لیست دانشگاه های رشته ادبیات و زبان آلمانی

لیست دانشگاه های رشته ادبیات و زبان آلمانی برای تحصیل موفق

رشته زبان آلمانی بسیار پرطرفدار است. این زبان به عنوان سومین زبان محبوب در جهان شناخته می‌شود و افراد بسیاری علاقه دارند این زبان را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرند. افراد دارای دانش زبان آلمانی می‌توانند در مشاغل گوناگون از این مهارت استفاده کنند. برخی از دانشگاه‌های ایران نیز رشته زبان آلمانی را برای تحصیل ارائه می‌دهند. در این مطلب قصد داریم به معرفی لیست دانشگاه های رشته ادبیات و زبان آلمانی بپردازیم.

اگر فکر میکنید قبل از انتخاب رشته ادبیات و زبان آلمانی به صورت آکادمیک، نیاز به گذراندن دوره های آموزش زبان آلمانی را دارید و عدم اطلاع از شهریه آموزشگاه های زبان آلمانی از دغدغه های شماست. به شما کاربر عزیز پیشنهاد میکنم حتما از صفحه ” شهریه کلاس آلمانی” دیدن نمایید.

 

لیست دانشگاه های رشته ادبیات و زبان آلمانی

دروس رشته ادبیات و زبان آلمانی

بهتر است داوطلبان قبل از انتخاب رشته زبان آلمانی و انتخاب گرایش، درباره آن تحقیق کنند و پس از ارزیابی رشته و استعداد و علاقه خود، آن را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی انتخاب کنند. از میان لیست دانشگاه های رشته ادبیات و زبان آلمانی می‌توان به دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی اشاره کرد.

جدول زیر بخشی از دروس و واحدهای اختصاصی درس رشته ادبیات و زبان آلمانی است برای اطلاعات بیشتر، با دانشگاه مورد نظر تماس بگیرد.

دروس اختصاصی  پیش نیاز دروس
زبانشناسی همگانی ۲ زبان شناسی همگانی ۱
انشاء واژگان
آشنایی با کشورهای آلمانی زبان زبان آلمانی ۱
تجزیه و تحلیل دستوری متن ۱ زبان آلمانی ۲
دستور زبان آلمانی ۳ دستور زبان آلمانی ۲
درآمدی براسطوره شناسی
اصطالحات واژگان
تجزیه و تحلیل دستوری متن ۲ تجزیه و تحلیل دستوری متن ۱
دستور زبان آلمانی ۴ دستور زبان آلمانی ۳
ترجمه از فارسی به آلمانی تجزیه و تحلیل دستوری متن ۲
درآمدس بر ادبیات آلمانی درآمدی  براسطوره شناسی
اصول و روش ترجمه دستور زبان آلمانی ۴
نمونه های نثر آلمانی بررسی و تلخیص متون
تاریخ معاصر آلمان ترجمه ادبی

معرفی رشته ادبیات و زبان آلمانی

دانشجویان در طول دوره‌ی تحصیل در مورد فرهنگ و ادبیات این کشور و آثار هنرمندان، اطلاعاتی را به صورت تخصصی کسب خواهند کرد. در این رشته‌ی تحصیلی، دانشجویان با آثار شاعران و نویسندگان بزرگ و معروف آلمانی آشنا می‌شوند و آرایه‌های ادبی و اصول نگارش آلمانی را یاد می‌گیرند. دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات آلمانی عبارت است از:

  • تلخیص متون
  • بررسی چند نمایشنامه
  • گزیده‌ای از ادبیات مردمی جهان
  • بررسی آثار منثور
  • اصول نامه‌نگاری
  • ترجمه متون اسلامی
  • بررسی و نقد شعر
  • سخنرانی و بحث
  • بررسی آثار ترجمه‌شده از آلمانی به فارسی
  • زبان‌شناسی همگانی
  • جمله‌نویسی و مقدمات انشا
  • ترجمه ساده از آلمانی به فارسی
  • خواندن متون ساده
  • خواندن متون پیشرفته
  • انشا
  • ترجمه پیشرفته
  • خواندن با تفسیر
  • درآمدی بر ادبیات آلمانی
  • ترجمه متون اقتصادی و بازرگانی
  • آلمانی برای راهنمایان ایرانگردی
  • ادبیات میان‌فرهنگی
  • کارگاه نقد شعر
  • اسلام و ایران در ادبیات آلمانی

لیست دانشگاه های رشته ادبیات و زبان آلمانی

ظرفیت پذیرش رشته زبان و ادبیات آلمانی

ظرفیت رشته زبان آلمانی در دانشگاه‌های دولتی و آزاد بسیار محدود است و داوطلبانی که قصد تحصیل در دانشگاه تهران را دارند نیز نیاز خواهند داشت تا امتیاز خوبی در کنکور کسب کنند. به عنوان مثال برای قبولی در منطقه یک تهران نیاز است که رتبه داوطلب سه رقمی باشد و برای قبولی در دانشگاه اصفهان، رتبه زیر ۳۰۰۰ نیاز خواهد بود. هر قدر امتیاز داوطلب بالاتر باشد، شانس قبولی وی در رشته زبان آلمانی بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است که هزینه رشته زبان آلمانی در دانشگاه‌های دولتی نوبت اول، رایگان بوده و دانشجو هیچ هزینه‌ای را برای تحصیل در این دانشگاه‌ها نمی‌پردازد.

لیست دانشگاه های رشته ادبیات و زبان آلمانی

داوطلبان برای انتخاب رشته زبان آلمانی بایستی در زمان انتخاب رشته، برای تکمیل فرم از طریق سایت سنجش اقدام نمایند. پس از این که کارنامه‌ی اولیه منتشر شد، هر فرد می‌تواند با توجه به رتبه کسب شده در کنکور سراسری، فرم انتخاب رشته را تکمیل کند. در کارنامه‌ی اولیه، اطلاعاتی از قبیل نمره داوطلب در هر زیرگروه، درصد کسب شده در هر درس و رتبه کل و رتبه در سهمیه، درج شده است.

داوطلبانی که در کنکور سراسری زبان تخصصی، مجاز به انتخاب رشته شده باشند می‌توانند در فرم انتخاب رشته گرایش‌های رشته زبان آلمانی را انتخاب کرده و بر اساس اولویت دانشگاه های ارائه دهنده رشته زبان آلمانی را در فرم وارد کنند. تعدادی از دانشگاه‌های دولتی روزانه و دانشگاه آزاد و برخی موسسات آموزش عالی در این رشته دانشجو می‌پذیرند. برای اطلاع بیشتر در رابطه با دانشگاه‌های موجود و اطلاع از ظرفیت پذیرش رشته زبان آلمانی، لازم است تا دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به دقت مطالعه کنید. در حال حاضر، تنها دانشگاه دولتی نوبت اول و موسسات غیر انتفاعی، در رشته زبان آلمانی دانشجو می‌پذیرند.

فرصت های شغلی رشته زبان و ادبیات آلمانی

فرصت‌های شغلی برای رشته ادبیات و زبان آلمانی

فارغ التحصیلان رشته زبان آلمانی همانند سایر زبان آموزان در زبان‌های دیگر، می‌توانند در مشاغل مرتبط به صورت تخصصی مشغول به کار شوند. اگر می‌خواهید کار خوب و پردرآمدی داشته باشید باید در دانشگاه مطالعه کافی داشته و تمامی مباحث را به خوبی یاد گرفته باشید تا بتوانید در زمینه‌ی کاری نیز موفق عمل کنید. در حال حاضر در کشور ایران فرصت بسیار عالی برای فارغ التحصیلان رشته زبان آلمانی وجود دارد و در صورتی که قصد انتخاب رشته زبان آلمانی را دارید باید بدانید که مسیر جذابی را در پیش گرفته‌اید.

اما باید دقت داشته باشید که موفقیت نصیب کسانی خواهد شد که تلاش کافی داشته باشند. از جمله مشاغلی که فارغ التحصیلان رشته زبان آلمانی می‌توانند در آن مشغول به کار شوند شامل مترجمی، کار در سفارت خانه، همکاری با وزارت امور خارجه و سایر وزارت خانه‌ها، فعالیت در صنعت گردشگری، فعالیت در صدا و سیما و مطبوعات، ترجمه کتاب‌ها و همکاری با انتشارات، ترجمه فیلم و فایل‌های صوتی، آموزش به صورت خصوصی و یا همکاری با آموزشگاه‌های خصوصی می‌شود.

انتخاب بهترین دانشگاه از لیست دانشگاه های رشته ادبیات و زبان آلمانی

مدت زمان دوره کارشناسی رشته ادبیات و زبان آلمانی ۴ سال است. در این حین، دانشجویان می‌توانند در مشاغلی از جمله ترجمه یا تدریس خصوصی فعالیت داشته باشند. برای این کار، بهتر است پیش‌زمینه‌ای در زبان آلمانی داشته باشید.

اگر به دنبال بهترین کلاس آلمانی هستید، می‌توانید در صفحه ایران آموزشگاه آن را پیدا کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *