سن آموزش موسیقی

آموزش موسیقی را از چه سنی شروع کنیم؟

آموزش موسیقی در هر فردی متفاوت بوده و نمی توان یک نسخه پیچید. در حال حاضر در دنیا سن یادگیری موسیقی از دو سال تا سالخوردگی است. شاید برایتان عجیب باشد اما یک دختر یا پسر دو ساله می تواند با دست گرفتن آلات موسیقی به مرور زمان با آن ابزار و صداهای آن آشنا شود و علاقه خود را نشان دهد.

آموزش موسیقی را از چه سنی شروع کنیم؟

بسیاری از مردم می پرسند، بهترین سن برای شروع آموزش موسیقی چه زمانی است؟ اگر بخواهیم صادقانه جواب این سوال را بدهیم، باید بگوییم که در هر فردی متفاوت بوده و نمی توان یک نسخه واحد پیچید. در حال حاضر در دنیا سن یادگیری موسیقی از دو سال تا سالخوردگی است. شاید برایتان عجیب باشد اما یک دختر یا پسر دو ساله می تواند با دست گرفتن آلات موسیقی به مرور زمان با آن ابزار و صداهای آن آشنا شود و علاقه خود را نشان دهد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با ایده آل ترین سن یادگیری ساز و روش انتخاب ساز آشنا کنیم تا برای فرزند خود تصمیم آگاهانه و هوشمندانه بگیرید.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی برای یافتن یک آموزشگاه موسیقی خوب به مقاله ” آموزش موسیقی در تهران ” مراجعه کنید.

 

بهترین سن برای آموزش موسیقی

بهترین سن برای آموزش موسیقی

آموزش موسیقی مانند یادگیری زبان دیگر است. بسیاری از مطالعات نشان داده که اگر کودکان قبل از رشد کامل در معرض آموزش زبان جدید قرار بگیرند، یادگیری زبان برایشان سریع تر و آسان تر خواهد بود. البته ناگفته نماند که روش و زمان یادگیری در هر دانش آموز متفاوت است. بنابراین آموزشی که برای کودک سه ساله شما مثمر ثمر است، ممکن است برای کودک دیگر در همان سن صحیح نباشد.

ایده آل ترین سن برای آموزش موسیقی پنج سالگی است. در این سن تمام ارگان های بدن کودک برای یادگیری هر نوع موسیقی آمادگی لازم را دارد. علاوه بر این، کودکان در سن پنج سالگی قادر به نشستن و تمرکز روی دروس تئوری موسیقی را دارند. در سنین پایین تر مانند سه تا چهار سال، ممکن است در کنار حس کنجکاوی و یادگیری قوی کودک با چالش های دیگر مواجه شوید. یکی از مهمترین چالش های کودکان زیر ۵ سال این است که اغلب به دلیل شیطنت و کنجکاوی که دارند، یک جا نشینند و ممکن است اختلالاتی را در کلاس موسیقی ایجاد کنند. اما اگر یک کودک چهار یا حتی سه ساله کنجکاو و آرام دارید، آنها را به کلاس های موسیقی کودک ببرید و شانس خود را امتحان کنید.

نحوه انتخاب ساز برای کودکان

یکی از مهمترین مسائلی که قبل از هر چیزی باید بدانید، انتخاب نوع ساز برای کودک است. برخی والدین فکر می کنند باید کودک خود را به کنسرت ببرند، یا باید با هزینه های هنگفت و خرید آلات موسیقی آنها را وادار به انتخاب ساز کنند. اما این روش کاملا اشتباه است. لازم است بدانید کودک به اندازه شما حق انتخاب دارد و خود او  باید نوع ساز را بر اساس دنیای کودکانه کشف کند و به سمت آن برود. یکی از کارآمدترین راه ها برای گزینش نوع موسیقی، قرار دادن کودک در محیط های کودکانه و پر از سازهای موسیقی است. برای مثال جشن های کودکانه که در آن گروه های نوازنده متنوعی حضور دارند. یا حتی شرایطی را مهیا کنید تا به وسیله سازهای مختلف به شکل اسباب بازی، بچه ها خودشان موسیقی را بنوازند. به هیچ عنوان کودکان را در محیط های رسمی که موسیقی در آنجا نواخته می شود قرار ندهید.

کلاس موسیقی کودکان

در قدم اول هدف این نیست که کودک به نواختن ساز مشغول شود. بلکه در مرحله نخست باید مهارت و استعداد کودک را کشف کرده و تنها به شناخت ضرب و ملودی در موسیقی مشغول شوند. همانطور که گفتیم در سن پنج سالگی، بیشتر کودکان آماده یادگیری مهارت موسیقی هستند. در نتیجه برای آشنایی با نوا و ملودی می توانید آنها را از سن ۳ یا ۴ سالگی، در محیط های شاد به همراه ابزار موسیقی قرار دهید. هدف شما به عنوان والدین نباید به گونه ای باشد که در سن ۶ یا ۷ سالگی یک موسیقیدان حرفه ای تحویل بگیرید. بلکه باید با زمان دادن به کودک به درک وی کمک کنید و فضای یادگیری را برای او مهیا کنید.

 

باید توجه داشته باشیم که نوع ساز و روش آموزش آن در سنین مختلف بسیار مهم بوده و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. البته سازهای مختلفی مانند دف یا تنبک و ساز دهنی و بسیار از سازهای بومی و سنی ما ون تار و سه تار هم جزو گزینه های این روزهای افراد علاقمند میباشد و نمیتوان گفت که برای شروع حتما باید سراغ این سازها رفت زیرا سازهایی آسان تر از موارد نام برده شده هم وجود دارد و همان طور که گفتیم انتخاب این سازها بعلت پر طرفدار بودن آنهاست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستن ساز مناسب برای یادگیری به مطلب بهترین ساز برای آموزش موسیقی “مراجعه کنید.

 

آموزش موسیقی برای کودکان

رایج ترین سازها برای موسیقی کودک

پیانو و ویولن دو ساز متداول برای آموزش موسیقی در سن پنج سالگی است. اما برخی کودکان به سازهایی مانند گیتار یا اوکولل علاقه نشان داده اند و در آنها نیز موفق شده اند. به این نکته توجه داشته باشید، اگر می خواهید در سنین بالاتر از ۵ سال فرزند خود را به حیطه موسیقی سوق دهید، کودک مهارت های بیشتری در موسیقی را تجربه خواهد کرد. آنها از قدرت جسمی بیشتری برخوردار بوده و می توانند سازهای متفاوت تری را برای آموزش موسیقی امتحان کنند. برای نمونه سازهای برنجی یا سازهای رشته ای بزرگ، برای کودک ۸ تا ۱۰ سال مناسب بوده و عملکرد آنها متفاوت از فرد ۵ ساله خواهد بود.

سن ساز
زیر ۵ سال آموزش با شعر سازهایی چون بلز – فلوت
بالای ۵ سال تا ۱۰ سال آموزش تنبک – دف – فلوت
بالای ۱۰ سال پیانو – گیتار – ویلن

تاثیر آموزش موسیقی  در سنین پایین

تاثیر آموزش موسیقی در سنین پایین

یادگیری موسیقی یکی از سرگرمی‌هایی است که می‌تواند علاوه بر شادی کودکان به رشد خلاقیت آنها نیز کمک کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که کودکان در سنین کم شروع به یادگیری موسیقی کنند. در زیر برخی از مهم‌ترین مزایای آموزش موسیقی به کودکان بیان شده است.

  • موسیقی به رشد مغز کمک می‌کند
  • موسیقی سرگرم‌کننده است
  • موسیقی به رشد مغز کمک می‌کند
  • موسیقی استرس را از بین می‌برد و به کودکان یاد می‌دهد که تمرکز کنند
  • موسیقی به درک بهتر ریاضیات توسط کودکان کمک می‌کند
  • موسیقی نوعی ابراز وجود است
  • موسیقی می‌تواند کودکان را مقاوم کند
  • موسیقی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را بهبود بخشد
  • موسیقی به افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان کمک می‌کند

حال که با تاثیرات مثبت آن آشنا شدید هر کدام را بصورت مجزا بررسی میکنیم.

موسیقی به رشد مغز کمک می‌کند

مطالعات حاکی از آن است که یادگیری موسیقی و اموزش موسیقی به کودکان در رشد ذهنی آنها تأثیر قابل توجهی دارد. آمارها نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند در آزمون‌های درسی نیز نمرات بالاتری می‌گیرند. موسیقی باعث گسترش بیشتر سمت چپ مغز شده و از این رو می‌توان مسائل استدلالی را بهتر حل کرد.

موسیقی سرگرم‌کننده است

هنگامی که کودکان اصول نواختن یک ساز را درک کردند، از نواختن آن نیز لذت خواهند برد. علاوه بر این وقتی که کودکان آهنگ‌ها را یاد می‌گیرند احساس موفقیت کرده و باعث افزایش روحیه در آنها می‌شود. درصورتی‌که والدین یا اطرافیان هنرهای کودکان در این زمینه را تشویق کنند، آنها بیش از پیش مشتاق به یادگیری موسیقی خواهند شد و از آن لذت بیشتری می‌برند.

موسیقی استرس را از بین می‌برد و به کودکان یاد می‌دهد که تمرکز کنند

نواختن موسیقی و همچنین یادگیری آن مستلزم توجه و تمرکز زیاد است، از این رو حضور کودکان در کلاس موسیقی می‌تواند به کاهش استرس آنها کمک کند. همچنین از آنجا که موسیقی ابزاری فوق‌العاده برای ایجاد آرامش است، کمک می‌کند تا تمرکز کودکان افزایش یابد.

موسیقی به درک بهتر ریاضیات توسط کودکان کمک می‌کند

شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما ارتباط تنگاتنگی بین موسیقی و ریاضیات وجود دارد. در واقع کودکانی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند، می‌توانند ریاضیات را بهتر درک کنند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که وقتی کودکان ریتم‌ها را در موسیقی یاد می‌گیرند می‌توانند کسرها و نسبت‌های ریاضیات نیز سریع‌تر به خاطر بسپارند. پس موسیقی می‌تواند راهی عالی برای یادگیری ریاضیات به روشی هنری باشد.

موسیقی نوعی ابراز وجود است

موسیقی علاوه بر اینکه راهی برای کاهش استرس است، می‌تواند به کودکان کمک کند تا احساسات خود را با بیان زبان بهتر مدیریت کنند. این به آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا احساسات خود را از طریق ابزاری که در حال نواختن هستند بیرون بیاورند، به‌ویژه زمانی که می‌خواهند موسیقی خود را بسازند.

سن برای آموزش موسیقی

موسیقی می‌تواند مهارت‌های اجتماعی را بهبود بخشد

موسیقی اغلب به‌صورت گروهی نواخته می‌شود و لازم است تا اعضای گروه با هم هماهنگی داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود تا کودکان مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشیده و بتوانند با دیگران ارتباط بهتری داشته باشند. همچنین کار گروهی در موسیقی به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند چگونه با مشارکت و هماهنگی به اهداف خود برسند.

موسیقی می‌تواند کودکان را مقاوم کند

مهم نیست فرزند شما در چه سنی باشد، درک زبان موسیقی یا یادگیری نواختن یک ساز می‌تواند گاهی چالش‌برانگیز باشد. با این حال، کسانی که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند معمولاً یاد می‌گیرند که در آموزش منظم باشند، زیرا این کلید موفقیت است. کودکان همچنین یاد می‌گیرند که برای رسیدن به اهداف نیاز به تمرین و سخت‌کوشی است و این می‌تواند دستاورد بزرگی برای زندگی و موفقیت آنها باشد.

موسیقی به افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان کمک می‌کند

کودکان با بهبود توانایی‌های خود با یک ساز خاص و دستیابی به اهداف، کودکان می‌توانند احساس رضایت زیادی داشته باشند و این می‌تواند عزت نفس آنها را تا حد زیادی بهبود بخشد. ریسک‌کردن و رویارویی با چالش‌ها برای رشد کامل پتانسیل کودک ضروری است.

دف برای چه سنی مناسب است؟

دف یکی از سازهای اصیل و قدیمی است که در اکثر گروه‌های موسیقی کاربرد دارد. اما دف برای چه سنی مناسب است؟ قبل از اینکه به شما بگوییم این ساز برای چه سنی خوب است باید یک بررسی کلی از عملکرد آن داشته باشیم. برای نواختن ساز دف باید نوازنده قدرت بدنی خوبی داشته باشد چون این ساز به‌گونه‌ای طراحی شده که باید اول آن را در دست به‌خوبی نگه دارید و ضربات محکمی به آن بزنید.

پس با این تفاسیر بهترین سن برای شروع یادگیری دف بین ۸ تا ۹ سالگی است. البته باید این نکته را هم بگوییم که گاها هیکل و اندام یک کودک ۷ ساله با یک کودک ۱۰ ساله برابری میکند. پس هر زمان فرزند شما توانایی گرفتن دف و نواختن آن را داشت میتوانید او را به کلاس آموزشی این ساز بفرستید.

بهترین سن برای یادگیری تنبک

سن ۴ تا ۷ سالگی را میتوانیم بهترین برای یادگیری تنبک بدانیم. در این سن دست و ذهن کودکان توانایی این را دارد که هماهنگ باهم کار کرده و تنبک نوازی کند. علاوه بر این تنبکها در اندازههای مختلف ساخته میشود که کودکان شما حتی با جثه کوچک هم میتواند از آن استفاده کند.

کلاس موسیقی از چه سنی خوبه؟

کلاس موسیقی برای انواع سازها در آموزشگاه‌ها برگزار می‌شود که شما می‌توانید فرزندانتان را در آنها ثبت‌نام کنید. اما اینکه کلاس موسیقی از چه سنی خوبه بستگی به چند تا عامل دارد. اول اینکه شما باید ببینید کودکتان به چه نوع سازهایی علاقه نشان می‌دهد. قطعاً میل و اشتیاق باعث می‌شود تا فرزند شما با انگیزه بیشتری در کلاس‌ها شرکت کند.

دوم اینکه اندازه سازهای موسیقی مختلف است. مثلاً اگر کودک شما ۴ سال دارد قطعا نواختن ویولنسل برای او خیلی سخت یا گاهی غیرممکن خواهد بود. بنابراین شما با توجه به این دو مورد میتوانید از ۳ یا ۴ سالگی فرزندتان را به کلاس موسیقی بفرستید.

سن یادگیری ویولن چقدر است؟

از ۴ تا ۵ سالگی بچهها میتوانند نواختن ویولن را یاد بگیرند، زیرا در این سن به رشد کافی برای درک موسیقی و نواختن ساز رسیدهاند. علاوه بر این ساز ویولن در اندازههای کوچک وجود دارد که کودکان بر اساس جثه و اندامشان میتوانند از آنها استفاده کنند.

آموزش پیانو برای کودکان از چه سنی مناسب است؟

آموزش پیانو برای کودکان از چه سنی بهتر است؟ این یکی از سؤالات والدین است که می‌خواهند فرزندان خود را در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند. نواختن پیانو نیاز به این دارد که دو طرف بدن همزمان باهم بتوانند به‌صورت قرینه کار کنند. همچنین انگشتان دست نیز توانایی فشار دادن به دکمه‌های پیانو را داشته باشد و پنج انگشت به‌راحتی روی دکمه‌ها قرار گیرد. با این توضیحات بهترین سن برای یادگیری پیانو ۷ تا ۱۲ سالگی است که کودک به رشد بدنی و ذهنی خوبی رسیده و می‌تواند به خوبی این ساز را بنوازد.

به طور خلاصه، قبل از اینکه فرزند خود را در کلاس موسیقی یا برای آموزش موسیقی برای کودکان ثبت نام کنید، سوال های زیر را از خود بپرسید و صادقانه جواب دهید:

سؤالات متداول

آموزش موسیقی به کودکان از چه سنی مناسب است؟

بهترین سن برای یادگیری موسیقی در کودکان ۵ سالگی است. در این سن کودکان آمادگی لازم برای شناخت سازها، نت‌ها، ریتم‌ها و هماهنگی در گروه را دارند.

دف برای چه سنی مناسب است؟

سن مناسب برای دف ۹ سالگی است. در این سن کودکان از لحاظ توانایی بدنی به حدی هستند که بتوانند دف را در دست گرفته و بنوازند. البته ممکن است کودکان ۷ ساله نیز از لحاظ توان بدنی امکان نواختن دف را داشته باشند.

سن آموزش موسیقی به کودکان در روند یادگیری آنها مؤثر است؟

بله با توجه به اینکه در سنین مختلف رشد مغز و درک و توانایی‌های آن متفاوت است، سن آموزش موسیقی به کودکان می‌تواند بر روند یادگیری آنها تأثیرگذار باشد.

بهترین سن آموزش موسیقی به کودکان در دختران و پسران متفاوت است؟

خیر جنسیت در آموزش موسیقی و یادگیری کودکان تأثیری نداشته و در هر دختران و پسران یکسان است.

سن مناسب آموزش موسیقی به کودکان برای یادگیری ویولن چه زمانی است؟

۶ تا ۹ سالگی سن مناسب برای یادگیری ویولن است که کودکان در این سن می‌توانند نت‌ها را بهتر درک کنند.

در آموزش گیتار زدن کودکان به چه مباحثی پرداخته می‌شود؟

کودکان ۷ تا ۹ سال در آموزش گیتار زدن مباحث بیسیک از جمله نت‌خوانی، تئوری موسیقی، بخش‌های مختلف ساز را یاد خواهند گرفت.

شروع موسیقی برای کودکان با چه سازی بهتر است؟

پیانو یکی از بهترین سازها برای شروع است. حرکات انگشت برای پیانو به اندازه حرکات انگشت برای سازهای دیگر مانند گیتار یا ویولن پیچیده نیست، و اگر پیانو برای کودک شما لذت‌بخش نباشد، می‌توان آن را به سازهای دیگر تبدیل کرد.

– آیا کودک به موسیقی ابراز علاقه می کند یا به زور والدین به موسیقی علاقه مند شده است؟

– آیا تاکنون دیده اید کودک شما به سمت ابزار موسیقی جذب شود؟

کدام نوع موسیقی ها را ترجیح می دهد؟

شایان ذکر است که اگر فرزندی دارید که از طریق رقصیدن یا دست زدن، علاقه خود را به موسیقی نشان می دهد؛ وقت آن رسیده که به فکر آموزش موسیقی برای کودکتان باشید.

۸ دیدگاه

  • به نظر من که آدم باید خودش باشه نه بقیه حتا فیلم ها مثل ونزدی هرکسی باید خودش باشه من که خودمم(:

    از من به شما نصیحت(:

  • سلام خسته نباشید
    من میخواهیم یک کلاس موسیقی بزنم
    همه ی کار های لازم را انجام دادم
    فقط در زمینه استخدام پرسنل ممنون میشم راهنماییم کنین.

  • سلام به همه دوستان، یه سوال ازتون داشتم پسر من ۷ سالشه به شدت به موسیقی علاقه پیدا کرده منتها من نمیدونم که سن مناسب برای آموزش موسیقی کودکان چقدر هست؟ آیا قبل از شروع یادگیری ساز مورد نظر باید دوره خاصی رو بگذرونن بچه ها؟ هزینه آموزشگاه موسیقی برای بچه ها چقدر هستش؟

  • سلام خسته نباشید ممنون از مطلب مفیدتون من پسرم ۱۱ سالشه میخوام بزارمش آموزشگاه موسیقی کودکان. خاستم بپرسم برای شروع دیر نیست؟ الان اگر بره برای شروع میفرستنش کلاس ارف؟ چند سال طول میکشه تا بتونه کلاس ویولن رو شروع کنه و حرفه ای یاد بگیره؟ بعد مدرک هم به بچه ها میدن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *