ثبت مجوز کاریابی

ثبت مجوز کاریابی چگونه انجام می‌شود؟

اشتغال مهم‌ترین دغدغه بسیاری از افراد به شمار می‌رود. از سوی دیگر، شرکت‌ها و سازمان‌ها تمایل دارند نیروی کار متعهد و متناسب با نیازهای خود استخدام کنند. در چنین شرایطی، لازم است که یک نهاد واسطه، نیروی کار را به کارفرمایان معرفی کند. بدین ترتیب، فرایند استخدام به شکل بهتر و سریع‌تری انجام می‌شود. موسسات کاریابی با داشتن مجوز از نهادهای مربوطه، اقدام به معرفی نیروی کار به کارفرمایان می‌کنند. ممکن است برای بسیاری از افراد که قصد تاسیس موسسات کاریابی را داشته باشند، این سوال مطرح شود که گرفتن مجوز برای تاسیس این دفاتر، چه شرایطی دارد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی شرایط و روند ثبت مجوز کاریابی بپردازیم.

مجوز کاریابی چیست

منظور از مجوز کاریابی چیست؟

از آنجا که مطابق با قانون اساسی، دولت موظف است زمینه اشتغال مناسب شهروندان را فراهم کند، تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است. یکی از مهم‌ترین این تمهیدات، تاسیس مراکز کاریابی می‌باشد. در واقع موسسات کاریابی به عنوان یک نهاد واسطه میان کارفرمایان و نیروهای کار فعالیت می‌کنند.

از جمله وظایف مراکز کاریابی، می‌توان به ثبت‌نام کارجویان، شناخت بازار کار داخلی، شناسایی فرصت‌های شغلی در محدوده استقرار موسسه، ارائه مشاوره به کارجویان و کارفرمایان، معرفی کارجویان به واحدهای کاری، معرفی کارجویان فاقد مهارت به مراکز فنی و حرفه‌ای و ارسال آمار و اطلاعات مربوطه به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اشاره کرد.

اما تاسیس مراکز کاریابی، نیازمند اخذ مجوز از نهادهای مربوطه است و فعالیت بدون مجوز امکان‌پذیر نیست. گفتنی است در ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی اصلی حقوق کار است، صادرکننده مجوز کاریابی و ناظر بر این مراکز به شمار می‌رود.

منظور از مجوز کاریابی، مجوزی است که متقاضیان تاسیس مراکز کاریابی باید آن را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ کنند. البته تاسیس دفاتر کاریابی، مستلزم شرایط خاصی است که در قسمت‌های بعد به آنها اشاره خواهیم کرد.

مجوز کاریابی داخلی

شرایط اخذ مجوز کاریابی داخلی

بر اساس آیین‌نامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افرادی که قصد تاسیس مراکز کاریابی داخلی را دارند، باید شرایطی داشته باشند تا آنها مجوز ثبت شود. از میان این شرایط، می‌توان به داشتن تابعیت کشور ایران اشاره کرد. سایر شرایط اخذ مجوز کاریابی داخلی عبارتند از:

  • داشتن حداقل سن ۳۰ سال تمام
  • نداشتن سابقه کیفری با تایید مراجع ذی‌صلاح
  • دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی. این مدرک بهتر است در رشته مدیریت، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، حقوق، علوم اقتصادی و روانشناسی باشد
  • آشنایی با قوانین و مقررات حوزه تخصصی
  • داشتن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم برای آقایان متقاضی
  • داشتن گواهی دوره‌های آموزش آشنایی با قوانین و مقررات بازار کار از موسسات آموزشی معتبر
  • داشتن سابقه و تجربه کاری در زمینه فعالیت کسب‌وکار حداقل به مدت ۵ سال

مجوز کاریابی چیست

شرایط اخذ مجوز کاریابی بین‌المللی

مجوز کاریابی می‌تواند به دو صورت باشد: برای داخل کشور و یا به صورت بین‌المللی. ثبت مجوز کاریابی بین‌المللی نیز تا حدود زیادی مشابه شرایط اخذ مجوز کاریابی داخلی است. از جمله داشتن تابعیت، نداشتن سوءپیشینه کیفری موثر، داشتن مدرک تحصیلی مربوطه، داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان و داشتن سابقه و تجربه کاری به مدت ۵ سال.

سپس درخواست ثبت مجوز کاریابی بین‌المللی به تایید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ارجاع می‌شود. در ادامه، مدارکی همچون تصویر برابر اصل شده صفحات شناسنامه و کارت ملی، مدارک تحصیلی، مدارک دوره‌های طی‌شده، کارت پایان خدمت و تصویر گذرنامه و ویزا، دو قطعه عکس، گواهی عدم سوءپیشینه و گواهی عدم اعتیاد نیز تحویل داده می‌شوند. علاوه بر این موارد، باید یک برنامه کاری و طرح توجیهی برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور نیز ارائه شود. جزئیات این طرح توجیهی عبارتند از

  • تعیین کشور هدف
  • روش و مراحل اعزام
  • روش اخذ فرصت شغلی
  • مشخص کردن نوع ویزای دریافتی و انواع ویزاهای صادر شده در کشور مقصد
  • معرفی نماینده در کشور هدف
  • معرفی قوانین جذب مهاجر در کشورهای هدف
  • روش عقد قرارداد با کارفرمای خارجی

مجوز کاریابی

روش اخذ مجوز کاریابی

افرادی که قصد تاسیس مراکز کاریابی را دارند، ابتدا باید به اخذ و ثبت مجوز کاریابی بپردازند. در گام نخست، باید به سامانه ثبت و صدور مجوز کاریابی به نشانی karyabi-mojavvez.mcls.gov.ir مراجعه کنید. در این صفحه باید فرم درخواست مجوز کاریابی تکمیل و سپس به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ارسال شود.

سپس مدارک و شرایط متقاضی ثبت مجوز کاریابی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در صورتی که متقاضی، شرایط اخذ و ثبت مجوز کاریابی را داشته باشد، صلاحیت فردی وی نیز در حراست مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه و پس از ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و تایید صلاحیت، پرونده متقاضی در هیات استانی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

اگر شرایط مرکز کاریابی و شرایط فردی متقاضی در هیات استانی نیز به تایید برسد، با درخواست صدور و ثبت مجوز کاریابی موافقت می‌شود. سپس متقاضی باید مکان مناسبی تهیه و قبض مالیاتی را پرداخت کند. در این مرحله، مجوز فعالیت مرکز کاریابی ثبت می‌شود و می‌تواند از لحاظ قانونی فعالیت خود را شروع کند.

طبق اعلام معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدت‌زمان لازم برای صدور و ثبت مجوز کاریابی، به ۱۰ روز کاهش یافته است. به همین خاطر متقاضیان ثبت مجوز کاریابی، در یک بازه زمانی ده روزه، مجوز خود را دریافت خواهند کرد.

اخذ مجوز کاریابی به اشتغال و اقتصاد کشور کمک می‌کند

در این مطلب، مراحل ثبت مجوز کاریابی را توضیح دادیم. اگر در کنار ثبت مجوز کاریابی، به تاسیس موسسات آموزشی مختلف نیز علاقه دارید، می‌توانید در صفحه ” تاسیس آموزشگاه ” در وبلاگ ایران آموزشگاه، اطلاعات مفیدی به دست آورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *