یا کتاب های متنوع در بازار تاثیر زیادی در ترغیب افراد برای یادگیری زبان سوم به بعد را دارند. بدین صورت که زبان آموزان تمایل دارند سراغ زبانی برند که تعداد کلاس‌ها و جلسات آموزشی کمی برای آن برگزار می شود و از منابع کمی هم می توان برای یادگیری آن استفاده کرد، فرآیند یادگیری بسیار سخت و زمان بر نداشته باشد و از لحاظ هزینه هم مقرون بصرفه باشد.

بیشتر زبانهایی که افراد یاد گرفته‌اند: انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، عربی، چینی و ژاپنی است و دلیل آن نیز سهل تر بودن یادگیری آنها نسبت به زبان های دیگر است.

۱- دشواری آموزش

یک قاعده کلی: «هر چقدر یک زبان جدید، از زبان بومی شما متفاوت تر باشد، یادگیری آن سخت تر است.»
در برخی از موارد یادگیری یک زبان پیش نیاز دانستن یک زبان خارجی دیگر است، برای مثال اگر بخواهید به زبان محلی آمریکای لاتین صحبت کنید، دانستن زبان اسپانیایی یا پرتقالی در بسیاری از بخش های آن زبان به کمک شما می رسد.

 در جدول زیر میزان سختی زبان های مختلف در یادگیری برای فارسی زبانان مشاهده میکنیم:

 

زبان  درجه سختی یادگیری توسط فارسی زبانان
انگلیسی / عربی آسان
فرانسه / اسپانیایی / ایتالیایی / پرتقالی سخت
روسی / آلمانی بسیار سخت
چینی / ژاپنی سخت و پیچیده

 

بر اساس معیارهایی که به کار برده‌ایم، صحبت کردن، گرامر و نوشتن در زبان اسپانیایی در بین همه زبان‌ها شبیه‌ترین ساختار را به زبان انگلیسی دارد. نه تنها اسپانیایی شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارد، بلکه مقدار زیادی متریال یادگیری (و البته افراد) وجود دارند که از طریق آنها می توانید تمرین کنید و حرکت رو به جلوتان را حفظ کنید. به نظر می رسد پس از یاد گیری زبان انگلیسی، فراگیری زبان اسپانیایی راحت ترین زبان است و شما کار ساده تری را پیش رو دارید هرچند این اصلا به معنی یادگیری سریع و راحت اسپانیای نیست و شما به هر حال باید زمان و انرژی لازم را برای یاد گیری این زبان مد نظر داشته باشید.

۲- معیار زبانی که بیشتر از همه صحبت می شود

اگر بخواهیم مستقیماً در مورد اعداد صحبت کنیم و بگوییم معیارمان زبانی است که بیشتر مردم دنیا با آن صحبت می‌کنند، زبان استاندارد چینی (چینی ماندارین) با ۱ میلیارد نفر گوینده در رأس لیست قرار دارد. پس چینی زبان‌هایی هستند که در سرتاسر جهان زندگی می کنند و احتمال دارد در جایی که شما زندگی می کنید گویندگان چینی حضور داشته باشند و بتوانید در تعامل با آنها زبان چینی‌تان را تقویت کنید.
اما پس از زبان چینی زبان اسپانیایی و سپس به ترتیب انگلیسی، هندی، عربی، پرتغالی، بنگالی، روسی و … قرار دارند.

۳– معیار سوم میزان تقاضای یادگیری زبان در قاره های مختلف

در لیست زیر بر اساس قاره، زبان‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را برای شما ردیف کرده‌ایم:

 

نام قاره میزان تقاضای یادگیری و استفاده زبان ها
آفریقا انگلیسی، فرانسوی، سواحیلی، عربی، پرتقالی
آمریکا انگلیسی، اسپانیایی، پرتقالی، فرانسوی،‌ ژاپنی
آسیا – اقیانوسیه انگلیسی، ژاپنی، ماندارین، کانتونی، کره‌ای، مالایی/اندونزی، اسپانیایی، پرتقالی
اروپای غربی انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، هلندی، فلامیش، دانمارکی، سوئدی، نروژی، پرتقالی، فنلاندی، یونانی، ویلز، روسی، ژاپنی، ماندارین، عربی
انگلستان انگلیسی، آلمانی، عربی، فرانسوی، هلندی، اسپانیایی، ژاپنی، روسی، ایتالیایی، ماندارین

سوم: مهاجرت به کشورهای دیگر

_

باید قبول کرد که یکی از عمده دلایلی که افراد را ترغیب به آموختن زبان سوم بعد از انگلیسی می‌کند مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشورها دیگر می‌باشد، دلایلی قوی و و معقول که شما را وادار به آموختن زبان آن کشور میکند.

درست است که برای ادامه تحصیل در مراکز و دانشگاه های مختلف در کشور های مختلف معیار داشتن یکی از مدارک آزمون های بین المللی زبان در نظر گرفته میشود اما مسلما وقتی شما زبان رسمی آن کشور را بلد باشید ارتباط بهتری در محیط داشته و به پیشبرد تحصیلی شما کمک شایانی می‌نماید.

همینطور یکی از ملزومات مهاجرت به کشوری دیگر یادگیری زبان رسمی آن کشور هست، شما حتا با تسلط بر زبان انگلیسی باز هم نیازمند یادگیری زبان آن کشور هستید. درجه اهمیت این موضوع بقدری بالاست که حتا در مرحله انتخاب زبان خارجی خوب بعد از زبان فارسی نیز مورد توجه قرار میگیرد و گاها برای یادگیری زبان دوم شما مجبورید از یادگیری زبان انگلیسی صرفه نظر نموده و زبان بومی و رسمی کشوری که قصد مهاجرت در آن را دارید را در یک مرکز آموزش زبان بیاموزید.

نتیجه گیری

در جواب بهترین زبان بعد از انگلیسی چیست؟ باید به این نکته مهم توجه داشت که هدفتان از یادگیری زبان سوم چیست.

بسیار مهم است که قبل از اینکه به جذابیت، و زیبایی یک زبان بپردازیم، آن ها را از فاکتورهای گفته شده مورد ارزیابی قرار دهیم و بدانیم که هدف ما برای یاد گیری زبان سوم چیست. با مشخص شدن هدف خیلی از گزینه ها کنار می روند و کار انتخاب زبان بسیار راحت تر می شود.

باید توجه داشت که محیط اطراف شما از عامل اصلی در تصمیم گیری در مورد زبانی است که بعد از انگلیسی می خواهید یاد بگیرید. حتی اگر دوست یا همکاری دارید که به زبان مورد نظرتان صحبت می کند شانس موفقیتتان در یادگیری آن زبان بیشتر می شود.

باز هم به سراغ سوالی اصلی مان میرویم، بهترین زبان بعد از انگلیسی چیست؟

زبان سوم یادگیری در دنیا

با توجه به معیارهای گفته شده، یادگیری صحبت کردن، گرامر و نوشتن در زبان اسپانیایی در بین همه زبان ها شبیه ترین ساختار را به زبان انگلیسی دارد. نه تنها اسپانیایی شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارد. به نظر می رسد پس از یاد گیری زبان انگلیسی، فراگیری زبان اسپانیایی راحت ترین زبان است و شما کار ساده تری را پیش رو دارید. البته این اصل را مد نظر داشته باشید که شما درحال یادگیری زبانی غیر از زبان مادری خود هستید پس سختی ها و تلاش ویژه خود را دارد و صرفا اشاره به آسان تر بودن آن نباید گفت که با تلاش کم به این مهم دست خواهید یافت.

زبان سوم یادگیری برای فارسی زبانان

وقتی صحبت سر تصمیم گیری برای انتخاب زبانی برای یادگیری بعد از انگلیسی باشد، باید عمیق تر فکر کنید. هدف واقعی و اصلی که به خاطرش می خواهید زبان دیگری را یاد بگیرید چیست؟ آیا حوزه خاصی در زندگیتان هست که در نتیجه یادگیری زبان مورد نظرتان بتواند تقویت شود؟ چقدر زمان را می توانید به یادگیری یک زبان اختصاص دهید؟

زبان سوم را میتوان زبان تخصصی تر و برای رفع احتیاجات و با هدف قبلی چون مهاجرت و سفر و … نامید. در اکثر مواقع زبان بعدی برای ما ایرانی ها به ترتیب  آلمانی – فرانسه – اسپانیایی – ماندارینی و زبان عربی می‌باشد.

دسترسی به مراکز برای یادگیری زبان هایی که بعنوان زبان سوم یا چهارم بعد از انگلیسی برای فارسی زبانان به مراتب آسان تر و کاربردی تر هستند نیز در آموزشگاه های مکالمه زبان ساده تر است.

امیدواریم که مطلب “بهترین زبان بعد از انگلیسی چیست؟” مورد توجه شما قرار گرفته باشد و اطلاعات مفیدی را در مورد انتخاب زبان دوم بعد از انگلیسی به شما داده باشد. در ادامه شما میتوانید به مطلبی که پیش تر در مورد “مزایا و معایب زبان های مختلف” اشاره شده است مراجعه کرده و بیشتر با آن ها آشنا شوید.

سوالات متداول

واقعا بهترین زبان بعد از انگلیسی چیست؟

قبل از توضیحات به جواب این سوال پاسخ خواهیم پرداخت و آن این است که درصد بالایی از یادگیری زبان سوم یا چهارم به هدف شما بستگی دارد. اینکه آیا قصد مهاجرت و تغییر محل زندگی به کشور دیگر و یا تجارت‌های خرد و کلان با کشورهای همسایه دارید و غیره گاهی هم دلایل ساده ای چون نزدیک بودن آموزشگاهی به شما و یا ساده بودن یک زبان باعث یادگیری شماست.

فاکتورهای مهم در انتخاب زبان خارجی سوم یا چهارم بعد از انگلیسی چیست؟

اول – پول و درآمدزایی دوم – راحتی و دسترسی سوم – مهاجرت (از فاکتورهای مهم) در اکثر مواقع زبان بعدی برای ما ایرانی ها به ترتیب آلمانی – فرانسه – اسپانیایی – ماندارینی و زبان عربی می‌باشد که بصورت مفصل در مطلب توضیح داده شده است.

۲ دیدگاه

  • برای مهاجرت به کشورهای دیگر، زبان بین المللی بعد از انگلیسی چیست و پرکاربردترین زبان بعد از انگلیسی در اروپا چه زبانی است؟

    • درود بر شما
      انگلیسی زبان بین المللی گفتگو در سطح بین المللی است اما زبان های بسیاری چون فرانسه، آلمانی، اسپانیولی نیز بسیار در سطح جهان پرطرفدار است. هر کشور بنا بر فرهنگ و موقعیت جغرافیایی خود زبان خارجی دومی را بهتر یاد میگیرد که در ایران زبان آلمانی بعنوان زبان دوم بعد از انگلیسی پرطرفدار تر است.
      ایران آموزشگاه بانک اطلاعات مراکز آموزشی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *