آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس IELTS TEST

 

International English Language Testing System

آزمون آیلتس IELTS یکی از معتبرترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی در دنیا

• انواع آزمون: آکادمیک – عمومی – لایف اسکیلز – آیلتس UKVI

• برگزار کننده: موسسات مورد تایید سازمان سنجش و آموزش

• زمان برگزاری: هر ماه چند نوبت

• اعلام نتایج ظرف ۵ تا ۱۳ روز پس از آزمون

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس IELTS یا International English Language Testing System یک معتبرترین آزمون‌های بین المللی زبان انگلیسی در سراسر دنیا برای مشخص شدن میزان تسلط شخص به زبان انگلیسی است.

این اعتبار سنجی در ۴ مهارت اصلی گفتاری، شنیداری، نوشتاری و خواندن مورد سنجش قرار میگیرد و توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار شده که متولی برگزاری آزمون در ایران نیز سازمان سنجش است.

آزمون آیلتس در ۳ نوع زیر برگزار شده که هر یک دارای اعتبار و سختی ویژه خود است. آموزشگاه های آیلتس بهترین راه برای آمادگی آزمون در ایران هستند و پیشنهاد میشود برای دستیابی به نمره مناسب حتما قبل از شرکت در آزمون در دوره های آمادگی آزمون آیلتس در یک مرکز آموزش زبان معتبر شرکت نمایید. انواع مختلف آیلتس به شرح زیر است.

  1. آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)
  2. آیلتس جنرال (IELTS General Training)
  3. آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills)

نوع دیگری از آزمون آیلتس بنام آزمون آیلتس UKVI نیز وجود دارد که ویژه مکانهای مورد تایید دولت انگلستان است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که آزمون آیلتس را با آزمون تولیمو TOLIMO اشتباه نگیرید زیرا همان طور که در مطلب آزمون تولیمو منتشر شده بود تولیمو آزمونی برای مشخص شدن سطح دانش فرد در زبان انگلیسی است اما آزمون آیلتس مدرکی برای نشان دادن دانش کامل یک فرد در موارد مشخص شده است.

اعتبار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس IELTS از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین‌المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی می‌کند و چهار توانائی Writing ،Reading ،Listening و Speaking را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بسیاری از دانشگاهها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا امتحان IELTS را به رسمیت می‌شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک IELTS الزامی است.

این امتحان در بیش از ۲۷۰ مرکز امتحانی واقع در ۱۱۰ کشور مختلف دنیا برگزار می‌گردد. شرکت کنندگان در امتحان IELTS به طیف وسیعی از سوالات بسیار ساده تا بسیار مشکل پاسخ می‌دهند.

نمره هر بخش از امتحان بین صفر تا ۹ می‌باشد. نمره کلی امتحان با معدل گیری از نمره چهار بخش امتحان محاسبه می‌گردد. در کارنامه IELTS، علاوه بر نمره کلی، نمره هر بخش بطور جداگانه ذکر می‌شود.

هر دانشگاه برای پذیرش متقاضیان حداقل نمره‌ای را مشخص می‌کند و اکثر آنها حداقل نمره کلی ۶٫۵ را می‌خواهند بطوریکه نمره هر بخش هم از ۶ کمتر نباشد (البته این قاعده کلی است و هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد).

به عنوان مثالی دیگر، برای اینکه حداکثر امتیاز زبان انگلیسی را جهت مهاجرت به کانادا کسب نمایید، باید در هر چهار قسمت امتحان IELTS حداقل نمره ۷ بگیرید.
مطلب مرتبط: معرفی بهترین آموزشگاه آیلتس تهران و ایران

برای ثبت نام در آزمون زبان انگلیسی آیلتس ابتدا می بایست با مراجعه به سایت ielts.org، نزدیک ترین مرکز برگزار کننده آزمون در محل زندگی خود را پیدا کنند.

در ایران تنها چند موسسه با تایید سازمان سنجش آموزش کشور، مجاز به برگزاری مراحل مختلف آزمون هستند. غیر از موسساتی که در ادامه به معرفی آن‌ها می پردازیم، سایر مراکز فعال در این زمینه غیر قانونی هستند. آزمون هر ماه در چندین نوبت برگزار می شود.

www.ielts.org

مراکز برگزاری آزمون آیلتس

همانطور که گفته شد در ایران فقط چند مرکز که با تایید و نظارت سازمان سنجش آموزش کشور، مجاز به برگزاری مراحل مختلف آزمون آیلتس هستند، غیر از موسساتی زیر سایر مراکز فعال در این زمینه غیر قانونی هستند.

موسسات دارای مجوز جهت ثبت نام و برگزاری آزمون آیلتس

  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • موسسه فرهنگی و هنری ایرسافام، در ۲ شعبه تهران و رشت
  • موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش
  • آیلتس تهران با ۴ شعبه در شهرهای تهران، کرج، جزیره کیش و شیراز
  • موسسه آموزش عالی آزاد پروشات نوین (offsite موسسه آیلتس تهران)
  • موسسه پارسیان (offsite موسسه آیلتس تهران)
  • موسسه فرهنگی هنری مهر آریا دانش (offsite موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش)
  • موسسه آموزشی علوم و فنون پاراکس (offsite موسسه آموزش عالی عصر دین و دانش)
  • موسسه آموزش عالی دانش پژوهان اصفهان (Offsite موسسه آیلتس تهران)
  • آیلتس ایران زمین

برای اطلاع دقیق و بروز از این موسسات میتوانید به آدرس های زیر مراجعه نمایید:

مراکز مورد تایید در ایران: (آزمون آیلتس UKVI)

http://www.sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=7&id=1574

مراکز مورد تایید در دولت انگلستان:

http://www.sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=7&id=2506

آزمون آیلتس UKVI چیست؟

آزمون آیلتس UKVI در واقع همان آزمون آیلتس است که در مکانهای مورد تایید دولت انگلستان برگزار میشود. این آزمون برای اثبات توانایی شما در زبان انگلیسی است اگر مایل به مهاجرت و تحصیل در انگلستان هستید. برخلاف تصور غالب این آزمون در محتوا فرقی با دیگر آزمونهای آیلتس ندارد ولی محل آزمون باید دارای مشخصات خاص و مورد تایید انگلستان باشد.

چه کسانی باید در آزمون UKVI شرکت کنند؟

اگر در یکی از گروههای زیر هستید شامل آزمون UKVI میشوید:

  • میخواهید در دانشگاه های انگلستان ادامه تحصیل بدهید.
  • در کشور انگلستان مجوز و ویزای کاری بگیرید.
  • مهاجرت خانوادگی داشته باشید.
  • اقوام و یا خانواده تان در آنجا زندگی کنند و قصد ملحق شدن به آنها را داشته باشید.
  • اقامت دائم یا شهروندی انگلستان را بگیرید.

آموزش تصویری ثبت نام در آزمون آیلتس

در صورتیکه قصد ثبت نام در آزمون آیلتس هر یک از موسسات نام برده شده را دارید، ابتدا باید در سایت بین المللی my.ieltsessentials.com نام نویسی کنید.

به سایت به نشانی my.ieltsessentials.com، مراجعه کنید و در صفحه اصلی روی بخش “register for your IELTS test” کلیک کنید.

آموزش تصویری ثبت نام در آزمون زبان آیلتس

پس از انتخاب نوع آزمون در صفحه جدید اقدام به انتخاب کشور و شهر و همینطور موسسه محل آزمون نمایید تا مشخصات دقیق آن مرکز به شما نمایش داده شود. در مشخصات نمایش داده شده روز و تاریخ آزمون را انتخاب و بر روی گزینه ی “continue” کلیک کنید.

آموزش تصویری ثبت نام در آزمون زبان آیلتس

حالا موقع عضو شدن و ساخت پروفایل در سایت هست.

مشخصات و مدارک خاسته شده از جمله عکس پاسپورت و مشخصات شخصی را پر کرده و دکمه تایید و ادامه را بزنید.

  • بعد از اتمام این مرحله، ایمیلی برای شما ارسال می شود که حاوی نام کاربری شما می باشد.
  • در مرحله بعد باید تصویر صفحات اول و دوم پاسپورت خود را روی سایت آپلود کنید.
  • چنانچه دانشگاه شما عضو سیستم دانلود الکترونیکی هست، اطلاعات دانشگاه خود را وارد نمایید و در غیر اینصورت، با انتخاب گزینه “Continue” به مرحله بعد بروید.
  • در این مرحله پس از انتخاب عبارت “Terms & Conditions” روی گزینه “Continue” کلیک کنید.
  • با انتخاب “Pay Online” وارد درگاه پرداخت آنلاین هزینه آزمون می شوید. (این مرحله تنها برای ثبت نام آنلاین آزمون می باشد و در برخی موسسات این هزینه از طریق درگاه بانکی که در سایت موسسه قرار دارد پرداخت می شود.)

تخمین قیمت آزمون های آیلتس در سال ۱۴۰۰ – ۲۰۲۱ بشرح زیر است:

  • هزینه آزمون آیلتس آکادمی و جنرال برای ایران ۲۲۰ دلار آمریکا میباشد، که با نواسانات قیمت ارز بروز محاسبه میشود. قیمت آزمون با محاسبه قیمت دلار در تاریخ ۱۹-۱۲-۱۳۹۹ بمیزان ۵,۵۲۲,۰۰۰ میلیون تومان است.
  • قیمت آزمون آیلتس ۱۴۰۰ – ۲۰۲۱ در ایران ۶۱۵۱۰۰۰۰ ریال (شش میلیون و صد و پنجاه و یک هزار تومان) می باشد.
  • هزینه آزمون آیلتس UKVI در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۶۷۹۵۰۰۰۰ ریال (شش میلیون و هفتصد و نود پنج هزار تومان) می باشد.
  • هزینه آزمون آیلتس لایف اسکیلز IELTS Life Skills در ایران در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۵.۱۳۸.۰۰۰ ریال ( پنج میلیون و صد و سی و هشت هزار تومان) می باشد.
هزینه آزمون آیلتس

انواع آزمون آیلتس

همانطور که قبلا اشاره کردیم آزمون آیلتس به چند صورت برگزار میگردد.

  1. آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)
  2. آیلتس جنرال (IELTS General Training)
  3. آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills)

آزمون آیلتس IELTS در دو نوع Academic و General Training و IELTS Life Skills برگزار می‌شود. امتحان Academic مخصوص کسانی است که می‌خواهند در یک دانشگاه انگلیسی زبان ادامه تحصیل دهند در حالیکه امتحان General Training مخصوص کسانی است که می‌خواهند به یک کشور انگلیسی زبان مانند کانادا، استرالیا و یا نیوزلند مهاجرت کنند. همینطور آزمون IELTS Life Skill نیز برای متقاضیان دریافت ویزای Family Member برای انگلستان می‌باشد.

برای اطلاعات مفصل در مورد انواع آزمون آیلتس به مطلب از پیش منتشر شده مراجعه فرمایید.

آیلتس جنرال به وضوح، ساده تر از آیلتس آکادمیک است.

فرق آیلتس آکادمیک و جنرال در چیست؟

بسیاری از دانشگاه ها تنها آزمون آیلتس آکادمیک را قبول دارند، در حالیکه برای پیدا کردن شغل و یا صرفاً جهت گرفتن ویزا، آیلتس جنرال مورد قبول می باشد.

مهمترین فرق این دو، در بخش reading و writing است. سوالات بخش reading آکادمیک از سوژه های دانشگاهی و مجلات علمی و … است، اما سوالات آیلتس جنرال از موضوعات عام و روزمره هستند.

در بخش Writing آزمون آیلتس آکادمیک، سوال اول به صورت تحلیل نمودار و جدول و … است، اما writing آیلتس جنرال از شرایط عادی سخن می گوید و مثلا شما باید برای رفع مشکل فرضی، نامه ای خطاب به مسئول مربوطه بنویسید.

آیلتس جنرال به وضوح، ساده تر از آیلتس آکادمیک است.

ترتیب پاسخ دهی به سوالات آزمون آیلتس

در روز آزمون آیلتس IELTS ابتدا به سوالات Listening سپس به سوالات Reading و بعد به سوالات Writing پاسخ خواهید داد. این آزمون ممکن است کتبی یا کامپیوتری برگزار گردد.

آزمون اسپکینگ آیلتس به صورت جدا برگزار می شود، این ازمون می تواند در یک بازه ی هفت روزه قبل یا بعد از آزمون کتبی برگزار شود. بعضی از مراکز برگزاری آزمون آیلتس IELTS به متقاضیان آیلتس IELTS اجازه می دهند تا روز و زمان آزمون گفتاری آیلتس خود را انتخاب کنند.

به این صورت که شما می توانید، از بین روزهای مشخص شده در برنامه، یکی از انها را به عنوان روز ازمون اسپیکینگ، انتخاب کنید.

برخی دیگر از مراکز، خودشان روز و ساعت برگزاری ازمون ایلتس، را مشخص می کنند و شما در روز معینی باید ازمون اسپیکینگ ایلتس را بدهید.

آیلتس کامپیوتری چیست؟

آیلتس کامپیوتری

هم اکنون آزمون‌های آکادمیک و جنرال آیلتس، به صورت کامپیوتری در ایران هم برگزار می‌شوند. آزمون کامپیوتری آیلتس، روز و ساعت‌های متنوعی را به داوطلبان ارائه می‌کند. پاسخ نهایی این نوع از آزمون نیز ظرف ۵ تا ۷ روز آماده می‌شود.

محتوا، زمانبندی و ساختار آزمون آیلتس در مدل کامپیوتری و کاغذی یکسان است و مهارت صحبت کردن (Speaking) همیشه به صورت حضوری با ممتحن معتبر آیلتس انجام می‌شود.

چه تغییراتی در این آزمون صورت گرفته است؟

  • آزمون کامپیوتری آیلتس شامل مهارت‌های شنیدن، خواندن و نوشتن است که از نظر محتوا، زمانبندی و ساختار با آزمون کاغذی آیلتس تفاوتی ندارد. تنها نحوه پاسخ دهی تغییر کرده که به صورت تایپ کردن پاسخ‌ها است. آزمون مهارت صحبت کردن (Speaking) نیز تغییری نکرده است و همچنان توسط ممتحن معتبر آیلتس به صورت حضوری و رو در رو برگزار می‌شود.
  • جلسات آزمون بیشتری برای آزمون کامپیوتری آیلتس در نظر گرفته شده است و نتایج نیز ظرف مدت کمتری (۵ تا ۷ روز) آماده می‌شوند.

کدام آزمون آیلتس را باید بدهم؟ کاغذی یا کامپیوتری؟

انتخاب نوع آزمون کاملا سلیقه‌ای است. ممکن است بر حسب عادت تمایل داشته باشید که آزمون کاغذی آیلتس را انتخاب کنید. برخی دیگر نیز تایپ کردن پشت کامپیوتر را ترجیح می‌دهند.

آیا آزمون کامپیوتری آیلتس از آزمون کاغذی آن سخت تر است؟

خیر. آزمون کامپیوتری از لحاظ محتوا، امتیازبندی، سطح دشواری و نوع سوالات، کاملا مشابه آزمون کاغذی است.

چگونه برای آزمون کامپیوتری آیلتس آماده شوم؟

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ielts.org در این خصوص اطلاعات کافی و آموزش‌های لازم را دریافت کنید. همچنین نمونه سوالاتی در این فرمت برای آمادگی هر چه بیشتر شما در دسترس است.

نحوه برگزاری آزمون کامپیوتری آیلتس به چه شکل است؟

این نوع از آزمون در مراکز برگزار کننده رسمی آیلتس برگزار می‌شود.

داوطلبان برای پاسخ به آزمون مهارت‌های خواندن، شنیدن و نوشتن ملزم استفاده از کامپیوتر هستند و پاسخ‌های خود را از طریق کیبورد و موس ثبت می‌کنند. آزمون مهارت صحبت کردن یا همان Speaking، توسط کامپیوتر صورت نمی‌گیرد و به صورت حضوری و رو در رو با یک ممتحن تعلیم دیده آیلتس انجام می‌شود.

منابع آزمون آیلتس ۲۰۲۱

هر ساله فهرست بروزی از منابع آزمون آیلتس منتشر میگردد تا شرکت کنندگان برای آمادگی شرکت در آزمون از آنها کمک بگیرند. همواره برای دسترسی به جدیدترین منابع آزمون میتوانید به مطلب از قبل منتشر شده توسط ما مراجعه نمایید و جدیدترین منابع خودخوان و خودآموز آزمون آیلتس را که شامل کتب آموزش آیلتس، کتابهای تقویت دایره لغات، کتابهای آموزش گرامر و وبسات های آموزش آیلتس میباشد را مطالعه نمایید. برای این منظور روی مقاله زیر کلیک کنید:

منابع آزمون آیلتس

مراحل طراحی سوال آزمون آیلتس

  • طراحی اولیه (ارائه سؤالات متنوع توسط متخصصان از سراسر جهان)
  • ویرایش اولیه (انتخاب یکسری از سؤالات منتخب و متناسب)
  • ویرایش اصلی (ویرایش ساختاری محتوایی و نگارش سؤالات منتخب)
  • شبیه‌سازی (اجرای آزمون در چند مرحله بر روی گروهی از داوطلبان)
  • نهایی‌سازی استانداردها (ایراد گیری و رفع اشکالات و نواقص موجود بر اساس اطلاعات به دست آمده از شبیه سازی)
  • ساختاربندی و اجرای نهایی (ساختار و ترکیب نهایی توسط تیم چند نفره و اجرای نهایی در سراسر مراکز جهان)

نتایج آزمون آیلتس

فرم گزارش آزمون ظرف ۱۳ روز پس از آزمون برای شما ارسال می گردد. تمامی محورهای آزمون برای شما روی فرم گزارش آزمون ارسال خواهد شد.

فرم گزارش آزمون را در محلی امن نگهدارید چرا که شما تنها یک نسخه از آن دریافت می نمایید. از فرم گزارش آزمون شما به صورت خودکار ۵ نسخه ارسال می گردد که شما می توانید به صورت رایگان آنها را به مؤسسات مورد نظر خود ارسال نمایید. این امر به هموار سازی فرآیند درخواست شما کمک می نماید. نسخه های اضافی با هزینه اندک همراه خواهد بود.

فرم گزارش آزمون شما به صورت مستند دارای ارزش است و شما بایستی آن را در جایی امن نگهدارید زیرا نمی توان جایگزینی برای شما ارسال کرد. این سند دارای موارد زیراست:

  • نمره شما، بر مقیاس سطح ۱ تا ۹ برای هر مهارت در آزمون
  • نمره کلی سطح شما بر مقیاس ۱ تا ۹
  • درج گذراندن دوره آموزشی عمومی یا دانشگاهی
  • عکس داوطلبی شما و جزئیات ملیت، زیان اول و تاریخ تولد شما

فرمهای گزارش آزمون برای مدت زمان توصیه شده دو سال دارای ارزش می باشند. این فرمها در خود دارای معیارهایی امنیتی می باشند و قابل نسخه برداری نمی باشند. مؤسسات دریافت کننده می توانند به پایگاه داده ها دسترسی یابند تا نتایج شما را مجدداً کنترل نمایند.

اطلاعیه های پیام کوتاه و سرویسهای آنلاین نتایج

برخی مراکز برگزاری آزمون اطلاعیه پیام کوتاه و سرویسهای آنلاین نتایج را نیز در اختیار می گذارند. با مرکز برگزاری آزمون خود در محل تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتر را کسب نمایید.

نمرات در آزمون آیلتس

هیچگونه مردودی یا قبولی در آزمون آیلتس IELTS وجود ندارد. شرکت کنندگان بر حسب عملکرد خود در آزمون، با استفاده از نمراتی از ۱ تا ۹ برای هر بخش از آزمون آیلتس (توان شنیداری، خواندن، نوشتن و صحبت کردن) نمره دریافت می نمایند. نتایج شما از کل چهار بخش نمره نهایی سطح شما را به تشکیل می دهد.

این سیستم ۹ سطحی، نمرات را به روشی هماهنگ در هر کجا و در هر زمان که آزمون برگزار گردد، اندازه گیری می نماید. این روند برای همه در سطح بین المللی قابل درک و شناخته شده است و به شما ارزشی معتبر در سطح بین المللی می دهد.

۹ سطح آیلتس چیست؟

۹ سطح آیلتس

هر سطح با سطحی از تسلط در زبان انگلیسی در ارتباط است. تمامی بخشهای آزمون و مقیاس سطح نهایی را می توان با نمره سطح کامل و نیم سطح، برای مثال ۶٫۵ ، ۷٫۰ ، ۷٫۵ ،۸٫۰ گزارش داد.

سطح ۹: کاربر خبره: حکم فردی کاملاً مسلط بر زبان انگلیسی را دارد؛ زبانی مناسب، دقیق و روان با درک مطلب کامل از مشخصه های آن می باشند.

سطح ۸: کاربر بسیار خوب: دارای تسلط کامل بر زبان است و تنها گاهی بی دقتیها و نا مناسباتی نامنظم دارد. ممکن است در وضعیتهایی که قبلاً در آن قرار نگرفته درک مطلبی غلط داشته باشد. از پس مباحث جزئی و پیچیده به خوبی بر می آید.

سطح ۷: کاربر خوب: دارای تسلط کامل بر زبان است اگر چه که گاهاً با بی دقتی، نا مناسبات و درک غلط در برخی موقعیتها همراه است. در کل به خوبی از پس پیچیدگی زبان بر می آید و استدلال جزئیات را درک می نماید.

سطح ۶: کاربری با صلاحیت: در کل تسلط موثر بر زبان دارد؛ علیرغم برخی بی دقتیها و کاربرد نامناسب لغات و درک غلط، این داوطلب می تواند از پس پیچیدگی نسبی زبان خصوصاً در وضعیتهایی نا آشنا برآید.

سطح ۵: کاربر متوسط: تاحدی تسلط بر زبان دارد و خود را با مفهوم کلی در بیشتر وضعیتها سازگار می نماید؛ اگر چه که احتمال دارد اشتباهات زیادی داشته باشد. بایستی قادر باشد در زمینه و رشته خود از پس روابط ساده و مقدماتی برآید.

سطح ۴: کاربر مشروط: تسلط بر مقدمات به وضعیتهای آشنا محدود می باشد. غالباً با درک و بیان مشکل دارد. قادر نیست از زبانی پیچیده استفاده نماید.

سطح ۳: کاربری بی نهایت مشروط: تنها مفهوم کلی را در وضعیتهایی مشابه درک نموده و انتقال می دهد. غالباً در روابط وقفه و مکث دارد.

سطح ۲: کاربر بینابین: به جز برای بیشتر اطلاعات لحظه ای که با استفاده از لغاتی جدا یا فرمولی کوتاه در وضعیتهای مشابه صورت می گیرد و در برآوردن نیازهای اولیه هیچ گونه برقراری ارتباطی امکان پذیر نمی باشد. در درک گفتاری و نوشتاری به زبان انگلیسی مشکلات زیادی دارد.

سطح ۱: غیر کاربر: ضرورتاً هیچ توانایی در استفاده از زبان ندارد و احتمالاً تا حد چند لغت جداگانه از زبان انگلیسی اطلاع دارد.

سطح صفر: در آزمون شرکت نکرده است؛ هیچ اطلاعات قابل ارزیابی ارائه نشده.

ساختار آزمون آیلتس

ساختار آزمون آیلتس IELTS

آزمون آیلتس IELTS از ۴ بخش شنیدار Listening، خواندن Reading، نوشتن Writing و مکالمه Speaking تشکیل شده‌ است. کل آزمون دارای دو گونه آکادمیک و عمومی است که گونه آکادمیک مشکل تر بوده و همین آزمون است که برای ورود به دانشگاه‌ها مورد نیاز می‌باشد.

آزمون IELTS یک امتحان زبان انگلیسی است و از اعتباری بین‌المللی برخوردار می‌باشد. آزمون آیلتس IELTS معیاری است جهت سنجش دانش زبان انگلیسی اشخاصی که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی زبان درس بخوانند، کار کنند و یا به آن کشورها مهاجرت نمایند. امتحان IELTS با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج، کنسولگری انگلستان و سازمان IDP استرالیا برگزار می‌شود.

برای اطلاع دقیق از انواع آزمون آیلتس در ادامه بصورت کامل تر به انواع آن اشاره خواهیم داشت.

آزمون سطح A2 تنها در انگلستان برگزار می‌شود.

سطح A1 زمان: ۱۶ تا ۱۸ دقیقه سطح B1 زمان: ۲۲ دقیقه
لیسنینگ اسپیکینگ لیسنینگ اسپیکینگ
نوع سوالات • گوش دادن به یک فایل صوتی ۲ تا ۳ دقیقه‌ای و پاسخ به سوالات کتبی

• سوال پرسیدن ممتحن درباره فایل صوتی برای ارزیابی میزان درک داوطلبان از فایل صوتی

نکته: موضوع بحث بعدی در بخش اسپیکینگ نیز موضوع فایل صوتی خواهد بود.

شامل سه بخش:

• پاسخ دادن به سوالات کلی و اطلاعات شخصی

• ارائه یک موضوع توسط ممتحن (مانند خرید، خانواده، موسیقی و …) و سوال پرسیدن دو داوطلب از یکدیگر

• پاسخ به سوالات، بعداز گوش دادن به یک فایل صوتی

• گوش دادن به یک فایل صوتی ۲ تا ۳ دقیقه‌ای و پاسخ به سوالات کتبی

• سوال پرسیدن ممتحن درباره فایل صوتی برای ارزیابی میزان درک داوطلبان از فایل صوتی

نکته: موضوع بحث بعدی در بخش اسپیکینگ نیز موضوع فایل صوتی خواهد بود.

شامل چهار بخش:

• پاسخ دادن به سوالات کلی و اطلاعات شخصی

• ارائه یک موضوع توسط ممتحن (مانند خرید، خانواده، موسیقی و …) و سوال پرسیدن دو داوطلب از یکدیگر

• صحبت کردن یکی از داوطلبان به مدت یک دقیقه و نیم درمورد یک موضوع و سوال پرسیدن داوطلب دیگر در مورد مطالبی که گفته شد.

• مکالمه دو داوطلب در مورد یک موضوع به مدت ۷ دقیقه

مهارت‌های مورد نیاز توصیف کردن، بیان نظر، صحبت درمورد اطلاعات شخصی، بیان موافقت و مخالفت، توضیح دادن و ذکر دلیل، پیشنهاد دادن، انتخاب کردن و تصمیم گرفتن تمام موارد ذکر شده در مورد سطح A1 به علاوه:مقایسه کردن، برنامه ریزی کردن، متقاعد کردن، بیان تضاد، دلیل یا هدف، سوال کردن در مورد اتفاقات آینده یا گذشته، بیان امکان یا احتمال در آینده
موضوع سوالات مسائل روزمره مانند اطلاعات و تجربیات شخصی، خانواده و دوستان، خرید کالا، کار، سلامتی، تفریح، آموزش، حمل و نقل، آب و هوا
نحوه نمره‌دهی در این آزمون نمره عددی ارائه نمی‌شود و نتایج به دو صورت قبول و مردود اعلام می‌شود.
معرفی مهارت شنیدار لیستینگ Listening آیلتس

بخش شنیدار لیستینگ Listening

این بخش از آزمون آیلتس IELTS حدوداً ۳۰ دقیقه به‌طول می انجامد. چهل ‌سوال در چهار بخش در دفتر‌چه‌ای در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. Listening تنها یکبار پخش‌ خواهد شد.

البته به داوطلبان این فرصت داده می‌شود تا سوال‌ها را پیش از پخش مطالعه کنند و پس از پایان گرفتن هر بخش نیز داوطلبان فرصتی دارند تا جواب‌های خود را باز‌بینی نمایند.

پاسخ‌ها همگی پس از شنیده‌ شدن باید در دفتر‌چه سوالات نوشته شود. با پایان گرفتن نوار به شرکت‌کنندگان ده دقیقه فرصت داده می شود تا پاسخ‌های خود را از دفتر‌چه سوالات به پاسخنامه منتقل کنند.

دو بخش اول در این قسمت به مکالماتی با بستر اجتماعی اختصاص داده شده است. معمولاً این قسمت شامل مکالمه‌ای بین دو یا چند‌نفر بوده و در انتها نیز صحبت‌های یک‌نفر پخش می‌شود.

دو بخش پایانی به موقعیت‌هایی تاکید می‌کند که بیشتر جنبه دانشگاهی و تحصیلی دارند. در این بخش نیز مکالمه‌ای بین حد‌اکثر چهار‌ نفر و یک صحبت یک ‌نفره پخش‌ می‌شود. در این بخش از طیف گسترده‌ای از لهجه‌ها و گویش‌های مختلف زبان انگلیسی استفاده می‌شود.

معرفی مهارت خواندن ریدینگ Reading آیلتس

بخش خواندن ریدینگ Reading

  • مهارت ردینگ در آزمون آکادمی

برای پاسخ دادن به چهل سوال این بخش از آزمون آیلتس IELTS به داوطلبان ۶۰ دقیقه فرصت داده می‌شود. سوالات و متن‌ها در سه بخش، شامل حدود ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه، و در یک دفتر‌چه به داوطلب تحویل داده می شود.

پس از سپری شدن یک ‌ساعت، این دفتر‌چه به ‌همراه پاسخنامه از داوطلب گرفته می شود. در این بخش، برخلاف قسمت اول امتحان به داوطلب فرصتی برای انتقال پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه داده نمی‌شود.

متون به‌کار گرفته‌شده در دفتر‌چه‌ سوالات از مجله‌ها، جزوات، کتاب‌ها، و روزنامه‌ها انتخاب شده‌اند و مخاطب همه آنها خواننده غیر متخصص است.

حداقل یکی از این سه بخش شامل یک نوشته استدلالی ظریف است و یک بخش نیز به محتوای غیر نوشتاری و همراه با نمودار یا شکل اختصاص دارد. در صورتی که متن حاوی لغات تخصصی و فنی باشد، واژه‌نامه‌ای کوتاه نیز همراه متن خواهد آمد.

  • مهارت ریدینگ در آزمون جنرال ترینینگ

تفاوت اصلی GT Reading و Academic Reading در آزمون آیلتس IELTS، محتوا و سطح پیچیدگی متون استفاده شده است. در GT Reading، بخش اول‌ بر مواجه با موقعیت ‌های اجتماعی تمرکز دارد. این بخش شامل متونی است که به مراودات اجتماعی ابتدایی و روزمره تعلق داشته و نگرشی به‌ سمت جمع ‌آوری، یافتن، و تهیه اطلاعات در آنها وجود دارد.

بیشتر توجه در بخش دوم به‌ جزوات آموزشی و احتیاجات رفاهی است. این بخش به متن یا متن‌هایی اختصاص داده شده که انگلیسی پیچیده‌تری در آنها استفاده به‌کار گرفته‌شده است.

متن‌ نسبتاً بلندتری در بخش سوم در انتظار داوطلبان خواهد بود که از طریق آن توانایی خواندن نثر‌های بلند در شرکت‌کنندگان سنجیده می‌شود.

در این بخش بیشتر خواندن نثر‌های پیچیده مد نظر است تا درک ‌مطالب استدلالی.

معرفی مهارت بخش نوشتاری رایتینگ Writing آیلتس

بخش نوشتن رایتینگ Writing

  • مهارت رایتینگ در آزمون آکادمی

برای این بخش از آزمون آیلتس IELTS، یک‌ ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در طول این مدت به داوطلبان دو موضوع برای نوشتن داده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان در امتحان بیست‌ دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص داده و چهل دقیقه باقی‌مانده را صرف پاسخ به سوال دوم کنند.

پاسخ به سوال اول لازم است حد‌اقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه است. به پاسخ‌هایی که کمتر از این‌ میزان کلمه داشته‌ باشند نمره کامل داده نخواهد شد.

در موضوع اول به داوطلب یک جدول یا نمودار داده شده و از او خواسته می شود تا اطلاعات نمایش‌ داده شده در جدول را با جملات خود توضیح دهد. موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا نظر یا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

  • مهارت رایتینگ در آزمون جنرال ترینینگ

برای این بخش از آزمون آیلتس IELTS، یک‌ ساعت زمان در نظر گرفته شده است. در طول این زمان به داوطلبان دو موضوع برای نوشتن داده خواهد شد. پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان در امتحان بیست‌ دقیقه اول را به نوشتن سوال اول اختصاص دهند و چهل دقیقه باقی‌مانده را صرف پاسخ به سوال دوم کنند.

پاسخ به سوال اول لازم است حد‌اقل در ۱۵۰ کلمه نوشته شود. حداقل تعداد کلمات برای موضوع دوم ۲۵۰ کلمه است. به پاسخ‌هایی که کمتر از این‌ میزان کلمه داشته‌ باشند نمره کامل داده نخواهد شد.

در موضوع اول از داوطلب خواسته می شود تا نامه‌ای به مخاطبی فرضی نوشته و در نامه‌اش مسئله‌ای را توضیح داده یا مشکلی را شرح دهد. موضوع دوم در قالب یک سوال از داوطلب خواهد خواست تا عقیده موافق یا مخالف خود را نسبت به یک مسئله بیان کند.

معرفی مهارت بخش مکالمه اسپیکینگ Speaking آیلتس

بخش مکالمه اسپیکینگ Speaking

مصاحبه داوطلبان در آزمون آیلتس IELTS بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه به‌ طول می انجامد. در طول این زمان داوطلب به سوالات مطرح شده از سوی مصاحبه‌گر پاسخ خواهد داد. این مصاحبه ضبط می‌شود.
در بخش اول مصاحبه، داوطلب به‌ سوالات عمومی و شخصی در مورد محل ‌زندگی‌، وضعیت خانوادگی، شغلی و همینطور علایقش پاسخ خواهد داد. این بخش ۴ تا ۵ دقیقه به‌ طول می‌انجامد.

در بخش دوم به داوطلب موضوعی، که بر روی یک کارت نوشته شده ‌است، داده می‌شود و از وی خواسته می شود تا به مدت دو دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کرده و نظر و عقیده خود را اظهار کند. داوطلب می‌تواند پیش از شروع صحبت به مدت یک‌ دقیقه در مورد محور‌هایی که در مورد آنها صحبت‌ خواهد کرد فکر کرده و یادداشت بردارد.

پس از خاتمه دو دقیقه داوطلب به یک یا دو سوال پایانی در رابطه با موضوع پاسخ خواهد داد.
در بخش سوم داوطلب به بحثی چهار تا پنج‌ دقیقه‌ای با مصاحبه‌گر وارد می شود که محور آن به‌ نوعی به موضوع مورد بحث در کارت مربوط است.

نمره هر بخش از امتحان بین صفر تا ۹ می‌باشد. نمره کلی امتحان با معدل گیری از نمره چهار بخش امتحان محاسبه می‌گردد. در کارنامه آیلتس، علاوه بر نمره کلی، نمره هر بخش بطور جداگانه ذکر می‌شود.

تفاوت آزمون دولینگو با آزمون آیلتس و تافل

  • هزینه آزمون دولینگو تنها ۴۹ دلار است، اما هزینه آزمون آیلتس و تافل به ترتیب حدود ۲۱۵ و ۲۲۵ دلار می‌­باشند.
  • آزمون تافل و آیلتس تقریبا ۱۰ الی ۱۵ روز یکبار برگزار می شوند ولی آزمون دولینگو در هر زمان از شبانه روز قابل انجام است.
  • مدت زمان آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه و آزمون تافل ۴ ساعت است، اما مدت زمان دولینگو یک ساعت می باشد.
  • نتیجه آزمون Duolingo دو روز بعد از آزمون منتشر می شود ولی نتایج آزمون آیلتس و تافل بین ۱۰ الی ۱۳ روز بعد از آزمون به دست شما می رسد.
  • برای مشاهده بیشتر تفاوت آزمون آیلتس و تافل وارد شوید.

بهترین راه آمادگی برای آزمون آیلتس

آماده شدن برای آزمون آیلتس ممکن است برای شما کمی دلهره‌آور باشد. با توجه به اینکه آزمون آیلتس در سرنوشت بسیاری از افراد تأثیر زیادی دارد، بنابراین نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت. در این بخش ما برخی از مهم‌ترین راهکارها برای آمادگی آزمون IELTS را به شما معرفی کردهایم تا از این طریق بتوانید با استرس کمتری در آزمون شرکت کنید.

در آزمون آزمایشی آیلتس شرکت کنید

شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس یک راه عالی برای کسب آمادگی بیشتر در این آزمون است. آزمون آزمایشی یا ماک آیلتس در آموزشگاه‌های معتبر برگزار می‌شود و ساختار آن دقیقاً مشابه با آزمون اصلی آیلتس است. شما با شرکت در این آزمون می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید و پیش از آزمون اصلی آنها را رفع و تقویت کنید.

فرمت آزمون را به‌خوبی درک کنید

نکته مهم و اساسی پیش از شرکت در آزمون آیلتس این است که فرمت آن را به‌خوبی درک کنید. البته این موضوع فقط مختص به آزمون آیلتس نشده و درمورد همه آزمون‌ها صدق می‌کند. قبل از شرکت در آزمون نمونه سؤالات و فرمت آن را بررسی کرده و بدانید که در آزمون اصلی چگونه باید به سؤالات پاسخ دهید.

از محدودیت‌های زمانی آزمون اطلاع داشته باشید

زمان در آزمون آیلتس نقش حیاتی را ایفا می‌کند. هرچقدر که از محدودیت‌های زمانی آزمون اطلاع داشته باشید، شانس بیشتری برای موفقیت در آن نیز خواهید داشت. هر بخش از آزمون دارای زمان‌بندی مشخصی است و شما در این مدت باید به سؤالات پاسخ دهید؛ بنابراین قبل از آزمون تمرین کرده و زمان خود را مدیریت کنید.

مهارت‌های مختلف زبان انگلیسی خود را تقویت کنید

یکی از اشتباهاتی که اغلب داوطلبان هنگام مطالعه و یادگیری انجام می‌دهند این است که تمرکز خود را صرفاً روی حل سؤالات آیلتس می‌گذارند. این در حالی است که توجهی به تقویت مهارت‌های زبان خود ندارند. پیشنهاد می‌شود که در کنار مطالعه و تمرین حتماً سطح زبان خود را در مهارت‌های مختلف ارتقا دهید.

ویدیو معرفی آزمون آیلتس

سوالات متداول

آزمون آیلتس چیست؟

یک آزمون تعیین سطح بسیار مهم برای زبان انگلیسی است.

آزمون آیلتس چند نوع است؟

آیلتس در ۳ مدل آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) –  آیلتس جنرال (IELTS General Training) – آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills) است.

چگونه برای آزمون کامپیوتری آیلتس آماده شوم؟

شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت ielts.org در این خصوص اطلاعات کافی و آموزش‌های لازم را دریافت کنید. همچنین نمونه سوالاتی در این فرمت برای آمادگی هر چه بیشتر شما در دسترس است.

مراکز ثبت نام آزمون آیلتس در ایران کجاست؟

تاریخ و مدیریت آزمون آیلتس در ایران توسط سازمان سنجش است و هر ساله مراکزی را در شهرهای مختلف ایران معرفی مینماید تا برگزار کننده آزمون آیلتس باشند.

مراکز برگزار کننده آزمون آیلتس

هزینه ثبت نام آزمون آیلتس در ایران چقدر است؟

هزینه آزمون آیلتس آکادمی و جنرال برای ایران ۲۲۰ دلار آمریکا میباشد، که با نواسانات قیمت ارز بروز محاسبه میشود. قیمت آزمون با محاسبه قیمت دلار در تاریخ ۱۹-۱۲-۱۳۹۹ بمیزان ۵,۵۲۲,۰۰۰ میلیون تومان است.
قیمت آزمون آیلتس ۱۴۰۰ – ۲۰۲۱ در ایران ۶۱۵۱۰۰۰۰ ریال (شش میلیون و صد و پنجاه و یک هزار تومان) می باشد.
هزینه آزمون آیلتس UKVI در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۶۷۹۵۰۰۰۰ ریال (شش میلیون و هفتصد و نود پنج هزار تومان) می باشد.
هزینه آزمون آیلتس لایف اسکیلز IELTS Life Skills در ایران در سال ۲۰۲۱ مبلغ ۵.۱۳۸.۰۰۰ ریال ( پنج میلیون و صد و سی و هشت هزار تومان) می باشد.

آیا اعتبار آزمون آیلتس مورد تایید است ؟

بله، این ازمون توسط بیش از ده هزار سازمان از جمله موسسات اموزشی، دولتی و … در بیش از ۱۴۰ کشور جهان مورد تایید است.

افراد معلول هم می توانند در آزمون آیلتس شرکت کنند؟

بله، پیش از ثبت‌نام در آزمون آیلتس حتماً از مرکز ثبت‌نام آزمون خود استعلام کنید که آیا شرایط لازم برای آزمون افراد معلول را دارند یا خیر. در هر صورت طبق قوانین آیلتس، موسسات برگزارکننده آزمون آیلتس موظفند شرایط لازم برای این گروه از افراد را به بهترین نحو فراهم نمایند.

کدام نسخه از آزمون آیلتس برای من مناسب است؟

حتما قبل از ثبت‌نام و شرکت در آزمون، از موسسه یا سازمانی که قصد ارائه مدرک آیلتس خود به آنها را دارید سوال کنید. که کدام نسخه از مدرک آیلتس را از شما می‌پذیرند. چون بعد از ثبت‌نام در آزمون، دیگر امکان تغییر نسخه امتحانی آزمون آیلتس خود را نخواهید داشت.

نحوه برگزاری آزمون کامپیوتری آیلتس به چه شکل است؟

این نوع از آزمون در مراکز برگزار کننده رسمی آیلتس برگزار می‌شود.

داوطلبان برای پاسخ به آزمون مهارت‌های خواندن، شنیدن و نوشتن ملزم استفاده از کامپیوتر هستند و پاسخ‌های خود را از طریق کیبورد و موس ثبت می‌کنند. آزمون مهارت صحبت کردن یا همان Speaking، توسط کامپیوتر صورت نمی‌گیرد و به صورت حضوری و رو در رو با یک ممتحن تعلیم دیده آیلتس انجام می‌شود.

آزمون آیلتس چه اعتباری دارد؟ فواید گرفتن مدرک آیلتس IELTS چیست؟

آزمون آیلتس IELTS از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین‌المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی می‌کند و چهار توانائی Writing ،Reading ،Listening و Speaking را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بسیاری از دانشگاه ها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزلند و آمریکا امتحان IELTS را به رسمیت می‌شناسند.

همچنین جهت مهاجرت به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن مدرک IELTS الزامی است. این امتحان در بیش از ۲۷۰ مرکز امتحانی واقع در ۱۱۰ کشور مختلف دنیا برگزار می‌گردد. شرکت کنندگان در امتحان IELTS به طیف وسیعی از سوالات بسیار ساده تا بسیار مشکل پاسخ می‌دهند.

نمره هر بخش از امتحان بین صفر تا ۹ می‌باشد. نمره کلی امتحان با معدل گیری از نمره چهار بخش امتحان محاسبه می‌گردد. در کارنامه IELTS، علاوه بر نمره کلی، نمره هر بخش بطور جداگانه ذکر می‌شود.

هر دانشگاه برای پذیرش متقاضیان حداقل نمره‌ای را مشخص می‌کند و اکثر آنها حداقل نمره کلی ۶٫۵ را می‌خواهند بطوریکه نمره هر بخش هم از ۶ کمتر نباشد (البته این قاعده کلی است و هر دانشگاه شرایط خاص خود را دارد). به عنوان مثالی دیگر، برای اینکه حداکثر امتیاز زبان انگلیسی را جهت مهاجرت به کانادا کسب نمایید، باید در هر چهار قسمت امتحان IELTS حداقل نمره ۷ بگیرید.

ایا داشتن مدرک ایلتس ، برای پیدا کردن کار در کشورهای خارجی، ضروری است ؟

بله. نتیجه ی آزمون آیلتس در بسیاری از زمینه ها از جمله حسابداری، مهندسی، حقوق، پزشکی، پرستاری، داروسازی و هیات های آموزشی در بسیاری از کشورها ضروری است.

تفاوت دو نسخه Academic و General Training در آزمون آیلتس چیست ؟

نسخه آکادمیک آزمون آیلتس مخصوص تحصیلات دانشگاهی یا تدریس در دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان می باشد. نسخه آموزش عمومی آزمون آیلتس مناسب افرادی است که قصد کار، شرکت در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان و یا مهاجرت به یکی از کشورهای انگلیسی زبان را دارند.

سوالات این دو آزمون در در مهارت‌های Reading و Writing با هم تفاوت دارند.

آزمون آیلتس در ایران زیر نظر چه سازمانی انجام می‌شود؟

آزمون آیلتس در ایران زیر نظر سازمان سنجش برگزار می‌شود و مؤسساتی که مجوز رسمی دارند می‌توانند این آزمون را برگزار نمایند.

برای ثبت‌نام در امتحان آیلتس از چه طریقی می‌توان اقدام کرد؟

برای ثبت‌نام در امتحان آیلتس می‌توانید به سایت my.ieltsessentials.com مراجعه کنید.

 آیلتس روی کامپیوتر راحت تره یا کاغذ؟

تنها تفاوت بین آیلتس کامپیوتری و آیلتس روی کاغذ، تجربه روز آزمون شماست. انواع سؤالات، فرمت آزمون، زمان مربوط به هر یک از بخش‌های آزمون و محتواهای امتحانی برای هر دو آزمون آیلتس در رایانه و آزمون آیلتس روی کاغذ یکسان است.

راز قبولی در آزمون آیلتس چیست؟

مطالب چالش‌برانگیز مانند اخبار زبان انگلیسی را بخوانید و گوش دهید تا در معرض بسیاری از کلمات جدید قرار بگیرید. هنگامی که کلمه جدید را یاد گرفتید، استفاده از آن را تمرین کنید. استفاده مکرر از کلمات جدید به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی صحبت کردن انگلیسی را یاد بگیرید.

در آزمون آیلتس چه کارهایی را نباید انجام داد؟

  • برای پاسخ دادن به سؤالات عجله نکنید.
  • اگر سؤالی را متوجه نشدید به آن پاسخ ندهید.
  • از اصلاح خود نترسید.
  • پاسخ‌ها را حفظ نکنید.
  • از کلمات پیچیده استفاده نکنید.
  • از دستور زبانی که در مورد آن مطمئن نیستید استفاده نکنید.

سخت‌ترین بخش آزمون آیلتس کدام است؟

بسیاری از افراد معتقدند که درک مطلب در آزمون و بخش نوشتاری جزو سخت‌ترین قسمت‌های این آزمون است.

آیا دست خط در آیلتس اهمیت دارد؟

واضح نوشتن در این آزمون ملاک است. اگر سبک دستخط شما خط شکسته باشد یا نباشد، تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد. هر نوع دست خطی تا زمانی که قابل خواندن باشد پذیرفته می‌شود.

کدام بخش از آیلتس مهم‌تر است؟

اسپیکینگ آیلتس یکی از بخش‌های مهم در این آزمون است. شرکت‌کنندگان در آزمون باید از عبارات و اصطلاحات برای بهبود نمرات خود در آزمون اسپیکینگ آیلتس استفاده کنند. استفاده از کلمات و واژگان صحیح پارامترهای بسیار مهم برای تعیین نمره نهایی داوطلبان است.

آیا ۷.۰ نمره خوبی در آیلتس است؟

بله. اگر در آزمون آیلتس نمره ۷.۰ یا بالاتر داشته باشید، نمره شما نمره خوبی محسوب می‌شود. این نمره سطح بالای شما را در زبان نشان می‌دهد و با مدرک تافل نمره ۷ می‌توانید در بسیاری از دانشگاه‌ها و کشورهای انگلیسی‌زبان ویزا بگیرید.

آیا آیلتس سخت است؟

آزمون آیلتس برای افرادی که در سطح پایینی از یادگیری زبان هستند بسیار سخت است. این آزمون برای افرادی که آشنایی کافی با زبان انگلیسی دارند آسان‌تر بوده و می‌توانند نمرات بالایی را اخذ نمایند.

چگونه می‌توانم برای اولین‌بار آیلتس را پاس کنم؟

رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا در آزمون آیلتس نمره قبولی را کسب کنید:

  • در صورت امکان از مواد معتبر استفاده کنید.
  • سعی کنید با برنامه‌ریزی منسجم اخبار و پادکست گوش دهید.
  • از پاسخ‌های مدل استفاده کنید.
  • دائماً تمرین کنید.
  • خواندن را به زبان انگلیسی تمرین کنید.
  • نکات گرامر را به‌صورت آنلاین جستجو کنید.
  • نوشتن را تمرین کنید.
  • در آزمون‌های آزمایشی آیلتس شرکت کنید.

بهترین ماه برای آیلتس کدام ماه است؟

بهترین زمان برای شرکت در این آزمون قبل از تغییر سؤالات، یعنی در ماه‌های آگوست، آوریل و دسامبر خواهد بود.

چند درصد از داوطلبان در آزمون آیلتس مردود می‌شوند؟

معمولاً ۷۰ درصد داوطلبان در این آزمون نمی‌توانند نمره قابل قبول را کسب کنند و بیشتر آنها در بخش رایتینگ مشکل داشته و نمره بالا نمی‌گیرند.

کدام کشورها به نمره بالای ۷ در آیلتس نیاز دارند؟

کشورهای آلمان و کانادا و دو کشوری هستند که برای صدور ویزا به نمرات بالای ۷ در آیلتس نیاز دارند.

کدام سن برای آیلتس بهتر است؟

الف- هیچ دستورالعملی در مورد سن شرکت‌کنندگان در آزمون وجود ندارد. هیچ شرایط آزمون آیلتس مشخصی برای سن داوطلبان وجود ندارد. هر کسی صرف نظر از سن، جنسیت، نژاد، ملیت یا مذهب می‌تواند در آزمون آیلتس شرکت کند، اما آزمون آیلتس برای افراد زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود.

چگونه برای آیلتس خود آماده شوم؟

بهترین راه‌ها برای آمادگی برای آزمون آیلتس موارد زیر است:

  • یک آزمون تمرینی شرکت کنید.
  • فرمت آزمون را درک کنید.
  • از محدودیت‌های زمانی امتحان آگاه باشید.
  • توانایی‌های خود را در انگلیسی و مهارت در آیلتس را ارتقا دهید.
  • هنگام گوش دادن به زبان انگلیسی، چند کار انجام دهید.
  • طیف گسترده‌ای از مهارت‌های خواندن را توسعه دهید.
  • در بخش رایتینیگ از اصطلاحات انگلیسی مناسب استفاده کنید.

آیا کسی در آیلتس نمره ۸ گرفته است؟

بله تعداد کمی از داوطلبان در آزمون آیلتس نمره ۸ را دریافت می‌کنند. یعنی در لیسنینگ و ریدینگ آیلتس باید به ترتیب حداقل ۳۶ سوال را از ۴۰ درست پاسخ دهید. همچنین در بخش مکالمه و رایتینگ نیز هیچ اشتباهی نداشته باشید.

چگونه بفهمم در آیلتس قبول شده‌ام؟

اگر به‌صورت کاغذی در این آزمون شرکت کرده باشید نتیجه پس از ۱۳ روز برای شما ارسال می‌شود و اگر به‌صورت کامپیوتری شرکت کرده باشید پس از ۵ روز می‌توانید نمره خود را در سایت مشاهده کنید.

اعتبار آیلتس چقدر است؟

گواهینامه‌های آیلتس دو سال اعتبار دارند.

چند بار می‌توانم آیلتس شرکت کنم؟

شما هیچ محدودیتی برای شرکت در آزمون آیلتس ندارید و هر بار می‌توانید در این آزمون شرکت نمایید. پیشنهاد می‌شود که قبل از شرکت مجدد در آزمون آیلتس حتماً میزان مطالعه خود را افزایش دهید.

برای آیلتس ابتدا چه چیزی را باید آماده کنم؟

با انجام ۵ مرحله زیر می‎توانید برای آزمون آیلتس خود را آماده کنید:

مرحله ۱: آزمون آیلتس مناسب جنرال یا آکادمیک را بسته به شرایط خود انتخاب کنید.

مرحله ۲: با آزمون آشنا شوید.

مرحله ۳: با انواع سؤال آشنا شوید.

مرحله ۴: نمرات گروه را درک کنید.

مرحله ۵: مطالعه کرده و اهداف خود را تعیین کنید.

کدام آیلتس سخت‌تر است؟

آیلتس آکادمیک سخت‌تر از آموزش عمومی آیلتس است. مدت‌زمان آزمون آیلتس ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است. شما می‌توانید بین آزمون آیلتس مبتنی بر کاغذ یا کامپیوتری انتخاب کنید.

چه مدت باید برای آیلتس مطالعه کنم؟

میزان مطالعه برای آزمون آیلتس بستگی به پایه شما در زمینه مهارت‌های زبان انگلیسی بستگی دارد. هرچه پایه شما قوی‌تر باشد نیاز به صرف وقت کمتری برای آیلتس است.

کدام کشور کمترین نمره آیلتس را می‌پذیرد؟

نیوزلند و لهستان از جمله کشورهایی هستند که کمترین نمره آیلتس را پذیرش می‌کنند. علاوه بر این دانشگاه لنکستر انگلستان احتمالاً کمترین نمره را در آیلتس دارد. دانشگاه‌های این کشورها درخواست‌هایی را با نمره آزمون آیلتس تنها ۵.۵ می‌پذیرند.

اگر در آیلتس ۲ دقیقه صحبت نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟

به یاد داشته باشید که ممتحن صحبت شما را در ۲ دقیقه قطع می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد نگران نباشید، زیرا قبلاً به ممتحن نشان داده‌اید که می‌توانید طولانی صحبت کنید و توضیحات خود را به طور مناسب گسترش دهید.

آیا Speaking سریع باعث کاهش نمره آیلتس می‌شود؟

تا زمانی که سرعت خود را ثابت نگه دارید، خوب خواهید بود. از صحبت کردن خیلی آهسته خودداری کنید؛ زیرا اگر گفتن آن زمان زیادی طول بکشد، شنونده ممکن است در آنچه می‌خواهید بگویید گیج شود. از طرف دیگر، خیلی سریع صحبت نکنید؛ زیرا ممکن است انسجام خود را از دست بدهید و ممکن است کلمات واضح یا قابل درک نباشند.

اگر در آیلتس رد شوید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر نمره آیلتس مورد نظرتان را کسب نکردید، می‌توانید به محض اینکه احساس آمادگی کردید، برای امتحان مجدد اقدام کنید. با این حال، قبل از درخواست مجدد، باید به خاطر داشته باشید که بدون تلاش قابل توجهی برای بهبود زبان انگلیسی، بعید است نمره شما بهبود یابد.

روزی چند ساعت برای آیلتس مطالعه کنم؟

بسیاری از اساتید آیلتس به داوطلبان توصیه می‌کنند که سه تا چهار ساعت در روز مطالعه داشته باشند. میزان مطالعه بسته به برنامه‌های شما ممکن است متفاوت باشد. در هر صورت می‌توانید این میزان مطالعه به ۶ تا ۷ ساعت در روز برسانید.

برای شرکت مجدد در آزمون آیلتس باید پول بیشتری پرداخت کنم؟

خیر برای شرکت مجدد در آزمون آیلتس نیاز به صرف هزینه بیشتر نبوده و همان میزان هزینه آزمون اول گرفته می‌شود.

آیا نوشتن ۳۰۰ کلمه در آیلتس اشکالی ندارد؟

آیلتس وظیفه نوشتن بیش از ۱۵۰ کلمه را برای رایتینگ تسک ۱ آیلتس و ۲۵۰ کلمه را برای رایتینگ تسک ۲ تعیین کرده است. با این حال، هیچ محدودیتی برای کلمات وجود ندارد.

اشتباهات رایج در اسپیکینگ آیلتس چیست؟

هفت اشتباهی که در طول آزمون اسپیکینگ آیلتس باید از آنها اجتناب کنید:

  • به جای یادگیری پاسخ‌ها را حفظ کنید.
  • با صدای بلند و با اعتماد به نفس صحبت نکنید.
  • از موضوعات خارج شوید.
  • پاسخ‌های بله یا خیر بدون توضیح خوب ارائه کنید.
  • کلمات یا عبارات تکراری بگویید.

آیا آهسته صحبت کردن در آیلتس اشکالی ندارد؟

واضح و با سرعت طبیعی صحبت کنید و بر کلماتی که مهم هستند یا ایده‌هایی را که می‌خواهید بیان کنید تأکید می‌کنند یا متضاد می‌کنند، تأکید کنید. با عبارات معنی‌دار صحبت کنید و پاسخ‌های تک‌کلمه‌ای تولید نکنید. خیلی آهسته صحبت نکنید؛ زیرا پیروی از آنچه می‌گویید دشوار خواهد بود.

کدام کتاب برای آمادگی آیلتس بهتر است؟

۵ بهترین کتاب آمادگی آیلتس برای کسب امتیاز بهتر شامل موارد زیر است:

  • Barron’s IELTS superpack
  • The Official Cambridge Guide to IELTS
  • Cambridge IELTS 14 Academic Student’s Book with answers with audio: Authentic practice tests
  • Simone Braverman’s Target Band 7
  • Official IELTS Practice Materials

آیا پول آیلتس قابل استرداد است؟

درصورتی‌که ۵ هفته قبل از تاریخ آزمون، تاریخ آزمون خود را لغو کنید، هزینه پرداخت شده منهای ۲۵ درصد آن را می‌توانید دریافت کنید. نکته قابل توجه این است که استرداد این هزینه ۴ تا ۶ هفته ممکن است به طول بینجامد.

آیا دست خط در آیلتس اهمیت دارد؟

تفاوتی نمی‌کند که دستخط شما به چه صورت باشد، می‌تواند شکسته بوده یا نباشد. هر نوع دست خطی تا زمانی که قابل رمزگشایی باشد پذیرفته می‌شود؛ بنابراین، اگر از خط شکسته استفاده می‌کنید، سعی کنید مراقب y و g خود باشید تا در ادامه وارد هجای بعدی نشوند.

۳۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *