روش آموزش موسیقی کودک

بهترین روش های آموزش موسیقی کودکان

بهترین روش آموزش موسیقی کودک در آموزشگاه موسیقی و یا خودآموز را در این مقاله بطور ویژه با تفکیک مراتب آن توضیح داده خواهد شد، اما قبل از آن به مقدمه کوتاهی در مورد موسیقی کودک میپردازیم و سوالات مطرح شده در این حوزه را عنوان میکنیم.

بهترین روش آموزش موسیقی کودک در آموزشگاه های موسیقی چیست؟ آیا ارف بهترین روش آموزش موسیقی کودک؟ بهترین روش آموزش موسیقی کودک در آموزشگاه چیست؟

در این مطلب مباحث آموزش موسیقی به ک.دکان و نوجوانان را در ۲ بخش بررسی خواهیم کرد:

  • بخش اول: روش آموزش موسیقی کودک در آموزشگاه‌ها
  • بخش دوم: بهترین روش آموزش موسیقی کودک توسط والدین

تاثیر موسیقی در کودکان

در پی اثبات نقش مثبت موسیقی در رشد ذهنی کودک و فواید بیشمار آن در روند رشد کودکان، بسیاری از والدین به دنبال آموزش صحیح موسیقی به فرزندانشان بر آمده اند و در این میان یکی از زیر شاخه‌های مهم در آموزشگاه موسیقی شکل گرفته است که به آموزش تخصصی موسیقی کودک در آموزشگاه‌ها اختصاص دارد.

یکی از بهترین روش های آموزش موسیقی کودک روش ارف است که نقش بسیار مهمی در بارور شدن ستعدادهای موسیقایی کودک و شناخت سازهای مختلف دارد  کمک شایانی برای انتخاب ساز مناسب را به کودک میکند که در مطلبی که قبلا منتشر شده بصورت مفصل در مورد آن صحبت کردیم و می‌توانید از آن بازدید کنید. » روش آموزش موسیقی کارل ارف «

 

بهترین روش آموزش موسیقی کودک

بخش اول: روش آموزش موسیقی کودک در آموزشگاه‌ها

روش آموزش موسیقی کودک در آموزشگاه‌ها متفاوت است ولی قواعد کلی وجود دارد که برای پیشرفت در امر آموزش باید رعایت شوند. همه روش‌های آموزشی در آموزشگاه موسیقی باید مواردی را شامل شود:

۱- ایجاد علاقه و انگیزه

در این مرحله مدرس متخصص با بازی‌های اولیه که درون مایه موسیقایی دارد و با جایزه‌ها و محرک‌های کوچک به ایجاد علاقه‌مندی می‌پردازد.

۲- آموزش موسیقی به صورت ساده شده

در این مرحله و پس از ایجاد انگیزه اساتید موسیقی کودک به آموزش موسیقی به شکل ساده روی سازی ساده (مانند بلز) می‌پردازند تا شکلی از موسیقی اولیه را در ذهن کودکان ایجاد کنند.

۳– آموزش اصولی تر موسیقی و انتخاب ساز

در مرحله آخر اساتید کودکان را با موسیقی درست و برخی سبک‌ها رایج آشنا می‌کنند تا بهترین روش آموزش موسیقی کودک را با درک کاملا درستی از موسیقی بیابند و در نهایت به معرفی سازهای مناسب سن کودک می‌پردازند تا کودکان پس از این مرحله بتوانند ساز مناسب و مورد علاقه خود را انتخاب نمایند.

بهترین روش آموزش موسیقی کودک

امکانات محیطی و سخت افزاری آموزش موسیقی

در این میان سوال بسیاری از والدین این است که کودک را باید چگونه آموزش داد و بهترین روش برای آموزش موسیقی کودک چیست؟

در جواب این سوال باید به مواردی توجه داشت که تاثیر مستقیمی در تدریس موسیقی کودک داشته و به یادگیری یک ساز به کودک کمک شایانی میکند.

تاثیر آموزشگاه موسیقی در آموزش موسیقی به کودک

در زیر به اختصار این موارد را بررسی خواهیم نمود.

الف. هدف آموزش

ب. سن کودک

ج. مهارت‌های ارتباطی

د. میزان علاقه

ر. بهترین روش‌ها

هدف آموزش

بسته به اینکه هدف ما به عنوان والدین کودک از آموزش موسیقی چه باشد، روش‌ها میتواند تغییر کند. مثلا اگر به دنبال این هستید که کودکتان فقط اندکی با ریتم در موسیقی آشنا شود و یا علاقه به موسیقی را در او تقویت نمایید باید به دنبال روش‌های آموزش گروهی باشید تا فرزندتان در جمع همسالان بتواند به این موضوع دست یابد.

یا اگر برای آموزش او قصد دارید برنامه‌ای طولانی مدت طرح‌ریزی نماید قطعا باید با مشورت مشاورین در آموزشگاه موسیقی استاد و روشی مناسب را برگزینید که کودک در ادامه راه دچار سرخوردگی نشود.

در کل برای مرحله نخست بهتر است تا تمرکزتان روی علاقه مندی و ایجاد انگیزه در کودک باشد تا آموزش صرف، زیرا اگر انگیزش او را برانگیزید ادامه کار بسیار راحت تر خواهد بود ولی اگر در مرحله نخست کودک به موسیقی بی‌میل شود و سردی در او به وجود آید دیگر به هیچ وجه نمی توان این حس او را از بین برد.

سن کودک

اساتید موسیقی کودک، معمولا برای شروع سن سه سالگی را پیشنهاد می‌کنند که البته می‌تواند بنا به استعداد‌ها و تفاوت‌ها در کودکان زودتر یا دیرتر نیز باشد.

با مشورت مشاورین در آموزشگاه موسیقی می‌توانید بهترین زمان را برای شروع آموزش موسیقی به فرزندتان بیابید. در کل از زمانی که کودک بتواند با همسالان خود ارتباط برقرار کنند حتما خواهند توانست که موسیقی را شروع نمایند. برای سنین کمتر آموزش دشوارتر خواهد شد ضمن اینکه شاید بازده خوبی هم نداشته باشد.

ارتباط گیری کودک با هم سالان و با استاد موسیقی او را قادر خواهد کرد که بتواند بازی‌های ریتمیک موسیقی را اجرا کند و از این طریق می‌توان او را با ریتم در موسیقی آشنا کرد که یکی از مهم ترین جنبه‌های موسیقی می‌باشد.

باید خاطر نشان کنیم که در این سن نباید انتظار زیادی از کودک داشت چون در حقیقت این یک نوع آماده سازی برای بچه‌ها محسوب می‌شود و اساتید به هیچ وجه نمی‌خواهند آموزش اصول خشک موسیقی را از این سن برای بچه‌ها شروع کنند.

مهارت های ارتباطی

آموزش موسیقی کودک

در کل باید گفت که کودکانی که ارتباط بهتری با اطرافیان و جهان پیرامون خود دارند برای آموزش موسیقی مستعد تر هستند و این به خاطر آن است که برای آموزش این مهارت ها بسیار موثر است و اگر این مورد در کودک ضعیف باشد باید به تقویت آن پرداخت که آموزش موسیقی خود نیز به بهبود این مورد بسیار کمک می کند.

یادگیری موسیقی استعداد می خواهد

بهتر است اگر کودک در این مورد مشکل دارد برای شروع با او همراه باشید تا اندکی پیش رود و سپس خواهید دید که خود ادامه راه را به راحتی طی می‌کند.

میزان علاقه

این موردی است که گاهی حتی در کودکان با سن بسیار پایین مشاهده می‌کنیم و شاید در برخی کودکان کمتر باشد ولی هر چقدر که کودک به موسیقی و کارها و بازی‌های ریتمیک بیشتر علاقه نشان دهد حتما برای آموزش نیز استعداد بیشتری خواهد داشت.

بهترین روش (بهترین روش تدریس موسیقی کودک)

و اما در نهایت بهترین روش آموزش موسیقی کودک را با توجه به همه موارد بالا باید چنین تعریف کرد: آموزش انفرادیآموزش جمعی

در برخی کودکان روش تدریس تک نفری آموزش و در برخی دیگر آموزش گروهی توصیه می‌گردد.

در برخی موارد روش‌های که همراه با بازی باشد و در برخی موارد روشی که اصولی‌تر است انتخاب میگردد و اینها همه باید با مشوت مشاورین آموزشگاه موسیقی باشد تا بتوان از مزایا و معایب هر یک آگاه شد.

 

آموزش موسیقی به کودکان

بخش دوم: بهترین روش آموزش موسیقی کودک توسط والدین

آموزش موسیقی کودک یکی از چالش برانگیزترین، آموزش ها در حیطه موسیقی است. کودکان به دلیل ذهن کنجکاوی که دارند، به سرعت همه چیز را یاد میگیرند و حتی نسبت به بزرگسالان سوالات بیشتری می پرسند. همانطور که در مقالات قبلی ذکر کردیم، معیارها و سن کودکان برای یادگیری موسیقی اهمیت زیادی داشته و باید قبل از شروع آموزش در نظر داشته باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با بهترین روش ها برای آموزش موسیقی به کودکان آشنا کنیم.

۶ راه اساسی برای آموزش موسیقی کودک

آموزش موسیقی به بچه ها می تواند کاری سخت و خسته کننده باشد. مخصوصا زمانی که به مطالب تئوری موسیقی و ابزار موسیقی می رسید، اصولا کودکان میلی به یادگیری نداشته و شاید علاقه ای از خود نشان ندهند. اما به عنوان استاد یا نوازنده حرفه ای باید بدانید که این موضوع قسمتی از آموزش موسیقی به کودک است و باید روش های موثر مقابله با این معضل را بدانید. در هر صورت، تکنیک ها و استراتژی هایی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. این ایده ها به دانش آموزان کمک می کنند تا تمایل کودکان برای یادگیری و افزایش توانایی خود در درک دروس موسیقی بیشتر شود.

۱. برای آموزش موسیقی کودک استراتژی مناسب بچینید

هر کلاس موسیقی متفاوت است و برنامه ریزی خاصی دارند. داشتن یک استراتژی مناسب برای کلاس موسیقی کودکان، به این معنی است که وقت شما هدر نمی رود. بهترین راهکار این است که کلاس را بر اساس الگوهای رفتاری خود و کودکان برنامه ریزی کنید و شوق و هیجان را عنصر اصلی کلاس قرار دهید. در این راستا دانش آموزان از روحیه شما استفاده می کنند و حتی بیشتر از حد معمول نیز جذب موسیقی می شوند. برای آشنایی بیشتر با آموزشگاه های موسیقی میتوانید به مطلبی بنام معیار انتخاب یک آموزشگاه موسیقی خوب، که از قبل منتشر کرده ایم مراجعه فرمایید.

۲. بازی را چاشنی آموزش کنید

شرط می بندیم بهترین دوران مدرسه شما، زمانی بوده که در کنار بازی به یادگیری موضوعات تئوری می پرداختید. در حوزه آموزش موسیقی کودکان نیز همین موضوع صدق می کند. روش های سرگرم کننده مانند بازی، رقابت یا همکلاسی ها، طرح سوال و فعالیت های بدنی در حین آموزش موسیقی باعث شده کودک به سرعت موسیقی را به حافظه بسپرد و در تمرینات نیز موفق شود. این روش برای معلمان موسیقی بسیار کارآمد بوده و عملکرد کلاس را بهبود بخشد.

۳. بر اساس سن و توانایی تمرین دهید

اگر در زمینه آموزش موسیقی کودک فعالیت می کنید باید بدانید که هر کودک تا چه اندازه ای توانایی یادگیری دارد. برای مثال سن شروع یادگیری موسیقی از ۵ سال است. اگر در کلاس خود کودک ۶ ساله هم دارید، باید تمرینات متفاوت به آنها دهید. زیرا قدرت تمرکز و یادگیری هر کودک با کودک دیگر متفاوت بوده و نباید به یک اندازه به آنها توجه شود. در اصل کودک ۵ ساله به توجه بیشتری نیاز داشته و باید تمرینات کمتری به آنها بدهید.

به طور کلی، بچه ها هنگام تمرینات زیاد بی حوصله می شوند و علاقه ای به ادامه کلاس نخواهند داشت. در نتیجه سعی کنید در آموزش موسیقی به کودک سناریو آسان و سرگرم کننده ایجاد کنید. پیشنهاد ما این است که تمرین کودکان بسته به رده سنی آنها باید از ۵ تا ۱۵ دقیقه باشد.

۴. علاقه شاگردان را پیدا کنید

در قدم های اول شروع کلاس، می توانید دانش آموزان را با آموزش آهنگ ها یا ژانرهای مورد علاقه آنها درگیر کنید. انواع موسیقی می توانند منابع ارزشمندی برای آموزش و یادگیری باشند. نیازی به چسبیدن به ژانرهایی نیست که بطور سنتی با دروس رسمی موسیقی همراه بوده اند. سبک های کلاسیک یا باروک کودکان را بی حوصله کرده و اغلب میلی به ادامه کلاس ندارند.

موسیقی کودک

۵. از تکنولوژی استفاده کنید

بچه های امروزی عاشق تکنولوژی هستند. فناوری امروز منبع خوبی برای آموزش موسیقی بود و موجب شده مطالب را سریع تر یاد بگیرند. برای مثال یوتیوب منبع عالی برای ویدیو است. می توانید ویدیویی کودکانه همراه با موسیقی را به آنها نشان دهید و از آنها بخواهید آهنگ را بنوازند. همچنین نمایش فیلم از اجراهای زنده روشی عالی برای آموزش به دانش آموزان خود در مورد نحوه نواختن سازها است. همچنین این یک راه خوب برای دیدن هنرمندان مشهور در حال اجرا است؛ به خصوص اگر کودک به آن هنرمند علاقه داشته باشد.

۶. بین دانش آموزان تعامل ایجاد کنید

در حالی که تمرین فردی می تواند بخش مهمی از یادگیری نواختن ساز باشد، تعامل راه موثر دیگری برای آموزش موسیقی کودک است. یادگیری مشارکتی به کودکان کمک کرده، مهارت های خود را افزایش دهند و ایرادات را به سرعت تصحیح کنند. خبر خوب این است که در کنار مشارکت در یادگیری، به کودکان می آموزید همکاری صمیمانه چقدر در زندگی آنها تاثیر خواهد داشت. در نتیجه یادگیری گروهی می تواند قدرتمندتر از یادگیری فردی باشد و کودکان را اجتماعی تر بار آورد. قرار دادن دانش آموزان در گروه برای آموزش موسیقی کودک یا تمرین نتایج چشمگیری خواهد داشت و بازخورد مثبت کلاس را افزایش می دهد.

مزایای آموزش موسیقی به کودکان

هنر موسیقی در بین بزرگسالان و کودکان جایگاه ویژه‌ای دارد و بیشتر افراد به این هنر توجه خاصی نشان می‌دهند. موسیقی می‌تواند بر کودکان تأثیر زیادی داشته و علاوه بر ایجاد رقص و شادی در آنها، ذهن آنها را نیز تقویت کند. افزایش اعتماد به نفس، افزایش مهارت حرکتی و زبانی از دیگر اثرات موسیقی بر کودکان است. در ادامه این بخش ۶ مورد از مهم‌ترین مزایای آموزش موسیقی به کودکان بیان شده است.

تقویت حافظه

موسیقی بر بخش‌هایی از مغز که مربوط به شنوایی، احساس، حرکت و تمرکز هستند اثر می‌گذارد. این موضوع باعث می‌شود که کودکان با شنیدن موسیقی بتوانند قدرت بیشتری برای تفکر و تمرکز داشته و مسائل را به‌خوبی حل کنند. مطالعات طی چند سال اخیر نشان می‌دهد کودکانی که به موسیقی گوش می‌دهند در آزمون ریاضی موفق‌تر هستند.

بهبود حرکات بدن

شاید برای شما کمی عجیب به نظر برسد که موسیقی چگونه می‌تواند به بهبود حرکات بدن کمک کند. در حقیقت شنیدن موسیقی و همگام شدن بدن با ریتم آن می‌تواند به بهبود حرکات بدن و مهارت‌های حرکتی کودکان کمک کند. فرقی ندارد که کودک شما در چه سنی است بلکه با هر بار شنیدن موسیقی و حرکت دادن عضلات بدن به تقویت آنها کمک می‌کند.

افزایش اعتماد به نفس

یکی دیگر از فواید آموزش موسیقی به کودکان در سنین کم، افزایش اعتماد به نفس آنها است. کودکان با شنیدن موسیقی یا نواختن آن احساسات خود را بیرون ریخته و از این طریق با دنیای بیرون ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این نواختن موسیقی یا آواز خواندن کودکان به‌خصوص در جمع یا گروه‌ها باعث می‌شود تا آنها اعتماد به نفس بیشتری بگیرند.

بهبود گفتار

حفظ کردن ترانه‌ها و نت‌های موسیقی و تکرار آنها تأثیر فوق‌العاده‌ای بر گفتار کودکان دارد. ریتم‌ها و ملودی به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند با حفظ ترانه‌ها و آشنایی با قافیه و وزن، درک بهتری از موسیقی و متن ترانه‌ها داشته باشند. درک متون مختلف در کودکی باعث می‌شود تا خلاقیت و گفتار آنها رشد و بهبود قابل توجهی داشته باشد.

بهترین سن برای آموزش موسیقی به کودکان

تاریخ موسیقی مملو از کودکان نابغه‌ای است که در سنین کم توانسته‌اند استعدادهای خود را در این هنر نشان دهند. برخی از آنها در سنین ۳ و برخی دیگر در ۱۰ سالگی استعدادهای خود را نشان داده‌اند. اما سؤال مهم این است که بهترین سن برای آموزش موسیقی به کودکان چه زمانی است؟

بهترین سن برای آموزش موسیقی به کودکان هنوز به طور قطعی مشخص نشده اما محدوده سنی ۳ تا ۸ سال را زمان خوبی برای یادگیری موسیقی می‌دانند. یادگیری زودهنگام موسیقی می‌تواند مزایا و معایب زیادی روی کودکان داشته باشد و به همین دلیل نیز باید درمورد این اثرات اطلاعات بدانید.

نتیجه گیری

پس به این نتیجه میرسیم که عوامل مختلفی در بهترین روش تدریس موسیقی کودک تاثیر گذار است که برخی به آموزشگاه موسیقی و مربی موسیقی خوب برمیگردد و تعدادی هم به نوع و پتانسل خود فرد بر میگردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *