نمره زبان برای دکتری در آزمون بین المللی

حداقل نمره زبان برای دکتری چقدر است؟

انگلیسی، زبان مشترک جهانیان در عرصه‌های علمی، تجاری، فناوری و اینترنت است. اکثر پایگاه‌های علمی، کنفرانس‌های معروف بین‌المللی، مجلات معتبر جهانی، نشریات و … با زبان انگلیسی به انتقال مفاهیم می‌پردازند و بدیهی است که حضور در فضاهای آکادمیک، بیش از هر زمینه دیگری، نیاز به شناختن زبان انگلیسی دارد. تأثیر آشنایی با زبان در فضاهای دانشگاهی به حدی است که اساتید برجسته آن را همانند بال پروازی برای متخصصان علوم مختلف توصیف کرده‌اند.

در کشور ما بحث اهمیت تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی همواره مطرح بوده است. خصوصا در دوره دکتری این مسئله به ضرورت تبدیل شده و در بخشنامه‌های آموزشی، قوانینی در این زمینه شکل گرفته است. در این مطلب ضمن پرداختن به چرایی این موضوع، به بیان حداقل نمره زبان برای دانشجویان دکتری در آزمون های بین المللی زبان می‌پردازیم.

برای مشاهده انواع ” آزمون های بین المللی زبان ” وارد شوید.

چرا تسلط بر زبان برای دانشجویان دکتری لازم است؟

بسیاری از اساتید به‌نام کشور بر لزوم تسلط دانشجویان دکتری به زبان انگلیسی تأکید دارند؛ به طوری که معتقدند دانشجویان جهت ورود به دوره دکتری، ابتدا باید نمره قبولی در آزمون‌های زبان انگلیسی را کسب کنند و این مسئله به صورت پیش‌شرطی در قوانین آموزشی کشور لحاظ شود. البته شرط احراز نمره زبان در دهه‌های گذشته، به صورت آیین‌نامه در دانشگاه‌ها وجود داشت؛ اما امروزه این شرط به زمان آزمون جامع منتقل شده و عدم توانایی دانشجویانی که وارد دوره می‌شوند در کسب نمره زبان، تبدیل به یک چالش اساسی برای آن‎ها و سیستم آموزشی کشور گشته است.

یکی از آثار این موضوع، افزایش یافتن سنوات تحصیلی است که هزینه‌های زیادی به دانشجو و دانشگاه تحمیل می‌کند. از آن گذشته، مسئله اصلی، افت کیفیت دوره تحصیلی است؛ زیرا در اکثر رشته‌ها، منابع دروس به زبان انگلیسی هستند و عدم توانایی دانشجو در فهم دقیق کتاب‌های خارجی، عملا سواد و تخصص آن‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. از طرفی دانشجویان دکتری جهت پیش‌برد اهداف پژوهشی خود، پیوسته نیاز به مطالعه منابع خارجی و مقالات انگلیسی‌زبان دارند. حتی اگر کتاب یا مقاله‌ای در زمینه‌‌ای مشترک با فعالیت‌های پژوهشی دانشجو به زبان دیگری به چاپ رسیده باشد، یافتن نسخه انگلیسی‌زبان آن نسبت به فارسی، بسیار محتمل‌تر است.

حداقل نمره زبان برای دکتری در هر آزمون چند است؟

علاوه بر آزمون‌های معتبر زبان همچون TOEFI ،IELTS و … برخی از دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز هر ساله آزمون‌هایی در سطح آکادمیک برگزار می‌کنند. در بخشنامه‌هایی که از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود، حداقل نمره قابل قبول در هر آزمون به طور مجزا ذکر شده است.

 در حال حاضر کسب نمره قبولی در یکی از آزمون‌های ملی یا بین‌المللی زبان انگلیسی، از شروط اصلی دفاع رساله برای دانشجویان دکترا در دانشگاه‌های کشور است. حداقل نمره زبان برای دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های مختلف، از سایت هر دانشگاه قابل پیگیری است. برای مثال در جدیدترین بخشنامه‌ی ابلاغی، حداقل نمره قابل قبول برای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی به صورت زیر است.

جدول حد نصاب نمره قبولی آزمون دکتری

برای آشنایی با هر آزمون روی آن “کلیک” کنید
حداقل نمره قابل قبول برای شرکت در آزمون جامع دکتری حداقل نمره قابل قبول جهت دفاع از رساله

آزمون تولیمو TOLIMO

۴۰۰ ۵۰۰

آزمون تولیمو TOLIMO

۴.۸ ۶

آزمون تولیمو TOLIMO (PAPER BASE)

۴۰۰ ۵۰۰

آزمون MCHE

۴۰ ۵۰

آزمون تولیمو TOLIMO

۵۲ ۶۵

آزمون EPT-IAU

۴۰ ۵۰

حدنصاب مصاحبه دکتری در سال 1400

حدنصاب مصاحبه دکتری چگونه در آزمون دکتری سال جدید اعمال شد؟

بنا بر اعلام سازمان سنجش، بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۷ تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۹ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و هم چنین طرح‌واره (در رشته محل‌های پژوهش محور) است، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال کند.

بر اساس همین مصوبه، در سال ۱۴۰۰، حد نصاب نمره مصاحبه دکتری در نظر گرفته شد که البته میتوانید میزان حد نصاب نمره قبولی در مصاحبه دکتری ۱۴۰۰ را از زبان معاون آموزشی دانشگاه تهران در مصاحبه با رسانه خبرگزاری مهر مطالعه کنید.

mehrnews.com/xV8RD

در نظر گرفتن حدنصاب مرحله دوم در کنکور دکتری چه اثری بر انتخاب رشته دارد؟

در نظر گرفتن حداقل نمره مصاحبه بدین معناست که اگر موفق به کسب نمره مدنظر دانشگاه‌ها از مرحله دوم نشوید، حتی در صورتی که رتبه ۱ آزمون باشید هم ممکن است پذیرش نشوید. بنابراین، در هنگام انتخاب رشته دکتری، رشته‌محل‌های متنوعی انتخاب کنید تا شانس قبولی را از دست ندهید.

جمع‌بندی

دانشجویان دکتری به عنوان نخبگان کشور باید بتوانند جدیدترین دستاوردهای محققان در سایر نقاط جهان را مطالعه و بومی‌سازی کنند. به علاوه لازمه استفاده حداکثری از فرصت‌های مطالعاتی در دانشگاه‌های معتبر جهان، رویدادهای علمی بزرگ، شرکت در کنفرانس‌ها، ارتباط با جامعه علمی بین‌المللی و … تسلط بر زبان انگلیسی است. بنابراین وجود پیش‌شرط هایی مبتنی بر برخورداری از دانش زبان انگلیسی پیش از ورود به دوره دکتری و یا در زمان دفاع از رساله، گام مهمی در تقویت سیستم آموزشی کشور و تربیت چهره‌های علمی موفق و آینده‌ساز خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *