تندخوانی چیست؟ چگونه راحت کتاب بخوانیم؟

تندخوانی چیست؟ چگونه راحت کتاب بخوانیم؟

 اصلا ممکن است سریع‌تر بخوانیم؟ اینکار باعث کاهش درک مطلب نمی‌شود؟ در این مقاله سعی می‌کنم تندخوانی را کامل تعریف کنم و یکی دو ترفند برای افزایش سرعت مطالعه بگویم.

اما چرا این کار را می‌کنم؟

در تمام رویاهای کودکی خودم را نابغه‌ای فرض میکردم که قرار است تراشه‌ای خاص بسازد؛ تراشه‌ای که در مغز افراد کار گذاشته شود و با استفاده از آن پاسخ سوالات امتحان را مانند یک کامیپوتر پبشرفته بدهیم و از درس خواندن بی‌نیاز شویم. با این کار می‌شد خلاقیت، اختراع و رفاه بیشتری در زندگی داشته‌باشیم. و در واقع فرصت بیشتری برای زندگی کردن داشته باشیم.

امان از دست رویاهای کودکی که هر طور که شده تاثیر خود را بر روی زندگی ما می‌گذارند. البته که من دانشمند نشدم و آن تراشه خاص را اختراع نکردم اما به افراد کمک می‌کنم با کسب مهارت تندخوانی سریع‌تر بخوانند و بیاموزند.

یادگرفتن مهارت تندخوانی مسیر را برایم روشن کرد و باعث شد بیشتر بخوانم و استعداد و توانایی‌های مختلفم را کشف کنم، و من تصمیم گرفتم به بقیه هم آموزش تندخوانی بدهم. من امیرحسین حامدی هستم، تا به حال این آموزش تندخوانی را به علاقه مندان زیادی در شهرهای مختلف آموزش دادم.

امیرحسین حامدیتندخوانی چیست؟

تندخوانی یعنی شما با سرعت بالاتری نسبت به افراد دیگر مطالعه کنید و درک مطلب کافی و مورد نیاز خود را درک کنید، یا به عبارتی سریع بخوانید و مطالب موجود در کتاب‌های مختلف را جذب کنید.

این تعریف نشان می‌دهد که تندخوانی به معنای سرسری خواندن نیست. اما چطور ممکن است؟

استاندارد سرعت مطالعه

سرعت ما ایرانی‌ها میانگین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه در دقیقه است. در حالیکه سرعت استاندارد ۵۰۰ الی ۶۰۰ کلمه در دقیقه می‌باشد.

فکر می‌کنید با این سرعت خیلی کم چقدر از مطلبی که می‌خوانید را درک می‌کنید؟

تحقیقات و تست‌هایی که ما در مجموعه بهارمن از افراد گرفتیم نشان می‌دهد افراد با سرعت میانگین ۱۵۰ کلمه در دقیقه به طور میانگین ۵۰ درصد درک مطلب دارند. در حالیکه درک مطلب مناسب تقریبا ۸۰ درصد است. حالا اصل این ماجرا را کجا پیدا کنیم؟ چرا با سرعت ۵۰۰ کلمه در دقیقه یا همان سرعت استاندارد بین‌المللی درک مطلب ۸۰ درصد ممکن شده اما با این سرعت کم ۵۰ درصد درک مطلب داریم؟

یک توجیه همیشگی این است که: خارجی‌ها کلا بهترن دیگه!!!

آیا واقعا دلیل کم بودن سرعت مطالعه ما این است ما ایرانی هستیم؟

البته که نه… سرعت مطالعه پایین ما به خاطر عادت‌های غلط هنگام مطالعه است.

تکنیک های تندخوانی

موقع مطالعه مکث می‌کنیم، بلند بلند می‌خوانیم یا شاید هم لبخوانی می‌کنیم. این دو عادت غلط ما هنگام مطالعه باعث می‌شود خیلی زود خسته شویم و تمرکز خود را از دست می‌دهیم؛ پس بارها به عقب برمی‌گردیم و مطالب را می‌خوانیم اما دریغ از فهمیدن یک جمله کتاب…

کارهایی که ما حین مطالعه انجام می‌دهیم علت اصلی پایین بودن سرعت مطالعه ما میشود پس راهکار ما کنار گذاشتن آن‌هاست.

ترفند افزایش سرعت مطالعه:ترفند اول افزایش سرعت مطالعه:

از این به بعد موقع مطالعه مکث نکنید لب‌خوانی نکنید عقب برنگردید. این کار آسان خواهد بود؟ در ابتدا اصلا نه؛ اما شما با تمرین یادمی‌گیرید این عادات غلط را کنار بگذارید. من قول این را می‌دهم که بعد از دو هفته تمرین سرعت مطالعه شما حداقل دوبرابر خواهد شد.

پس تا اینجا متوجه شدیم آموزش تندخوانی باعث افزایش سرعت مطالعه می‌شود اما آیا این موضوع دخلی هم به درک مطلب ما دارد؟

درک مطلب بالا خیلی مهم است. اگر فردی اهل مطالعه باشید دوست دارید تمام متن را به خوبی بفهمید و خدایی نکرده کیفیت فدای سرعت مطالعه نشود؛ و اگر کنکوری باشید حسابی نگرانید که با افزایش سرعت مطالعه کتاب‌های درسی را خوب نخوانید. هر چه باشد برای کنکور باید مو به موی کتاب را یادبگیرید.

افزایش تمرکز و توجه

یک راننده خوب می‌تواند موقع رانندگی با سرعت پایین به آسانی حرف بزند پیامک بزند و چیزی بخورد و رانندگی کند اما همین راننده خوب میداند سرعت بالا شوخی بردار نیست باید تمام توجه و تمرکزش را بر روی رانندگی بگذارد.

می‌بینید؟ سرعت بیشتر به معنای حواس‌پرتی کمتر است و حواس پرتی کمتر توجه بیشتر می‌آورد.

فرض کنیم در حال شمردن دانه‌های لوبیا (همان کلمات کتاب خودمون) هستید؛ اگر وسط شمارش مدام مکث کنید و بلند بلند اعداد را بگویید چه می‌شود؟ مکث کردن زیاد حواس شما را پرت می‌کند و شمردن با صدای بلند باعث میشود خیلی زود خسته شوید و خب این وسط گاهی یادتان می‌رود تا کجا شمردید و مجبورید از اول شروع کنید و اینکار تمرکز را پایین می‌آورد و حوصله سربر است. ولی اگر تند تند و پشت سر هم بشمارید دانه‌های لوبیا زود شمرده می‌شوند.

حواس پرتی در مطالعه

خب شما موقع درس خواندن بارها حواستان پرت می‌شود چون سرعت مطالعه پایینی دارید اگر این روال را تغییر بدهیم یعنی سریع‌تر بخوانیم تمرکز بیشتری خواهیم داشت مسلما تمرکز بیشتر باعث درک مطلب بهتر هم می‌شود.

با انجام یک تمرین مستمر و استفاده از منابع رایگان و پولی معتبر می‌توانید خیلی زود سرعت مطالعه خود را با درک مطلب ۸۰ درصد چند برابر کنید.

ترفند افزایش سرعت مطالعهترفند دوم افزایش سرعت مطالعه:

با انگشت یا نشانگر خطوط را دنبال کنید. اینطوری خطوط را گم نمی‌کنیم و سرعت مطالعه ما کم نمی‌شود و راحت تمرکز خودمان را حفظ می‌کنیم.

با یادگیری مهارت تندخوانی در کنکور و هر آزمون دیگری بهترین نتیجه را کسب می‌کنید اما لازمه اول و آخر آن تمرین است. سعی کنید به تمرین وفادار باشید تا نتایج عالی کسب کنید.

چرا باید تندخوانی یاد بگیریم؟

شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ کندخوانی و روزها یا حتی ماه‌ها طول کشیدن یک کتاب یا مطالعه سریع واستفاده از مطالب کتاب در زندگی؟

اگر من باشم ترجیح می‌دهم سریع‌تر و بیشتر بخوانم تا فرصت بیشتری هم برای عمل به نکات کتاب پیدا کنم ولی در اینجا انتخاب با شماست.

خیالتان راحت باشد که اگر علاقه‌مند به یادگیری این مهارت باشید می‌توانید با مراجع به سایت بهارمن مراجعه کنید و آموزش‌های متنوع رایگان و پولی مختلفی را دریافت کنید. برای انجام تمرینات و یادگیری کامل مهارت تندخوانی، روی متن زیر کلیک کنید.

https://bahareman.com/tondkhani/

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *