ده نکته مدیریت آموزشگاه زبان

ده نکته برای مدیریت آموزشگاه زبان

اگر مدیر یک مراکز آموزش زبان هستید، قطعا می دانید که مدرسان و اساتید آموزشگاه تان، اصلی ترین نقش را در ارائه خدمات به زبان آموزان دارند. بنابراین، نظارت بر کار مدرسان آموزشگاه و تلاش در جهت بالا بردن کیفیت خدماتشان، کلید اصلی موفقت در امر مدیریت آموزشگاه زبان تان خواهد بود.

مطالب مرتبط: معرفی بهترین آموزشگاه مکالمه زبان تهران

درحقیقت، رضایت مدرسان بر نحوه تدریس وی و درنهایت رضایت زبان اموز تاثیر بسیار زیادی دارد. اما رضایت مدرس نیز وابسته به نحوه مدیریت شما دارد. اکنون ممکن است این سوال در ذهن تان مطرح شود که چگونه می توانم رضایت مدرسان را جلب کنم؟ چگونه می توانم آنها را طوری در آموزشگاه نگه دارم که با انرژی تدریس کنند؟

اگر قصد ثبت نام در آموزشگاه های زبان برتر در کشور را دارید به صفحه “ لیست آکادمی زبان کل کشور ” وارد شوید.

در این محتوا قصد داریم با ارائه ده نکته اساسی درباره مدیریت مدرسین و اساتید مجموعه تان، شما را در موفقیت آموزشگاه زبان تان یاری رسانیم.

۱۰ گام اساسی در مدیریت آموزشگاه زبان

۱- مدیریت بواسطه‌ی شخصیت

مدرسین زبان هم انسانند و از این رو شخصیت‌های متفاوتی دارند. بنابراین نمی‌توان همه‌ی آن‌ها را به یک نحو مدیریت کرد. برخی نیاز دارند عقایدشان شنیده شود، برخی به قوت‌ قلب بیش‌تری نیازمندند، برخی به چالش نیاز دارند و برخی هم نیازمند لبخند و بذله‌گویی ‌اند.

هر چه بهتر مدرسین خویش را درک کنید، ‌آن‌ها نیز به نیازهای شما بیش‌تر پاسخ خواهند داد. پس مطابق با هویت مدرسین به شیوه‌های متفاوت مدیریت کنید و با همه‌ی آن‌ها با یک شیوه برخورد نکنید.

۲- برای عملکرد مدرسین شاخص‌هایی تعیین کنید

بدیهی است که رضایت شاخص اصلی‌ای است که می‌توانید از آن برای پیگیری عملکرد مدرسین استفاد کنید. البته شاخص‌های دیگری هم وجود دارند. آیا به نرخ‌ معرفی‌ها، ساعت‌های از دست رفته ( به خاطر لغو کلاس‌ها توسط مدرسین )، نرخ‌های موفقیت در امتحان یا اخذ مدرک فکر کرده‌اید؟ روش‌های قابل سنجش زیادی وجود دارند که بسته به توقعتان از آموزشگاه خویش می‌توانید از آن‌ها برای کسب اطلاعاتی که می‌توانند به پیشرفت شما و مدرسینتان  کمک کنند بهره برید.

۳- طرح‌های تشویقی ایجاد کنید

اگر شاخص‌ها افزایش عملکرد را نشان می‌دهند و کیفیت در حال افزایش است و دوره‌های آموزشی بیش‌تری فروش می‌روند، منطقی به نظر می رسد که در سناریویی برد – برد مدرسین جذب شده در آموزشگاه نیز سود ببرند، اینطور نیست؟

اگر هم حاشیه‌ی سود اندک باشد، می‌توانید نسبت به طرح‌های تشویقی خلاقیت به خرج دهید. این طرح‌های تشویقی می‌توانند شامل تسهیم در سود، تعلق پاداش به اهداف، یک روز طبیعت‌گردی، تعطیلات با حقوق و… باشند.

۴- بیاموزید چطور به طور صحیح انگیزه دهید

انگیزه مهم‌تر از پول است. در مقایسه با آخرین رهنمون ممکن است به نظر متناقض باشد ولی مطالعات نشان داده‌اند که علت عملکرد خوب اساتید زبان فقط درآمد بالا نیست. بنابراین وظیفه‌ی شماست که در مقام مدیر بدانید چطور به کارمندانتان انگیزه دهید. یکی از شروط لازم برای ایجاد انگیزه اعتماد است.

آیا مدرسینتان به شما اعتماد دارند؟ آیا برای جلب اعتمادشان با آن‌ها وقت کافی گذرانده‌اید؟ مدرسین زبانی که به تازگی استخدام شده اند می توانند تحت تأثیر آنهایی باشند که مدت ها برای شما کار کرده اند.

اگر مدرسینتان به شما اعتماد داشته باشند، به احتمال بیش‌تری به حرف شما گوش می‌دهند و برای انجام آنچه از آن‌ها می‌خواهید با انگیزه‌تر خواهند بود. بنابراین، دانستن نحوه‌ی صحیح تحسین و مواخذه کردن بسیار حائز اهمیت است. اگر این کار را به صورتی ناشایست انجام دهید، ممکن است عواقب واقعا سختی در پی داشته باشد.

۵- اجازه دهید خلاق باشند (مطابق شرایط شما)

هر مدرس زبان با تجربه‌ای معمولا جعبه‌ ابزاری متشکل از مهارت‌ها، فنون و مطالبی دارد که به شیوه‌ی خود آن‌ها را تدریس می کند. اگر شیوه‌ی تدریس خصیصه‌ی اصلی فروش آموزشگاه شما باشد، ممکن است مدیریت مدرسین دشوار و با نتایج غیرقابل انتظار همراه باشد.

از مدرسین خواسته می‌شود نقش خویش را ایفا کنند زیرا آن‌ها بازیگرند. منظور این است که مدرسین خلاقتند و باید به آن‌ها امکان خلاقیت داد. پس چرا یک روز در سال صرف برگزاری جلسه‌ای با موضوع خلاقیت نشود؟

از مشاوری بخواهید به آموزشگاه شما بیاید و همراه با هم راه‌هایی را برای پیشرفت آموزشگاه خویش بیابید. این امر بسیار مفرح و انرژی بخش است و به شما یاد خواهد داد مدیری باشید که بدون کوتاه آمدن از نیازهای خود برای شنیدن نظریات مدرسینش سخت تلاش می‌کند.

 

۶- مدرسین استخدام شده خود را قدری بیش‌تر تعلیم، تعلیم و تعلیم دهید

مدرسین عاشق یادگیری اند. آن‌ها آموزش و اصول یادگیری موثر را  درک می‌کنند و از این رو خود نیز علاقه‌ی شدیدی به یادگیری دارند. جای تعجب است که با وجود منافع بسیار زیاد توسعه‌ی فردی و آموزش فنی، یافتن مدرسینی که از این لحاظ‌ بدان‌ها توجه شده باشد اینقدر نادر است.

موضوعاتی مانند ارتباطات بین‌فردی، فنون یادگیری وآموزش، استفاده از مطالب آنلاین و آفلاین همگی ایده‌های خوبی برای تعلیم مدرسین هستند.

 

۷- به آن‌ها پروژه‌هایی خاص بدهید

تعطیلی‌های منظم در فصل‌های کم تراکم، در صورت وجود، فرصتی عالی برای دادن پروژه‌ به مدرسین هستند و این امر ممکن است به سود زیادی برای آموزشگاه شما بیانجامد. به عنوان مثال، می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا خدمات آموزش آنلاین و مجازی متفاوتی را بیازمایند، بر روی بسته‌ی خوش‌آمد‌گویی دانش‌آموزان کار کنند و یا در جستجوی مطالب آموزشی بهتر باشند.

منظور از مسئولیت دادن به مدرسین این نیست که پول بیش‌تری به آن‌ها پرداخت کنید بلکه این کار نشان‌ دهنده‌ی اعتماد شما به توانایی‌های آن‌ها است.

 

۸- در دوره‌ی آموزشی مدیریت و ارتباطات شرکت کنید

رهنمود‌هایی که تا کنون ارائه شدند اغلب مربوط به بهترین شیوه‌های مدیریت و ارتباطات بودند. اگر هنوز در دوره‌ی آموزشی‌ مدیریت، ارتباطات و روش های مؤثر کارآفرینی و استخدام شرکت نکرده‌اید قویاً توصیه می‌کنم این کار را انجام دهید.

در هر سن و هر سطحی از تجربه که باشید می‌توانید در یکی از این دوره‌ها شرکت کنید. مطالعات پیوند دهنده‌ی علوم اعصاب، انگیزه، هوش و بهره‌گیری از احساسات و … بدین معنی‌اند که این دوره‌ها همواره بهتر و بهتر می‌شوند. مدیریت و رهبری هم‌اکنون ٪۳۵ از بازار آموزشی را تشکیل می‌دهد که خود گواهی بر میزان اهمیت این مقوله است.

 

۹- در دسترس باشید

من در آموزشگاه‌های زبان متفاوتی کار کرده‌ام. کمابیش درهمه‌ی این آموزشگاه‌ها مدیر سعی می‌کرد خودش را در دفتر کارش مخفی کند و وقتی واقعا مجبور بود با کراهت با مدرسین سرو کله می‌زد.

تصمیم گیری در مورد برخی موارد، مخصوصا وقتی پای حقوق در میان می‌آمد، فقط متوجه مدیر آموزش نبود و شگفت‌آور این که تصور کارمندان مبنی بر عدم دسترس‌پذیری مدیر چه خشم و کینه‌ای به وجود می‌آورد.

لازم نیست در را چهار طاق باز کنید و با افتخار فریاد بزنید که «در اتاق من همیشه به رویتان باز است» اما وقتی به مدرسین‌تان وقت می‌دهید، بسیار حائز اهمیت است که صادق باشید و به آن‌ها توجه کنید.

 

۱۰- در کلاس‌های درس آن‌ها بنشینید

همانطور که قبلاً هم گفتم مدرسین خدمات اصلی آموزشگاه شما هستند. از این رو باید به آنچه انجام می‌دهند توجه داشته باشید. در صورتی که هیچ ندانید چه می‌کنند چطور می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید؟ بله، می‌توانید از دیگر کارکنان بازخورد بگیرید اما فواید نشستن در چند کلاس در سال را در نظر داشته باشید و پیشرفت‌ آن‌ها را زیر نظر بگیرید.

در این صورت مدرسین احساس می‌کنند که به کارشان واقعا علاقه‌مندید، از این رو امید می‌رود که هنگام صحبت درباره‌ی موضوعات حساس نیز احساس کنند خوش‌نیت هستید. بدیهی است که وقتی اوضاع به وفق مرادتان نیست نمی‌توانید تمام مدت اخم کنید. از این فرصت برای ارائه‌ی بازخوردی موثق و مفید استفاده کنید تا ببینید واقعاً چه اتفاقاقی ‌افتاده است.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *