روش آموزش موسیقی ارف با تکنیک کارل ارف

آموزش موسیقی ارف چیست؟ روش آموزش موسیقی کارل ارف چگونه است؟ Music orff

روش آموزش موسیقی کارل ارف و برتری‌های آن نسبت به روش‌های دیگر آموزش موسیقی کودکان چیست؟

روش آموزش موسیقی کارل ارف یکی از متد‌های جدید در مراکز آموزش موسیقی به کودکان است که ذهن و بدن از طریق ترکیبی از آواز، رقصیدن، بازیگری و استفاده از ابزارهای ضرب درگیر می‌کند.

در کلاس‌های ارف مباحث اولیه موسیقی شامل: نت ها، کشش‌ها و نواختن سازهای بلز و فلوت ریکوردر با روشی ساده به کودکان آموزش داده می شود. در واقع شیوه ای که این موزیسین نامدار برای آموزش کودکان انتخاب کرد، اُرف شول‌وِرک نام داشت. این متد امروزه در بسیاری از کشورها به شکل توسعه‌یافته و گسترده‌ای برای آموزش موسیقی استفاده می‌شود.

کارل ارف معتقد بود که یادگیری در کودکان، در قالب بازی و حرکت میسر می شود و ارف شول‌ورک ترکبی ازآموزش عناصر موسیقی و حرکت است.

در ادامه این مقاله بیشتر درباره ی این روش و مبدع آن توضیح خواهیم داد.

در روش کارل ارف اغلب از ابزارهایی مانند زیلو فونxylophones“، متال فون و گلوکن اشپیلglockenspiel” استفاده می‌شود. روش کارل ارف به عنوان ”Orff-Schulwerk” نام دارد. در این درس‌ها، عنصر اجرا وجود دارد که کودکان را کمک می‌کند تا درک ابتدایی و صحیحی از موسیقی داشته باشند.

کارل هاینریش ماریا ارف - Carl Orff
کارل هاینریش ماریا ارف – Carl Orff

چه شخصی روش آموزش موسیقی ارف را ابداع کرد؟

در روش کارل ارف، مفاهیم موسیقی از طریق آواز، اشعار، رقص، جنبش، درام و نواختن آلات موسیقی یاد داده می‌شود. این امر ابتکار، ترکیب و حس طبیعی بازی کودک را تشویق می‌شوند.

این روش آموزش موسیقی توسط کارل ارف، آهنگساز، سرپرست و مربی آلمانی ساخته شده است.

کارل ارف، یک آهنگساز، سرپرست و مربی آلمانی ساخته شده است که معروفترین اثر “Carmina Burana” است. در طول دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ کارل ارف یک مدرسه موسیقی، رقص و ژیمناستیک در مونیخ تاسیس کرد و به عنوان مدیر موسیقی Günther-Schule کار می‌کرد.

ایده‌های او بر اساس باور او به اهمیت ریتم و جنبش بود. ارف این ایده‌ها را در کتابی با نام Orff-Schulwerk به اشتراک گذاشت که بعدها اصلاح شد و سپس به زبان انگلیسی به عنوان موسیقی برای کودکان اقتباس شد.

سایر کتابهای ارف عبارتند از: Elementaria، Orff Schulwerk Today، Play، Sing، And Dance و Discover Orff برنامه درسی برای معلمان موسیقی.

در اینجا چند نقل قول از کارل ارف به شما می دهد تا درک خوبی از فلسفه او داشته باشید:

“ابتدا تجربه کنید، سپس فکری کنید.”
“از آغاز زمان، کودکان علاقه مند به مطالعه نیستند. آنها بیشتر بازی می کنند، و اگر شما علاقه خود را در قلب خود داشته باشید، آنها به شما اجازه می دهند تا در حالی که بازی می کنند یاد بگیرند؛ آنها متوجه خواهند شد که آنچه که آنها به دست آورده اند، بازی کودک است.”

“موسیقی هرگز فقط موسیقی نیست، بلکه با حرکات، رقصیدن و سخنرانی همراه است و بنابراین در موسیقی باید شرکت کرد نه به عنوان یک شنونده، بلکه به عنوان یک هم کارگر مشغول به کار است.”

در روش کارل ارف، مفاهیم موسیقی از طریق آواز، اشعار، رقص، جنبش، درام و نواختن آلات موسیقی یاد داده می‌شود. این امر ابتکار، ترکیب و حس طبیعی بازی کودک را تشویق می‌شوند. اکثر آموزش‌های این دوره به‌صورت بازی و فعالیت‌های دسته‌جمعی صورت می‌گیرد.

در حین گذراندن دوره ارف، بچه‌ها با سازهای مختلف آشنا شده و توسط مدرس جهت انتخاب ساز استعدادیابی می‌شوند. در کلاس درس ارف، معلم مانند یک رهبر کار می کند. اگر معلم یک ترانه را انتخاب کرد، بعضی از دانش آموزان به عنوان نوازنده انتخاب خواهند شد در حالی که بقیه کلاس ها با هم بخوانند.

موسیقی که توسط خود کودکان تشکیل شده است بیشتر در کلاس درس ارف استفاده می‌شود.

ساز و ادوات موسیقی ارف:

زیلو فون (سپرانو، آلتو، باس)، متالوفونها (سپرانو، آلتو، باس)، گلوکن اشپیل ها (سپرانو و آلتو)، کاستانت”castanets“، بلز”bells“، ماراکاس ”maracas“، مثلث، سنج (انگشت، سقوط یا معلق)، تامبورین ”tambourines“، تپانوی ”timpani“، گنگز ” gongs “، بونگوس ”bongos“، درام‌های فولادی و درام کانگا ”conga drums“، اما برخی از پرکاشن‌ها در کلاس درس ارف مورد استفاده هستند.

همچنین از ادوات دیگر موسیقی نیز مانند claves ،cow bells، djembe، rainmakers، sand blocks، tone blocks، vibra slap ،wood blocks استفاده می‌شود.

روش کارل ارف و برتری‌های آن نسبت به روش‌های دیگر آموزش موسیقی کودکان

ابزار ارف:

اگر چه معلمان روش کارل ارف از کتاب‌های بسیاری به عنوان چارچوب استفاده می‌کنند، اما هیچ برنامه آموزشی استاندارد ارف وجود ندارد.

معلمان ارف طرح‌های درس خود را طراحی می‌کنند و آن را با توجه به اندازه کلاس و سن دانش آموزان سازگار می‌کنند. به عنوان مثال، یک معلم ممکن است یک شعر یا داستان را برای خواندن در کلاس انتخاب کند. سپس هنرجویان از طریق انتخاب ابزار برای نشان دادن یک شخصیت یا یک کلمه در داستان یا شعر شرکت می‌کنند.

همانطور که معلم دوباره داستان یا شعر را خوانده است، دانش آموزان با استفاده از ابزارهایی که انتخاب کرده‌اند، جلوه‌های صوتی را اضافه می‌کنند. سپس معلم با استفاده از ابزار ارف می‌افزاید.

همانطور که درس ادامه پیدا می‌کند، از دانش آموزان خواسته می‌شوند تا با ابزار ارف بازی کنند یا ابزار دیگری را اضافه کنند. و برای حفظ اینکه کل کلاس درگیر شوند، از دیگران خواسته می‌شوند که اجرا کنند.

به طور خاص، در اینجا یک فرمت طرح درس بسیار ساده است که ممکن است برای بچه‌های کوچک استفاده شود.

۱- ابتدا شعر را انتخاب کنید سپس، شعر را به کلاس بخوانید.

۲- از کلاس خواسته می‌شود که شعر را با شما بخواند. نوشتن شعر را با هم در حالی که ضرب پا با ضربه زدن دست به زانو بطور ثابت انجام می‌گیرد.

۳- هنرجویان را انتخاب کنید که ابزار را خواهند نواخت. از هنرجویان بخواهید تا یادداشت‌های خاصی را روی کلمات نشانه گذاری کنند. توجه داشته باشید که ابزار باید با کلمات مطابقت داشته باشد. مهم است که هنرجویان ریتم صحیح را حفظ و تکنیک ضربه زدن مناسب را یاد بگیرند.

۴- ابزارهای دیگر را اضافه کنید و هنرجویان را برای نواختن کردن و بازی کردن با این ابزارها انتخاب کنید.

۵- درس روز را با دانش آموزان بحث کنید. از آنها سوالاتی بپرسید، “قطعه آسان یا دشوار بود؟” همچنین، پرسش‌ها را برای ارزیابی درک هنرجویان بپرسید.

آموزش موسیقی کارل ارف

روش کارل ارف و برتری‌های آن نسبت به روش‌های دیگر آموزش موسیقی کودکان

کلاس ارف و درگیر بودن تمام کودکان در کلاس

در کلاس درس ارف، معلم مانند یک رهبر کار می‌کند. اگر معلم یک ترانه را انتخاب کرد، بعضی از دانش‌آموزان به عنوان نوازنده انتخاب خواهند شد در حالی که بقیه کلاس‌ها با هم بخوانند.

با استفاده از رویکرد ارف، دانش آموزان در مورد ریتم، ملودی، هماهنگی، بافت، شکل و سایر عناصر موسیقی یاد می‌گیرند. دانش آموزان این مفاهیم را با صحبت کردن، آواز خواندن، رقصیدن، حرکت، بازیگری و ابزار آلات یاد می گیرند. این مفاهیم آموخته شده، به دنبال راه‌های دیگری برای جستجوی بیشتر خلاقیت مانند بداهه نوازی و یا آهنگ سازی خود می‌باشند.

همانطور که ملاحظه کردید شیوه آموزشی موسیقی به کودکان به روش ارف یکی از علمی‌ترین و پیشرفته‌ترین متد‌های آموزش برای کودکان و خردسالان در سنین پایین می‌باشد که با دقیق، تجربه و تلاش فراوان مربیان همراه می‌باشد.

ایران آموزشگاه امیدوار است که این مقاله به پیشبرد و آگاهی شما کمک کرده باشد. همواره برای اطلاعات بیشتر در مورد تعاریف و مشاغل رشته های تخصصی و اخبار آموزشگاه ها میتوانید به بخش مقالات و اخبار مراجعه کنید تا بهترین مسیر برای انتخاب آموزشگاه مورد نظر خود را تجربه کنید.

فواید استفاده از روش ارف برای آموزش به کودکان

آموزش با استفاده از روش ارف برای کودکان فواید زیادی دارد. یادگیری موسیقی در سنین کم و همچنین با کمک‌گیری از روش ارف به تقویت حافظه و رشد مغز کمک می‌کند. از دیگر مزایا روش ارف برای یادگیری موسیقی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشارکت بین کودکان را افزایش می‌دهد؛ روش ارف بر مبنای مشارکت بین کودکان است و باعث می‌شود تا آنها در طول کلاس با یکدیگر همکاری داشته باشند.
  • عناصر موسیقی را آموزش می‌دهد؛ این روش عناصر مختلف موسیقی مانند ملودی، ریتم، فرم، هارمونی و غیره را به کودکان آموزش می‌دهد. همچنین کودکان به نواختن آلات موسیقی و آواز خواندن تشویق می‌شوند.
  • سرگرم‌کننده است؛ روش ارف بر روش‌های سنتی آموزش متمرکز نیست. این یک سیستم آموزشی است که بیشتر بر تجربه و یادگیری در فضای بازی متمرکز و برای کودکان سرگرم‌کننده است.

روش‌های آموزش در متد ارف

برای آموزش از طریق متد ارف، روش‌های زیادی وجود دارد. انتخاب هر یک از این روش‌ها بسته به نظر اساتید است و هیچ یک از روش‌ها بر سایر روش برتری ندارد. برای آشنایی بیشتر شما با متد ارف در زیر روش‌های آموزش در متد ارف بیان شده است.

آواز خواندن

یکی از روش‌ها در متد ارف برای آموزش موسیقی به کودکان، آواز خواندن است. آواز خواندن به افزایش اعتماد به نفس کودکان و کاهش استرس و اضطراب آنها کمک می‌کند. در این روش ابتدا باید اجازه دهید که کودکان به موسیقی و آواز خوب گوش کنند. سپس از کودک بخواهید که آن را تکرار کند. در نهایت ساز و حرکت را به آواز خواندن ادامه دهید. این کار باعث تثبیت آواز در ذهن کودک می‌شود و قوه یادگیری آن را تقویت می‌کند.

گفتن

متد ارف بر مبنای آواز خواندن، شعر خواندن، رقصیدن و حرکات بدن است. برای آموزش مفاهیم موسیقی در متد ارف می‌توان از روش شعر و داستان گفتن استفاده کرد. هنگامی که از روش شعر خواندن یا داستان‌سرایی برای یادگیری موسیقی به کودکان استفاده می‌شود، آنها شعر را تکرار کرده و حرکات بدن را بر اساس شعر تمرین می‌کنند.

رقص

رقص شادی‌آور است و باعث می‌شود تا کودکان روحیه بگیرند. رقص‌های دسته‌جمعی علاوه بر اینکه باعث روحیه دهی به کودکان می‌شود، همکاری و مشارکت بین آنها را نیز تقویت می‌کند. در متد ارف موسیقی با استفاده از حرکات موزون و فولک، رقصیدن آموزش داده می‌شود. این روش معمولاً در شروع آموزش‌های ارف استفاده می‌شود.

نواختن ساز

نواختن ساز در متد ارف بسیار مهم است. در متد ارف از سازهای درامز و زیلوفون برای آموزش موسیقی به کودکان استفاده می‌شود. اگر ساز خاصی در اختیار کودکان قرار نداشته باشد، آنها می‌توانند با زدن ضربه روی پاهای خود با موسیقی همگام شوند. این کار علاوه بر همگامی با موسیقی باعث رقصیدن کودک نیز می‌شود.

۲ دیدگاه

    • درود بر شما
      سن آموزش موسیقی ارف برای کودکان زیر ۱۰ سال مناسب است. در موسیقی ارف کودک با انواع سازها و نواها از طریق بازی و سرگمی آشنا شده و انتخاب بهتری در ساز مورد علاقه خود خواهد داشت.
      ایران آموزشگاه بانک اطلاعات مراکز آموزشی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *