شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور

کاهش هزینه‌ها با استفاده از قوانین معافیت و تخفیف مالیاتی

مالیات جزو اصلی‌ترین درآمدهای دولت‌ها است که پرداخت آن به پیشرفت و توسعه کشور و جامعه کمک می‌کند. قوانین مالیاتی با توجه به سطح درآمد، میزان هزینه، نوع کالا و خدمات و بسیاری فاکتورهای دیگر تعیین می‌شوند و تمام افراد و سازمان‌ها را در بر می‌گیرند. در این بین قانون‌گذاران با هدف تشویق افراد کارآفرین و کسب‌وکارهای مختلف برخی از معافیت‌ها را لحاظ می‌کنند. این قوانین که معافیت مالیاتی نام دارند شامل اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شوند و با شناخت آن‌ها می‌توان در هزینه‌های مالیاتی مختلف صرفه‌جویی کرد. در این صفحه از ایران آموزشگاه با شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور آشنا می‌شویم.

شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور

معافیات مالیاتی و شرایط دریافت آن

مالیات یکی از کانال‌های مالی مهم در چرخه اقتصاد کشور است که به توزیع عادلانه ثروت و درآمد کمک می‌کند، اما معافیت مالیاتی نیز نقشی تعیین‌کننده در اجرای بیشتر عدالت دارد. بر این اساس تمام افراد جامعه باید مالیات درآمد و سرمایه را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بپردازند، اما برخی از این موضوع معاف می‌شوند. شما برای دریافت معافیت مالیاتی باید برخی شرایط عمومی را دارا باشید که عبارتند از:

  • اظهارنامه مالیاتی: برای دریافت معافیت مالیاتی باید اظهارنامه را در زمان مناسب تکمیل و تحویل دهید. این اظهارنامه حاوی اطلاعات دقیق درآمد و هزینه‌ها است
  • داشتن پروانه یا مجوز فعالیت: برای دریافت برخی از معافیت‌های مالیاتی باید پروانه یا مجوزی خاص را دارا باشید. برای مثال مراکز آموزشی شما باید از سازمان فنی و حرفه‌ای مجوزهای لازم را کسب کرده باشد
  • همکاری با بازرسان مالیاتی: برای دریافت معافیت مالیاتی باید با بازرسان این سازمان همکاری‌های لازم را انجام دهید
  • پرداخت به حساب‌های دولتی: برای دریافت برخی معافیت‌های مالیاتی باید حق بهره را به شکل‌های مختلف به حساب‌های بانکی دولت انجام دهید. این اقدام با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و بالا بردن شفافیت معاملات مالی انجام می‌شود

شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور

آیا مراکز کنکور مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند

طبق قوانین کشور مراکز کنکور به عنوان مراکز آموزشی دسته‌بندی می‌شوند، به عبارت دیگر این موسسات با مدرسه تفاوت دارند. در این قانون سه حوزه مدرسه، مرکز آموزشی و مرکز پرورشی متفاوت با یکدیگر هستند و هر کدام قوانین مربوط به خود را دارند. بر این اساس مراکز آموزشی و پژوهشی، شامل مراکز و موسسات کنکور، مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند. بنابراین باید ۴ درصد از شهریه دریافتی را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند. علاوه بر این در صورتی که کتاب و محتوای انتشاراتی در این مراکز تولید می‌شود باید ۴ درصد از درآمد حاصل را به وزارت ارشاد بدهند که مالیات آن به شمار می‌رود.

مراکز کنکور و انتشارات کتاب‌های کمک‌درسی و آموزشی تا پیش از اعلام لایحه بودجه ۱۴۰۲ و تغییرات جدید در قوانین مالیاتی جزو موسسات مشمول معافیت مالیاتی بودند. در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور جزء ۴ از بند ث تبصره ۶ را به تصویب رساندن که به موجب آن معافیت‌های مالیاتی تمامی موسسات آموزشی از جمله موسسات کنکور دانشگاه‌ها شامل کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی و انتشارات کمک آموزشی، لغو شدند. این بند پیش از این در بودجه سال‌‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز پیشنهاد شده بود، اما به دلیل واکنش منفی فعالان حوزه نشر و وارد آمدن برخی ایرادها به تصویب نرسیده بود. به این ترتیب اگر قصد راه‌اندازی موسسه کنکور را دارید باید شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور را فراموش کنید و منتظر پرداخت سالانه و به موقع آن باشید.

شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور

علت لغو معافیت مالیاتی مراکز کنکور

به باور بسیاری از افراد مراکز کنکور به دلیل درآمد بالای خود مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شوند، اما به نظر می‌رسد اینگونه نیست. بر اساس آمار مستند و با احتساب قیمت پشت جلد و همچنین شهریه دریافتی توسط موسسات آموزش کنکور، درآمد حاصل از مالیات برای دولت دویست تا سیصد میلیارد تومان است. بنابراین با وجود آنکه این رقم برای دولت چندان بالا نیست، اما می‌تواند تا حد زیادی از فشار مالی وارد شده بر خانواده‌ها در راستای آموزش و افزایش آمادگی فرزندان برای شرکت در آزمون سرنوشت‌ساز کنکور کم کند. متاسفانه با حذف شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور هزینه شرکت در کلاس‌ها و خیر تجهیزات کمک‌آموزشی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه این شرایط عدالت آموزشی نیز با مشکلات مختلف مواجه می‌شود و این خانواده‌های کم‌درآمد هستند که بیشترین آسیب و زیان را می‌بینند.

برخی دیگر مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان علت حذف معافیت مالیاتی مراکز کنکور مطرح می‌کنند، موضوعی که به نظر درست نیست. به طور کلی کتاب و بسیاری از اقلام آموزشی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و این شرط می‌تواند برای کتاب‌های آموزشی و کنکور نیز لحاظ شود. از طرفی بحث ارائه خدمات و تولید محصول دو مقوله جداگانه هستند که بررسی معافیت مالیاتی آن‌ها مشمول قوانین متفاوت می‌شود.

شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور

ایران آموزشگاه؛ بهترین مرجع برای شناخت آموزشگاه‌های کشور

مالیات به عنوان یک هزینه مشخص و ضروری بر روی سرمایه و درآمدهای گوناگون به شمار می‌رود. با پرداخت این مبلغ به توزیع برابر ثروت و توسعه کشور کمک خواهید کرد. در این بین قوانینی تحت عنوان معافیت مالیاتی برخی از افراد و نهادها را از پرداخت این هزینه معاف می‌کند. اگر به دنبال شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور هستید، متاسفانه از سال گذشته این شرط برداشته شده است. به این ترتیب گردانندگان موسسات کنکور و انتشارات منابع آموزشی کنکور باید درصدی مشخص از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

مجموعه ایران آموزشگاه یک پایگاه اطلاعاتی ارزشمند از موسسات و آموزشگاه‌های سراسر کشور است. اگر قصد شرکت در یک دوره یا کسب اطلاعات گوناگون در مورد بهترین آموزشگاه کنکور دارید می‌توانید در وبسایت ما با این آموزشگاه‌ها آشنا شوید. آموزشگاه‌ها نیز می‌توانند با فهرست شدن در سایت ما میزان مشتریان و فراگیران دوره‌های خود را افزایش دهند.

سوالات متداول

آیا لغو معافیت‌های مالیاتی مراکز کنکور شامل موسسات کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) نیز می‌شود؟

بله، شرایط معافیت مالیاتی مراکز کنکور کارشناسی ارشد و دکتری نیز لغو شده است.

آیا انتشارات کمک آموزشی که محتوای کنکور را منتشر می‌کنند مشمول پرداخت مالیات می‌شوند؟

بله، انتشارات کمک آموزشی نیز باید مالیات خود را بپردازند که در نهایت به حساب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واریز خواهد شد.

چه نوع فعالیت انتشاراتی و مطبوعاتی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف است؟

مراکزی که فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که مجوز این وزارتخانه را دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *