دوره آموزش تصویربرداری یا فیلمبرداری

ماجراجویی در رویدادهای سینمایی با دوره آموزش تصویربرداری

فیلمبرداری یکی از رشته‌های تخصصی سینما است که بازار کار خوبی نیز دارد. مدیران فیلمبرداری به‌عنوان یکی از بلندپایه‌ترین عوامل سینمایی معمولا دستمزدهای بالایی دریافت می‌کنند. همین موضوع باعث شده است تا دانشجویان رشته سینما یا علاقه‌مندان به فیلمبرداری با ثبت نام در دوره آموزش تصویربرداری شانس خود را برای حضور در این رشته افزایش دهند. مدرسان دوره آموزش فیلمبرداری طیف متنوعی از تکنیک‌ها، کاربرد ابزارها و موضوعات فیلمبرداری شامل نورپردازی، انتخاب لنز، کادربندی، حرکت، ترکیب‌بندی، درجه‌بندی رنگ و … را به هنرجویان آموزش می‌دهند. در این صفحه از ایران آموزشگاه به‌طورکامل به معرفی دوره آموزش فیلمبرداری می‌پردازیم.

در مقاله ی از پیش منتشر شده ای به طور کامل به معرفی جامع دوره های هنرهای نمایشی برای ورود به سینما و تئاتر پرداخته ایم.

دوره آموزش تصویربرداری یا فیلمبرداری

دوره آموزش تصویربرداری چیست؟

دوره آموزش فیلمبرداری یا تصویربرداری کلاسی تخصصی برای یادگیری مهارت‌های ضروری در مسیر فیلمبردار شدن است. این دوره‌ها به صورت عملی و پژوهش محور و زیر نظر برترین اساتید تصویربرداری کشور برگزار می‌شوند. هنرجویان این دوره‌ها با قرارگیری در یک بستر آموزشی مناسب، به سطحی تخصصی از دانش فیلمبرداری متناسب با سبک و سیاق انواع سبک‌های فیلمسازی دست پیدا می‌کنند.

هنرجویان دوره آموزش تصویربرداری با استفاده از سرفصل‌هایی مدون و کاربردی انواع تکنیک‌های ساخت فیلم، تهیه کلیپ‌های تبلیغاتی، فیلمبرداری هنری و تجاری و … را یاد می‌گیرند. در این دوره‌ها نحوه کار با انواع دوربین‌ها، لنزها و فیلترها و همچنین کاربرد هر یک از آن‌ها در فرایند تصویربرداری به هنرجویان تدریس می‌شود. فراگیران پس از پایان دوره‌های آموزش فیلمبرداری به سطح مطلوبی از توانایی برای تصویربرداری انواع فیلم‌های کوتاه، بلند و داستانی می‌رسند.

دوره‌های برتر فیلمبرداری با تشکیل کارگاه‌هایی تئوری و نظری ضمن تعریف مسئولیت‌های فیلمبرداران در طول ساخت اثر سینمایی، آموزش نحوه ارتباط اصولی او با دستیاران خود و تعامل با کارگردان را پوشش می‌دهند. در این کلاس‌ها قدرت تخیل و تجسم و توانایی داستان‌پردازی مصور هنرجویان افزایش می‌یابد.

بر همین اساس مهم‌ترین اهداف کلاس‌های آموزش تصویربرداری عبارت‌اند از:

  • شناخت دقیق کادر و درک زیبایی‌شناسی تصویر
  • آگاهی از اهمیت نور و چگونگی استفاده از نور طبیعی و مصنوعی
  • اهمیت حفظ راکورد در تصویربرداری برای حفظ یکپارچگی حسی اثر
  • شناخت انواع نماها و کاربردهای آن در شخصیت‌پردازی و دکوپاژ کارگردانی

مطالب مرتبط: دوره های سینمایی

چرا در دوره تصویربرداری شرکت کنم

چرا باید در دوره فیلمبرداری شرکت کنیم؟

تصویربرداری یا فیلمبرداری از پرتقاضاترین رشته‌های سینمایی است که فرصت‌های شغلی بی‌نظیری را در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد. هنرجویان دوره آموزش تصویربرداری پس از پایان دوره‌های آموزشی خود می‌توانند در انواعی از فرصت‌های شغلی مشغول به کار شوند.

از سوی دیگر شناخت تکنیک‌های عملی فیلمبرداری و کاربرد هر پلان، در بهبود مهارت‌های دکوپاژ و کارگردانی تاثیر به سزایی دارد؛ بنابراین دانشجویان سینما یا علاقه‌مندان به کارگردانی با شرکت در دوره آموزش تصویربرداری سینما می‌توانند مهارت‌های بصری خود در ساخت فیلم را ارتقا دهند.

با توجه به تمرکز آموزشگاه‌های سینمایی برای برگزاری عملی دوره‌های فیلمبرداری، شرکت در این دوره‌ها شرایط یادگیری بهتری را برای هنرجویان ایجاد می‌کند. این کلاس‌ها با فاصله گرفتن از مباحث تئوریک سخت و عموما بی‌فایده، صرفا به کاربرد تکنیک‌های فیلمبرداری در بازار کار می‌پردازند. هنرجویان این دوره‌ها در کنار آموزش‌های تئوری مورد نیاز، در فیلمبرداری با استفاده از انواع دوربین‌ها نیز تجربه بالایی به دست می‌آورند.

دوره آموزش تصویربرداری یا فیلمبرداری

ارتقای مهارت‌های فیلمبرداری با حضور در دوره‌های تخصصی

تصویربرداری ترکیبی از مهارت‌های مختلف است. فیلمبرداران سینمایی در کنار دانش عملی باید آگاهی تئوریک مناسبی نیز از تنظیمات دوربین‌ها و قابلیت‌های این دستگاه‌ها داشته باشند. بر همین اساس در دوره آموزش تصویربرداری برداری هنرجویان در مسیر مناسبی از آموزش قرار می‌گیرند و مهارت‌های مختلف خود در زمینه‌های مختلف را ارتقا می‌دهند.

به طورکلی پس از شرکت در دوره آموزش فیلمبرداری مهارت‌های زیر در هنرجویان تقویت می‌شوند:

  • کار با قابلیت‌های مختلف دوربین فیلمبرداری مانند؛ گزینه‌های وایت بالانس، کنترل فوکوس، تنظیمات سنسور و دیافراگم و …
  • اصول اخلاق حرفه‌ای و چگونگی برخورد با سایر عوامل ساخت اثر سینمایی
  • کار با انواع دوربین‌ها
  • شناخت مفاهیم بنیادین کادربندی، نقاط طلایی، اکسپوز و …
  • استانداردهای نورپردازی بر اساس فضا و لحن فیلم
  • تسلط به انواع حرکات و زوایای دوربین
  • آگاهی از ارتباط فیلمبرداری و تدوین
  • شناخت روانشناسی رنگ در فیلم‌ها
  • تسلط به کاربرد صدا در فیلمبرداری
  • شرایط کار در شرایط جوی نامساعد
  • شناخت کاربرد منوهای مختلف
  • تسلط به عملکرد اجزای دوربین
  • آشنایی با تجهیزات دوربین‌ها

سرفصل های آموزش فیلمبرداری

سرفصل‌های دوره آموزش‌‌ تصویربرداری

دوره‌های تصویربرداری معمولا سرفصل‌های مختلفی دارند. علاقه‌مندان برای اهداف خاصی در این دوره‌ها شرکت می‌کنند که متناسب با سبک فیلمبرداری، از آموزش‌های مختلفی بهره‌مند می‌شوند. البته مبانی دوره آموزش تصویربرداری یکسان است؛ اما مدرسان این دوره‌ها می‌توانند بر اساس نیاز و اهداف دوره سرفصل‌هایی جداگانه را تدریس کنند.

مدت‌زمان دوره آموزش‌ تصویربرداری یا فیلمبرداری

طول دوره آموزشی برای دوره آموزش فیلمبرداری یکسان نیست. به‌عنوان مثال دوره‌های آنلاین نسبت به دوره‌های حضوری فشرده‌تر هستند. بااین‌حال روش برگزاری دوره، تعداد نفرات، تعداد سرفصل‌های آموزشی، اهداف دوره، ساعات برگزاری جلسات و … بر طول مدت‌زمان دوره آموزش تصویربرداری تاثیرگذار هستند.

هزینه دوره آموزش‌‌ فیلمبرداری یا تصویربرداری چقدر است؟

شهریه کلاس‌های آموزش فیلمبرداری متناسب با تجربه استادان و کیفیت دوره متفاوت است. آموزشگاه‌های مختلف سطح امکاناتی متفاوتی را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهند؛ بنابراین شهریه آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. معمولا تجربه استاد، طول مدت آموزشی، موقعیت مکانی آموزشگاه، شیوه برگزاری کلاس‌ها، تعداد نفرات و عواملی این چنینی از عوامل موثر بر تعیین شهریه دوره آموزش تصویربرداری هستند.

مدرک فیلمبرداری

آیا پس از پایان دوره مدرک آموزش‌ تصویربرداری اعطا می‌شود؟

هنرجویان حاضر در دوره‌های آموزش فیلمبرداری پس از پایان کلاس‌ها و در صورت کسب نمره قابل قبول، مدرک معتبر دریافت می‌کنند. این مدارک زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت ارشاد صادر می‌شود و از اعتبار بالایی برخوردار هستند. فراگیران باتکیه‌بر اعتبار این گواهینامه‌ها می‌توانند در بیش از ۱۴۰ کشور شانس خود را برای حضور در بازار کار جهانی فیلمبرداری امتحان کنند.

آموزش‌های دوره فیلمبرداری آینده شغلی شما را تضمین می‌کنند

با شرکت در دوره آموزش تصویربرداری ضمن هموار شدن مسیر ورود به رشته سینما، می‌توانید به‌عنوان فیلم‌بردار، تقریبا در هر حوزه‌ای فرصت‌های شغلی بی‌نظیری را پیدا کنید. به‌طورکلی برخی از مهم‌ترین فرصت‌های شغلی پیش روی شما عبارت‌اند از:

  • فیلمبرداری تبلیغاتی: کار در آژانس‌های تبلیغاتی، تولید محتوای ویدیویی برای کمپین‌های تبلیغاتی
  • فیلمبرداری مراسم و همایش‌ها: تصویربرداری از عروسی‌ها، کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها، سخنرانی‌ها، فعالیت‌های دانشگاهی، مصاحبه‌ها و سایر رویدادهای زنده
  • فیلمبرداری گردشگری: ساخت مستندهای سفر و فیلم‌های تبلیغاتی برای شرکت‌های مسافرتی
  • فیلمبرداری آموزشی: ضبط محتوا برای موسسات آموزشی و محتوای آموزش الکترونیکی
  • فیلمبرداری ورزشی: ضبط رویدادهای ورزشی
  • فیلمبردار مراکز دولتی: تصویربرداری برای محتوای ویدئویی سازمان‌ها و ادارات دولتی، اطلاعیه‌های عمومی، مطالب آموزشی، فیلم‌های آموزشی، مستندها و کمپین‌های تبلیغاتی
  • فیلمبرداران سینما و تلویزیون: کار برای شبکه‌های تلویزیونی و پروژه‌های سینمایی

آموزشگاه معتبر فیلمبرداری

ویژگی‌های یک آکادمی آموزش فیلمبرداری فیلم خوب

انتخاب بهترین دوره آموزش تصویربرداری وابسته به ثبت نام در بهترین آموزشگاه سینمایی است. با توجه به طوفان تبلیغاتی موجود و تقاضای بالا برای حضور در دوره آموزش فیلمبرداری، انتخاب موسسه‌ای معتبر با بالاترین کیفیت آموزشی در تقویت بنیان‌های اصلی آموزشی نقش به سزایی دارد. طول دوره متناسب، شهریه مقطوع، کیفیت آموزشی بالا و جامعیت دوره‌ها از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک آکادمی فیلمبرداری خوب به‌شمار می‌آیند. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین دوره آموزش فیلمبرداری یا تصویربرداری می‌پردازیم.

۱. برخورداری از برترین اساتید سینمایی

دوره‌های معتبر فیلمبرداری از اساتیدی در بدنه آموزشی خود استفاده می‌کنند که ضمن برخورداری از تجربه عملی مناسب، دانش کافی نیز در ارائه مطالب داشته باشند. این مدرسان به تنظیمات انواع دوربین‌ها و کاربردهای تکنیک‌های مختلف فیلمبرداری تسلط دارند و متناسب با این ویژگی‌ها جدیدترین سرفصل‌ها را تدریس می‌کنند.

۲. امکانات آموزشی منحصربه‌فرد

آموزشگاه‌های برتر فیلمبرداری از جدیدترین دوبین‌های فیلمبرداری برای دوره‌های عملی استفاده می‌کنند. همچنین این کلاس‌ها به پلاتوهای بزرگ مجهز هستند و هنرجویان بدون نگرانی از سیستم‌های تهویه و سیستم گرمایشی و سرمایشی در فضایی امن آموزش‌ها را پشت سر می‌گذارند.

۳. آموزش‌های عملی؛ بنیان اصلی دوره آموزش فیلمبرداری

اصلی‌ترین ویژگی‌ مراکز آموزشی معتبر عملی‌محور بودن آموزش‌های آن‌ها است. این آموزش‌ها در کارگاه‌های پیشرفته به هنرجویان ارائه شده و تمام تکنیک‌های لازم برای فیلمبرداری با تکنیک ثابت یا متد فیلمبرداری روی دست به آن‌ها آموزش داده می‌شوند.

آموزشگاه معتبر فیلمبرداری

بهترین دوره آموزش تصویربرداری را با ایران آموزشگاه پیدا کنید

اگر به دنبال مرکزی مناسب برای یادگیری مهارت‌های فیلمبرداری هستید، نگران نباشید. ایران آموزشگاه با لیست کردن تعداد زیادی از برترین موسسات آموزشی در این زمینه در کنار شما است. مجموعه ما بر اساس کیفیت آموزشی و استقبال هنرجویان، بهترین دوره‌ها را به شما معرفی می‌کند. برای ثبت نام در این دوره‌ها تنها کافی است تا از لیست منتشر شده در همین صفحه کمک بگیرید.

عکاسی و فیلمبرداری به نوعی در هم آمیخته هستند و ما میتوانیم در انتخاب بهترین اموزشگاه عکاسی و فیلمبرداری شما را راهنمایی کنیم.

پرسش و پاسخ

من شهرستان هستم، چطور دوره آموزش‌‌‌ تصویربرداری را شرکت کنم؟

آموزشگاه‌های برتر سینمایی برای رفاه حال هنرجویان و ارائه خدمات بهتر به تعداد بیشتری از علاقه‌مندان، کلاس‌های آنلاین را نیز در کنار دوره‌های حضوری پشتیبانی می‌کنند. این دوره‌ها با همان کیفیت کلاس‌های حضوری برگزار می‌شوند؛ اما به دلیل مشغله هنرجویان طول دوره فشرده‌تری دارند. همچنین برخی از آموزشگاه‌های برتر برای رفع چالش‌های رفت‌وآمد فراگیران، خوابگاه‌هایی راحت و امن را تا پایان دوره آموزش در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

بعد از پایان دوره آموزش‌ تصویربرداری‌‌ به پروژه معرفی می‌شوم؟

تضمین معرفی هنرجویان به پروژه‌های سینمایی و غیر سینمایی وظیفه آموزشگاه‌ها نیست. این مراکز فقط باید آموزش‌هایی باکیفیت را ارائه کنند. بااین‌وجود آموزشگاه‌های معتبر با آگاهی از نگرانی‌های هنرجویان، شرایط کسب تجربه مستعدترین آن‌ها را در پروژه‌های مختلف به وجود می‌آورند. برخی دیگر نیز با برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه مسیری را برای استعدادیابی آن‌ها ایجاد می‌کنند که هنرجویان برتر با نشان دادن توانایی‌های خود می‌توانند معرفی بهتری از توانمندی‌های خود داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *