آموزش زبان‌های خارجی - آموزشگاه زبان ایرانمهر

آموزش زبان‌های خارجی - آموزشگاه زبان ایرانمهر


آموزش زبان‌های خارجی

همانطور که می‌دانید، اگر شما صورت مسئله را متوجه نشوید، نمی‌توانید به آن پاسخ صحیحی دهید. به همین ترتیب، اگر آموزش زبان خارجی به درستی صورت نگیرد، شما نمی‌توانید آن را به خوبی یاد بگیرید. آیا تا به حال به تکنیک‌ها و روش‌های جدیدی که برای آموزش زبان وجود دارد، فکر کرده‌اید؟ تکنیک‌های آموزشی که با سروکله زدن از کتاب‌های کاغذی کمی فاصله می‌گیرد و به کمک تکنولوژی و روش‌های نوین‌تر، سعی در آموزش زبان‌های خارجی دارد.

البته این به این معنی نیست که دیگر کاری با کتاب و دفتر نداریم. اصلا چه کسی می‌تواند نوشتن در نوت‌بوک‌های قشنگ انگلیسی را نادیده بگیرد یا صفحه‌های گلاسه‌ی کتاب‌های انگلیسی را لمس نکند؟ معمولا برای یادگیری هر زبان، روش خاصی وجود دارد.

از نظر من آموزش زبان خارجی باید ابتدا با تقویت مهارت گفتاری و شنیداری صورت گیرد. برای مثال می‌توانید نحوه‌ی یادگیری زبان مادری را در نظر بگیرید. برای یادگیری زبان مادری، ابتدا ‌کودک با دقت به تمام آوا‌ها و کلمات گوش می‌دهد و سپس رفته رفته کلمات مختلف را ادا می‌کند. اما دیگر هیچ‌وقت آن را فراموش نمی‌کند و در بیان جملات و کلمات با مشکل رو‌به‌رو نمی‌شود. دستور زبان را هم آنقدر کامل یاد می‌گیرد که به خوبی از تمام وجه‌ها در جملاتش استفاده کند. البته آموزش هر زبانی با زبان دیگر متفاوت خواهد بود و شما باید سختی‌ها و پیچیدگی‌های آن را در نظر بگیرید و بهترین راه یادگیری آن زبان را پیدا کنید. برای مثال، در ادامه روش‌های آموزشی مناسبی که برای یادگیری زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه و ترکی استانبولی توصیه می‌شود را توضیح می‌دهیم.

زبان‌های زیادی به این روش تدریس می‌شوند. برای مثال، در آموزش زبان انگلیسی از منابع مختلفی استفاده می‌شود که از آن‌ها می‌توان به نرم‌افزارهای آموزشی، TED Talks و اپلیکیشن‌ها اشاره کرد. البته اینکه بخواهید ابتدا به تقویت کدام مهارت بپردازید، کاملا به خودتان بستگی دارد. اما توصیه می‌کنیم که در هر مورد، بیشتر به مهارت شنیداری و تلفظ دقت کنید و سپس به یادگیری سایر مهارت‌ها بپردازید. برای یادگیری زبان انگلیسی توصیه می‌کنیم که از اپلیکیشن‌هایی چون Rosetta Stone یا Duolingo استفاده کنید.

برای آموزش زبان فرانسه معمولا روش‌ غوطه‌وری (immersion) توصیه می‌شود. در این روش شما باید خود را در زبان فرانسه غرق کنید، زبان تلفن همراهتان را به این زبان تغییر دهید، از تقویم فرانسوی استفاده کنید، همیشه فیلم‌های فرانسوی تماشا کنید، به زبان فرانسه فکر کنید، صحبت کنید و … . درصورتی که در محیطی فرانسوی‌زبان زندگی نکنید، این کار کمی سخت‌تر خواهد بود. ولی شما حتی با در خانه ماندن هم می‌توانید از روش غوطه‌وری استفاده کنید و زبان آهنگین، زیبا و خوش‌نوای فرانسه را یاد بگیرید.

معمولا کسانی که می‌خواهند تکنیکی در آموزش زبان آلمانی توصیه کنند، آن را در کنار ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی پیشنهاد می‌کنند. یعنی در صورتی که می‌خواهید زبان سخت آلمانی را به خوبی یاد بگیرید، حتما باید زیر نظر استاد خبره‌ای تمرین کنید. مگر اینکه قبل از یادگیری زبان آلمانی، در یک یا دو زبان دیگر کاملا مسلط شده باشید و چم و خم یادگیری زبان‌های خارجی را بلد باشید. در این صورت، می‌توانید به صورت خود‌آموز یک یا چند اپلیکیشن انتخاب کنید و طبق تکنیک‌هایی که در وب‌سایت‌های مختلف ارائه می‌شود، به یادگیری زبان آلمانی بپردازید.

برخی از اساتید زبان، آموزش زبان ترکی استانبولی را امری حساس و پیچیده تلقی می‌کنند. از آنجا که ساختار گرامری این زبان با زبان انگلیسی متفاوت است و کمی هم به زبان آلمانی شبیه است، پس طبیعتا آموزش آن به مهارت و تخصص بیشتری نیاز دارد. معمولا چاشنی تند و تیز یادگیری زبان ترکی استانبولی، تماشای سریال‌های ترکیه‌ای است. البته منظورمان تماشای آن‌ها به زبان اصلی است. نسخه‌های دوبله‌ شده را برای مادرتان بگذارید و خودتان، آن‌ها را به زبان اصلی تماشا کنید.

مطمئنا با توجه به پیچیدگی‌های موجود در هر زبان و تفاوتی که زبان‌ها با یکدیگر دارند، تکنیک‌ها و روش‌های آموزشی متفاوتی صورت می‌گیرد. ولی در مجموع، کلید یادگیری بهتر و عمیق‌تر هر زبان به تلاش خود زبان‌آموز  بستگی دارد.

منبع: آموزشگاه زبان ایرانمهر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *